Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. ¨J.A.Komenský (Didaktika Magna) definoval léčebnou pedagogiku jako uvedení dobré věci, která přepadá v nákazu v původní stav. ¨Terapeutické postupy - cvičení, programy na zlepšení narušených funkcí; zprostředkovávají potřebné zkušenosti a zážitky, vytváří prostor pro formování, dozrávání a pozitivní změnu. ¨Speciální forma léčebné rehabilitace, spojuje fyzické a psychické prvky ¨Kůň: terapeutický prostředek (trojrozměrný pohyb těla – střídání napětí a uvolňování těla klienta – přizpůsobuje se při své naprosté pasivitě), má pozitivní vliv na psychiku klienta ¨Diagnózy v oblasti ortopedie: vrozené malformace končetin, anomálie páteře, hrudníku, stavy po zlomeninách končetin, amputace ¨Diagnózy v oblasti neurologie: roztroušená mozkomíšní skleróza, svalová atrofie a dystrofie, DMO ¨Další diagnózy: LMD, kardiovaskulární choroby, chronická bronchitida, obezita, psychotické stavy ¨ ¨Terapeutická jednotka: ¨ - délka 20 – 40 minut, k vyvolání pozitivního efektu hipoterapie se uvádí 2-3 měsíce s intenzitou 2-3krát týdně ¨ - fyzioterapeut – vede balanční cvičení (na základě doporučení lékaře), hipolog – příprava a ovládání koně ¨ ¨Hipoterapeutická cvičení - cviky odpovídají postižení pacienta. ¨ - zvládnutí základních dovedností – nasednutí, sed. ¨ - volná jízda. ¨ - dechová cvičení. ¨ - předklon k šíji koně a natažení HK, pohlazení. ¨ - záklon, leh na koně. ¨ - upažení a vzpažení HK. ¨ - jízda se zavřenýma očima. ¨http://www.youtube.com/watch?v=fPDkO5SSrvc&feature=related ¨ ¨ ¨ ¨Terapie při níž dochází k působení psa na člověka ¨Uplatňuje v psychoterapii dospělých, dětí, seniorů, lidí s tělesným a mentálním postižením, epileptiků a vězňů. ¨Vztah člověk-zvíře dokáže vyvolat pozitivní sociální a emocionální terapeutické efekty – přispívají k zlepšení zdravotního stavu. ¨Pes pomocník: umožňuje postiženému nezávislost na jeho prostředí, podporuje emoční jistotu postiženého, zvyšuje sebejistotu, zvyšuje stupeň interakce mezi zdravými a nemocnými ¨Formy canisterapie: ¨ - Animal assisted activity – AAA – zvíře je přítomno, není součástí plánovaného procesu (předpoklad – přínos pro klienta). ¨ - Animal assisted therapy – AAT – zvíře je integrální součástí terapeutického procesu. ¨ - Polohování, uvolnění, relaxace, hry, poznávání, mazlení, … ¨ ¨Léčba uměním, vymezena jako druh psychoterapie. ¨Výtvarný projev = prostředek ke komunikaci – arteterapeut X klient/klienti. ¨Možnost sebevyjádření k psycho-traumatizujícímu zážitku klienta. ¨Těžištěm práce je samotný tvůrčí proces, nikoliv umělecké hodnocení vzniklého artefaktu. ¨Slouží k upřesnění diagnózy – u pacientů s psychickými poruchami., vhodné pro osoby, které se nesnadno vyjadřují slovně – děti, dospívající, starší lidé, lidé trpící neurózami, psychózami. ¨Arteterapeutické techniky ¨ - volné čmárání různě motivované (deštěm, rytmus hudby …) ¨ - kresba prsty namočenými v barvě ¨ - keramická hlína ¨ - tématická kresba, malba ¨ - interakční kresba ve dvojicích, ve skupině. ¨ ¨ ¨Hudba jako stimulátor aktivity, k uklidnění, k odstranění či zmírnění agrese, k odstranění napětí. U psychoneurotických poruch (deprese, hysterie), léčba narkomanie nebo oblast psychosomatiky ¨ ¨„Použití hudby k usnadnění terapeutický cílů: obnovení, udržení a zlepšení duševního i tělesného zdraví…vyvolává změnu způsobu chování…“ (Americká národní společnost pro muzikoterapii). ¨Dělení muzikoterapie z hlediska účasti dítěte/klienta: ¨ RECEPTIVNÍ (pasivní) – poslouchání hudby, vyvolání emočních procesů, které odhalují racionalizované nebo potlačené konflikty ¨ AKTIVNÍ – provozování hudby ¨ ¨ ¨Herní specialista - kvalifikovaný pracovník dětských odd.nemocnic. ¨ - zaměřeno na pochopení psychiky hospitalizovaných dětí a jejich rodičů ¨ - navazuje kontakt s dítětem, posiluje důvěru a ochotu spolupracovat s lékaři ¨ - před přijetím dítěte připravuje dítě a rodiče na hospitalizaci (figurínyPéťa a Petruška – orgány na suché zipy, fotoalba a fotoseriály s PaP na konkrétních odd. ) ¨ - při přijetí – seznámení s personálem, kamarády, denním režimem ¨ - příprava před zákroky a vyšetřeními dítěte ¨Podává pravdivé informace, vychází z dobré znalosti diagnóz, spoluprácuje se zdravotníky. ¨Terapie motoricko - intelektuálních funkcí a sociálních schopností z cílem dosažení samostatnosti v osobním,sociálním a pracovním životě. Aktivní pomoc lidem každého věku s fyzickým, psychickým či intelektovým postižením, omezujícím jejich funkční kapacitu a samostatnost ¨S možností použití bohatého spektra různých materiálů, je jedním z hlavních polí ergoterapeutické práce také cílený trénink vnímání a senzibility. Ergoterapie obsahuje také poradenskou činnost a to s hlavní orientací nejen na pacienta ale také na jeho rodinné příslušníky, jak i sestavení a adaptaci vhodných pomůcek na individuální potřeby pacienta. Cílem ergoterapeutické intervence je docílit prací v interdisciplinárním týmu zlepšení funkčního poškození pacienta, zabránění progrese a vzniku sekundárního poškození. ¨Hlavní ergoterapeutické úkoly: ¨ - Senzomotorická funkční terapie ¨ - Trénink kognitivních funkcí ¨ - Trénink soběstačnosti – Activities of daily living ADL ¨ - Trénink v domácím okolí ¨ ¨ ¨Ergoterapie se provádí: ¨ - v ambulantních a lůžkových zařízeních ¨ - v rehabilitačních centrech a ústavech ¨ - v lázeňských zařízeních ¨ - v léčebnách pro dlouhodobě nemocné ¨ - v ústavech sociální péče ¨ - v psychiatrických léčebnách ¨ - v geriatrických zařízeních ¨ - v denních stacionářích ¨ - v léčebných zařízeních pro smyslové poruchy ¨ - v rámci programu home care ¨ ¨ ¨PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. ¨