Bojová umění Struktura předmětu nBojová umění neokcidentální tradice nObecná teorie bojových umění nTeorie japonských bojových umění nBojová umění z jednotlivých kultur n nVztahy s jinými předměty: nDějiny úpolových sportů (okcidentální tradice) nDžúdó, Karate, Aikidó Studijní literatura nReguli, Z. Čihounková, J. Bojová umění nChris Crudelli. Cesta bojovníka nGreen, T. A. Martial Arts of the World nReguli, Z. Úpolové sporty nElektronické časopisy, např. EJMAS, IDO, Archives of Budo, Koryu nNitobé, I. Bušido nMusaši, M. Kniha pěti kruhů nJagjú Munenori. Kniha rodinných tradic nSun‘c. O válečném umění nCleary, T. Japonské umění války nDalší články ve studijních materiálech, odkazy na webové stránky, videa, dokumenty, atd. n Název bojová umění nČastěji se používá od 1989 n nNejednotné chápání: nAsijské systémy nVše o úpolových sportech n Bojová umění – martial arts n nArt: nUmění n nMartial: n- Mars, syn Jova (Jupiter) a Juno , manžel Bellony a milenec Venuše (ztotožňován s řeckým Árem) n- bojový, vojenský, válečný, souvisejíci s bojem a válkou File:Ares Ludovisi Altemps Inv8602 n2.jpg Pojem bojová umění nMartial arts (martial ways, fighting arts, fighting sports, combatives) nArt martiaux nKampfkunst nArtes marciales nArti Marziali nSztuki walki (sporty walki) nBorilačke vještine nбоевое искусствa (Спортивные единоборства, Боевые единоборства) nΠολεμικές τέχνες n n n Bojová umění (definice) n n nzejména pohybové systémy, které se vyvinuli ze starých způsobů boje, a které se dnes provádějí jako součást životní cesty, pro sport, sebeobranu, nebo je jejich cílem zachování tradice a kulturního dědictví. Bojová umění a úpoly nVše, co se dotýká vedení války nTechniky, taktika, technologie n nÚpoly jsou pohybovými aktivitami, pracují s kontaktem n Bojová umění a úpoly n n nBojová umění n nÚpolové sporty Udělejme si pořádek v pojmech nÚpolové sporty nBojová umění nBojové sporty Funkce bojových umění 12 Historické hledisko nNevyhnutelnost boje – rozvoj bojových dovedností nLov nObrana nBít se znamená být nSpolečenské rozdíly 13 Současné hledisko nBoj tváří v tvář není nevyhnutelný nTransformace (v procesu sakralizace) na n Soutěžní sport Sebeobrana Komplexní rozvoj 14 Čtyřdimenzionální rozvoj (funkce) biosféra sociosféra psychosféra noosféra (V. Vernadsky), spiritualita Čtyřdimenzionální rozvoj (funkce) nBiosféra nTělesný trénink a jeho složky nPsychosféra nPsychické procesy a stavy, psychomotorika nSociosféra nSpolečenské normy nNoosféra (V. I. Vernadski a Teilhard de Chardin geosféra-biosféra-noosféra (ř. νοῦς + σφαῖρα) nNěkdy i spiritualita. Všechno poznání (i duchovní) Funkce nMít zdravý, funkční organizmus a umět ho použít n nBýt integrovanou lidskou bytostí n nMít dobré sociální vztahy n nMít smysl života n n biosphere sociosphere psychosphere noosphere Biodromalní charakter nRozvoj těla, duše, společnosti a ducha by měl být nkontinuální nnekončící n Celoživotní cesta Význam bojových umění nJe potřeba rozlišovat různé aspekty boje a bojových umění nBojová umění podléhají trendům a potřebám společnosti (kultury) n nDokument Modern Warriors Praxe bojových umění nPraxe bojových umění je různorodá: n n BOJOVÁ umění n n n Bojová UMĚNÍ Bojová umění v jiných (pohybových) uměních nBojové, válečné tance nHaka nGatka nŠavlové tance v různých kulturách nHopak nTaneční rituály v bojových uměních nMuai thai nBökh Bojová umění v jiných (pohybových) uměních nScénická bojová umění nDivadlo nFilm * nTradiční umění (Pekingská opera) * nGymnastika s úpolovými prvky nRůzné formy freestylových disciplin * Bojová umění z hlediska kultury Na příkladu japonské kultury a japonských bojových uměních File:NasunoYoichi.jpg Otázky v bojových uměních (i jinde) n n nco je dobré (etika) nco je krásné (estetika) nčemu můžeme věřit (víra) Etika nZ řeckého ethos: zvyk, obyčej, mrav nTeorie morálky, zkoumá: nMorálku (tj. konkrétní pravidla) nMorálně relevantní jednání nNormy nV bojových uměních nHistorický kontext (vojenská pravidla, dril, …) nAktuální kontext (bezpečnost, sebeovládání) Etika 7 ctností budó nčínský konfuciánský spis O pěti ctnostech: n nVelkorysost nSpravedlivost nNáležité chování nMoudrost ndobrá víra Etika 7 ctností budó nDalší ctnosti ovlivněné konfucianizmem: n nPokora nPravdivost nSrdce/duch nÚcta nLoajalita n Etika 7 ctností budó nDalší ctnosti ovlivněné budhizmem n nSoucit nDobromyslnost Etika nBojová umění byla vojenskými systémy n -etiketa (předepsané formy chování) -disciplína -příslušnost ke skupině Estetika nZ řeckého aisthetikos: vnímavost, cit (pro krásu) nZabývá se nKrásnem nPůsobením krásna na člověka nLidským vnímáním umění i přírody n Estetika nsabi - opuštěnost, patina věku, stáří; nwabi - všednost, zdrženlivost, skromnost; nšibui - přirozenost, elegance, harmonie; njúgen - odmlka, náznak a podtext; niki - jednoduchost a kvalita Estetika nsui – umění užívat života bez svázanosti s těmito požitky; naware - prázdné místo, zastavený pohyb s potencí zvuku, farby, tvaru, pohybu a podobně; nfúrjú - schopnost plynulé intuitivní tvorby, nmudžó - prchavost a pominutelnost, nkarumi - nenásilná inspirativní lehkost. Estetika nobliba jednoduchosti a snaha o skryté vyjádření významu nnapodobování přírody nInspirace čínskou kulturou, její transformace Víra nPřesvědčení, že něco je určitě pravda (epistemologický význam) nDůvěra v instituci, osobu, nauku (náboženský a psychologický význam) n Víra nKonfucianizmus: nJednota jin-jang (in-jó hifumi) nPojem tao (jap. dó) n nNeokonfucianizmus: nTzv. „energie“ ki (čínsky čchi) Víra nŠintó: nPůvodní japonské animistické představy nDuchové, božství kami jsou přítomny ve všech věcech nZemřelý člověk se sám stává bohem nNemá kánonickou knihu, mytologie je částečně sepsaná v Kodžiki Víra nBudhizmus: nRůzné formy, stálá inspirace z kontinentu n nZenový budhizmus (čínsky čchan): nOčista misogi (pojem ze šintó) – satori, kenšó nVhled do vlastní podstaty (leštění zrcadla) n Náboženství a bojová umění nŠaolinské kungfu (video); Bodidharma, buddhizmus nŠorindži kempo (video); buddhizmus nWon hwa do (video); Moon, Církev sjednocení) nSystema (křesťanství), africká bojová umění (animistická náboženství), gatka (sikhismus) Systematika bojových umění nPodle používaných prostředků nBojová umění se zbraněmi, s použitím převážně zbraní: Bojová umění beze zbraní, s použitím zejména: Systematika bojových umění nPodle významu (v té-které kultuře) nHlavní (lukostřelba, šerm mečem, šerm kopím, …) nVedlejší (šerm tyčí, šerm halapartnou, boj beze zbraní, …) nSouběžná (bojová umění se skrytými, či malými zbraněmi, využití zemědělských nástrojů jako zbraní, …) n n Systematika bojových umění nPodle příslušnosti ke společenské skupině (v té-které kultuře) n nBojová umění aristokratická (dvorská), nebo vojenské šlechty nBojová umění náboženských představitelů (mnichů) nBojová umění řemeslníků nBojová umění zemědělců nBojová umění sociálně vyloučených (otroci, atd.) n n Systematika bojových umění nPodle místa vzniku (geografické dělení) nAsie nJaponsko nČína nKorea nIndie nEvropa nFrancie nNěmecko nPortugalsko nAmerika nSpojené státy nBrazílie nAfrika nEgypt nAustrálie, Oceánie earth earth Slepá mapa Cumberland wrestling Arnis Galhofa Kaliripjat Capoeira Savate Systema Tahtib Mau rákau Teorie japonských bojových umění nSystematika japonských bojových umění nStará bojová umění (kobudó) nModerní bojová umění (šinbudó) nTeoretická východiska nVývoj nZdroje nTrénink n n Vývoj japonských bojových umění nZmínky o způsobech boje v mýtech (kiki), především poměřování sil (čikara kurabe) nKodžiki (712) nBoj bohů (Takemikazuči a Takeminakata) – vítězství hodem nMeč jako jeden z mytických předmětů nNihon šoki (720) nBoj hrdinů (Sukune a Kuehara) – vítězství kopem Vývoj japonských bojových umění nBoj se zbraněmi nTechnologie výroby oceli a využití jízdy nPředevším lukostřelba, boj kopím, boj mečem nPo sjednocení Japonska (1603) vznik mnoha rjúha nBoj beze zbraní nPředevším dovednost vojáků nSumai (nativní způsob boje, také forma buke sumai) nKumi uči (také forma joroi kumi uči) nDžúdžucu n Systematika japonských bojových umění nKobudó – stará, tradiční bojová umění nKobudó, korjú, kobudžucu nNositelem byl samuraj, příp. voják nŠinbudó – nová, moderní bojová umění nŠinbudó, gendai budó nNositelem může být kdokoliv n nDžucu vs dó (žádná přímá změna z jednoho na druhé zde historicky není doložitelná) Kobudó nDžúdžucu nKendžucu nSódžucu nNaginatadžucu nKjúdžucu nBódžucu nHanbódžucu nŠurikendžucu nTorinawadžucu nDžuttedžucu nNindžucu nSuei džucu nTradiční školy ale obvykle obsahovaly různé techniky (beze zbraní i se zbraněmi) a taktiky Džúdžucu jujutsu.gif Kendžucu kenjutsu.jpg Bódžucu bo jutsu.jpg Sódžucu sojutsu.jpg Naginatadžucu shimizu_naginata.JPG Kjúdžucu * kyujutsu.jpg Suei džucu * n Katchu Gozen Oyogi Bugei džúhappan Bugei džúhappan juhappan1.jpg Bugei džúhappan juhappan2.jpg Bugei džúhappan juhappan3.jpg Bugei džúhappan juhappan4.jpg Bugei džúhappan juhappan5.jpg Džúdžucu nZpůsob obran a útoků beze zbraní, nebo s použitím malých zbraní proti jednomu, nebo více neozbrojeným, nebo ozbrojeným oponentům. n nZbraně nKobuki (malé zbraně) nHibuki (skryté zbraně) Kobudó nNositelem byl samuraj nSaburomono = „ten, který očekáva příkazy“ nVojenská elita, jezdec nTřída vznikla ke konci období Heian (794 -1185) nPovinná umění samurajů (roku bugei, 1650) nKendžucu nKjúdžucu nBadžucu nSódžucu nHódžucu nDžúdžucu n Kobudó – systém výuky a zkoušek nExistence mnoha rjúha – škol nLicencování prostřednictvím menkjó – soupisu dosažených technik nMenkjó kaiden – licence o úplném předání rjúha nVzdělávací systém nŠóden (začátečnícká úroveň) nČúden (pokročilá úroveň) nOkuden (mistrovská úroveň) Kobudó – sociální struktura nCharakteristiky sociálních interakcí nPevná formální struktura nPřevaha vertikálních interakcí nDlouhodobé (celoživotní) trvání nPrincip seniority (čójó no džo) nPrincip participace nIniciativa přicházející sezdola nPreference neformálních vztahů n n Kobudó – sociální struktura nSóke – „hlava rodu“, hlavní představitel školy, obvykle i vedoucí učitel, titul je obvykle dědičný nŠihanke – vedoucí učitel (v případě, že učitelem není sóke) nŠihan – „jdoucí příkladem“, učitel učitelů, mistr nSensei - učitel n Kobudó – sociální struktura nUčideši - vnitřní žák nSotodeši - vnější žák n nSeipai - starší žák nKohai – mladší žák Šinbudó nDžúdó nKendó nNaginatadó nKaratedó nAikidó nŠórindži kenpó nDžúkendó nSumó (není zcela kobudó ani šinbudó) nModerní školy jsou obvykle relativně úzce zaměřené, zejména kvůli soutěžím n n Šinbudó – systém výuky a zkoušek nSystém kjú a dan nKjú sestupně …3., 2., 1. nDan vzestupně … 1. (šódan), 2., 3., … n nSensei, šihan (stejně jako v korjú) n nSystém šógó (titulů) Dai Nippon Butoku Kai nRenši – instruktor nKjóši – pokročilý učitel nHanši – mistr učitel, učitel učitelů n Učitelé bojových umění nCvičení (i výuka) je prostředkem, nikoli cílem nVýuka probíhá prostřednictvím bezprostřední praktické zkušenosti s pohybem nUčitel je v první řadě neformální autoritou (žáci přicházejí k učiteli, ne opačně) nVýuka není časově omezena cílem, umožňuje tedy skutečně rozvíjet osobnost žáka n Zdroje japonských bojových umění nTradice (ve smyslu konfucianismu) nPísemné záznamy nMusaši Miajmoto: Gorin no šo nMunenori Jagjú: Heihó kadenšo nZáznamy jednotlivých rjúha nJaponské filozofické spisy nV teorii ale vycházeli i z čínských zdrojů nKonfucianistických nTaoistických nVálečných (především Sun’c) n Trénink japonských bojových umění nCíl nUtilitaristický nDuchovní (především od éry Tokugawa/Edó) nMetody nPředevším kata nAle i různé způsoby (různě) volného boje n Trénink japonských bojových umění nrenšú – trénink v tělesném pojetí n nkeiko – jako každodenní praxe n nšúgjó – jako metoda k sebezdokonalování, podobně jako askeze (z řeckého ἄσκησις askésis cvičení, praxe, disciplina; z ἀσκέω askó cvičit; původně znamenala jakoukoli formu praxe, jíž se upevňuje disciplina) Trénink japonských bojových umění nŠu-ha-ri (učit se, odvázat se, přesáhnout) nŠu (chránit, naslouchat): tradované znalosti, učení se základům, bezvýhradné sledování učení nHa (rozvázání, odbočení): prolomení tradice, hledání vlastní, jiné cesty nRi (opuštění, oddělení): transcendence, dokonalost, již zde nejsou formy, techniky šu ha ri Trénink japonských bojových umění nŠin – gi – tai nŠin – duch, duše, srdce, psychologická i spirituální příprava nGi – dovednost, technika, umění, technická příprava nTai – tělo a tělesnost, kondiční příprava n http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSk5yi9WXxppouYJaqNudprv059L0CXH24WFdA_aaErxycDJAPK Psychofyzické principy (ki, čchi) nChápaní světa jako dynamické jednoty (hifumi) in – jó (čín. jin – jang) nNeokonfucianizmus (Ču-si) nRi hokkai – princip, idea, pravzor všeho, vší hmotné existence nDži hokkai – individuální, relativní projev ri hokkai nTato kvalita je dána přítomností ki Psychofyzické principy (ki, čchi) nV japonštině je více než 40 pojmů vztažených ke ki nVědomí, duševní zdraví nZájem, záměr přesvědčení nPocity, emocionalita, nálada nTemperament, srdce, mysl n Psychofyzické principy (ki, čchi) nV bojových uměních sledujeme tři aspekty ki nduchovní aspekt (duch, duše, étos (ang. spirit; fr. esprit; nem. Geist)), nafektivní aspekt (vnímání, intuice, cit (ang. feeling, fr. intention; nem. Stimmung)), npsycho - fyziologický aspekt (duše, dech, dýchání (gr. psyché; ang. ether)). n Psychofyzické principy (ki, čchi) nCo tedy ki není: nEnergie (v okcidentálním smyslu – skalární veličina, schopnost látky, nebo pole konat práci) nSchopnost porazit protivníka mimo technické, taktické a jiné prostředky nVidea k nepochopení a zneužití ki/čchi: n1, 2, 3, 4 nZde ki/čchi funguje n Teorie bojových umění nMěli bychom znát různá bojová umění z různých kultur tak, abychom pochopili jejich společné znaky i jejich různost nCo nás o BU zajímá nKde a jak vznikla nTechnické prostředky nVýstroj a výzbroj nHlavní principy n Rozšířenost bojových umění nGlobální bojová umění nOrganizovaná, systematizovaná, rozšířená, veřejná, velký počet cvičících a vyučujících … n nVernakulární bojová umění nBez formální organizace, místní, v uzavřených společnostech, nesystematizovaná … n nNižší rozšířenost bojových umění nemusí znamenat jejich nižší hodnotu Japonská bojová umění nsumó, okinawské kobudó, iaidó, džódó, kjúdó, kendó, naginatadó, nindžucu nKobudó: nhódžucu, sódžucu, šurikendžucu, kendžucu, džúdžucu, kenpó, battódžucu, hodžódžucu http://www.kohlersjapan.com/pics/JapanInfo/map_japan.jpg Mongolská bojová umění nMongolsko nBökh File:Mongolia 1996 CIA map.jpg Bökh * nTři mužná umění nJízda na koni nLukostřelba nZápas n nDoložená tradice od 13. století nBez váhových kategorií a časového limitu nDonutit soupeře dotknout se trupem, koleny, lokty země Korejská bojová umění nKorea nPůvodní korejská umění nSsirum, jusul, musul, subak n nImportovaná umení nhapkidó, tangsudó, kumdó, judó http://es.rice.edu/projects/Poli378/Maps/Korea/Korea1.gif Korejská bojová umění nGeopolitická situace nHistorická (tři nezávislá království) nKogurjo nPekče nSila n1910-1945 japonská okupace nSoučasná nJižní Korea (Korejská republika) nSeverní Korea (Korejská lidově demokratická republika) n nKorejská bojová umění byla ovlivněna silnými čínskými a japonskými vlivy Ssirum * nTradiční korejský zápas n nKruhové pískové zápasiště nČasový limit 3 minuty nDonutit soupeře dotknout se země jakoukoli části těla nad koleny n Jusul * nPůvodní korejské sebeobranné umění n nV současnosti se cvičí jako gonkwon jusul (smíšené bojové umění) nPůvodní korejská tradice nJaponské džúdžucu nZápadní úpolové sporty Hapkido * nModerní korejské bojové umění ovlivněné japonskými uměními (daitó rjú džúdžucu) nZaměření na tradiční sebeobranu nZakladatel Čchöo Jong Sul n n Hwarangdo * nZakladatel Džu Bang I n nSpolečná historie (částečně i technika) s hapkido a kuksulwon n nOdvolává se na mýtus o elitní společenské skupině hwarang (květinoví chlapci) Importovaná korejská bojová umění nJúdó – džúdó nJusul – džúdžucu nKumdó – kendó nKwonbop – kenpó nTangsudó – karatedó nKongsudó – karatedó nTaekwondo - karatedó Čínská bojová umění n1,4 mld. obyvatelů nDesítky různých národů nPolitická různorodost nČLR, Taiwan, Hong-kong nGeografická různorodost nKulturní/náboženská různorodost http://i.infoplease.com/images/mchina.gif Čínská bojová umění nNení jenom Šaolin… * n n* * * * * * * n nBoj beze zbraní nBoj různými zbraněmi ** n nStará válečná tradice Chinese Weapons Systematika čínských bojových umění nWušu vs. Kungfu (gongfu) * vs. čuanfa n nInterní a externí styly nJižní a severní styly (řeka Jang’c tiang) nBuddhistické a taoistické a muslimské styly nHistorické (legendární) a moderní styly nImitativní styly nRodinné styly n nČchi kung jako integrální praxe v čínských bojových uměních Čínská bojová umění nInterní styly * nPráce s čchi nImaginace nVyužití síly a pohybu protivníka nTchai ťi čchuan, sing i čchuan, pakua čchuan, … n nExterní styly nPráce s muskulární a strukturální silou nVyužití vlastní síly a pohybu nŠaolin čchuan, Chung ťia (hung ga), jung čchun (wing tsun/chun), … n n Tchai ťi čchuan nZdroje: I ťing (Kniha proměn, 2 tis. př.n.l.), Lao’c – Tao te ťing (6. stol. př.n.l), Čang Sanfeng (12. stol.) nTchai ťi – nejzažší mez, nNěkolik stylů: čchen, jang, wu, wuu, sun n nPlnohodnotné bojové umění, na západě známé spíš jako zdravotní cvičení n Sing i čchuan * nFormování – vůle – pěst nTypický rychlými, explozivními přechody z uvolněného pohybu nZahrnuje cvičení se zbraněmi n Pakua čchuan * * nDlaň osmi trigramů nNěkteré techniky jsou totožné v sing i nTypická chůze v kruhu nPráce se zbraněmi (lu ťiao dao) n nLü Zijiang * nWudang, Emei * (4:00) http://www.riverreporter.com/issues/00-05-11/fengshui01.gif http://www.kenfuderyu.co.za/images/martialarts/ChinaEastAsia/Weapons/Deer%20Antler%20Knives%20-%20L u%20Jiao%20Dao.jpg Šaolin čchuan * nBódhidharma (legenda) nNejpopulárnější čínské bojové umění nŠiroká škála technik (72+), zbraní, napodobování zvířat nTěžiště ve fyzickém tréninku a získávání unikátních dovedností nJe předchůdcem dalších škol n n Chung ťia (hung ga) * nKomplexní, silový styl zahrnující údery, kopy, hody, úchopy: nPět zvířat (drak, had, tygr, leopard, jeřáb) nPět živlů (zlato, dřevo, oheň, voda, země) nDvanáct (mostů) rukou (setrvání, přesměrování, tvrdost, měkkost, rozdělení, spojení, …) n Jung čchun (wing tsun/chun) * nTypický vysokými postoji a bojem na krátkou vzdálenost nZbraně: dlouhá hůl, motýlové nože nZnámý také metodami výcviku: nNepoužívá se rozcvička nMa žen čuang (dřevěná figurína) nČi sao (lepící se ruce) n nZpopularizoval Ip Man * * a Bruce Lee Pět zvířat * n n n n n n nTaké: tygr, jeřáb, leopard, had a drak http://images.wikia.com/kungfupanda/images/archive/f/f0/20100727201422!FuriousFive.jpg Bojová umění jihovýchodní Asie nVietnam (vo thuat) nvovinam (viet vo dao) nThajsko nmuai thai, krabi krabong nBarma nthaing n n http://mabryonline.org/blogs/howard/archives/map_southeast_asia.jpg Ringové sporty jihovýchodní Asie nMuai thai (Thajsko) nMuai lao (Laos) nLethwei (Barma) nPradal serey (Kambodža) Vovinam * nVo Bình Định * nTradiční vietnamské bojové umění nJihovýchodní Vietnam n nZakladatel vovinam Nguyễn Lộc (1912-1960) nZaloženo na teorii jin-jang * nCvičení beze zbraní i se zbraněmi Krabi krabong * nPatří mezi stará siamská bojová umění: nKrabi krabong, ledlit (válečná sebeobrana), čuparsp (šerm: kopí, meč, nůž, …), thaiplum (zápas), kemier (přežití), thaijuth (sebeobrana) nŠerm se zbraněmi: nMeč (krabi) nTyč (krabong) Muai thai * nBojové umění osmi končetin nVyvinul se z obranného umění muai boran nTypický údery lokty a kopy na nohy nV současnosti sportovní disciplína (ring, rukavice, váhové kategorie, zápas na kola, ...) n nRituál wai khru * Thaing nSouhrnný název pro barmská (myanmarská) bojová umění nBandó (čerpá z pohybu zvířat) * nBanšai (šerm) * nLethwei (ringový sport) * nNaban (zápas) n Bokator ** nVychází z kambodžské bojové tradice kbach kun boran khmer: boj beze zbraně i se zbraněmi nZa vlády Rudých Khmérů (1975-1979) byla veškerá tradice potlačena nSean Kim San je považován za obnovitele/tvůrce bojových umění v Kmbodži nPradal serey (ringový sport) * Bojová umění jihovýchodní Asie nIndonesie n(pencak) silat, kuntao nMalaisie nbersilat (silat pulut, silat buah) nFilipíny neskrima (kali, arnis), panantukan n http://mabryonline.org/blogs/howard/archives/map_southeast_asia.jpg Pencak silat * nOd r. 1948 zastřešující pojem pro indonézská bojová umění z Jávy a Sumatry nFilozoficky vychází z rovnováhy umění a boje nZahrnuje boj beze zbraní i se zbraněmi n nKris kerambit http://img.antiquesreporter.com.au/101111WEAU/81.jpg http://cikgunasir.files.wordpress.com/2010/11/img_9616.jpg Bersilat * nMalajská forma silat nOvlivněné indickými a čínskými (kuntao) uměními nZahrnuje boj beze zbraní i se zbraněmi nPředvádí se i jako rituální umění (např. tanec randai) společně se specifickou hudbou (tandži silat baku) Eskrima * (kali, arnis) nFilipínský šerm: nKrátké tyče yantong (ratanové) nNůž ndalší čepelové zbraně nRozšířil se v mnoha školách (pekti tirsia kali, doce pares eskrima, modern arnis, kombatan) n nV taneční formě ovlivnilo sakuting Panantukan * nFilipínské úderové bojové umění nJe součástí zbraňových systémů nPoužívá rychlé pohyby a změny úhlů podobně jako v kali nČastým cílem jsou svaly a úpony svalů n Kalaripajattu * nJedno z nejstarších bojových umění z jižní Indie nVyučuje boji beze zbraně i s různými zbraněmi nOvlivněno indickou filozofií a náboženstvím (čerpá i ze staroindických eposů) nSpojeno s péči o zdraví (stravování, masáže) nNěkteré prvky se používají v tradičním tanci kathakali Pehlwani (kušti) ** nIndický zápas nPosilovací cviky a náčiní mají vliv i na současný funkční trénink * nCvičení bethak a dand nNáčiní nal, gar nal, malakhamb*, mudgal, gada, …* http://ejmas.com/jalt/roller/GreatGama.jpg Pahalwan sits with a "gar nal" or neck weight made of solid stone and worn around the neck to strengthen neck and shoulder muscles in Shahdra near Lahore on October 11. PHOTO: AFP Zbraně v indických bojových uměních nKatar n n n n nKukri n http://www.himalayan-imports.com/assets/images/Katar2.jpg http://bj.eiecon.net/wp-content/uploads/2009/02/kukri.jpg Srí lanka nČína di nAngampora * * nPůvodní srílanské umění nIndické vlivy nSouběžný systém se zbraněmi: illangam Další indická bojová umění nMalla yudha – zápas (příbuzný s naban (Barma)) nMušti yudha – úderové bojové umění nThangta – šerm (příbuzný s banšai (Barma)) nGatka – zbraňový systém (Paňdžáb, Sikhové) nVarma kalai – interní bojové umění založeno na využívání akupresurních bodů n Australská, Oceánská bojová umění nNový Zéland nmau rákau ** n mau nSamoa nSiva ati * nHavaj nlua n Soubor:Oceanias Regions.png Africká bojová umění nAfrika (kupingana ngumi) nTahtib (severní Afrika) nDambe n Soubor:African continent-cs.svg Africká zápasová bojová umění nSenegal: Laamb (zápas) ***** nForma s použitím úderů nForma bez použití úderů nNigérie: dambe (box) * nJedna ruka se používá pro obranu, druhá pro útok n Africká zbraňová bojová umění nEgypt: tahtib (šerm tyčí ritualizován v tanci) * nJižní Afrika: ngunijský šerm s holí (kmen Zulu) * nEtiopie: donga (šerm dlouhou holí, surijský šerm) ** Evropská bojová umění nFrancie nsavate, canne de combat nAnglie nbartitsu, defendu, Westmorland wrestling, Cumberland wrestling, quarterstaff nPortugalsko njogo do pau (žogo do pau), galhofa (gaľjofa) nIsland nglima nTurecko nyağlı güreş (jáli güreš) nHistorický šerm v různých zemích Americká bojová umění nBrazílie nCapoeira nLuta libre nBrazílske džúdžucu nUSA nMnožství nových bojových umění (kajukenbo, catch wrestling, jeet kune do, Small Circle Jujutsu, americké kenpo, …)