Agrese a agresivita •Agresivní chování člověka je přirozenou součástí jeho sociálního chování a zároveň je součástí chování zaměřeného na uspokojení potřeb a dosahování cílů. Agrese •Není přemýšlení o tom, jak udělat někomu něco špatného, ani plánování a představování si, jak někoho zranit a poškodit. Je to chování! • • •Znakem agrese je cílevědomost a úmysl. • • •= chování, které vědomě a se záměrem ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci. • • • • Agrese může mít mnoho podob od fyzické, poškození majetku, a psychické Agrese •Náhodné poškození jiné osoby, stejně jako poškození díky neopatrnosti není agresí. • •Agresí rozumíme jak chování, ale lze ji i definovat jako čin nebo jako situaci (událost). • •= uskutečněné nebo uskutečňované záměrné poškozování jiné osoby. • Znaky agresivního chování •Poškozuje jinou osobu. • •Je záměrné. • •Porušuje situačně - relevantní normy. • •Není motivované snahou pomoci dané osobě ani jinými prosociálními úmysly. Agresivita •= vnitřní pohotovost jednat agresivně v různých typech situací (rys osobnosti) • •Agresivita je tendence k agresi. • •Přirozená a nutná vlastnost živočichů, aby přežili v přírodních podmínkách. • Každý máme v sobě nějakou míru dispozice jednat agresivně. Cíl agrese •Zničení prekážky nebo demonstrace hrozby, síly, převahy. • Hostilita • = všeobecný nepřátelský postoj vůči lidem. • •Může být příčinou agresivity. • •Nemusí se projevovat ubližováním jiné osobě (agresí). • •Projevuje se např. tím, že jedinec nemá rád jinou osobu, negativně se o ní vyjadřuje, přeje jim neúspěch, nemoc… • Druhy agrese •Fyzická x slovní (nebo-li brachiální x verbální) • •Přímá x nepřímá • •Ofenzivní x defenzivní • •Afektivní x instrumentální • •Reaktivní x proaktivní • •Autoagrese • •Tyranizování, obtěžování, šikanování • Afektivní agrese (impulzivní, emocionální, hostilní…) nebývá plánovaná. Tzv. horká agrese. Instrumentální agrese (je vedlejším produktem dosahování jiných cílů), plánovaná. Tzv. chladná agrese. Tyranizování (šikana)- typickým znakem je nerovnost v síle (moci) tyranizátora a jeho oběti, která způsobuje, že se oběť neumí vůči opakovanému poškozování účinně bránit. lReaktívna: je vyvolaná bezprostrednou vonkajšou príčinou; je reakciou na túto príčinu lProaktívna: nevyvoláva je bezprostredná vonkajšia príčina Ide o tzv. inštrumentálnu agresiu, ktorej príčinou je úsilie ublížiť a dosiahnuť cieľ lAutoagresia: je zameraná dovnútra subjektu, za prekážku je považovaný subjekt samotný Sebapoškodzovanie, ktoré môže byť prejavom sebazáchovy (zmrzačenie, aby som nemusel ísť do vojny) Tyto projevy se mohou objevit v extrémním stresu, u některých poruch osobnosti u psychotických pacientů, v těžké depresi, u lidí s mentální retardací. Psychická agrese •Ponižování • •Zesměšňování • •Urážení • •Zastrašování • •Vydírání • •Manipulace • –Situační faktory – –Biologické faktory – –Faktory sociálního prostředí – –Osobní faktory • • Příčiny a faktory agresivního chování Ap: vyvolávající diskomfort nebo-li stav nepohody. Patří sem mimo jiné: Útok fyzický nebo slovní-spolehlivě vyvolává agresi. Napadnutý člověk obvykle odpovídá protiútokem (princip odplaty). Vt - příklad různorodosti podnětů, které mohou vyvolat nebo ovlivnit agresi Situační faktory •Averzivní podněty • •Princip odplaty • •Vyšší teplota prostředí • •Narušení osobní a intimní zóny • Ap: vyvolávající diskomfort nebo-li stav nepohody. Patří sem mimo jiné: Útok fyzický nebo slovní-spolehlivě vyvolává agresi. Napadnutý člověk obvykle odpovídá protiútokem (princip odplaty). Vt - příklad různorodosti podnětů, které mohou vyvolat nebo ovlivnit agresi Biologické faktory •Oblasti mozku • •Dědičnost • •Alkohol • •Nízká hladina cukru v krvi • •Testosteron • •Metabolismus serotoninu souvislost mezi sníženým metabolizmem serotoninu a jeho hladinou v mozkomíšním moku a agresivním chováním Faktory sociálního prostředí •Kultura • •Normy • •Zvyky • •Způsob řešení situací • •Média • •Skupiny a mocenské struktury • • Sledování agrese v televizi • •Experiment - 2 skupiny dětí. •1. sledovala agresivní filmy, •2. neagresivní kreslené filmy. • •Děti, které sledovaly agresivní filmy, se staly v interakcích s druhými dětmi agresivnější. (Steuer, Applefield & Smith, 1971). • • Sledování agrese v televizi •Vědci sledovali 10 let návyky dětí sledujících televizi (800 dětí). •Zjistili, že chlapci, kteří dávali přednost agresivním programům, •jež obsahovali značně násilí, jsou agresivnější v interpersonálních •vztazích. • •Čím více agresivních programů sledovali chlapci ve věku 9 let, tím •agresivnější byli po 10 letech. • •U děvčat se toto nepotvrdilo ( ženský agresivní model v televizním vysílání téměř neexistuje). • •Děvčata mají nižší tendenci k napodobování agresivního chování. • • Osobní faktory •Zvýšená aktivační úroveň • •Zlost • •Vnitřní naladění • •Poznávání • Vn – stav připravenosti vidět věci určitým způsobem P – adekvátní zpracovávání sociálních podnětů (dekodování, interpretace a odpověď) Vyvolané stavy •Aktivační úroveň (arousal) •Zvyšuje ji např. cvičení, hluk, práce ve vysoké teplotě….). • •Zlost • •Kognitivní procesy •Je rozhodující, zda si myslíme, že má druhá osoba nepřátelské úmysly (ne tedy, jestli je skutečně má). • •Deindividuace •V některých případech není vykonavatelem agrese jednotlivec, ale skupina. Skupina umožňuje anonymitu. • AU- Byl vyjádřený předpoklad, že současná vysoká úroveň násilí souvisí s rychlým tempem života a s úrovní hluku a shlukování se lidí. •Některé formy agrese jsou schvalované (sport, filmy, knihy, pc hry), některé jsou zakázané (právní normy a zákazy agresivního jednání) • •Agrese může vyvolat řetězovou reakci • •Síla agrese je •tím větší, čím větší je překážka •tím menší, čím větší je trest za její použití • •Samotný jedinec je většinou méně agresivní Teorie agrese •Agrese jako instinkt • •Teorie frustrace – agrese • •Teorie sociálního učení • •Teorie transferu excitace • Agrese jako instinkt •Lorenz (1992) tzv. hydraulický model • •Agrese je energie, která se v nás uchovává a kupí, dokud ji nějaký podnět z prostředí neumožní se uvolnit. • •Pokud tato energie není uvolněna přirozeným způsobem (boj, soupeření), mohou ji uvolnit i jiné podněty. • •Původně sloužila tato energie jako instinkt zachování rodu, potravy, teritoria. Chápání agrese jako instinktu se považuje za překonané a je předmětem kritiky. Na druhé straně nabízí minimálně námět k vysvětlení spontánní agrese v době, kd není vyvolána vnějšími okolnostmi. Teorie frustrace – agrese •Dollard a Miller (1939) • • •„Agrese je vždy důsledkem frustrace, a obráceně… •existence frustrace vždy vede k nějaké formě agrese.“ • •Frustrace → agrese. • • • Teorie frustrace – agrese •Frustrující podněty mohou být jakékoli sociální podmínky, které jsou překážkou naší spokojenosti (např. špatné bydlení, zaměstnání). • •Agresivní chování může potom mít mnoho forem od otevřené agrese po fantazii. • •Pokud máme uspokojeny základní potřeby a nejsou žádné překážky v dosahování cílů, jsme neagresivní. • •Dle Dollarda je „přirozený stav“ lidí být neagresivní! • • Hodnocení teorie frustrace – agrese •Ne vždy je agrese způsobena frustrací. • • • • • •Ne vždy vede frustrace k agresi. Přesto je frustrace důležitým faktorem a jednou z hlavních příčin agresivity i když jí nemůžeme vysvětlit veškeré agresivní jednání. Teorie sociálního učení •Připisuje menší význam vrozeným a biologickým faktorům při vysvětlování agrese. • •Agrese je naučené chování. • •Učení nápodobou u dětí. • •U dětí je důležité učení se od dospělých (pozorování a imitace). • •Důležité při učení se agresi jsou její důsledky. • • • Teorie transferu excitace •Fyziologická aktivace se snižuje velmi pomalu → • • •Pokud za sebou následují dvě aktivizující události oddělené krátkým časovým intervalem, aktivace vyvolaná první událostí se může přenést na druhou a může být zkresleně celá připisována druhé události. Transfer aktivace se může vztahovat na rozšíření zlosti na delší časové období. Co s vlastní agresí? •Agresivita je přirozeným způsobem sebeobrany organismu. • •Jakákoli potlačovaná emoce (energie) není dobrá. • •Nedostane-li se tato energie ven, obrátí se dovnitř a ohrožuje naše zdraví (psychické i fyzické). • •Agresivitě bychom měli dát volný průchod, ale s OHLEDEM NA ZPŮSOB JEJÍHO VYJÁDŘENÍ ! Jednejme tak abychom si zachovali vlastní sebeúctu. Braňme se pokud je ohrožena naše osoba, sebeúcta a čas. BDI dotazník na agresivitu •Víte o sobě jestli jste agresivní? • •Jaký typ agresivity u Vás převažuje? • •Pojďme to zjistit J • dokument „Kde se rodí agrese“ •http://www.ceskatelevize.cz/porady/10078274892-kde-se-rodi-agrese/205542150810001/ •