SOCIALIZACE & Sociální učení Socializace •(lat. socialis = společný) • •= proces, během kterého se jedinec začleňuje do společnosti • •socializace nebývá nikdy ukončena • •jedná se o vývoj lidské osobnosti • •lidský jedinec se stává člověkem až v procesu socializace Pro úspěch ve společnosti je potřebné osvojit si takové vlastnosti a dovednosti, které preferuje daná společnost. Proces osvojování si způsobů chování a seznamování se s kulturním prostředím, osvojení si společenských norem, přizpůsobení se společenskému životu. Socializace •Každá společnost má představy o sociálních rolích. • •Tyto představy jsou zahrnuty do soustavy norem. • •Mechanizmy socializace: I.Procesy učení II.Činitelé socializace Sr – dané pohlavím, věkem, postavením, profesí.. N – regulují chování a prožívání jedinců ve společnosti Ms – procesy učení, sociální řízení (působí regulačními zásahy na procesy učení) Dělení socializace •Primární socializace •probíhá v rodině a končí s uzavřenou individualizací jednotlivce. Normy, které se během této socializace vstřebají, platí jako stabilní, ale mohou se během života ještě změnit. Primární socializace trvá do třetího roku života. • •Sekundární socializace •připravuje individuum na jeho roli ve společnosti a probíhá zejména v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Probíhá zhruba od třetího roku života. • •Terciární socializace •se uskutečňuje v dospělosti a označuje přejímání, které individuum neustále uskutečňuje v interakci se svým sociálním okolím. • Zanedbání socializace •Historické doklady: • •„vlčí děti“ Amala a Kamala (Indie) • •Viktor z Aveyronu (Francie) • • Nová doba: •Fritzl (Německo) • • • • • • Činitelé socializace •rodina •škola •vrstevnické skupiny •práce •masmédia Funkci činitelů soc. mohou plnit nejrůznější soc. skupiny, do kterých je jedinec začleněn a nejrůznější osoby, se kterými vstupuje do různých vztahů Cvičení – co důležitého jste se naučili pro život od: rodičů, vrstevníků (kamarádů), učitelů. Rodina •Primární nositel kultury •poskytuje základ norem a hodnot dané společnosti •tradice, zvyky, mravy, zákony, tabu … Vrstevníci •vliv na sebepojetí • •rozvoj prosociálních vlastností • •rozmanitější formy komunikace Učitelé •mají moc a odpovědnost •mohou ovlivňovat postoje a chování celé skupiny •působí na vztahy vrstevnických skupin •vliv na motivaci a rozvoj kompetencí • • • Vliv masmédií •= masová média (oslovují masy = velké skupiny lidí), patří mezi ně: tisk, rozhlas, televize, internet, knihy •ovlivňují názory a postoje a formují hodnoty a způsoby chování • •ovlivňují naše potřeby, zájmy • •na každého z nás, aniž si to vůbec uvědomujeme, mají informace veliký vliv • • negativní dopad informačních a komunikačních technologií na chování dítěte Sociální učení •učení je základním mechanismem socializace • •sociální učení znamená osvojování si komplexních způsobů chování a jednání přiměřených určité sociální situaci • •produktem jsou i role, postoje, hodnoty, ideály apod. Druhy sociálního učení 1.Podmiňování 2. 2.Observace 3. 3.Anticipace 4. 4.Imitace 5. 5.Identifikace Podmiňování (zpevňování) • • • • = určité chování je posíleno (odměněno) podnětem sociální povahy Je založeno na : 1.odměnách (pochvaly, uznání) – kladná motivace 2.trestech (projev nesouhlasu, zamítnutí, zavržení) – záporná motivace 3. •Když po nějakém chování přijde odměna, zvyšuje se pravděpodobnost jeho zopakování. • •Pokud přijde trest, snižuje se pravděpodobnost opakování chování. • •Pokud je určité chování bez odezvy, postupně vyhasíná. Podmiňování ve výchově • • • • •aby byla výchova důsledná a účinná, je třeba vybudovat systém odměn a trestů • každé dítě potřebuje mít určité hranice, které bude respektovat • hranice mu pomohou orientovat se ve světě, pozná, co je povinnost, význam trestu, odpovědnosti • výchovné odměny a tresty by měly být přiměřené osobnosti dítěte a jeho věku Experiment na podmiňování •Operantní podmiňování (někdy též učení úspěchem) je druh učení, při kterém se mění pravděpodobnost výskytu spontánních aktů chování (operantů), na základě jejich důsledků (odměňování, trestání). • •Skinner – holubi (40. léta) • • • •http://www.youtube.com/watch?v=ymkT_C_NWXw&feature=related • • •Thorndike – kočky v kleci •http://www.youtube.com/watch?v=BDujDOLre-8 • Tím, že byly odměňovány potravou se naučily otvírat si klec. Experiment na podmiňování • •Thorndike – kočky v kleci (konec 19. století) • •http://www.youtube.com/watch?v=BDujDOLre-8 • • •Watson (20. léta) - podmiňování u malého Alberta • •http://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE&feature=related • • Tím, že byly odměňovány potravou se naučily otvírat si klec. Observace (odezírání) •Vnímáme kolem sebe chování druhých a reagujeme na to, jak je toto chování přijímáno okolím → zda je chváleno nebo kritizováno • •i když se odměna nebo trest netýká přímo nás, uvědomujeme si , co je považováno v určité situaci za vhodné a co ne • •osvojujeme si určité formy chování • Anticipace (očekávání) •jednotlivci i sociální skupiny ovlivňují průběh sociálního učení také tím, že projevují očekávání toho, jak se bude jedinec chovat. • •např. matka říká: „ Dokážeš to, jsi šikovný!“ (důvěra ve schopnosti posílí touhu po dosažení cíle –např. –maturity svého dítěte) • Imitace (napodobování) •= chování, které jedinec přebírá, protože je k němu motivován • •nemusí být vždy vědomá •Imitace x observace Přejímáno je takové chování jiného člověka, jímž přejímající dosahuje podobných nebo shodných cílů a uspokojení potřeb, jako má „přejímaný“ (napodobovaný). IxO . Observační učení probíhá na základě pozorování "modelové" situace, kdy pozorující vidí i reakci na chování pozorovaného, podle toho pak chování zařazuje do svého repertoáru. Například pokud osoba zjistí, že agresivní chování (agrese) u jiného vede ke chtěným výsledkům, tak bude agresivitu také používat, aby docílila svých přání a výsledků. Imitace (napodobování) •Bez napodobování se lidský jedinec neobejde. • •Napodobováním se učíme : •Řeči •Mimice •Gestikulaci •Zdrženlivému nebo živému projevu citů •Přejímání různých druhů zábavy •Trávení volného času •Způsobu chování k ostatním lidem • Učení nápodobou - experiment •Bandura 60. léta • •Experiment s panenkou Bobo • •Ověření vlivu agresivních modelů – reálných a kreslených filmových postav – ve srovnání se skutečným dospělým modelem. • • •http://www.youtube.com/watch?v=nsmkshuzmNA • • Živý model měl silnější vliv než filmová postava Filmová postava měla silnější vliv než kreslená. Identifikace (ztotožnění) •je způsobeno citovým vztahem nebo obdivem k určité autoritě, kterou jedinec napodobuje •mnohé společné rysy s učením nápodobou • •je to záměrné úsilí o převzetí způsobů chování a jednání modelu • •Identifikace je běžná v období dětství, kdy dítě chce „být jako on“ a identifikuje se s rodičem, ke kterému má citovou vazbu. • Opět jde o situaci, kdy jedinec přejímá chování druhého člověka. Jiný je však motiv. Při identifikaci se vybírá objekt (vzor) nápodoby, přejímán je celek, oproti učení nápodobou, kdy je přejímáno pouze určité chování. Sociální zralost •= společenskými normami vyžadovaná míra začlenění se do společnosti a schopnost adekvátně zvládat různé sociální role • •není pouze pasivním přizpůsobením určitému sociálnímu kontextu, ale aktivním jednáním v něm Sociální zralost • • • • • začlenění se do společnosti • schopnost zvládat různé sociální role • přijímání a dodržování sociálních norem • sdílení a předávání hodnot dané společnosti a kultury • sociální dovednosti a znalosti ( komunikace ) • schopnost spolupráce, pomoci a oběti ( prosociální chování ) Závěrečné experimenty •Marshmallow test • • •https://www.youtube.com/watch?v=Sc4EF3ijVJ8 • •https://www.youtube.com/watch?v=jQvBrEEYS20 •