SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI Mgr. Michal Vičar Z HISTORIE —1890 – William James – referoval o symptomech poruch pozornosti a chování (Principles of Psychology) —Georg Still – poč. 20. stol. Popsal 20 případů dětí – temperamentní, vzpurné, s nedostatečnými volními zábranami … —Příčinu jejich chování hledal v poškození mozku TERMINOLOGIE —MINIMAL BRAIN DYSFUNCTION (od poč. 60. let v anglosaské literatuře) —LEHKÁ MOZKOVÁ DYSFUNKCE (LMD) – používal se i pro poruchy učení (prof. Matějček) —LME – lehká mozková encefalopatie – Kučera —1980 – ADD – attention deficit disorder —1988 – ADHD — = Attention Deficit Hyperactivity Disorder —BID – Behaviour Inhibition Disorder Výskyt •3-6 % populace •chlapci : dívky • 3 : 1 —VĚK: -První symptomy se objevují před začátkem školní docházky -Obtížně se diagnostikuje u dětí mladších 4 let • — - • ETIOLOGIE -Mezi odborníky neexistuje shoda -Genetické faktory – přibližně polovina případů (po otci) -Opožděné neurologické zrání -Mozková dysfunkce (neurotransmitery) -Prenatální a postnatální poškození -Alergie na stravu ? -Zvýšený spad těžkých kovů – otrava olovem -Radioaktivita -Vliv některých léků -Vliv prostředí, interakce mezi dítětem a rodiči -Osobnost dítěte — Základní symptomy ADHD -Porucha pozornosti -Hyperaktivita -Impulzivita — —Projevy, které uvedeme dále, se musí objevovat doma, ve škole i na jiných místech —Diagnostika – psychiatrické vyšetření ◦Nestačí zpráva z PPP — Příznaky — V oblasti poruchy pozornosti —Dítě často zapomíná —Ztrácí věci —Problémy s udržením pozornosti při výuce, hře —Dělá tzv. chyby z nepozornosti —Nepostupuje podle instrukcí —Nedokončuje úkoly — —V oblasti hyperaktivity —Dítě nevydrží sedět v lavici —Provádí bezděčné pohyby rukama i nohama —Často pobíhá, leze přes překážky —Bývá velmi hlučné – nepřiměřeně povídavé Příznaky —V oblasti impulzivity —Dítě často vykřikuje odpověď, dříve než je dopovězena otázka —Má obtíže při čekání, nedokáže stát v řadě —Často vyrušuje, skáče druhým do řeči — —Syndrom ADHD/ADD —Některé ze symptomů se vyskytly před 7. rokem věku —Objevují se ve dvou či více prostředích (domov, škola, kroužek) —Nastávají problémy v sociálních vztazích Příčiny biologické —Temperament dítěte – ovlivněn vlastnostmi CNS (centrální nervové soustavy) — —Funkční porucha mozku —drobná poranění mozku (při porodu, úraz) —nezralá některá centra – více se projevuje u chlapců (nedonošené děti) — —LDE – lehká dětská encefalopatie – drobné poškození mozku —LMD – lehká mozková dysfunkce – špatná funkce některých —center v mozku — Reakce širšího okolí na dítě —Děti jsou pokládány za zlomyslné a nevychované — —Jsou „vylučovány“ ze školních a předškolních zařízení pro nevhodné chování — —Mají odklad školní docházky (jednou i vícekrát), rodiče propadají beznaději a volí přísné tresty, které nevykazují žádný efekt. — —To vede ještě ke zhoršení některých nežádoucích projevů případně i jejich upevnění — — Pocity dětí —Převládají u nich pocity úzkosti, nervozity - pomůže struktura, řád — —Nerozumí svému chování, nedělají věci naschvál — —Těžce prožívají svůj neúspěch, obávají se kritiky — —Nedokáží si vybrat z podnětů ten nejdůležitější - důležité je naučit hledat systém Kritéria ADHD Americké psychiatrické asociace (přeložila o.Zelinková) —- přizpůsobené pro potřeby škol Charakteristika těchto dětí —Vztahová nestálost, neschopnost důvěrného a osobního vztahu k rodičům, vychovatelům i vrstevníkům — —Narušené vztahy k vrstevníkům, izolace, neoblíbenost. Dítě se zdá, jakoby nemělo vztah k lidem ani ničemu živému — —Vzdorovitost, neposlušnost, špatná zvladatelnost, odpor k autoritám — —Porucha je často spojena s hyperaktivitou a poruchami pozornosti a je častější u chlapců — ADHD – sceeningový dotazník k diagnostice podle Colina Terrella —DOTAZNÍK —KRITÉRIA —Kritérium č. 1 1. 1. 1.Syndrom ADHD s převažující poruchou pozornosti (nejméně 6 položek) 2. 2. 2. 2. 2.Syndrom ADHD s převažující poruchou hyperaktivního, impulzivního chování (nejméně 6 položek) 3.Syndrom ADHD smíšeného typu (min. 6 položek v 1-9 a zároveň min. 6 položek v 10-18) —Kritérium č. 2 —- Označení všech výroků (pokud ne, pravděpodobně to nebude ADHD) Kritéria ADHD Americké psychiatrické asociace (přeložila o.Zelinková) —- přizpůsobené pro potřeby škol — JAK PRACOVAT S DĚTMI s ADHD —JEDNOZNAČNOST A DŮSLEDNOST —AKTIVITY A KAŽDODENNÍ RITUÁLY —VYVOZOVÁNÍ DŮSLEDKŮ — —Ve škole: —Útulné, harmonické a klidné prostředí —V zorném poli dítěte udržovat pouze nezbytné pomůcky —Pozitivně hodnotit za prokázání schopnosti, za to, co udělá dobře —Nejsou vhodné činnosti spojené s rychlostí a závoděním —Úkoly přiměřené věku, ale kratší —Důraz na porozumění úkolu —Trvat na splnění úkolu —Rituály při sestavování průběhu hodiny —Nácvik sociálních dovedností —Podporovat vztahy s vrstevníky —Význam odměny — — — — — Čeho se vyvarovat —Tělesné tresty —Trápení hladem a žízní —Bránění styku s rodiči a příbuznými —Omezení osobní svobody —Úmyslný nedostatek spánku —Pokuty —Podrobné osobní prohlídky —Zabránění přístupu ke zdravotní péči — Vhodná opatření —Odepřít zábavnou aktivitu —Přidat práci navíc (ne DÚ) —Dát dítě brzy spát —Poslat dítě do jeho pokoje —Pozastavit výhody —Odměny —Kázeň — Léčba —Farmakoterapie —Terapeutické techniky —Metylfenidát (Ritalin) —Tricyklická antidepresiva —Clonidin (catapress) -Zkušenosti s Ritalinem -Opiový zákon -U dětí nevzniká návyk -Návyk nelze vyloučit u adolescentů -Kurt Cobain —Jóga —Relaxace —Autogenní trénink —Řízené imaginace —Biofeedback —