Specifické poruchy učení Vymezení SPU oDílčí oslabení ve schopnostech a funkcích primárně potřebných k získávání výukových dovedností, anebo v souhře těchto schopností a funkcí při inteligenci alespoň v mezích širší normy. oOslabení: nkognitivní funkce (zrakové a sluchové vnímání) nmotorické funkce (hrubá, jemná motorika) npamětní funkce (zraková, sluchová, motorická) nřečové funkce (vyjadřování, výslovnost) nv součinnosti a integraci těchto funkcí Dělení SPU odyslexie (porucha čtení a psaní) odysortografie (porucha pravopisu) odysgrafie (porucha psaní) odyskalkulie (porucha počítání) odyspraxie (porucha motoriky a koordinace pohybů) ndysmúzie (ztrátu smyslu pro hudbu) ndyspinxie (porucha kreslení) Jak diagnostikujeme SPU? nNepřímé zdroje diagnostických informací oRozhovor s rodiči (obtíže, dovednosti, jak se učilo říkanky, jak se doma připravuje do školy, jak diktují diktát? J) oRozhovor s učitelem (učitelovy postřehy o práci dítěte, co už všechno vyzkoušel, co funguje, …) oRozhovor s dítětem (jak řešilo úkol, jak si vysvětluje, že mu to ne/jde?) o Přímé zdroje diagnostických informací oPoměr verbální a názorové složky intelektu oHodnocení výkonu čtení nRychlost čtení nPorozumění textu nAnalýza chyb nChování dítěte při čtení nPoměr intelektového výkonu a výkonu čtení oHodnocení písemných prací nAnalýza chyb oVyšetření sluchové analýzy, syntézy a diferenciace oZraková percepce tvarů oLateralita oVnímání prostorové orientace oOblast auditivní – reprodukce rytmu oPaměť o n Formy péče o děti s SPÚ oNejlehčí formy poruch: ndítě dochází do kmenové školy (hodnocení dle platných metodických pokynů MŠMT) oStředně těžké poruchy: nintegrace: ospecializované třídy odyslektický asistent oambulantní náprava (SPC, PPP, kliničtí psychologové) oNejtěžší případy: nambulance dětských psychiatrií nhospitalizace (intenzivní pedagogická terapie podpořená psychoterapií) n n Systém péče na ZŠ oVe třídě je žák, který má potíže, odpovídající projevům specifických poruch učení: o - školní psycholog, speciální pedagog o - PPP o - Domluva s rodiči o - náhradní péče Poruchy sluchové analýzy a syntézy řeči oDítě není schopno rozložit slovo na hlásky, což je základní předpoklad pro psaní diktátů. oDítě není schopné skládat hlásky do slabik, ačkoliv zná všechny písmena abecedy (m a – má jinou zvukovou podobu než ma) oDítě není schopné rozložit větu na jednotlivá slova (tatínekšelven) oObtíže v určování hranic slov v písmu (nastole, vokně, hrajemesi) oVynechává písmena, slabiky a slova (neumí si rozložit slovo na hlásky) oPřidává písmena, zvláště samohlásky (např. smrak) oZáměny znělých a neznělých hlásek (např. holup) oPřesmykování slabik (klas – lkas, doma – mado) Poruchy sluchové diferenciace řeči oRozlišování i – y ve slabikách d, t, n (ve vyšších ročnících při pravopisu vzorů podstatných jmen páni-pány, přídavných jmen mladý-mladí) – nelze naučit nazpaměť jako měkké a tvrdé souhlásky, ale musí je rozlišovat pouze sluchem oNedokáže rozlišit délku samohlásky – vynechává diakritiku – někdy mylně považováno za nepozornost! oChyby plynoucí z poruch řeči (švešky, kláva) Poruchy zrakové percepce oRozlišování barev a tvarů oZraková diferenciace oZraková analýza a syntéza oZraková paměť oRozlišování figura – pozadí oRozlišování reverzních figur