Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. ¨Patří mezi pervazivní vývojové poruchy (PDD), nověji se používá i termín poruchy autistického spektra (PAS). Porucha zasahuje všechny složky osobnosti jedince. Autos = sám. Chorobná zaměřenost k vlastní osobě spojená s poruchou kontaktu s vnějším světem. ¨Postižení se projevuje v oblasti komunikace, sociálního chování a vnímání. ¨Neschopnost pochopit smysl našeho společenského světa – jiná země, jiné pohyby, tvary, zvuky – nesrozumitelné, nepochopitelné prostředí. ¨Výsledkem je panický strach, který nám dává představu o tom, co to asi je AUTISMUS. ¨ ¨ ¨Výskyt autismu - Na 10 000 dětí se narodí 4 s autismem, z toho ¾ D s mentálním opožděním. 3-4krát častěji se projevuje u chlapců. ČR – potenciálně 15 – 20 000 osob s autismem, evidováno pouze několik set, tzn. každý rok se v ČR narodí 200 dětí s autismem. ¨ ¨Dětský autismus ¨Atypický autismus – vzniká po dosažení 3 let, nebo nenaplňuje všechny kritéria dětského autismu ¨Rettův syndrom – u žen, dědičný, , ztráta fčních pohybů ruky, hluboká MR, progresivní ¨Jiná dezintegrační porucha v dětstvínormální vývoj do dvou let, dochází ke ztrátě dovedností, jazyka, změna chování, Hellerův syndrom ¨Hyperaktivní porucha sdružená s mentální retardací a stereotypními pohyby ¨Aspergerův syndrom – egocentrismus, obsese, ¨Diagnostika - diagnostická kritéria – provádí tým odborníků. Stanovení diagnózy je často velmi obtížné pro nemožnost vyšetření. ¨Poradenství – zajišťují SPC, OS APLA, AUTISTIK, RAIN-MAN ¨Edukace – auti-třídy, TEACCH program – péče a vzdělávání dětí s autismem a dětí s problémy v komunikaci – 3 principy (individualizace, strukturalizace, vizualizace) ¨ ¨