MGR.ALENA SKOTÁKOVÁ, PH.D. SOMATOPEDIE POJMY —Somatopedie – zabývá se výchovou a vzděláváním jedinců s tělesným a zdravotním postižením. V anglicky mluvících zemích Education of Students with Fysical Disability) Soma = tělo, paidea = výchova —Osoby s tělesným postižením – heterogenní skupina. Osoby, které jsou omezeny v pohybových schopnostech v důsledku poškození podpůrného nebo pohybového aparátu nebo jiného organického poškození. Tělesné postižení postihuje člověka v celé jeho osobnosti, jedná se o dlouhodobý nebo trvalý stav KLASIFIKACE POHYBOVÝCH VAD mso29CC OBRNY CENTRÁLNÍ A PERIFERNÍ —Podle postižené části těla: —Obrny centrální —Periferní – deformace, malformace, amputace —Dle rozsahu a stupně: —Paréza – částečné ochrnutí —Plégie – úplné ochrnutí DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA —Závažné postižení mozku nebo míchy —Nyní oficiální název mozková obrna. —Etiologie: — prenatální – infekce matky, fetální hypoxie, perinatální – porodní asfyxie, nedonošenost, přenošenost, protrahované porody, — postnatální – všechny infekce do 6. měsíce —Do 1. roku je diagnóza centrální koordinační porucha (CKP), centrální tonusová porucha (CTP) —Často kombinovaná s poruchami duševního vývoje a sníženým intelektem, poruchami řeči, poruchami chování, epileptickými záchvaty, smyslovými poruchami,… — KLASIFIKACE DMO PODLE CHARAKTERU TONUSOVÉ A HYBNÉ PORUCHY mso877DB dwe00211g20 DĚTSKÁ OBRNA – POLIOMYELITIS ANTERIROR ACUTA — —Virové onemocnění. Od roku 1958 očkování Sabinovou vakcínou —2. Fáze – 1. připomíná chřipkové onemocnění, 2. horečnaté onemocnění s příznaky podráždění mozkových blan. Následek - poškození motorických buněk na předních kořenech míšních — 390px-Polio_sequelle LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE —Lehčí typ CNS. LMD trpí asi 3% populace, postižení jsou především chlapci. —Oslabení úrovně aktivace, sebekontroly, pozornosti —Poruchy v oblasti psychomotorické, mentální i volní —Projevy – psychomotorický neklid, dyskoordinace, nerovnoměrný vývoj, specifické poruchy učení a chování – viz. přednáška SPU DALŠÍ DRUHY OBRN —Mozkové záněty – mikrobiální činitelé. 2. fáze (chřipka – vysoké teploty, třes, ochrnutí končetin), po odeznění nemoci většinou odezní —Mozkové nádory - po provedené operaci nádoryu někdy zanechávají následky v pohybové oblasti —Mozková příhoda (krvácení do mozku), mozková embolie (nedokrevnost části mozku a odumření mozkové tkáně zaklíněním embolu pohybujícího se krevním proudem). Následek - ochrnutí jedné poloviny těla, paréza až plégie, afázie. Ve starším věku. —Traumatické obrny —Uzavřené poranění hlavy - otřes mozku (komoce), stlačení mozku (komprese), zhmoždění mozku – kontuse VŽDY VYHLEDAT LÉKAŘE!! — Otevřené poranění hlavy — — DALŠÍ DRUHY OBRN – Obrna míchy —Obrna míchy - traumatický úraz páteře s následným poraněním míchy. —Částečné poškození - chabé obrny bez poruch citlivosti —Úplné přerušení míchy – trvalé ochrnutí kosterního svalstva a orgánů, které jsou inervovány míšními kořeny uloženými pod místem léze: — Chabá paraparéza až paraplégie (mícha bederní až křížová) — Spastická paraparéza až paraplégie (hrudní mícha) — Spastická kvadruparéza až kvadruplégie s poruchou citlivosti (krční mícha v segmentech C1-C4) — DALŠÍ DRUHY OBRN —Rozštěp páteře (spina bifida) – bez postižení míchy nebo jejich plen —Rozštěp páteře a míšních plen (meningokéla) —Rozštěp páteře, plen a míchy (meningomyelokéla) —Částečná nebo úplná obrna dolních končetin a obrnu svěračů, screening ultrazvukem —Degenerativní onemocnění mozku a míchy - projevuje se až v průběhu života. Nervová vlákna (později nervové dráhy) postihují proces rozpadu a zániku nervových buněk — - Mozečková heredoataxie (Senator Marieova choroba), vzniká postižením jedné nebo obou hemisfér a je dědičná. Prognóza je nepříznivá, jedná se o postupnou degeneraci mozečku, příp. míchy. Projevuje se vrávoravou chůzí, nystagmem (třes očí, rychle se opakující rytmické pohyby očí), atrofií a poruchami řeči — — DALŠÍ DRUHY OBRN —Roztroušená skleróza mozkomíšní (Sclerosis cerebrospinalis multiplex), 1% dospělé populace. Vzniká onemocněním centrálního nervstva a vyznačuje se ložiskovými změnami mozku a míchy –poruchy pohybového aparátu, zraku, řeči —Friedreichova heredoataxie – degenerativní onemocění míšních provazců. Počátek mezi 6-10 rokem, nepříznivá prognóza. Typická zvláštní deformita nohy, tzv. koňská noha s vysokým nártem a nesprávnou polohou chodidla —Obrna periferních nervů – při úplné obrně končetina bezvládně visí, při částečné více nebo méně zasažena pohyblivost a síla — DEFORMACE —Deformace zahrnují jak vrozené, tak získané vady, které se vyznačují nesprávným tvarem některé části těla. —Vrozené: vývojové deformace, lebky, kloubů, svalů —Získané – důsledek nesprávného držení těla (skoliózy, kyfózy, lordózy) — Příčiny: vnitřní - fyziologické vlivy (růstové konstituční, dědičné, výživa,..) — vnější – prostředí (nedostatek pohybu, předčasné posazování kojence, sedavá poloha, jednostranný pohyb, předčasná sportovní specializace, …) —Deformace v rovině sagitální (předozadní ) - hrudní kyfóza(tzv. kulatá záda) —V rovině frontální (čelní) - vychýlením od středové roviny - skoliózy (2,5% populace dětí a mládeže) — — — — — DEFORMACE —Znaky vadného držení těla —Zvýšená hrudní kyfóza —Zvětšení krční lordóza —Zvětšená bederní lordóza —Nedostatečné zakřivení páteře —Skoliotické držení těla —Bočitost kolen vnitřní nebo zevní —Plochá noha DEFORMITY PÁTEŘE scoi-scoliosis-main kyfoza1 9583 DEFORMACE —Nesprávný vývoj kyčelního kloubu – luxace, subluxace (prevence – UTZ ) —Perthesova choroba – postižena hlavice stehenní kosti (cévy), v 5-7 letech, léčba trvá 2 roky, příznivá prognóza —Progresivní svalová dystrofie (myopatie) – onemocnění svalů vzniklé na podkladě dědičné metabolické poruchy – 2 formy (1. postihuje ramenní pletenec, 2. postihují pánevní pletenec, Duchenennova svalová dystrofie) MALFORMACE —Vrozená vývojová porucha, patologické vyvinutí různých částí těla, nejčastěji končetin. Jde o poruchu na začátku nitroděložního vývoje vlivem některých škodlivin. —Amélie - chybějící končetina —Fokomélie – končetina navazuje přímo na trup, zkrácená končetina, spíše jen naznačená, chybí dlouhé kosti,. _1472536_fingers —umělé odnětí části končetiny od trupu —Traumatické amputace –úrazy, poranění el. proudem, výbušniny, sport. —Cévní onemocnění —Infekce —Zhoubné nádory na končetinách — mathew_coqdrey — AMPUTACE EPILEPSIE —Široké spektrum neurologických i jiných systémových poruch. Záchvat trvá vteřiny až minuty, porucha se projevuje změnou vědomí, příznaky motorické, senzorické, vegetativní. —Dělení záchvatů: — - idiopatické – geneticky podmíněné, hlavně v předškolním a školním období — - symptomatické (sekundární) – známá příčina — - kryptogenní – na pomezí, podílejí se endogenní i exogenní faktory EPILEPTICKÝ SYNDROM —Kritéria: —Etiologie —Typický záchvatový projev —Typický EEG korelát, jenž může souviset s dispozicí dané věkové skupiny nebo s etiologií syndromu —Manifestace v určité věkové periodě —Prognóza: —75% pacientů se podaří zkompenzovat, 60% se léčba ukončuje. Důležitá spolupráce pacienta, správná životospráva, užívání antiepileptik, , výběr povolání, partnera INTEGRACE ŽÁKŮ S DIAGNÓZOU EPILEPSIE —Ve většině případů jsou žáci s epilepsií schopni navštěvovat bez větších problémů školu. Někdy kvůli záchvatům – snížení rozumových schopností. —Úspěšná integrace/inkluze – seznámení s problematikou onemocnění (pedagog, žáci, rodiče) —Problém – rekonvalescence po prodělaných záchvatech, potřeba větší stimulace, potřeba citové jistoty a bezpečí, mohou se projevit poruchy pozornosti, paměti, chování, učebního tempa VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM —Včasná intervence (raná podpora, raná péče) – fyzioterapeutická intervence (Bobat, Vojta, Kabat, hipoterapie,…), pedagogická (SPC) —Předškolní věk -podnětová a zkušenostní deprivace (k opoždění může dojít na základě nedostatku podnětů). -U organických poruch mozku: poruchy pozornosti, paměti, unavitelnost, snížená aktivační úroveň. Také zraková a sluchová diferenciace, analýza, syntéza. Problémy v rozlišování tvarů, množství, barvy, velikosti, atp. Časté jsou poruchy řeči: Dysartrie, Dyslálie. Citové prožívání je často infantilní, neschopnost kontrolovat své reakce. — VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM —Základní škola —Nutné adaptovat školní prostředí pro co největší samostatnost a nezávislost na cizí pomoci. —U organických poruch mozku: poruchy rozumových schopností, koncentrace, pracovního tempa, socializačního procesu. —IVP předmět: Dorozumívací dovednosti – rozšiřuje vyučování mateřského jazyka(1-2 hodiny týdně). Řešení řečových potíží, výcvik čtení a psaní. (trénink zraku, sluchu, grafomotoriky, uvolnění ruky, nácvik psaní protézou, ústy, nohou, na počítači). — — PODMÍNKY INTEGRACE ŽÁKŮ —Základní speciálněpedagogické znalosti učitele —Hodnotí se psychický, sociální a kognitivní vývoj žáků – odpovídá věku – stejný vzdělávací program —Vhodné architektonické uspořádání školní budovy, případná pomoc asistenta pedagoga ŠKOLY PŘI ZDRAVOTNICKÝCHZAŘÍZENÍCH —MŠ při zdravotnickém zařízení (2-3 až 6-7 let) – edukativní činnost se provádí v hernách nebo na pokojích v souladu s RVP. V herně (ORL, oční, kožní,…)po vizitě volná hra dětí, plnění úkolů, pohádka. Na pokojích (ortopedie, chirurgie,..)-hra, střídání činností, pohádky. U lůžka na izolaci (infekční, onkologie) – omezené hračky, zvýšený hygienický režim. — MŠ při zdravotnickém zařízení dle RVP upravené na základě zdravotního stavu žáků. —Základní škola speciální při zdravotnickém zařízení HERNÍ TERAPIE —Herní specialista — - navazuje kontakt s dítětem, posiluje důvěru a ochotu spolupracovat s lékaři — - před přijetím dítěte připravuje dítě a rodiče na hospitalizaci (figurínyPéťa a Petruška – orgány na suché zipy — - při přijetí – seznámení s personálem, kamarády, denním režimem — - příprava před zákroky a vyšetřeními dítěte —Podává pravdivé informace, vychází z dobré znalosti diagnóz, spolupráce se zdravotníky. TĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORT OSOB S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM —Organizace sportu tělesně postižených —Mezinárodní paralympijský výbor – International Paralympic Comitee – IPC sdružuje tyto mezinárodní federace: —ISOD – International Sport Organization for the Disabled - tělesně postižení (amputáři), 1964 —ISMWSF – International Stoke Mandeville Wheelchair Sport Federation (vozíčkáři) —CP ISRA – Cerebral Palsy International Sport and Receration Association (sportovci s centrálními poruchami hybnosti), 1978 —IWBF – International Wheeelchair Basketball Federation —IWTF - International Wheeelchair Tennis Federation —Dokumenty: —Rada Evropy: Evropská charta sportu: Postižené osoby, Štrasburk, 1987 —OSN: Standardní pravidla pro vyrovnání příležitosti pro osoby se zdravotním postižením. OSN, 28.10.1993 —Vláda ČR: Národní plán opatření pro snížení negativních důsledků zdravotních postižení, Usnesení vlády ČR č.993 u 8.9.1993 —Opatření k péči orgánu státu o sportovní prezentaci státu. Usnesení č.731 ze 7.6.1993 —Hlavní změny státní politiky v tělovýchově a sportu —Soutěže —Letní paralympijské hry —Zimné paralympijské hry —Mistrovství světa a Evropy —Soutěže na Národní úrovni — Česká klasifikace pro individuální sporty 1. postižení HK – omezená pohyblivost velkých kloubů nad 30% (OPVK) - snížení svalové síly st.3 a níže sval. testu (SSS) - větší defekty ruky a zkrácení končetin o Ľ (VDR) 2. postižení DK lehčí – OPVK nad 30% - SSS - VDN – zkrácení nejméně o 4 cm 3. amputace HK – ruky, předloktí, paže 4. amputace podkolenní 5. amputace nadkolení 6. amputace na více končetinách 7. postižení DK těžká – těžké omezení pohyblivosti kloubu, nestabilní zlomeniny až paklouby, velké deformace vyžadující chůzi pomocí jedné opěrné pomůcky 8. postižení DK velmi těžká – schopnost chůze pomocí dvou opěrných pomůcek KLASIFIKACE SPORTOVCŮ S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM —Česká klasifikace pro individuální sporty —postižení HK – omezená pohyblivost velkých kloubů nad 30% (OPVK) — - snížení svalové síly st.3 a níže sval. testu (SSS) — - větší defekty ruky a zkrácení končetin o Ľ (VDR) —Postižení DK lehčí - OPVK nad 30% — - SSS — - VDN – zkrácení nejméně o 4 cm —Amputace HK – ruky, předloktí, paže —Amputace podkolenní —Amputace nadkolení —Amputace na více končetinách —Postižení DK těžká – těžké omezení pohyblivosti kloubu, nestabilní zlomeniny až paklouby, velké deformace vyžadující chůzi pomocí jedné opěrné pomůcky —Postižení DK velmi těžká – schopnost chůze pomocí dvou opěrných pomůcek — — KLASIFIKACE SPORTOVCŮ S AMPUTACEMI —Celkově se amputovaní sportovci člení do devíti tříd (A1 - A9): — —A1 - oboustranná —A2 - jednostranná amputace nad kolenem —A3 - oboustranná —A4 - jednostranná amputace pod kolenem —A5 - oboustranná —A6 - jednostranná amputace nad loktem —A7 - oboustranná —A8 - jednostranná amputace pod loktem —A9 - kombinované amputace horních a dolních končetin (Heller, 1996) — — —Pro zimní sporty (sjezdové lyžování, lyžařský běh, biatlon, sáňkování a hokej) se užívá detailnější klasifikace. I když převážná většina amputovaných není odkázána na pojízdné křeslo, mnozí sportovci s amputací dolní končetiny či obou končetin se zapojují do sportovních soutěží vozíčkářů - paraplegiků (přitom se využívají ekvivalenty tříd u obou kategorií postižených) — — SPORTY OSOB S AMPUTACEMI — —Baseball - amputovaní nad kolenem mohou hrát jakoukoliv pozici, amputace nad kolenem (většinou chytač, nadhazovač, 1.meta) —Cyklistika – s protézou i bez, klipsny, může se použít protetická pata na pedál —Kajaky —Kanoistika – nižší sedátko - lepší stabilita, může být opěrátko. Jeden z mála sportů, kde postižený může být rovnocenným soupeřem ostatním. Amputovaní mají výhodu lehčího těla – větší rychlost —Fotbal – wheelchair football —Crutch soccer – je hrán amputovanými i zdravými – užívá se jedné nohy a páru berlí. Neužívá se protéz, úder do míče holí je přestupek. Neamputovaní hráči užívají berlí, zvolí si nezatěžovanou nohu, kterou nesmí během hry vyměnit. Brankář (obvykle s amputací paže) hraje 1 paží a oběma nohama. Brankář s amputací obou paží užívá jen nohou k zastavení míče. Neamputovaný brankář má jednu ruku pod tričkem —Sitting voleyball —Běhy – speciální protézy grafitové jádro pro překonání otřesů. Styl – 1 krok protézovanou nohou a 2 kroky zdravou nohou, nebo berle, skok, skok, berle, skok, skok —Golf – zhoršená rovnováha a rytmus, problém rotace nohy (rotátory – 2 nad a pod kolenem) —Turistika —Jezdectví —Bruslení, hokej – speciální protézy pro bruslení, skating cage (vozíčky) – pro bruslení bez protéz —Lyžování – monoski —Kolečkové brusle, skateboardy —Plavání – HK – prsa, znak, DK – kraul, znak. Znak je obvykle nejjednodušší, kraul a prsa mohou být únavné. Možné je i plavání na boku (nezávodní styl) — KLASIFIKACE SPORTOVCŮ NA MÍŠNÍM PORANĚNÍM — —Kvadruplegie C4-C5 – brániční dýchání, úplná centrální plegie HK i DK, úplná závislost na okolí, elektrický vozík pro postižené nezbytný, ovládání automobilu nemožné —Kvadruplegie C6 – C7 – brániční dýchání, periferní či smíšená paréze HK, nesoběstačnost těžkého stupně, vozík nezbytný,kompenzační pomůcky pro ruce nezbytné, ovládání automobilu eventuelně možné. —Kvadruplegie C8 – Th1 – brániční dýchání, periferní či smíšená paréza HK, nesoběstačnost středního až lehkého stupně, vozík nezbytný, řízení automobilu možné při ovládání rukama a automatické spojce —Paraplegie Th2 – Th5 – zmenšený dechový objem, úplná nezávislost ve všech denních činnostech, vozík nezbytný, chůze přísunem s aparáty na DK, řízení automobilu možné při ovládání rukama. —Paraplegie Th6 – Th10 – úplná nezávislost, vozík nezbytný, chůze švihem možná s aparáty na DK a francouzskými berlemi, řízení automobilu možné při ovládání rukama —Paraplegie Th11 – L3 - úplná nezávislost, chůze švihem a čtyřdobá chůze možná při použití aparátů a berlí, vozík nezbytný, řízení automobilu možné při ovládání rukama —Paraplegie L4 – S2 - úplná nezávislost doma i mimo dům, vozík není nutný, chůze se dvěma berlemi možná, řízení automobilu možné při ovládání rukama — LITERATURA —PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. — Heller, J. Fyziologie tělesné zátěže II, speciální část – třetí díl. Praha: Karolinum, 1996. 222 s. ISBN 80-7184-225-7 —