RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE ŠIKANA ŠIKANA • •Označuje fyzické i psychické omezování či týrání slabšího jedince v kolektivu. Dochází k ní ve všech skupinách věkových i sociálních. • •Šikanování • •Jeden nebo více silných jedinců úmyslně a většinou opakovaně týrá a zotročuje slabé a používá k tomu agresi a manipulaci. Formy šikany •Fyzická • •Záměrné vrážení, dotýkání, šťouchání • •Bití, kopání, škrcení, zneužívání • •Ničení majetku, oděvu, pomůcek … • • • • • • • • Formy šikany •Psychická, slovní • •Nadávání, vydírání, hrozby •Kyberšikana – jde „pouze“ o změnu zvoleného prostředku – emaily, chaty, sociální sítě, sms… AKTÉŘI ŠIKANY •Agresor – ten kdo šikanuje • iniciátor šikanování, aktivní účastník • •Oběť – ten kdo je šikanován • • • • •VŠICHNI OSTATNÍ SPOLUŽÁCI NEBO KAMARÁDI • Stádia šikany 1.Zrod ostrakismu 2.Fyzická agrese a přitvrzování manipulace 3.Klíčový moment – vytvoření jádra 4.Většina přijímá normy agresorů 5.Dokonalá šikana • ŠKÁDLENÍ X ŠIKANOVÁNÍ •Nejdůležitější problém při šikaně v MŠ • •Jak rozlišit ? •Jde o hledání pomyslné čáry mezi •dobrem – škádlení a zlem - šikanováním ŠKÁDLENÍ •Legrace pro obě strany • •Dítě po škádlení bývá uvolněné, radostné a v pohodě. • •Pokud jeden to jako legraci nebere, zraňuje ho to, pak iniciátor škádlení pociťuje lítost, omluví se mu a v činnosti dál nepokračuje - jinak se jedná porušování práva druhého člověka. ŠIKANA • •Agresor chce druhému ublížit, chce ho ranit. • •Má z toho radost. • •Neomluví se, chování opakuje. • •Násilí opakuje a stupňuje. NEPŘÍMÉ ZNAKY ŠIKANY •Žák je o přestávkách často osamocený, nemá kamarády. •Při týmovém sportech je volen do družstva vždy mezi posledními. •O přestávkách vyhledává blízkost učitelů. •Má-li žák promluvit před třídou, je nejistý a ustrašený. •Působí smutně, nešťastně, stísněně. •Stává se uzavřeným. •Jeho školní prospěch se náhle a nevysvětlitelně zhoršuje. • NEPŘÍMÉ ZNAKY ŠIKANY •Jeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené. •Zašpiněný nebo poškozený oděv. •Stále postrádá nějaké své věci. •Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí. •Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy. •Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole. •Odřeniny, modřiny a škrábance nedokáže uspokojivě vysvětlit. • PŘÍMÉ ZNAKY ŠIKANY •Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet. •Nepřátelská až nenávistná kritika. •Nátlak, aby dával agresorovi věcné nebo peněžní dary. •Nátlak k vykonávání nemorálních až trestných činů. •Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání. •Postižený je terčem rvaček. •Kolektiv jej ignoruje. • KDE JE PROBLÉM ? •Šikanovaný nebývá špatný, ani si šikanu nezaslouží. • • Chyba je ve špatných vztazích v žákovských kolektivech. • •Nemá smysl ustupovat, ale je třeba problém co nejdříve řešit. Kdo pomůže ? •Rodiče •třídní učitel •výchovný poradce •ředitel školy •školní preventista •Linka důvěry •800155555 • • •http://www.ceskatelevize.cz/porady/10318730018-polosero/211562222000001-polosero-sikana/video/ •