KOORDINACE a OBRATNOST Np2003: Antropomotorika Sk. č. 2: ST 8:50-9:35 M. Betlachová, E. Čechová,D. Spoustová Testy Obsah 1)Koordinace 2)Obratnost 3)Flexibilita 4) KOORDINACE 1) Koordinace = schopnost organismu vykonávat přesné a precizní pohyby v měnících se vnějších podmínkách (změny rovin, směru i os pohybu) •koor. schopnosti jsou zobecněné a relativně upevněné kvality řízení a regulace pohybu, které jsou základem různorodého pohybového jednání •je však zřejmé, že energetické zabezpečení pohybové činnosti není podstatné (na rozdíl např. od síly, vytrvalosti) Biologické předpoklady rozvoje koordinačních schopností •Závisí na: I.na procesech zráni CNS jako řídícího prvku, na propojování podkorových a korových úrovní řízení a na regulaci pohybu II.na dozrávání smyslových a receptorových orgánů jako základu senzomotorických schopností III.na stavu regulované soustavy, tj. pohybového aparátu • Testy koordinačních schopností •Testy terénní –Charakter kontrolních cvičení • •Testy laboratorní: –Standardizované podmínky, –Počítačová technika –Přístroje: – • stabilometric analysis http://www.br.all.biz/img/br/catalog/79414.jpeg •reaktometry, •stabilometry, •stereometry, •dynamometry, •rytmometry, •tremometry a •goniometry http://i.ytimg.com/vi/l-B6sGksozI/hqdefault.jpg Picture Druhy koordinačních schopností a)kinesteticko-diferenciační schopnost, b)prostorově-orientační schopnost, c)rovnováhová schopnost, d)reakční schopnost, e)rytmická schopnost f)schopnost sdružování, g)schopnost přestavby. a) kinesteticko – diferenciační schopnost •schopnost ovlivňovat silové, časové a prostorové charakteristiky pohybu (řízení pohybu v prostoru a čase, projevy pohybového cítění) •ovlivněno pohybovou zkušeností a stupněm osvojení konkrétní činnosti •propojeno s prostorově orientační schopností •nejvíce v technicko-estetických sportech (sportovní, moderní gymnastika; tance; krasobruslení atd.) Testy: •reprodukování (úhlu, síly) •hlavolamy (tremometr) •skok na přesnost (obměna skok na maximum, potom skok na polovinu maxima) •fotbal – nožičky (vymezený prostor, modifikace různě velké a těžké míče) •basketbal – střelba na koš (10 střel z určené vzdálenosti, bodování čistý koš, odraz o obroučku o desku apod., možné měření zapojení svalů paže) •stolní tenis – test s goniometrem (pronace a supinace do 45°) https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t34.0-12/12242342_1221749687839044_418853278_n. jpg?oh=6c93d8bcedfeca9ed6befd9547878c2a&oe=564E480B b) prostorově – orientační schopnost •schopnost určení polohy a pohybu těla v prostoru •kolektivní sporty – vnímání hrací plochy, periferní vidění •individuální – vnímání protivníka • Testy •běh k metám se změnami směru •vyhazování a chytání míče v lehu •Test periferního vidění •Vezměte do pravé ruky tužku (či propisku) a držte ji na délku natažené paže před obličejem. Levou rukou si zakryjte levé oko, dívejte se rovně před sebe. Začněte pohybovat tužkou vpravo a přitom ji stále sledujte. Jakmile tužka zmizí z vašeho zorného pole, ruku zastavte. Poté test zopakujte i na druhou stranu, dokud opět pero nebo tužka nezmizí ze zorného pole. •Má-li vaše zorné pole normální velikost, je při pohybu vpravo vaše pravá ruka v úhlu cca 90° k poloze, ve které jste pohyb začali. Při pohybu ruky vlevo je pak úhel přibližně 60°, protože nos na této straně více omezuje zorné pole. • •Test prostorové orientace •na povely chůze poslepu a její následné reprodukování •kroky dopředu (2 body), stranou (2 body), obrat o 90° (1 bod), dojít zpět na start (5 bodů) • • c) rovnováhová schopnost •schopnost udržování těla v určitých polohách nebo v průběhu přemisťování těla tento stav udržet případně obnovit. • •Druhy RS: • Statická • Dynamická •Balancování s předmětem. • K rovnováze obecně • • •Základem je vysoká úroveň činnosti vestibulárního analyzátoru ve spojení s proprioreceptory ve svalech a zrakovým analyzátorem (orientací). • •Největší rozvoj 8. – 12. rokem života. • •RS je ve vzájemných vztazích téměř se všemi ostatními koordinačními schopnostmi, je s nimi propojena a může být pokládána za jádro pohybové koordinace. • http://www.filosofie-uspechu.cz/wp-content/uploads/2011/08/rovnovaha-300x191.jpg Prostředky rozvoje RS •Prostředky rozvoje rovnováhy: –izometrické posilování posturálních svalů, –rozvoj trénovanosti vestibulárního analyzátoru, –komplexní cvičení rovnováhy, –balanční cvičení. • An external file that holds a picture, illustration, etc. Object name is i1062-6050-47-3-339-f01.jpg Testy •Flamingo test. •Star Excursion Balance Test •https://www.youtube.com/watch?v=MdypNR9Hx9Q •Přechod kladinky – ve tvaru 6ti úhelníku o průměru 1m •Chůze poslepu •Rovnováha na lavičce •Skoky do rovnovážného postoje •Chůze na válci •Standing stork test (= čapí test) •Jarockého test •Rombergův test • • • • d) reakční schopnost •schopnost rychlého a smysluplného zahájení činnosti jako reakce na podnět v co nejkratším čase •podněty: taktilní, akustické, vizuální a kinestetické Testy •zachycení gymnastické tyče •zachycení plochého měřítka rukou/nohou •běh na 3 metry e) rytmická schopnost • Rytmická schopnost je u většiny autorů (Čelikovský, 1973; Měkota & Blahuš, 1983; Měkota, 1982) označována jako koordinačně motorická schopnost člověka, která umožňuje správnou představu, a tím i pochopení rytmů obsažených v pohybové činnosti (Skotáková, 2012). • Rytmická schopnost vystihuje a vyjadřuje rytmus obsažený v určitém pohybovém aktu anebo daný z vnějšku. Bedřich (2006) uvádí, že rytmus je důležitý pro racionálnost pohybu, schopnost pohyb řídit, přeorganizovat a přizpůsobovat. Tvrdí, že rytmická schopnost je výrazně geneticky podmíněna. • Testy rytmických schopností •Při testování rytmických schopností zkoumáme: •1) schopnost vnímání a rozlišování rytmických vzorců (test rytmické diskriminace podle Seashorea - rozlišení u 30 dvojic rytmů zda jsou shodné či rozdílné) •2) schopnost pohybové reakce na audio stimuly: rytmometry, rytmografy zaznamenávající pohybové odpovědi (vyťukávání, vydupávání) zadaného rytmu •3) schopnost rychlého a přesného zvládnutí rytmicky náročné pohybové struktury • • Nerytmické bubnování (rytmická schopnost horních končetin) •TO dvakrát udeří do stolu levou rukou, pak překříží pravou přes levou a opět udeří dvakrát pravou, pravou se dotkne čela a spustí ji na stůl, cyklus opakujeme po dobu 20s, test opakujeme 4x •Pozn.: zaznamenáváme počet správně provedených cyklů v každé sérii Bez názvu.png Bez názvu1.png Bez názvu2.png • Bubnování rukama i nohama (rytmická schopnost horních a dolních končetin) •TO provádí v rohu čelem ke zdi tento cyklus: nohou udeří 2x do levé stěny (10cm nad podlahou) - pravou rukou 1x do pravé stěny - levou rukou 2x do levé stěny - pravou nohou 1x do pravé stěny - stoj snožný, provádíme 20s a opakujeme 3x •Pozn.: zaznamenáváme počet správně provedených cyklů v každé sérii • Přeskakování švihadla, udržení stálého tempa pohybu (rytmická schopnost celého těla) •TO provádí 20s přeskakování švihadla s meziskokem, počítáme počet přeskoků, ve druhém pokusu TO provádí stejný počet přeskoků a examinátor měří čas potřebný k provedení •Pozn.: zaznamenáváme absolutní odchylku mezi trváním druhého pokusu a 20s intervalem f) schopnost sdružování •schopnost účelně organizovat dílčí pohyby těla, kombinovat je a spojovat do prostorově, časově a dynamicky sladěného celkového pohybu. Vzniká tak harmonický, esteticky působící celek •předpokladem pro všechny sportovní činnosti, zejména u sportů, kde převládá řešení koordinačně náročných úloh (v gymnastice, při cvičení na nářadí, v krasobruslení, plavání atd.) •náročnost zvyšuje použití náčiní, jeho ovládání při běhu a skoku ve sportovních hrách, a také protipůsobení soupeřů (Měkota, 2005). Testy •překážková dráha (v co nejkratším čase správné provedení po sobě jdoucích úkolů) • g) schopnost přestavby •schopnost přizpůsobit pohybovou činnost podle měnících se podmínek (změnu situace, terénu, činnosti soupeře, herní situace, povětrnostních podmínek, vnitřních podmínek např. únava) •jedná se o komplexní předpoklad, ve značné míře spočívá na rychlosti a přesnosti vnímání, proto je propojena se schopností orientační a reakční (Měkota, 2005). OBRATNOST 2) Obratnost = Schopnost spojování pohybových operací Schopnost navzájem propojovat dílčí pohyby těla (končetin, hlavy, trupu) do prostorově, časově a dynamicky sladěného celkového pohybu, zaměřeného na splnění cíle pohybového jednání. • •Její rozvoj je v obecné formě důležitým předpokladem pro osvojování pohybových dovedností. •Důležitá při spojování více prvků do sestav • (Havlíčková L. a kol., Fyziologie tělesné zátěže I. Obecná část, Karolinum, Praha 2000) Testy obratnosti •Denisiukův test obratnosti -vyběhnu, oběhnu metu, na žíněnce kotoul. -Za zadní metou je čára, na ní na čtyři a vracím se po čtyřech k žíněnce, -zase kotoul, postavit se a běžet za přední metu a probíhat cílem. 1. •Iowa- Brace test – test pohybového nadání -testy se provádějí v malých skupinkách, nesmí se cviky předem zkoušet. -Dřep spatný, pod koleny si propnu ruce, výdrž 5 s - Stoj na 1 noze 10 s, zavřené oči -Výskok a obrat o 360 -Kozáček 4x ve dřepu –Celkem 20 bodů, 1. pokus úspěšný = 2 body, 2. pokus = 1 bod, více pak 0b. Známé testy -Šestiúhelník -Rychlostní člunkový běh - -Celostní obratnostní test (= Jacíkův test): -leh záda – stoj – leh břicho – stoj - • Materiál:Lepící páska k vyznačení vnějšího šestiúhelníku (strana 60cm) a vnitřního šestiúhelníku (strana 40cm) na podlaze, stopky, protokol. Provedení: Hráč stojí uprostřed vnitřního šestiúhelníku a bez pokynu časoměřiče skáče odrazem obounož ven z vnějšího šestiúhelníku a zpět do středu (obě chodidla musí být umístěna ve vnitřním šestiúhelníku), ven přes další stranu a zpět…(Je libovolné, zda ve směru či proti směru hodinových ručiček, avšak vždy bokem ke straně šestiúhelníku). Jedno kolo je tedy 12 skoků a celkově hráč absolvuje 3 kola, tj. 36 skoků. Měření předcházejí 2 kola na zácvik. Výsledek: Test se provádí dvakrát ( s přestávkou cca 3 min na zotavení), lepší čas se počítá jako celkový výsledek. Obvyklý výsledek testu: 9 – 14 sekund. Minnesota Dexterity Test •Manuální test zručnosti měří jednoduchou koordinaci oka a rukou a hrubé motoriky. – Skládá se z 5 různých testů: •umístění •točení •přemístění •jednoruční otáčení a umístění •dvouruční otáčení a umístění •https://www.youtube.com/watch?v=42FO0wO0JHc • • http://digipod.zcu.cz/images/stories/digitov/EL_Minnesota-test.png http://digipod.zcu.cz/images/stories/digitov/EL_Grooved-test.png Grooved Pegboard Test •Test obratnosti obsahuje dvacet pět otvorů s náhodně umístěnými drážkami a kolíky, které mají výstupek podél jedné strany. Kolíky musí být natočeny tak, aby odpovídaly otvoru před tím, než mohou být vloženy •https://www.youtube.com/watch?v=C7Ciu2b0ApQ • • Purdue Pegboard Test •Testem se měří pohyby rukou, prstů a paží a zručnost • •https://www.youtube.com/watch?v=hoTnG4yF3GA • http://digipod.zcu.cz/images/stories/digitov/EL_Purdue-test.png FLEXIBILITA 3) Flexibilita • Měkota (2005), uvádí: „flexibilita je schopnost realizovat pohyb v náležitém rozsahu, o plné amplitudě“. • Alter (1996), definuje flexibilitu jako „schopnost člověka pohybovat svaly a klouby těla v plném rozsahu, lehce a požadovanou rychlostí“. 1club_WWW-130.jpg •1) Statická – jedná se o rozsah pohybu v kloubu dosažený pomalým pohybem •2) Dynamická - jedná se o rozsah pohybu v kloubu dosažený normální nebo •zvýšenou rychlostí •3) Aktivní – amplituda pohybu je dosažená pouze silou příslušných svalů •4) Pasivní - amplituda pohybu je dosažená za spoluúčasti vnější síly •(Měkota, 2005) Testy flexibility •Při testování pohyblivosti využíváme: •1) goniometrii: měření úhlů pomocí speciálních úhloměrů (goniometrů) - Artrotest •2) měření distancí: vzdálenost segmentů těla od podložky (lordózy), vzdálenost jednotlivých segmentů těla navzájem (ohebnost páteře) •3) škálování: např. vizuální škály (porovnání provedení s nákresem na plexiskle) •4) motorické testování: binární testy (kontrolní cviky jejichž splnění znamená nesníženou pohyblivost) • • Dotyk prstů za zády (pohyblivost trupu a horních končetin) •TO se snaží spojit, či překrýt prsty překřížených rukou za zády (jedna ve vzpažení druhá v připažení), provádíme na každou stranu 2x a bereme výsledek lepší •- zaznamenáváme chybějící či překrývající se cm s přesností na 0,5cm • • Upažit vzad (pohyblivost trupu a horních končetin) •TO u stěny upaží vzad a examinátor změří vzdálenost trupu od stěny (ve výšce paží, test opakujeme dvakrát •- zaznamenáváme vzdálenost lepšího pokusu s přesností na 0,5cm • • Vzpažit vzad v lehu na břiše (pohyblivost trupu a horních končetin) •TO drží tyč ve vzpažení (úchyt v šíři ramen), brada je na zemi, provede maximální zapažení a měříme vzdálenost tyče od podložky, test opakujeme dvakrát •- zaznamenáváme vzdálenost lepšího pokusu s přesností na 0,5cm • • Výkrut (pohyblivost pletence ramenního a horních končetin) •pohyblivost pletence ramenního a horních končetin •TO se snaží s co nejužším úchytem švihadla (tyče) provést výkrut vzad, výsledek můžeme vyjádřit jako vzdálenost úchopu v cm, nebo indexem I = d/l , d-výsledek testu, l-šířka ramen, nebo úhlem ß •- zaznamenáváme vzdálenost úchopu v cm • • Hluboký předklon na zvýšené ploše (pohyblivost trupu, kyčelního kloubu a délka horních končetin) •stupínek vysoký 50cm, široký 35cm s posuvným jezdcem, TO ze stoje (propnuté dolní končetiny) provede předklon a snaží se posunout jezdce co nejdále (bez hmitu - výdrž 2s), nulový bod je posunut o 50cm výše než je úroveň chodidel, test opakujeme 2x •- zaznamenáváme hodnotu lepšího pokusu v cm • • Hluboký předklon v sedu (pohyblivost trupu, kyčelního kloubu a délka horních končetin) •stupínek vysoký 35cm, široký 35cm s posuvným jezdcem, TO ze sedu (propnuté dolní končetiny) provede předklon a snaží se posunout jezdce co nejdále (bez hmitu - výdrž 2s), nulový bod je posunut o 50cm výše než je úroveň chodidel, test opakujeme 2x •- zaznamenáváme hodnotu lepšího pokusu v cm • • Hluboký předklon v sedu roznožmo (pohyblivost trupu, kyčelního kloubu a délka horních končetin) •TO ze sedu roznožného (60 stupňů) provede předklon a snaží se dosáhnout co nejdále, test opakujeme 2x •- zaznamenáváme hodnotu lepšího pokusu v cm • • Most (pohyblivost trupu, kyčelního kloubu a horních končetin) •TO provede tzv. most (vzpor dřepmo vzadu) a snaží se dosáhnout co největšího přiblížení rukou a nohou, měříme vzdálenost rukou a nohou, test provádíme pouze jednou •- zaznamenáváme vzdálenost v cm • • Úklon vpravo (vlevo) (pohyblivost trupu, délka horních končetin) •TO provede ve stoji zády ke stěně úklon (bez rotace, předklonu trupu a bez pohybu pánve), měříme vzdálenost třetího prstu od země (výdrž v krajní poloze 2s), výsledkem je rozdíl mezi výškou třetího prstu v základním postavení a v úklonu, potom provádíme úklon na opačnou stranu •- zaznamenáváme rozdíl vzdáleností třetího prstu od země v klidu a v úklonu, měříme s přesností na 0,5cm • • Čelný rozštěp (pohyblivost kyčelního kloubu) •TO provede čelný rozštěp zády u stěny, měříme výšku kosti sedací od podložky (případně vzdálenost chodidel), můžeme vypočítat úhel rozštěpu (0-90stupňů) •- měříme vzdálenost kosti sedací od podložky (případně vzdálenost chodidel) s přesností na 0,5cm • • • Bočný rozštěp (pohyblivost kyčelního kloubu) •TO provede bočný rozštěp rukama se opírá o podložku, měříme výšku kosti sedací od podložky (případně vzdálenost chodidel), můžeme vypočítat úhel rozštěpu (0-90stupňů) •- měříme vzdálenost kosti sedací od podložky (případně vzdálenost chodidel) s přesností na 0,5cm b107.png 12191.jpg • Dynamická pohyblivost trupu a stav svalů zadní strany stehen •TO si stoupne zády ke stěně tak, aby se při předklonu nedotýkal hýžděmi •stěny (vzdálenost asi 30- 40 cm), nohy rozkročené v šíři ramen. Na stěně v místě středu zad TO, v úrovni ramen, označíme bod X, druhý bod Y vyznačíme na zemi mezi špičkami nohou. TO se předkloní s napnutýma nohama a dotkne se špičkami prstů obou rukou bodu Y, pak se rychlé zvedne a otočí trup tak, aby se dotkl bodu X za zády. Střídá otáčení vlevo a vpravo. •- Zaznamenává se počet dotyků bodu X na stěně za 20 s. • Děkujeme za pozornost https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t1.0-9/p720x720/12106692_1243345479025965_89117 44759518226708_n.jpg?oh=607906274b474b4dd1cf146951d6c5ab&oe=56AE8821