Paměť, inteligence a učení Paměť •soubor psychických procesů a vlastností • •umožňuje osvojení zkušeností; zapamatování, uchování a vybavení • •schopnost zaznamenávat životní zkušenosti • •existence paměti = základní předpoklad pro schopnost učit se Klasifikace paměti dle trvání 1) krátkodobá - sekundy - minuty - omezená kapacita (7 +-2), starší informace vytěsňovány novými - informace dále přesunuta do střednědobé paměti nebo zapomenuta 2) střednědobá -minuty – hodiny -významné informace přesunuty do dlouhodobé paměti, ostatní zapomenuty 3) dlouhodobá - hodiny, dny, roky, trvale •Proces paměti 1)tvorba paměťové stopy 2)upevnění (konsolidace) paměťové stopy 3)retence (zadržení, uchování) info 4)vybavení - vybavení na základě podnětů, připomenutí • - vyvolání bez podnětů (recall) • - rozpoznání mezi jinými (recognition) reaktivace stopy: prodlužuje retenci, snižuje pravděpodobnost zapomenutí nová expozice podnětu nebo vybavení opětná konsolidace stopy retence Proces konsolidace paměťové stopy citlivý vůči rušivým vlivům. . tvorba stopy konsolidace stopy retence vybavení zapomínání např. otřes mozku, elektrošok, hypoglykémie, hypotermie, intoxikace (alkohol), stres amnézie INTELIGENCE •schopnost efektivně zpracovávat informace, představovat tvořivé nápady, úspěšně se adaptovat v životě • •vrozená vlastnost • •můžeme rozvíjet získáváním zkušeností a prováděním modelových situací Model inteligence R. B. Cattela •Fluidní - vrozená inteligence: •vliv biologických činitelů na rozumový vývoj • •Krystalická - socio-kulturně ovlivněná: výsledek působení prostředím poskytované zkušenosti. • •Fluidní inteligence po dosažení 15 let už příliš nevzrůstá, úroveň krystalické inteligence se může rozvíjet po celý život. • •Úroveň fluidní inteligence ve stáří klesá. Sternbergova triarchická teorie inteligence • Analytická inteligence Mentální kroky či složky používané k řešení problémů Tvořivá inteligence Využití zkušeností způsobem , který podporuje získání vhledu Praktická inteligence Schopnost poznávat každodenní souvislosti a přizpůsobovat se jim Tvořivost •Kreativita z latinského creatio = tvorba. • •Schopnost člověka vytvářet jakékoli nové a původní myšlenky, díla … • •Každý člověk má jistý stupeň tvořivosti. • •Tvořivost lze do značné míry rozvíjet. • •Tvořivost se vyskytuje v každé lidské aktivitě (organizační, poznávací, produkční, umělecké, výchovné, zdravotnické, při poskytovaní služeb, sportu, ...). Rozvíjení tvořivosti žáků a studentů •Podporovat volnou hru dětí. •Začleňovat děti do organizace práce. •Vést děti k přímému vyjadřování pocitů. •Povzbuzovat děti, aby trávili čas samy. •Povzbuzovat děti, aby se vyjadřovali mnoha různými způsoby. •Povzbuzovat děti, aby vyjadřovali své nápady. •Respektovat, jak se dítě vyjadřuje. •Podporovat divergentní (nabízející více řešení) myšlení. •Hodnotit s ohledem na individuální zlepšení, snahu. • 10 rysů přispívajících k tvořivé osobnosti •Tolerance vůči nejednoznačnosti •Stimulační svoboda (člověk se nebojí vystoupit z vymezených hranic) •Funkční svoboda (schopnost použít věci jiným novým způsobem) •Flexibilita •Ochota riskovat •Preference zmatku •Prodleva uspokojení •Oproštění od stereotypu gender role •Vytrvalost •Odvaha • Principy kreativně orientovaného vyučování •Princip samostatnosti při pohybové činnosti •Princip vlastního tempa při pohybové činnosti •Princip postupu při problémově orientovaných situacích •Princip fantazie, plynulosti, flexibility, originality při pohybové činnosti •Princip divergentního (více než jedno možné řešení) myšlení při pohybové činnosti •Princip svobody rozhodování žáka při pohybové činnosti •Princip radostnosti, prožitkovosti, emocionality při pohybové činnosti •Princip dominující role žáka ve vyučovacím procesu Ø UČENÍ •Proces získávání zkušeností v průběhu celého života. • •Umožňuje organismu přizpůsobit se podmínkám prostředí, ve kterém žije. • •Umožňuje přizpůsobit se i změnám podmínek – • u člověka přírodním a společenským. Formy učení •Senzomotorické učení • •Učení se systematickým poznatkům a pojmům • •Učení se jak řešit problémy • •Sociální učení Co si osvojujeme učením? 1.VĚDOMOSTI 2. 2.DOVEDNOSTI 3. 3.NÁVYKY Druhy učení •Záměrné • •Bezděčné (podnětné a nepodnětné prostředí) • •Napodobováním Jaké učivo (vjemy) si nejlépe zapamatujeme ? •Vizuálně zajímavé • • • • •Neobvyklé • • • •Emočně zabarvené Učební styly • •Vizuální styl - nejvíce se naučí pozorováním, sledováním • •Auditivní styl - poslechem • •Kinestetický styl - nejvíce věcí se naučí, když do učení zapojí svoje tělo Čas pro studium •Vytvořte si časový plán •Studium ve škole •Domácí příprava •Opakování Ø •Udělejte si čas na odpočinek •Volnočasové aktivity •Tělesná cvičení • •Osvojte si pozitivní přístup J Ø • Funkce mozkových hemisfér v procesu učení BD10807_ BD10807_ logika jazyky matematika učení zpaměti poslech psaní čtení intuice prostorová orientace rytmus hudba obraz barva tvořivost L [USEMAP] P Jak zapojit do učení celý mozek? Corpus Callosum Konverzní činnosti: Popište slovy (L) Nakreslete si obrázek nebo diagram (P) Představte si daný jev (P) Napište jeho popis (L) Identifikujte klíčová slova (L) Přepište si je různými barvami (P) Dobře se připravte a učte se efektivně 1.Připravte svou mysl na učení •Rozvrhněte si čas pro studium a věnujte čas odpočinku •Relaxujte pro správné krevní zásobení mozkových center důležitých pro proces učení 2.Využívejte techniky pro zlepšení paměti •Vizuální •Neobvyklé •Emocionálně zabarvené •3. Používejte konverzní techniky pro zapojení obou mozkových hemisfér • Motorické učení •Učení se manuálním zručnostem, návykům, dovednostem a motorickým operacím. • •Řízení motorového vozidla, zvládání různých druhů sportu, nácviku psaní, chůze, tance . • •Opakováním se zvětšuje kapacita vodivého kanálu a snižuje se možnost chyb v přenosu a provedení. • •Klíčové postavení v poznávacím procesu má zpětná aferentace (zpětná vazba, posilování). zjednodušené 3 fáze učení Dle Fittse a Posnera, 1995 Začátečník, nováček Mírně pokročilý nácvik Pokročilý Zdokonalování Kognitivní Asociační Autonomní Kognitivní fáze •Velké množství chyb •Zaměřuje pozornost na každý detail pohybu •Není schopen vyselektovat nepotřebné informace •Nepravidelný výkon •Pomalý, nekoordinovaný •Zvyšte korektivní zpětnou vazbu •Používejte krátké slovní pokyny •Používejte ukázku, video atd. •Poskytněte možnost pochopit dovednost Učící se Učitel Asociační fáze •Méně chyb •Dovednost se rozvíjí •Cvičící si osvojuje základní prvky dovednosti •Rozvíjí se předvídavost •Učí se monitorovat svůj výkon, vytváří si vlastní zpětnou vazbu •Korektivní zpětnou vazbu používejte v menší míře •Soustřeďte se na správné hrubé provedení prvku •Zdůrazněte zlepšení a pokrok •Poskytněte velké množství času na procvičení • Učící se Učitel Autonomní fáze •Tréninkové jednotky zaměřené na upevnění dovednosti •Menší nároky na pozornost •Upevnění sebedůvěry, vnitřní řeč zaměřena na strategii •Malá míra zlepšení výkonnosti •Zaměření na strategii •Práce na mentální stránce výkonu •Zdůrazňujte samostatnost v učení a hodnocení vlastních výkonů •Povzbuzujte, motivujte, podporujte Učící se Učitel Změny výkonnosti během fází učení Změny a zlepšení nemusí probíhat plynule,ale v krocích, nejrychlejší změny během kognitivní fáze Změny v tempu zdokonalování dovednosti •Při osvojování nové senzomotorické dovednosti využíváme podobné dovednosti osvojené dřív = transfer. • •Při zvládání např. nových druhů sportovních činností výhoda – minulá bohatá zkušenost s pohybovými aktivitami různého druhu • •Interference -při učení dovednosti podobné dříve osvojeným – chyby • •Příklad jízda na lyžích a na snowboardu (některé prvky, které jsou žádoucí při lyžování, mohou na snowboardu vést k chybám; hokej-golf; tenis-stolní tenis) Problémové učení •= pokládáno za nejsložitější druh učení • •vyřešením problému získává žák novou formu chování, kterou může uplatnit i v dalších podobných situacích. • •samostatně odhaluje princip či vztah mezi předměty a pojmy, zjištění principu nebo pravidla, podle něhož jsou předměty uspořádány. • •Samostatné odhalení principu - pozitivní vliv na další chování jedince. • • Získané poznatky mají velkou trvalost. Charakteristické znaky PU •Změření na problémy při tvorbě kurikula • •Otevřené problémy • •Studenti jsou řešiteli problémů • •Studenti mají k dispozici pouze stručný návod • •Autentické hodnocení zaměřené na výkon Role učitele •Učitel je koučem a tutorem. • •Posuzuje výsledky, poskytuje prostředí pro zkoumání a nápady a diskutuje se studenty o jejich názorech. • •Povzbuzuje studenty v přejímání vlastní zodpovědnosti za své učení. • •Musí být připraven zčásti se vzdát své autority – nelektoruje, neřídí, nenabízí jednoduchá řešení. Problémově orientovaný trénink •Variabilita tréninku •Co se může měnit: •Dovednost, která bude používána v podmínkách zápasu •Fyzické podmínky •Situace, ve kterých bude dovednost prováděna Ø • Pozn. Větší variabilita tréninku může přinášet • více chyb při tréninku, ale následně méně chyb • v situaci zápasu.