Vrstevnické skupiny Vztahy ve školní třídě Skupina •Poměrně malý soubor jedinců, kteří mají společnou identitu, strukturu a komunikační síť a sdílí společné zájmy nebo cíle. Co je vrstevnická skupina? •= záměrné nebo nezáměrné seskupení osob stejného věku • Øškola, kamarádi • Øv jakých obdobích lidského života • je nejdůležitější kontakt s vrstevníky •a proč? • Kontakt s vrstevníky 1)v předškolním věku •kamarádi pro hru, časté střídání • 2)školní věk •zvlášť děvčata a chlapci, trvalejší vztahy • 3)puberta •skupina je v tomto období nejdůležitější – člověk hledá sám sebe, pomoc a pochopení vrstevníků, řeší podobné problémy, postupně se osvobozuje z vlivu rodičů a ze závislosti na nich • Kontakt s vrstevníky 4)na konci dospívání •mění se vztah ke skupině – nejde jen o nekritický obdiv a nápodobu, člověk je vyspělejší a odpoutává se ze závislosti na vrstevnících, názorová polemika, víc spoléhá na vlastní názory, dokáže •vyjádřit nesouhlas se skupinou • Význam vrstevnických skupin •Přirozenou součástí vývoje •přijímání nových sociálních rolí a opouštění starých (socializace) • • • •Ustrnutí na sociální roli •brání vývoji osobnosti • Vnitroskupinové chování •Sociální facilitace • •Sociální zahálka (social loafing) • •Konformita • •Skupinové myšlení (podobnost myšlenkových pochodů a názorů) • • •Skupinová polarizace (skupinové • diskuze vedou k extrémnějším řešením •než individuální rozhodování) Konformita •Vyhovění skupinovému vlivu (někteří autoři používají termín skupinovému tlaku), kdy toto vyhovění není druhými explicitně požadováno. • Nevhodné chování některých skupin •extremistické skupiny •šikanování •výtržnictví •kriminalita •závislosti (drogy, alkohol, kouření) • Školní klima - vstupní otázky: •Proč se liší jedna třída od druhé? (vrstevnické, ale i jiné) • •V čem jsou mezi nimi nejčastěji rozdíly? • •Co tyto rozdíly způsobují? • •Co vytváří „charakter“ školní třídy? • •Jak dosáhnout toho, aby klima školní • třídy bylo pozitivní? • •Jaký význam mají tyto poznatky pro • budoucí učitele? Vyjadřuje kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů v dané škole, jak ji vnímají, prožívají a hodnotí všichni zúčastnění. Je významně ovlivňováno hlavně: • •stylem řízení pedagogického týmu ze strany vedení školy •(partnerství, přebírání odpovědnosti za výsledky •práce, týmová spolupráce na všech úrovních •a apod.) • •úrovní požadavků na všechny členy • komunity (učitele i žáky) • •kvalitou a funkčností pravidel života ve škole • Klima školy Kvalita školy s pozitivním klimatem •respekt a úcta mezi všemi skupinami a osobami ve škole a okolo ní (žáci, učitelé, ředitel, rodiče, obec) •důvěra mezi všemi zúčastněnými •vysoká morálka •množství rozmanitých příležitostí ve škole pro přijímání, nabývání, získávání •nepřetržitý studijní a společenský růst každého • žáka i učitele •soudržnost mezi jednotlivci a skupinami •obnova a rozvoj školy •každodenní starost a péče o vše, co se školou souvisí • Optimální klima třídy/školy •cílevědomé, orientované na úkoly •uvolněné, vřelé, podporující •se smyslem pro pořádek (pravidla) •s uznáním autority učitele a jeho práva řídit •s důvěrou, že bude dosaženo cílů • •Výsledek takového působení klimatu •kladné postoje žáků k výuce a škole •rozvoj vnitřní motivace žáků • efektivní výuka • • • Co může dělat učitel? •Motivovat a motivovat (trváme na aktivním zapojení všech dětí a stavíme na očekávání úspěchu!!! Podporující hodnocení) • •Vzájemná úcta a kontakt (zajímat se srdečně o své žáky) • •Být dobrým příkladem, ale musí být i legrace • •Neustále podporovat sebeúctu dětí •(nevystavovat je pocitu selhání, podporovat, poskytovat taktně pomoc HUMANISTICKÝ PŘÍSTUP – skutečné partnerství) • •Směřovat soužití ve třídě k vytváření tradic a společných zážitků - „NAŠE TŘÍDA“ Pozice ve skupině •Populární, oblíbení, akceptovaní, trpění, mimostojící • •Vůdcové, aktivní pomocníci, podřízení, pasivní, periferní • •Podporovaní, odmítaní, přehlížení, izolovaní Způsoby prosazování se ve skupině •Agresivní •Manipulativní •Adekvátní • • Kategorie vztahů •Vliv – moc rozhodovat, řídit, přirozená autorita, asertivita, rozhodnost, • pohotovost v kritických situacích •Oblíbenost – „šéfové“ nemusí mít • největší sympatie spolužáků • Skupinové role •Neformální vůdce •Hvězda •Expert •Šašek •Pasivně přizpůsobivý •Okrajová pozice •Obětní beránek Autoritářská osobnost Pojem užitý v roce 1950 T. W. Adornem pro označení sociálního typu osobnosti, který má vzhledem ke svým osobnostním rysům sklon k předsudkům vůči menšinovým „cizím“ skupinám, jako jsou etnické či rasové menšiny. Ve školní třídě se nejčastěji projevuje jako iniciátor šikany. Autoritářská osobnost charakteristika •Je zcela zaujatá mocí – submisivní vůči autoritě, ale nepřátelská a opovržlivá vůči lidem s nižším postavením. • •Špatně snáší nejistotu a ve svých přesvědčeních a hodnotách je nepružná. • •Agresivita • •Stereotypnost • •Cynismus Proč vzniká AO? •AO zpravidla zažila velmi drsnou a pedantskou výchovu ze strany rodičů. • •To má za následek velmi rigidní „černo-bílý“, pravidly se řídící způsob myšlení a špatné snášení nejednoznačnosti. • •Má silné nevědomé pocity nepřátelství vůči rodičům, ale vytěsňuje tyto negativní pocity vůči bezpečnějším • cílům – minoritním „cizím“ skupinám. • •Lidé s AO jsou rovněž přísnými rodiči a tak • nepřímo vychovávají autoritářské potomky. Hvězda •Nejsilnější pozitivní emoční odezva •Sociální cítění •Schopnost pomáhat druhým •Sympatická a populární schopnost (sportovec…) •Vizáž •Materiální zázemí •Sociální a emoční inteligence Třídní šašek •Aktivátor smíchu •Nemusí být oblíbeno jako „hvězda“ •Sympatie pouze v situacích, kdy ostatní baví • Další role •Outsider – nedoceňován, opomíjen, vstřícný ke spolužákům • •Obětní beránek – šikana • •Izolátor – žije na okraji třídy • a o dění ve třídě se nezajímá •