Poruchy chování a pozornosti Příznaky • V oblasti poruchy pozornosti •Dítě často zapomíná •Ztrácí věci •Problémy s udržením pozornosti při výuce, hře •Dělá tzv. chyby z nepozornosti •Nepostupuje podle instrukcí •Nedokončuje úkoly • •V oblasti hyperaktivity •Dítě nevydrží sedět v lavici •Provádí bezděčné pohyby rukama i nohama •Často pobíhá, leze přes překážky •Bývá velmi hlučné – nepřiměřeně povídavé Příznaky •V oblasti impulzivity •Dítě často vykřikuje odpověď, dříve než je dopovězena otázka •Má obtíže při čekání, nedokáže stát v řadě •Často vyrušuje, skáče druhým do řeči • •Syndrom ADHD/ADD •Některé ze symptomů se vyskytly před 7. rokem věku •Objevují se ve dvou či více prostředích (domov, škola, kroužek) •Nastávají problémy v sociálních vztazích Poruchy chování z hlediska psychiatrické diagnózy •Rozlišujeme čtyři základní projevy poruch chování: • •Agresivita nebo závažné náznaky ohrožení lidí nebo zvířat • •Úmyslné poškozování věcí a majetku (např. vandalismus) • •Opakovaná porušení domácích nebo školních pravidel, právní delikty • •Stálé lhaní, vyhýbání se důsledkům svého chování • Příčiny sociální •Hektičnost doby a stres – mnoho podnětů a vlivů •Nadměrná zátěž dítěte – nemá čas samo na sebe •Nedostatek, nebo mnoho podnětů a pozornosti ze strany rodičů. •Nedostatek pohybu – TV, PC •Problémy v rodině – rozvod, odloučení •Problémy ve škole – šikana •Nesprávné výchovné postupy – nedůslednost, chybí hranice, domácí rituály •Úzkostná matka – přemíra péče, matka sama sobě nevěří - ztráta intuice •Děti zanedbávané, týrané, zneužívané Příčiny biologické •Temperament dítěte – ovlivněn vlastnostmi CNS (centrální nervové soustavy) • •Funkční porucha mozku •drobná poranění mozku (při porodu, úraz) •nezralá některá centra – více se projevuje u chlapců (nedonošené děti) • •LDE – lehká dětská encefalopatie – drobné poškození mozku •LMD – lehká mozková dysfunkce – špatná funkce některých •center v mozku • Reakce širšího okolí na dítě •Děti jsou pokládány za zlomyslné a nevychované • •Jsou „vylučovány“ ze školních a předškolních zařízení pro nevhodné chování • •Mají odklad školní docházky (jednou i vícekrát), rodiče propadají beznaději a volí přísné tresty, které nevykazují žádný efekt. • •To vede ještě ke zhoršení některých nežádoucích projevů případně i jejich upevnění • • Pocity dětí •Převládají u nich pocity úzkosti, nervozity - pomůže struktura, řád • •Nerozumí svému chování, nedělají věci naschvál • •Těžce prožívají svůj neúspěch, obávají se kritiky • •Nedokáží si vybrat z podnětů ten nejdůležitější - důležité je naučit hledat systém Charakteristika těchto dětí •Vztahová nestálost, neschopnost důvěrného a osobního vztahu k rodičům, vychovatelům i vrstevníkům • •Narušené vztahy k vrstevníkům, izolace, neoblíbenost. Dítě se zdá, jakoby nemělo vztah k lidem ani ničemu živému • •Vzdorovitost, neposlušnost, špatná zvladatelnost, odpor k autoritám • •Porucha je často spojena s hyperaktivitou a poruchami pozornosti a je častější u chlapců • Poruchy pozornosti •ADD – attention deficit disorder • •ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Hyperkinetická porucha) • ADD •neschopnost přiměřené koncentrace na určitý podnět po dostatečně dlouhou dobu • •slabá pozornost, unavitelnost • •dítě u ničeho nevydrží a nic je delší dobu nebaví • •obtíže s udržením pozornosti či volního úsilí při plnění zadaných úkolů a s jejich dokončením v určitém časovém limitu (např. při školní i domácí přípravě bez přímého kontaktu s dospělým nebo při opakované, nepříliš zajímavé činnosti) • •potřebují pracovat v krátkých intervalech • • Syndrom, který se projevuje v emocionální a volní poruše a v specifickém chování člověka. • • Hlavní odlišnost - narušení (zdržení) vývoje vyšších forem sociálního chování (interakce s jiným člověkem, rozumění jeho myšlenek, pocitů). • • Mimo-sociální aktivity (konstruování, řešení intelektuální úloh, hrání na počítače) mohou probíhat na vysokém úrovni. • • • ADHD Základní symptomy ADHD •Porucha pozornosti •Hyperaktivita •Impulzivita • •Projevy, které jsou uvedeny dále, se musí objevovat doma, ve škole i na jiných místech. Kritéria ADHD • Minimálně čtyři z následujících symptomů hyperaktivity-impulzivity přetrvávají alespoň 6 měsíců v takovém stupni, který je neslučitelný s vývojovou úrovní dítěte. • •1) Často třepe rukama nebo nohama, vrtí se na židli. • •2) Často opouští místo ve třídě nebo v situaci, v níž se očekává, že zůstane sedět. • •3) Často běhá kolem v situacích , kde je to nevhodné. • •4) Často není schopen klidně si hrát, nebo provádět klidnější činnosti ve volném čase. • •5) Často vyhrkne odpověď, aniž si poslechne celou otázku. • •6) Často má obtíže při stání v řadě, při hrách nebo skupinových činnostech. Výskyt ADHD •3-6 % populace • •chlapci : dívky = 3 : 1 • •Věk: -První symptomy se objevují před začátkem školní docházky - -Obtížně se diagnostikuje u dětí mladších 4 let • • - • Etiologie -Mezi odborníky neexistuje shoda -Genetické faktory – přibližně polovina případů (po otci) -Opožděné neurologické zrání -Mozková dysfunkce (neurotransmitery) -Prenatální a postnatální poškození -Alergie na stravu ? -Zvýšený spad těžkých kovů – otrava olovem -Radioaktivita -Vliv některých léků -Vliv prostředí, interakce mezi dítětem a rodiči -Osobnost dítěte — O nejčastějších problémech dětí ve škole •https://www.youtube.com/watch?v=SMTtunwq4D0