PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE CO JE TO VÝVOJ ? ¢1. Vývoj jako řada zákonitých změn ¢ ¢2. Evoluce a involuce ¢ ¢3. Diferenciace a integrace ¢ ¢4. Vývoj jako iniciativa ¢ ¢5. Učení jako mechanismus vývoje HYBNÉ SÍLY VÝVOJE ¢1.Biologické •dědičnost x prostředí (nature x nurture) ¢ ¢2. Sociální •Socializace, sociální zrání — ¢3. Osobnost — — — BIO - PSYCHO - SOCIÁLNÍ DETERMINACE — DUŠEVNÍHO VÝVOJE ¢ ZÁKLADNÍ MECHANISMY VÝVOJE ¢1. Zrání ¢ ¢ ¢2. Učení ¢Proces získávání a předávání zkušeností, návyků, dovedností, znalostí, hodnot a podobně. ¢ ZÁKONITOSTI VÝVOJOVÝCH ZMĚN ¢Sledujeme vývoj zdravého dítěte od narození: —1. postup —2. věk —3. integrace —4.ireversibilila — — DEFINICE: zabývá se psychikou člověka v různých věkových etapách FYLOGENEZE vývoj lidského druhu v historii ONTOGENEZE vývoj člověka od narození do smrti VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE ERIK ERIKSON A OSM VĚKŮ ČLOVĚKA ¢dánský a severoamerický psychog, psychoanalytik. ¢ ¢Teorie „Osm věků člověka“ . ¢ ¢Prodloužení vývojového pohledu na celý život člověka (od kolébky do smrti). ¢ ¢Na každém stupni vývoje si jedinec musí vyřešit psychosociální konflikt (krizi). Výsledek této krize vede jak ke zdravým, tak nezdravým rysům v osobnosti. ¢ ¢Erikson byl student a blízký spolupracovník Sigmunda Freuda v Rakousku. Spolupracoval též s jeho dcerou Annou Freudovou. Zpočátku považoval svoji teorii za přepracovanou verzi Freudovy teorie psychosexuálního vývoje. ¢ ¢ Souhlasil s Freudem v tom, že lidé musí projít specifickými vývojovými stádii ve vývoji osobnosti. ¢ ¢ Předpokládal, že Freud přecenil úlohu sexuálního vývoje ve vývoji osobnosti. ¢ ¢Zahrnul do vývojové teorie celý běh života člověka. ¢Erikson vycházel z předpokladu, že si jedinec musí vyřešit psychosociální konflikt-krizi v každém jednotlivém „věku“ (tj. vývojové etapě). ¢ ¢Uspěje-li, může postoupit zdárně dále do dalšího věku. ¢ ¢K prvním pěti vývojovým stadiím (shodná s Freudem-stadium orální, anální, falické, latentní a genitální) přidává další 3. ¢1. věk Důvěra x nejistota ¢ ¢dítě získává pocit základní důvěry, učí se věřit svému sociálnímu okolí (pečujícím osobám). ¢ ¢Důležitá je stálost péče a kvalita vztahu matky (pečující osoby). ¢ ¢Úspěšné překonání-důvěra ve druhé, chuť objevovat okolí. ¢ ¢Neúspěšné-nedostatečný pocit bezpečí. ¢ ¢2. věk Autonomie x pocit studu a pochyby ¢ ¢Úspěšné zvládnutí tohoto období-pocit autonomie, víra ve své schopnosti. ¢ ¢Neúspěšné-stud, pochyby o sobě. ¢ ¢ ¢3. věk 3-6/7 let Vlastní iniciativa x pocity viny ¢ ¢Předškoláci se učí být iniciativní, zahajovat aktivity. ¢ ¢Vinu mohou pociťovat nad vlastní nezávislou aktivitou. ¢ ERIK H ¢4. věk 7let až pubescence cca 15 let ¢Snaživost x pocit méněcennosti ¢Význam nástupu školní docházky. ¢ ¢Úspěšně zvládnuté období-pocit kompetence, schopnosti rozvíjet svoje dovednosti. ¢Neúspěšně zvládnuté období-pocit podřadnosti, méněcennosti-strach ze selhání, neuroticismus. ¢ ¢5. věk 15 let, tj. adolescence až raná dospělost ¢Identita x zmatení rolí (nejistota o své roli (kdo jsem). ¢ ¢V adolescenci dochází k rozvoji vlastní identity-kdo jsem? ¢ ¢6. věk (tj. mladší dospělost) 20.-cca 35 let ¢Intimita x izolace ¢ ¢Intimita ve smyslu vztahu s druhým člověkem, splynutím s ním. ¢ ¢Izolace-sklon vyhýbat se vztahům. ¢7. věk (tj. střední dospělost) 35let cca 55 let ¢Generativita x stagnace ¢ ¢ ¢Generativita ve smyslu péče o potomstvo, ale i v širším přesahu-tvořivost, přínos pro druhé. ¢ ¢Stagnace – malý nebo žádný zájem na tom přispět svému okolí, vytvářet pro ostatní. ¢ ¢8. věk (pozdní dospělost a stáří) ¢Integrita „já“ x zoufalství ¢ ¢Integrita ve smyslu moudrosti a přijetí vlastního životního příběhu. ¢ ¢Zoufalství-deprese nad uplynulým životem a úzkost ze smrti. [USEMAP]