VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. POJMY ¨Speciální pedagogika -věda o zákonitostech speciální výchovy a speciálního vzdělávání jedince, který z důvodu znevýhodnění vyžaduje zvláštní, tedy speciální přístup při vzdělávání a speciální podporu při pracovním a společenském uplatnění ¨Cíl speciální pedagogiky – uznání hodnoty a svébytnosti každého člověka ¨Označení odlišnosti – jedinec s postižením, znevýhodněný. V období školního vzdělávání – dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Opouští se od pojmu postižený člověk. ¨V roce 1997 nahradila WHO pojmy poškození (impairment), omezení (disability) a postižení (handicap) pojmy poškození, aktivita a participace POJMY ¨Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou považováni (ve školském zákoně č. 561/2004 Sb.)žáci se zdravotním postižením – tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami a specifickými poruchami učení nebo chování, žáci se zdravotním znevýhodněním – zdravotně oslabení, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování a žáci se sociálním znevýhodněním – žáci z rodinného prostředí s nízkým sociálně-kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu, Patří sem i okruh žáků nadaných a mimořádně nadaných. ¨ DĚLENÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY PODLE DRUHU POSTIŽENÍ ¨Psychopedie - speciální pedagogika osob s mentálním postižením ¨Somatopedie - speciální pedagogika osob s tělesným postižením, s chronickým a dlouhodobým postižením ¨Logopedie - speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností ¨Surdopedie - speciální pedagogika osob se sluchovým postižením ¨Tyflo- nebo oftalmopedie - speciální pedagogika osob se zrakovým postižením ¨Etopedie - speciální pedagogika osob s poruchami chování ¨Kombinované postižení - speciální pedagogika osob se souběžným postižením více vadami ¨Specifické poruchy učení nebo chování POJMY ¨Inkluze je nový koncept vedoucí k integraci. Požadavek inkluze – „od začátku společně“ – vychází z poznatku, že úspěšnost procesů komunikace, která je předpokladem samozřejmosti společného života postižených a intaktních, začíná už v raném věku a intenzivně probíhá v období školního věku. Také se nejsnáze vytvářejí základy, které v pozdějším věku odbourávají zaujatost, nejistotu, odmítání a strach ze vzájemného společného života. Integrace – z latiny „znovu vytvoření celku“ ¨Inkluzi chápeme jako integraci všech žáků do běžné školy a v důsledcích je spojena se zřeknutím se jakékoli formy etiketování žáků a s rozpuštěním speciálních zařízení a speciální pedagogiky. Pozice úplné inkluze se však běžně neujala. ¨V současné době se používají oba pojmy inkluze-integrace synonymně. Inkluze – nutnost poukázat na potřebu rozšíření integrace a na realizování optimální integrace pro každého žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. ¨ ¨ POJMY ¨Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami se vzdělávají podle individuálních vzdělávacích plánů (IVP) bez ohledu na vzdělávací instituci. Při vyučování je žákům poskytována speciálněpedagogická podpora v závislosti na druhu a rozsahu jejich postižení ¨Speciálněpedagogické vývojové fáze ¨ - Exkluze – vyloučení ze vzdělávání ve veřejném školství ¨ - Segregace – založení speciálních zařízení a škol pro jedince s různým druhem postižení ¨ - Školní integrace – snaha o pokud možno společnou výchovu a vzdělávání postižených a nepostižených žáků ¨ - Inkluze ORGANIZAČNÍ FORMY SPOLEČNÉHO VYUČOVÁNÍ ¨Speciálněpedagogické diagnostické podpůrné třídy (popřípadě podpůrné třídy)shromažďují žáky se speciálními vzdělávacími potřebami do jedné výukové skupiny. ¨Kooperativní třídy – podpůrné třídy umístěné v běžné škole ¨Integrační třídy- postupné ročníky v běžné škole ¨Integrativní běžné třídy – další vývoj integračních tříd ¨Běžné třídy se speciálně pedagogickou podporou - odlišují se od int. b. t. tím, že počet žáků je nezměněn a speciálněpedagogická podpora jen v určitých hodinách ¨Běžné třídy bez speciálněpedagogické podpory (tzv. šedá integrace) PODPŮRNÉ SYSTÉMY PRO SPOLEČNÉ VYUČOVÁNÍ ¨Týmová struktura – pedagogičtí pracovníci (učitelé, speciální pedagogové, poradenští pracovníci), rodiče a další externí spolupracovníci. Úkol pro budoucnost učitelské profese – Naučit se pracovat v týmu!! ¨Team-teaching – spolupracují 2 nebo 3 pedagogické síly s jednou výukovou skupinou ¨Externí kooperace – spolupráce s odborníky (lékař, terapeut, psycholog,…) rodiči (jejich zkušenosti, odborné poznatky,…) UČENÍ SE ZKUŠENOSTÍ ¨Kooperativní učení – práce v týmu přispívá k rozvoji sociálních kompetencí jedince (zvyšuje se soudržnost třídy, vzájemnou komunikaci, prostředek k dosažení lepších výkonů žáků, pozitivně ovlivňuje klima školy, nahrazuje prvky soutěživosti, je přípravou pro projektovou výuku). ¨Projektové vyučování – způsob vyučování, jehož výsledkem je zajímavý úkol, problém, který žáci mají zájem řešit. Projekt by měl být připraven týmem učitelů, používají se techniky jako brainstorming, důraz na hodnocení a hlavně sebehodnocení ¨Didaktická hra – hra která směřuje k dosažení určitých didaktických cílů - např. simulační hra, hry s počítačem, rolové hry, dramatická výchova. ¨ UČENÍ SE ZKUŠENOSTÍ ¨Speciální alternativní programy ¨Projekt Začít spolu – jeden z nejlepších mezinárodních programů uplatňovaných v ed. Programu romských žáků a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí ¨Daltonská škola – zvýraznění principu aktivnosti, zřízení odborné pracovny a laboratoře, posílení metod samostatného učení žáků ¨Projekt Zdravá škola – preferuje diskusi, možnost volby a rozhodování, samostatné řešení problémů,… ¨Otevřené vyučování – centrem veškeré činnosti je dítě, smyslem je rozvoj všech žáků bez rozdílu, vytváření sebedůvěry ¨ ¨ LEGISLATIVNÍ RÁMEC PRO INTEGRAT./INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ¨Národní program rozvoje vzdělávání v České republice Bílá kniha (2001) – systémový projekt formující myšlenková východiska, obecné záměry a rozvojové programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávací soustavy ve střednědobém horizontu. ¨Školský zákon - Zákon č. 561/2004 Sb.o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání . Navazují na něj 2 vyhlášky: ¨ - vyhláška 72 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních ¨ - vyhláška 73 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a studentů mimořádně nadaných ŠKOLSKÝ ZÁKON ¨Ve vztahu k edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami školský zákon obsahuje: ¨Zásady a cíle vzdělávání, vzdělávání příslušníků národnostních menšin, vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů, individuální vzdělávací plán, povinnost školní docházky, cíle, stupně a organizaci základního vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání, školská poradenská zařízení apod. PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADENSKÉ SLUŽBY ¨Školní poradenská pracoviště (v plném rozsahu se realizují postupně) – výchovní poradci, školní metodici prevence, školní psychologové, speciální pedagogové ¨Specializovaná poradenská zařízení ¨ - Pedagogicko-psychologické poradny (PPP) ¨ - Speciálně pedagogická centra (SPC)– poradenská činnost pro děti a mládež s jedním typem postižení, případně na děti s více vadami. Od raného věku po ukončení povinné školní docházky ¨ - Střediska výchovné péče (SVP) – poskytují okamžitou pomoc v naléhavých případech jako jsou krizové situace dítěte, selhání rodičovské péče, útěky z domu apod. ¨ - Institut pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP) – koordinuje poradenský systém a organizuje další vzdělávání poradenských pracovníků DŮLEŽITÉ KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY ¨Bílá kniha viz. Výše ¨ Vzdělávací standardy na dvou úrovních: ¨Státní úroveň: Národní program vzdělávání ¨ RVP – vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy – předškolní, základní, střední vzdělávání ¨Školní úroveň – školní vzdělávací programy (ŠVP)-jeho pomocí má škola možnost se profilovat, jeho příprava je plně v kompetenci školy PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM, DLOUHODOBĚ NEMOCNÝCH A ZDRAVOTNĚ OSLABENÝCH ¨Bezbariérové vstupy ¨Technické vybavení pro pohyb po škole (žák musí být samostatný, max. pomoc asistenta), využití informačních technologii pro komunikaci ¨Didaktické pomůcky, pro psaní, kreslení, rozvoj manuálních dovedností, pro Tv a relaxaci, technické pomůcky (diktafon, xeroxovací tabule, počítače) ¨Kompenzační pomůcky – berle, hole, chodítka, tříkolky, lezítko, přenosná rampa, zvedací plošina PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM A TĚŽKÝM ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM ¨Žáci s lehčí vadou zrakovou vadou mohou s pomocí optických pomůcek zvládnout všechny nároky základního vzdělávání ¨Žáci s těžkou zrakovou vadou a nevidomí žáci se většinou vzdělávají v ZŠ pro zrakově postižené ¨Do ZŠ pro ZP zaveden předmět „Prostorová orientace a samostatný pohyb“ ¨Podmínky –podnětné prostředí, nižší počet žáků, materiální a technické vybavení (osvětlení, učebnice se zvětšeným písmem, v bodovém písmu, optické pomůcky), výuka předmětů speciální péče odborníky PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM A TĚŽKÝM SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM ¨Právo na výběr vzdělávací cesty (bilingvální program, orální program, totální komunikace) ¨Nižší počet žáků ¨Znalost problematiky sluch.postižení, individuální přístup ¨Možnost úpravy obsahu učiva u předmětů, logopedická péče ¨Materiální a technické vybavení (sluchadla, naslouchací soupravy, televize, počítače, psací telefony,…) ¨Běžné i speciální učebnice, výukové videoprogramy, didaktické pomůcky PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S PORUCHAMI KOMUNIKAČNÍCH SCHOPNOSTÍ ¨Individuální logopedická péče, která prolíná všemi předměty ¨IVP, informovanost učitelů, vhodné sociální klima ve třídě ¨Snížený počet žáků, zohledňující přístup ke klasifikaci v předmětech kde se vada projevuje ¨Spolupráce s rodiči, SPC s odbornými lékaři PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ ¨Znalost specifických problémů žáka ¨Individuální práce, opakování učiva, přihlédnutí k poruše při klasifikaci, používat nové metody a ověřené postupy ¨Snížený počet žáků, zařazení do vhodné skupiny, přehledné a strukturované prostředí, pravidelný režim, relaxace, dobrá komunikace a spolupráce školy s rodiči PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S PORUCHAMI CHOVÁNÍ ¨Použití speciálněpedagogických metod a forem práce, nižší počet žáků ¨Odpočinkový kout ¨Nadstandardní vybavení pro sport a volný čas ¨Vhodná doprava do školy kvůli záškoláctví ¨Spolupráce s rodiči – dostatek důvěry a respektu PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM ¨Snížené počty žáků ve třídě ¨Vhodně upravené prostředí ¨Speciální učební metody, výběr učiva ¨Učitel se speciálněpedagogickou kvalifikací ¨Speciální zařízení a kompenzační pomůcky v závislosti na potřebách žáků ¨Učebnice odpovídající úrovni rozumových schopností žáků PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SOUBĚŽNÝM POSTIŽENÍM VÍCE VADAMI ¨Potřeba tělesné blízkosti, potřeba pedagoga/terapeuta ¨3. skupiny ¨ - skupina, v níž je společným znakem mentální retardace. Při rozhodování o způsobu vzdělávání je pokládána za vadu dominantní ¨ - kombinace vad tělesných, smyslových a vad řeči. Specifickou skupinu tvoří hluchoslepí ¨ - autismus, autistické rysy PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SOCIÁLNÍM ZNEVÝHODNĚNÍM ¨Specifika - Znalost vzdělávacího jazyka -osvojení čj, ale i české kulturní zvyklosti a tradice, ale i budování vlastní identity ¨Podmínky vzdělávání – individuální nebo skupinovou péči, přípravné třídy, pomoc asistenta třídního učitele, menší počet žáků ve třídě, odpovídající metody a formy práce, specifické učebnice a materiály, pravidelná komunikace a zpětná vazba. Spolupráce s psychologem, speciálním pedagogem – etopedem, sociálním pracovníkem, atd. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH A MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH ¨Bezpečné klima ve třídě – bez strachu z neúspěchů, výsměchu, bez soutěživosti, s důrazem na soudržnost mezi žáky, se společně vyvozenými pravidly soužití