Mgr. Michal Vičar Deti uplnku Diskuse o integraci – prinosy a negativa pro tridu, prinosy pro aut. Dite. ¡jedna z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje ¡vývoj dítěte s PAS je od útlého věku narušen do hloubky - jde tedy o pervazivní vývojovou poruchu (pervazivní = vše pronikající = vývoj dítěte je narušen do hloubky v mnoha směrech) ¡ ¡Dle MKN 10 mezi PAS patří: ¡dětský autismus – zpravidla se pojí s mentálním post. ¡Aspergerův syndrom – intelekt zachován ¡atypický autismus – chybí naplnění dg. kritérií ¡Rettův syndrom – u dívek ¡Výskyt – asi 0,7%, někde uváděno až 1% ¡Příčiny – genově podmíněné psychiatrické onemocnění (ale i různé vlivy environmentální – ovlivnění stadia vývoje CNS) ¡Léčba – nemožná, lze léčit farmakologicky určité symptomy (hyperakt., deprese, úzkosti aj.) + psychoterapie – nejlépe kognitivně behaviorální terapie ¡Triáda obtíží u osob s PAS: -sociální interakce a sociální chování – výrazná nejistota v soc.chování, někdy se straní dětí, spíše však neví, jak se zachovat, neadekvátnost reakci -komunikace – řeč opožděná, poruchy řeči či šroubovitá řeč -představivost, zájmy, hra – stereotypní hry, obtíže ve fantazijní hře ¡Ke stanovení diagnózy je zapotřebí několik symptomů v jednotlivých oblastech triády (dg stanovujeme, kromě Rettova syndromu, na základě chování dítěte) ¡Postřehy v komunikaci ¡nereaguje na své jméno, nereaguje na pokyny ¡neříká, co chce, neukazuje, nemává ¡opožděný vývoj jazyka ¡někdy působí dojmem, že je neslyšící ¡Postřehy chování ¡chybí sociální úsměv, špatný oční kontakt ¡raději si hraje o samotě, celkově velmi samostatný, o jiné děti se moc nezajímá ¡působí, že žije ve vlastním světě ¡záchvaty vzteku, hyperaktivita/neschopnost spolupracovat/ negativismus ¡neví, jak si hrát s hračkami, zabývá se určitými věcmi stále dokolečka ¡chodí po špičkách ¡neobvyklá fixace na určité hračky, řadí věci do řad ¡reaguje přehnaně na určité materiály či zvuky ¡oproti autistům obvykle méně potíží s řečí ¡nebývá přidruženo mentální opoždění ¡často průměrná nebo nadprůměrná inteligence ¡je rozšířenější než klasický autismus (v ČR se ročně narodí až 200 dětí s ASP) ¡dále je typický vztek, působí často jako nevychované děti ¡obtíže v kontaktech s dětmi ¡ ¡sociální situace mě matou ¡je pro mě obtížné jen tak nezávazně a „o ničem“ s někým pohovořit ¡ve škole jsem neměl rád slohové práce, které vyžadovaly představivost ¡jsem dobrý při zachycování detailů a sbírání informací ¡je pro mě obtížné přijít na to, o čem druzí lidé přemýšlejí nebo co cítí ¡jsem schopen zaměřit se na některé věci po velmi dlouhou dobu ¡lidé o mě často říkají, že jsem hrubý, ačkoli to tak nebylo míněno ¡mé zájmy jsou neobvykle intenzivní a velmi úzce zaměřené ¡některé věci dělám nepružným způsobem, tyto postupy často opakuji ¡vždy jsem měl problém s navazováním přátelství ¡ ¡neurologická vada, vyskytuje se téměř výhradně u dívek ¡počáteční vývoj dítěte do 6. – 18. měsíce života se jeví normální, pak následuje dočasná stagnace nebo regrese (dítě ztrácí schopnost řeči a užívání rukou) – následují projevy - stereotypní pohyby rukou, poruchy chůze a zpomalující se růst hlavy (dále epilepsie) ¡hlavním rysem je apraxie (dyspraxie), tj. neschopnost ovládat tělo a provádět tak motorické pohyby (může bránit schopnosti ovládat oční pohled i jinou motoriku a bránit tak dívce v tom, co chce udělat) ¡vzhledem k obtížím v motorice i komunikaci je obtížné stanovit intelekt (v testech je třeba užijí komunikace a rukou) ¡míra rozšíření 1:10000 ¡první symptomy autismu zaznamenány až po třetím roce života ¡abnormity zaznamenány ve 3 oblastech dg triády, avšak jejich forma, frekvence aj. nenaplňuje diagnostická kritéria + jedna z oblastí zpravidla není výrazně narušena ¡ ¡Integrace do škol? ¡efektivní cesta práce s dětmi s autismem ¡pomáhá udržovat jistou míru předvídatelnosti a řádu (lidé s PAS mají malou schopnost předvídat a plánovat události – tzv. vnitřní slepota – z toho plyne obtíž dítěte s orientací v prostoru, čase a událostech) ¡dítě s PAS tedy žije v neustálém stresu a není schopno se učit a rozvíjet své schopnosti – následuje deprivace ¡k učení je třeba dětem upravit podmínky a prostředí (zajistit předvídatelnost), aby přijímaly informace a vědomosti ¡ Modelovka - ¡https://www.youtube.com/watch?v=w_23z9yJAq0 ¡Principy strukturovaného učení ¡systém je nastaven zleva doprava nebo shora – dolů ¡1)Individualizace ¡přizpůsoben specifikům daného jednotlivce ¡2)Strukturalizace ¡znamená rozčlenění činností na jednotlivé operace (kroky), které se s dítětem postupně nacvičují a vedou k osvojení celé činnosti (samostatné oblékání) ¡a)struktura prostoru slouží ¡k vymezení prostoru pro činnost (mytí rukou – obrázek koupelny, jídlo- obrázek kuchyně) ¡k vymezení prostoru pro práci a učení a jeho struktura ¡pracovní místo dělíme na tři části – na levé straně se nachází úkoly ke splnění, uprostřed plněné úkoly a napravo splněné úkoly ¡ ¡b)struktura času ¡denní režim - odpovídá na otázku „co budu dělat a kdy to budu dělat“ ¡používáme lištu ve svislé poloze s fotografií dítěte a obrázky pro jednotlivé činnosti (práce, učení), dole se nachází košíček, kam dítě odkládá karty ¡c)struktura činnosti ¡odpovídá na otázku „jak dlouho“ ¡doba je dána počtem úloh nebo kroků, které musí dítě splnit (přemístit úkoly zleva doprava) ¡jako pomůcky můžeme použít přesýpací hodiny, budík, kuchyňskou vteřinovku ¡3)Vizualizace ¡jako pomůcky nám slouží předměty, fotografie, obrázky, piktogramy, nápisy ¡ ¡slouží k upevňování soc. dovedností pro klienty s PAS ¡užívané techniky - edukace, modelové přehrávání rolí, hry, práce s pracovními listy ¡témata a rozvíjené oblasti - smysl pro spolupráci, střídání se v hovoru i v činnosti, samostatná práce (neodbíhat od práce, dokončovat zadané úkoly), orientace v různých sociálních situacích (porozumět jim a adekvátně reagovat), zvládání prohry, dovednost říci „nevím", „nerozumím", „potřebuji pomoc", akceptace pravidel, zvládání emocí aj. ¡ C:\Users\Kateřinka\Desktop\Strukturované učení.jpg ¡ C:\Users\Kateřinka\Desktop\Strukturované učení 2.jpg ¡Procesní schéma – užití toalety C:\Users\Kateřinka\Desktop\Procesuální schémata.JPG ¡ C:\Users\Kateřinka\Desktop\Nácviky soc.dovedností.jpg ¡- veškeré faktory, které vzbuzují, řídí a udržují chování lidí ¡ ¡Druhy: ¡ ¡Primární motivace – vrozené biologické potřeby – fungují vždy - instinkty, pudy ¡Sekundární motivace – naučené, získané – motivem je např. vlastnost ¡ ¡Vnější motivace – orientace na vnější kritéria, motivy – např. snaha pracovat pro uspokojení R, U,…- odměna, trest ¡Vnitřní motivace – přicházejí z jedince samotného – hlad, žízeň, ale i plán, cíl, představa, tužba, potřeba výkonu, prestiže apod. ¡ ¡ ¡Potřeby ¡ ¡subjektivně pociťovaný nedostatek něčeho pro život nezbytného – nedostatek si uvědomujeme ¡pocity napětí, nelibosti, strádání ¡ ¡Klasifikace potřeb: -biologické potřeby - základní, primární, vrozené -sociální - sekundární, získané – kulturní (vzdělání) a psychické (radost, štěstí) ¡ ¡Maslowova hierarchie potřeb masl ¡ ¡Deprivace ¡= strádání – je potřeba, ale nejsou podmínky k jejímu uspokojení ¡druhy – citová, senzoricko-motorická,.. ¡ ¡Frustrace ¡= zklamání při realizaci motivu, kdy výsledek neodpovídá očekávání (vlivem různých bariér) ¡ ¡Výkonová motivace osobnosti (dosahování dobrého výkonu jako motiv a cíl): ¡potřeba dosáhnout úspěchu ¡potřeba vyhnout se neúspěchu – zpravidla spíše pasivnější ¡ ¡Aspirační úroveň – úroveň cílů, které si člověk vytyčuje a jejichž dosažení očekává ¡ ¡Vliv mají: -výchovné postupy v rodině (spíše vyšší, ale přiměřené nároky – snaha dítěte + povzbuzování, poskytování důvěry a zájmu,…) -zkušenosti z výkonových situací – např. neúspěchy -charakteristiky soc. skupin, v nichž se jedinec pohybuje (např. vyšší vzdělání u rodičů či důležitost vzdělání v rodině apod.) ¡ ¡ ¡Děkuju Vám za pozornost.