Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Powerpoint Templates vbnvbnry trdsqf Interpersonální přitažlivost Atraktivita Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Interpersonální přitažlivost » ovlivňuje to, jak k dalším lidem přistupujeme, jak je hodnotíme na první pohled a jak s nimi potom jednáme » » atraktivní jedinci mají ve společnosti nějaké výhody, např. získávají snadněji zaměstnání, mají vyšší platy, u soudů dostávají nižší tresty a také mají více sexuálních partnerů než jedinci neatraktivní Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Faktory ovlivňující vznik přitažlivosti Kultura: různé kultury různé chápání krásy a i uvnitř kultury se názory liší Pohlaví: v západních kulturách muže přitahuje fyzická krása, kdežto u žen preference nejsou převážně fyzické Kontext: př. ti kdo s námi nesouhlasí, mohou přijít o své fyzické kouzlo Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› »Fyzicky přitažlivé jedince máme tendenci hodnotit i jako psychicky přitažlivé » »Jsou jim přisuzovány rysy jako popularita, vřelost, štědrost… • •ZNAKY TĚLESNÉ ATRAKTIVITY • »atraktivita těla » »atraktivita tváří » »atraktivita tělesných vůní a hlasová atraktivita TĚLO:(např. tělesný typ, symetrie, výška, poměr pasu k bokům, poměr boků k ramenům), TVÁŘ:symetrie tváří, proporcionalita, neotenie, průměrnost, vousy, maskulinní a femininní znaky) VŮNĚ A HLAS:(výška/hloubka, jasnost, rezonance). Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› • • •Dion (1972) • •Fotografie sedmiletých dětí Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Negativa fyzické atraktivity »nejistota, zda druzí reagují na jejich fyzickou krásu či na osobnostní kvality • » zvýšený počet (často nevyžádaných, neprovokovaných) sexuálních nabídek • » okolí je často považuje za domýšlivé a sexuálně nevěrné • »jejich partneři na ně často nepřiměřeně až chorobně žárlí Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› •Podobnost = „vrána k vráně sedá“ • •Máme sklon být přitahování k podobnosti •(vzhled, přesvědčení, postoje, hodnoty) • •Podobnost je zdroj odměn (větší pravděpodobnost, že s podobnými lidmi budeme souhlasit – více společných činností, lepší komunikace). • •Př. muži v atomovém krytu • Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› •Komplementarita = „protiklady se přitahují“ • • •Nemáme rádi lidi, kteří jsou nám příliš podobní, jelikož se rádi považujeme za jedinečné. • •Př. partnera si hledáme tak, abychom vyrovnali vlastní deficity. Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› • Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› •= přitažliví jsou ti, co jsou nám sympatičtí • »Princip výnosů a nákladů »Teorie zisků a ztrát Princip:jsme přitahováni k těm, kteří nás mají rádi a kladně se o nás zmiňují a naopak (zvyšuje se tím naše sebeúcta) Teorie: Máme raději lidi, kteří nás zpočátku nemají rádi a pak změní svůj názor, než ty, kteří nás mají rádi stále a naopak. Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› • •Aronson a Linder (1965) •Výzkum podporující teorii zisků a ztrát • •Vyslechnutí si názorů spolupracovníků Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Blízkost •= čím menší je vzdálenost oddělující jedince, tím větší naděje pro vznik přitažlivosti. • »minimální podmínka přitažlivosti » »čím lépe někoho známe, tím více ho potřebujeme při sobě mít » »psychická vs. prostorová vzdálenost Blízkost poskytuje minimální podmínky k tomu, aby přitažlivost vznikla a udržela se. Když psych. Vzdálenost neodpovídá prostorové, dochází k pocitu, že se druhý „lepí“ a objevují se tendence k útěku anebo pocit, že je vztah ohrožen. Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Blízkost výzkum •Festinger a kol. 1950 • •Zákonitost studentských kamarádství na univerzitní koleji Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Přítomnost a povědomost •= lidé dávají přednost podnětům, s nimiž se dříve častěji setkali. • •mere exposure effect – efekt pouhé přítomnosti •https://www.youtube.com/watch?v=yosfPU3dWgc • • •Blízkost a povědomost vedou k pocitu důvěry. Opakované vystavení přítomnosti může poskytnout větší příležitost k tomu, že budou odhaleny záporné vlastnosti druhých lidí a nebo začne působit nuda či nasycení podnětem. To vyjadřuje úsloví „co člověk má, toho si neváží“. Většina výzkumů však podporuje souvislost mezi povědomostí a přitažlivostí. Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Přítomnost a povědomost výzkum • •Zajonc a kol. (1971) • •Hodnocení fotografií neznámých lidí • • Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Neverbální indikátory přitažlivosti »Výraz tváře • »Oční kontakt, dilatace zornic • »Držení těla, posturální echo • »Osobní prostor Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Proxemické zóny Powerpoint Templates bv cbcze fgdljk Page ‹#› Osobnostní přitažlivost »Má větší vliv při utváření dlouhodobých vztahů. » »postoje, zájmy, přesvědčení, hodnoty, potřeby, víra, způsob života… • »Nemusí korespondovat s interpersonální přitažlivostí.