Specifické poruchy učení Specifické vývojové poruchy učení •Označují heterogenní skupinu obtíží projevujících se při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání, matematiky, praktických dovedností. • •Mají individuální charakter. • •Vznikají na základě dysfunkcí CNS. Etiologie specifických poruch učení •Konstituční příčiny -Genetické vlivy -LMD -Odlišnosti v organizaci mozkových aktivit -Netypická dominance mozkových hemisfér (ambidextrie, zkřížená lateralita) • •Nepříznivý vliv prostředí -Rodinné prostředí -Školní prostředí 4 Etiologie •O. Kučera • •Lehká mozková dysfunkce LMD 50% •Dědičnost 20% •Kombinace LMD + dědičnosti 15% •Neurotická nebo nezjištěná etiologie 15% Specifické vývojové poruchy učení •DYSLEXIE •- porucha osvojování čtenářských dovedností •DYSGRAFIE •– porucha osvojování psaní (čitelnost, úprava …) •DYSORTOGRAFIE • – porucha osvojování pravopisu •DYSKALKULIE •– obtíže v chápání číselných pojmů, v provádění matematických operací •DYSPRAXIE •– porucha osvojování, plánování a provádění volních pohybů •DYSMÚZIE •– porucha osvojování hudebních dovedností •DYSPINXIE •– obtíže v kresbě, obkreslování, neobratné zacházení s tužkou, obtížné chápání perspektivy, neobratnost v jemné motorice Co nejsou specifické vývojové poruchy učení •Nízké rozumové schopnosti •Výuková zanedbanost •Sociální zanedbanost •Zdravotní obtíže, smyslové vady Věk ? •SPU postihují jedince od narození do dospělosti •Již v předškolním věku můžeme s určitou jistotou říci, že dítě bude mít obtíže ve čtení…. •Nejvýraznější obtíže jsou na ZŠ •Ve většině případů přetrvávají do dospělosti 8 Dyslexie • •Rychlost: slabikování nebo naopak zbrklé čtení, domýšlení slov, nepochopení obsahu • •Chybovost: záměny písmen tvarově podobných • •Porozumění • 9 Dysgrafie •Obtížné zapamatování a napodobování tvarů písmen • •Časté škrtání a přepisování • •Neupravený písemný projev • •Pomalé tempo psaní • •Psaní vyžaduje mnoho energie, vytrvalosti a času 10 Dysortografie •Specifické dysortografické chyby: • •Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek, měkkých a tvrdých slabik •Vynechaná, přeškrtnutá písmena či slabiky •Rozlišovaní sykavek •Obtížně zvládá a aplikuje gramatická pravidla ü 11 Symptomy •Nedostatečná integrace psychických funkcí: •Pozornost •Paměť •Zraková percepce a prostorová orientace •Sluchová percepce •Motorika, grafomotorika •Poruchy řeči ü Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení 1.výrazné a dlouhodobější potíže v osvojování čtení, psaní, pravopisu a počítání 2. 2.výrazný rozdíl mezi výkony ve školních •dovednostech a úrovní rozumových schopností • •3. neúspěchy v konkrétní oblasti nejsou způsobeny stresem, nepozorností, nedostatkem času, běžnou neznalostí, ale specifickými poruchami 1. •4. administrace testů percepčně kognitivních a motorických schopností 1. • Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení 5.dostatečná výuková příležitost (př. dítě nebylo dlouhodobě nemocné) 6. 6.rezistence potíží vůči běžným didaktickým postupům 7. 7.Potíže ve čtení, psaní a počítání nejsou prvotně způsobeny vadou zraku, sluchu, tělesným nebo mentálním postižením či jiným onemocněním 8. 8.výuka čtení, psaní a počítání probíhá metodicky odpovídajícím způsobem Diagnostika specifických poruch učení zaměření se na oblasti: •Úroveň čtení •– rychlost - chyby – porozumění – chování při čtení •Psaní -Rukopis – držení pera, tužky – vybavování tvarů písmen – čitelnost – úprava •Počítání •- Orientace na číselné ose – pojem číslo – matematické operace Diagnostika specifických poruch učení zaměření se na oblasti: •Soustředění -Výkyvy v soustředění – obtíže v soustředění •Sluchové vnímání -Dělení slov na slabiky – první hlásky ve slově – rozkládání slova na hlásky – rozlišování slabik •Zrakové vnímání -Známky obtíží – rozlišování figury a pozadí – reverzní figury … •Řeč •- Malá slovní zásoba – hledání výrazů – specifické poruchy řeči • Diagnostika specifických poruch učení zaměření se na oblasti: •Reprodukce rytmu •Orientace v prostoru •Pravo-levá orientace •Nápadnosti v chování •Postavení dítěte v kolektivu •Rodinné prostředí – způsob výchovy – péče o dítě – hodnotová orientace rodiny Sociální aspekty SPU •Nápadnosti v chování •Změny emocionality a socializace •Snížené sebepojetí •Obtíže v socializaci •Společenská nepřizpůsobivost •Sociálně riziková skupina •Nadprůměrná neobliba •Negativní vnímání sebe sama • Názory dospělých významně ovlivňují u žáka vnímání sebe sama. Čím je dítě mladší, tím více je ovlivnitelné. • • Dítě se SPU z pohledu učitelů •Snadno unavitelný, pomalu a obtížně se učí, je labilní, snaživý, pomalý, přátelský • •Mladší učitelé si více všímají rušivých projevů v chování, nemotivovanosti k učení (ovlivněno přesvědčením, že lze dosáhnout viditelných zlepšení) • •Starší učitelé (nad 20 let praxe) zdůrazňují nepřizpůsobivost a horší inteligenci • •Učitelé s praxí déle než 10 let jsou tolerantnější • •70% učitelů vnímá tyto děti jako velkou zátěž • •Syndrom vyhoření • • Dítě se SPU a rodina •Zklamání, obavy z budoucnosti •Snaha dítěti pomoci !!! • 1.Intenzivní domácí příprava negativně ovlivňuje život v rodině. 2.Když nevidí výsledky, mohou hledat příčiny neúspěchu v učiteli. Při opakovaném selhávání dítěte rezignují. 3.Ochranitelský přístup, omlouvání dítěte, hledání úlev • •SPU jsou důvodem, proč nic nedělat • • • Organizace péče •Na základě vyšetření: •Dílčí obtíže toleruje učitel v rámci běžné výuky •Závažnější obtíže – vyžadují integrační opatření (většinou 1 hodina reedukace navíc, individuální vzdělávací plán) •Specializované třídy •Speciální školy •Na SŠ tolerance obtíží (včetně maturitní práce) •Na VŠ individuální domluva s vyučujícími, zařazení mezi studenty se speciálními vzdělávacími potřebami Dar dyslexie •http://www.ceskatelevize.cz/porady/10437113181-dar-dyslexie/ •