X:\Fotobanka MU\0_Kampus komplet\Lezatka\Nocni_2010\MU_kampus2010__IMG_9057-2.jpg RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI PŘEDMĚT: Antropomotorika DATUM: 26.10.2015 AUTORKY: Bc. Klára Vevurková Bc. Erika Musilová Bc. Gabriela Juřinová RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI Pojem rychlostní schopnosti * Rychlostní schopnosti jsou považovány za jedny ze základních pohybových schopností člověka. * * Jedná se o motorické výkony, které charakterizuje z fyzikálního pohledu vysoká až maximální rychlost pohybu. * * Co se týká charakteru a struktury činnosti, v úvahu přicházejí jak jednoduché elementární pohyby, tak i složité činnosti lokomoční i nelokomoční případně jejich kombinace. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 3 Definice rychlostní schopností * lze definovat jako „schopnost provést motorickou činnost nebo realizovat určitý pohybový úkol v co nejkratším časovém úseku“ (Čelikovský, et al., 1990). * * Rychlost je pohybová schopnost konat pohybovou činnost – do 20 s. – v daných podmínkách (konstantní dráha nebo čas bez odporu nebo s malým odporem) co nejrychleji (Choutka, 1991). * * Rychlost (sportovního) pohybu je schopnost reagovat pokud možno co nejrychleji na podnět nebo provést při působení minimálního odporu pohyb co nejrychleji (Martin, et al.,1992). Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 4 Klasifikace rychlostní schopností * * * Reakční rychlostní schopnost * * Realizační rychlostní schopnost Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 5 Reakční rychlostní schopnost * je definována jako „schopnost rychlého a smysluplného zahájení a provedení krátkodobé pohybové činnosti celého těla jako reakce na více či méně komplikované signály nebo na předchozí pohybové činnosti, popřípadě na aktuální situační podněty“ (Hirtz, 1985). * * Měkota (2005) definuje reakční schopnost jako „ schopnost zahájit (účelný) pohyb na daný podnět v co nejkratším čase. * * Reakční doba je však závislá především na druhu podnětu. V úvahu přicházejí podněty taktilní (dotykové), akustické (zvukové) a vizuální (zrakové). Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 6 Realizační rychlostní schopnost * lze definovat jako „schopnost provést motorickou činnost nebo realizovat určitý pohybový úkol v co nejkratším časovém úseku“ (Čelikovský, 1990). * * Realizační rychlostní schopnost je chápána jako schopnost, která vyjadřuje jen takovou pohybovou činnost, při níž není maximální výkon limitován únavou (Grosser, 1992). * * Komeštík, (1995) definuje realizační rychlostní schopnost jako vnitřní systém organizmu k provedení změny polohy těla, její části nebo objektu podle zadaného pohybového úkolu co nejrychleji nebo co nejvyšší frekvencí. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 7 Diagnostika rychlostních schopností * Úroveň rychlostních schopností usuzujeme obdobně jako u ostatních motorických schopností z výsledků standardizovaných testů. * * Při diagnostice se uplatňují testy dvojího druhu: * Testy laboratorní * Testy terénní Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 8 Testy laboratorní * * Laboratoř poskytuje standardizované podmínky a umožňuje využívat počítačovou techniku. * * Při laboratorních testech se využívá přístrojů jako jsou reaktometry. Toto zařízení dovoluje testovat jak jednoduché podněty, tak i podněty složité. * * Testování akční rychlosti jednoduchých pohybových aktů lze provádět pomocí mikrospínačů či fotobuněk. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 9 Testy terénní * – testy, které jsou proveditelné v přirozeném prostředí. * * Vybrané testy jsou rovněž součástí baterií pro zjišťování základní výkonnosti, nebo zdravotně orientované zdatnosti. Při tvorbě testů nebo testových baterií je kladen důraz na některou z následujících oblastí: * 1) rychlost splnění zadaného pohybového úkolu (časová charakteristika) * 2) složitost pohybu, kterou proband ještě zvládne * 3) přesnost provedení pohybu Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 10 TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ * DIAGNOSTIKA: * Laboratorní podmínky * Měření úrovně reakční schopnosti * Přesné * Terénní podmínky * Hodnotí reakční dobu napřímo * Pomocí pomůcek - nepřímo * Méně přesné * Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 11 TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ * REAKTOMETRIE * Reaktometr předá zvukový nebo vizuální signál + zárověň spouští stopky * Testovaná osoba reaguje stisknutím tlačítka * Měří se komplexní reakční rychlost * Hodnocení – čas v milisekundách Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 12 TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ * REAKTOMETRIE Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 13 TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ * ZACHYCENÍ PLOCHÉHO MĚŘÍTKA RUKOU * Zrakový analyzátor * Testovaná osoba sedí u stolu, ruka přesokraj stolu, chycení plochého měřítka pomocí palce a prstů * Opakování 20x * Hodnocení – měření v cm, 5 nejlepších i nejhorších se škrtá a ze zbylých – arit. průměr Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 14 TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ * ZACHYCENÍ PLOCHÉHO MĚŘÍTKA RUKOU Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 15 TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ * ZACHYCENÍ PLOCHÉHO MĚŘÍTKA NOHOU * Zrakový analyzátor * Testovaná osoba sedí čelem ke stěně a padající ploché měřítko zachycuje přitisknutím špičky nohy ke stěně * Opakování 20x * Hodnocení – měření v cm, 5 nejlepších i nejhorších se škrtá a ze zbylých – arit. průměr Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 16 TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ * ZACHYCENÍ PADAJÍCÍ GYMNASTICKÉ TYČE * Zrakový analyzátor * Testovaná osoba sedí rozkročmo na židli, ruka opřená o opěradlo, examinátor vloží do otevřené dlaně tyč tak, aby nulový bod byl na úrovni horního okraje ruky, v dalších 4s pustí tyč * Opakování 5x * Hodnocení – měření v cm, nejlepší i nejhorší se škrtá a ze zbylých 3 – aritmetický průměr Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 17 TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ * BATAK TEST * Zrakový analyzátor, koordinace * 12 disků, které jsou náhodně rozsvěcovány, cílem je se jich co nejrychleji dotknout * 60s, počítá se počet dotyků * Rekord Jenson Button (F1), 114 dotyků Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 18 https://www.youtube.com/watch?v=cyy4lqRERJM Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 19 TESTY REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ * Test na zistení schopnosti reagovat na vizuální podnět v pohybu. * Skouška pro všechni druhy sportu. Zisťuje schopnost hráče reagovat na dení v poli. * * Jednoduchý princip. Hráč v pohybu protne senzor a ten rozsvíti další. Hráč musí reagovat zmenou směru pohybu na svetlo. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 20 https://www.youtube.com/watch?v=fvjfreTBi8s Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 21 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * Vycházejí z doby trvání vlastního vnějšího pohybového projevu. • * K hodnocení využívána časová charakteristika. • * Projevují se společně se silovými nebo koordinačními shopnostmi. • * Ovlivňovány flexibilitou. • Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 22 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * DIAGNOSTIKA ACYKLICKÝCH SCHOPNOSTÍ * * Testování jednoduchých pohybových aktů * Předpažení, přednožení, atd. * Pomocí fotobuněk je zaznamenána rychlost pohybu. * Hodnocení - Zaznamenáváme rychlost pohybu s přesností až na tisíciny sekundy. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 23 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * DIAGNOSTIKA CYKLICKÝCH SCHOPNOSTÍ * TAPPINK PAŽÍ * Frekvenční rychlost horních končetin. * Testovaná osoba se střídavě dotýká dvou terčů (průměr 20cm), které jsou připevněny na stole ve vzdálenosti 80cm. * Testovaná osoba položí svou nedominantní paži na desku a dominantní ruku překřížením na kruhový terč. Na pokyn se střídavě dotýká obou terčů. * Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 24 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * Hodnocení – zaznamenáváme čas v desetinách sekund potřebný na vykonání 25 střídavých dotyků. Dotyk mimo terč se nepočítá. 2 pokusy, lépe se hodnotí. * * Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 25 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * DIAGNOSTIKA CYKLICKÝCH SCHOPNOSTÍ • * TAPPINK NOHOU V SEDĚ * Frekvenční rychlost dolních končetin. * Testovaná osoba sedí na židli a pohybuje preferovanou nohou přes 15 cm vysokou desku tak, aby se vždy dotknul špičkou země. * Počítá se cyklus – 2 dotyky. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 26 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * Hodnocení – zaznamenáváme počet správně provedených cyklů za 20 sekund. * Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 27 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * DIAGNOSTIKA CYKLICKÝCH SCHOPNOSTÍ * Člunkový běh 10x5 m – eurofit test * Běžecké rychlostní schopnosti se změnou směru. * Testovaná osoba zaujme postavení těsně před startovní čárou. Po startovním povelu vybíhá k druhé čáře vzdálené od první 10m. Opět je nutné, aby obě chodidla překročila čáru. Počet přeběhů je 5. • * Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 28 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * Hodnocení – zaznamenáváme čas jednoho pokusu s přesností na 0,1 s. • Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 29 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * DIAGNOSTIKA KOMPLEXNÍCH SCHOPNOSTÍ * Střelba na koš za 15s * Komplexní rychlostní schopnosti. * Testovaná osoba se co nejrychleji na povel musí dostat k basketbalovému míči a libovolným způsobem se snaží hodit koš. Nikdo nesmí podávat míč. * Hodnocení - Zaznamenáváme počet střelených košů za daný čas. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 30 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * DIAGNOSTIKA KOMPLEXNÍCH SCHOPNOSTÍ * Běh k očíslovaným medicimbalům * Komplexní rychlostní schopnosti. * Testovaná osoba stojí zády před medicinbalem označeným „start“. Za ním leží ve vzdálenosti 3m na polokružnici 5 medicinbalů vzdálených od sebe 1,5m a viditelně označených čísly od 1 do 5. Čísla nejsou v uspořádaném sledu. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 31 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * Na povel testujícího testovaná osoba běží k určenému číslem označenému medicinbalu, dotkne se ho rukou a běží zpět k startovnímu medicinbalu. Krátce před dotykem rukou startovního medicinbalu zavolá testující nové náhodně vybrané číslo. • * Pokus končí, když se testovaná osoba 3x rozběhne k určeným medicinbalům a dotkne se rukou naposledy startovního medicinbalu. Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 32 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * Hodnocení - Měří se čas od zavolání 1. čísla až do posledního dotyku rukou startovního medicinbalu. Testovaná osoba má jeden platný pokus. • Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 33 3m medicinbal 1,5,m 1,5,m 1,5,m 1,5,m 1 3 5 2 4 TESTY REALIZAČNÍCH SCHOPNOSTÍ * Test Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 34 https://www.youtube.com/watch?v=aHcZ9_M1o-A Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 35 ZDROJE * Havel, Z., Hnízdil, J. (2010) Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem * Čelokovsky, S. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 3rd. ed. Praha CR:SPN. * Choutka, M., Dovalil, J. (1991) Sportovní trénink. Praha CR: Olympia * Hirtz, P. (1985) Koordinative Fähigkeiten im Schulsport. Berlin DE: Volk und Wissen . * Měkota, K., Kovář, R. & Štěpanička , J. (1988) Antropomotorika II. 1st. ed. Olomouc CR: Pedagogická fakulta UP. * Komeštík, B. Antropomotorika. (1995) 1st. ed. Hradec Králové CR: Gaudeamus Masarykova univerzita - univerzita s budoucností 36 Děkujeme za pozornost!