Cestovní kancelář, agentura, činnost •Goelden Richie: Podnik/osoba prodávající individuální služby/kombinaci služeb – Tour operator/Reiseveranstalter •159/1999Sb prodejce •Cestovní agentura – jednotlivé služby, ne zájezd – Tour agency/Reiseburo - zprostředkovatel •Zájezd – kombinace služeb/víc jak 24 hod/noc/ •Doprava •Ubytování •Jiné služby/cena alespoň 20% •Kombinace sestavené na základě objednávky – forfaity /dynamické balíčky • • • Zájezd •ANO •Doprava + program v místě 20% + 24h vč vstupného •Doprava •Ubytování + doplněk (snídaně) •Stravování •Welness a lázeňské pobyty •1.4. 2012 • • •NE •Fakultativní služby (výlety, obědy, ..) •Pozdější dokoupení dopravního spojení •Jednodenní výlety do 24h •Kombinace ubytování a dopravy (transfer) •Doplňkové nabídky ubytovatele •Kombinace prodávaná jinému podnikateli za účelem podnikání •Kombinace, které nesplňují znaky živnost. Podnikání •Welness a lázeňské pobyty –léčebný /rehab. Účel •Slevomat - kupon Zájezd •Historie •Samostudium •Management cestovních kanceláří a agentur • •Legislativa •Samostudium •Podmínky věk nad 18 let •Právní způsobilost •Trestní bezúhonnost •Živnost volná – odborná způsobilost •ČR x EU •Směrnice o souborných službách 314/1190/EHS – cesty, pobyty, zájezdy •123/2006/ES •Cestovní kancelář + agentura •Timesharing •Pronájem nemovitostí na časové úseky – cestovní kluby •Nekalé praktiky, kupuje si právo užívat nemovitost + povinnosti vlastníka • •Cestovní smlouva •Občanský zákoník •Obsah – samostudium •Cena, podmínky, změny, odstoupení •Black list letecké dopravy/identita Sdružení cestovních kanceláří •Úloha podnikatelských sdružení •Ovlivňování legislativních pravidel •Vztahy k regionálním/státním orgánům •Zásady dodavatelů/spolupráce •Kultivace, etika podnikání •Výchova/vzdělávání pracovníků v oboru •Asociace cestovních kanceláří ČR •Asociace českých cestovních kanceláří a agentur •Unie cestovních agentur Mortonův model řízení Faktory vnitřního prostředí •Vnitřní audit •Kvalita lidských zdrojů •Stakeholders/shareholders Faktory mikroprostředí Faktory makroprostředí •Sociokulturní, ekonomické, technologické, demografické •Statický a dynamický přístup •Objekty, subjekty, management/ vývoj •Pasivní x aktivní turismus (in/outcomming) legislativa (EU) • • SWOT http://www.managementguru.net/wp-content/uploads/2014/03/swot-analysis.jpg Interkulturální management •Jazyk •Sociální skupiny •Vzdělání •Právní předpisy •Politika a ekonomie •Materiální kultura •Hodnoty a názory •Náboženství a víra Plánování – cíl: zvyšování produktivity •Marketing •Inovace •Lidské zdroje •Finanční zdroje •Materiální zdroje •Produktivita •Sociální odpovědnost •Požadavky na zisk •Inovace – změna poptávky, produktu, předpokládané změny chování, realizovaná hodnota, procesů, dovedností, činností •Lidské zdroje, informace – vzdělávání, IT •Management znalostí •Měření produktivity – počet klientů, obrat vs. Spokojenost klientů, vnímání hodnoty •„3E“ měření •Economy - hospodárnost •Effectivness – účinnost – dělat věci správně •Efficiency – výstup na jednotku - výkonnost • Strategický management •3 modely řízení •Plánovací •Vizionářský •Učící se model • • Metody strategického managementu •4 dimenze strategického myšlení (vizualizace, myšlení, rozhodování, konkurenční výhody) •Mapy strategie •Model BSC (Kaplan, Norton) •SWOT, PESTLE, benchmarking, TALC, … •4 perspektivy: finanční, klientů, vnitřních procesů (distribuční cesty, inovace), učení se a růstu • Skupiny metod strategie •Poziční strategie a niky – 5 konkurenčních sil, analýza hodnotového řetězce, zdroje, konkurenční výhody, jedna hlavní podnikatelská činnost, plánování scénářů •Produktivita a jakost – kalkulace nákladů/čas/dílčí aktivity (TQM – six sigma), reeingineering Pestle analýza •Předchází mark. Procesu •Politická síla •Ekonomická síla •Sociokulturní síla •Technická a technologická síla •Legislativní faktory •Ekologické faktory Benchmarketing •Porovnávání, analýza •Vstupy, výstupy, procesy, metody •Konkurence •Být nejlepší z nejlepších •Hledání nejlepších praktik a postupů v odvětví které vedou k dosažení vynikajících výsledků díky zavádění uvedených nejlepších praktik PLC – destinace, trh, segmenty •Strategie modifikovaného trhu – získání nových trhů, marketing •Strategie modifikovaného produktu •Strategie modifikovaného marketingového mixu •Produkty ve stadiu poklesu (renovace, klienti, distribuce, umístění) Ansofova matice •Technika plánování strategie •Segmentace trhu •Zacílení •Umisťování •Nikový trh •CRM – customer relationship management •Monika, P., Eva, M., Milan, K., Ondřej, K., & Josef, Š. (2012). Management cestovních kanceláří a agentur. Grada Publishing as. •Holešinská, A. (2010). Destinační management jako nástroj regionální politiky cestovního ruchu. •Kateřina, R., Michal, B., & Ida, V. (2011). Cestovní ruch-podnikatelské principy a příležitosti v praxi. Grada Publishing as. •Palatková, M. (2006). Marketingová strategie destinace cestovního ruchu: jak získat více příjmů z cestovního ruchu. Grada Publishing as.