LATERALITA A její význam ve sprtu Co je lateralita? šPřednostní užívání jednoho z párových orgánů pohybového nebo smyslového ústrojí. š šZ latinského lotus = strana, bok š Lateralita další specifikace šLateralitou také rozumíme nerovnoměrné využívání párových hybných (ruka, noha) a senzorických (oko, ucho) orgánů. š šLateralita je odrazem dominance mozkových center. š šNejznámější projevy laterality jsou praváctví a leváctví. šPravorukost = dextrie š šLevorukost = sinistrie š šNevyhraněnost = ambidextrie Kde se vyskytuje lateralita šVšechny párové orgány, šmotorické, šsenzorické, šorgány s vnitřní sekrecí Vývoj laterality u jedince šV ontogenetickém vývoji jsou patrné první známky budoucího vývoje laterality z tonicko-šíjového reflexu. šV aktivních projevech je patrné u většiny dětí kolem 4.měsíce symetrické užívání obou rukou a kolem 7. měsíce posun k asymetrickému, lateralizovanému výkonu (souvislost s dozráváním nervových drah). šNásledně vývoj dlouho kolísá mezi symetrií a asymetrií. šK postupné, diagnostikovatelné stabilizaci laterality dochází až po 4.roce života. šPokud není lateralita ruky jasná před 6.rokem, mělo by být dítě vyšetřeno v pedagogicko-psychologické poradně. unkce reflexu je zlepšovat svalový tonus podporuje vznik první koordinace oko-ruka, ovlivňuje vývoj laterality Genetika nebo prostředí? šPro genetické ovlivnění laterality svědčí sledování pohybu lidských plodů v průběhu nitroděložního vývoje v rozmezí 12. až 27. týdne. š š83 % plodů pohybuje častěji pravou než levou paží. Do pusy si vkládá palec pravé ruky 93 % lidských plodů. š šJestliže jsou oba biologičtí rodiče praváci, pak pravděpodobnost, že budou mít dítě leváka, je 9,5 %. š šJestliže je levákem jeden biologický rodič, stoupá pravděpodobnost, že bude jejich dítě levákem na 19,5 %, kromě toho se zdá, že leváctví maminek se prosazuje víc než leváctví otců. š šJsou-li leváky oba biologičtí rodiče, bude jejich dítě levákem s pravděpodobností 26,5 %. š šPřibližně 18 % populace nemá podle předpokladu mít gen, který podmiňuje praváctví. Polovina z nich, 9 % populace, budou čistí leváci, zbylá poloviny „nepraváci“. š šKromě dědičnosti ovlivňuje lateralitu i nitroděložní prostředí plodu, zejména hladina mužského pohlavního hormonu testosteronu. š š Druhy laterality šTvarová – kvantitativní nesouměrnost (délka končetiny) š šFunkční – kvalitativní nesouměrnosti (rozdíl ve výkonu končetiny š šSouhlasná (75%) – dominantní ruka a noha jsou stejné š šZkřížená (25%) – neshodná dominance Motorická lateralita šRukovovost š šNohovost š šOchovost š šOkovost š šTočivost š šZatáčivost š Lateralita rukou šVýznam při manipulaci s předměty š šU nevyhraněných platí, že obě ruce jsou spíše méně šikovné (ale lépe trénovatelné) šRozložení v populaci je spojité š šTesty: Vem si zvoneček, Vezmi si kostičku, Házení míčku, Míchání vařečkou, stavění komínků z kostiček š š š Lateralita dolních končetin šMorfologická nesouměrnost je znatelná již ve stádiu plodu – u praváků je zdatnější (silnější) levá noha š šAktivnější je noha, která je na stejné straně jako ruka zručnější š šDominantní je noha švihová nikoli odrazová š šTestování: rozdíl skoků na jedné noze, odkop míče, vedení míče u nohy… Lateralita očí šMáme tendenci používat jedno oko více š šTato dominance jednoho oka se ustaluje už v dětství š šJedno oko řídící, druhé zaměřovací š šPravé oko dominuje v 64 % případů, levé 34 % š šVztah rukovosti a okovosti – vysoká korelace š šLateralitu očí většina lidí nevnímá – rozdíl oproti horním a dolním končetinám š Lateralita uší šTeorie, že jedno ucho je vnímavější pro řeč a druhé pro neřečové zvuky. š šJistá pravidelnost potvrzena pro praváky (pravé ucho vnímavější pro řeč) š šTesty typu: Poslouchání rozhovoru přes dveře, natočení jednoho ucha, pokud jsme neslyšeli, co dotyčný říkal aj. š Testování motorické laterality šMetody šdotazníky, pozorování, standardní testy š šTesty šUnimanuální - činnosti pozorujeme prováděné zvlášť pravou a levou končetinou, sledujeme rozdíly š šBimanuální - oběma končetinami – sleduje se podíl té či oné končetiny na činnosti š šManuální proficience - rozdíl ve výkonu činnosti, která je stejná pro obě končetiny š š Praktické rady šNepřeučovat, přeučování vede k nežádoucím účinkům (př. děti mohou mít komplexy, protože je jim vytýkána lenost nebo špatné chování, s jemnou motorikou, mluvením, obrazovou představivostí, srovnáváním a pamětí). š šPřeškolování leváků na praváky je jedním z nejhorších zásahů do lidského mozku, tvrdí zakladatelé Prvního rakouského institutu pro leváky a přeškolené leváky ve Štýrském Hradci (Graz). Testování laterality u dětí š šhttps://www.youtube.com/watch?v=T5da7RSNTwM š