Mgr.Michal Vičar ÒCo je to emoční inteligence? ÒSchopnost řešit sociální problémy ÒSchopnost vycházet s ostatními lidmi ÒÚspěšné zvládání vztahů, které předpokládá úspěšné sebeovládání ÒSchopnost porozumět svým emocím Ò ÒNavazuje na interpersonální a intrapersonální inteligenci H. Gardnera ÒPojem až v roce 1990 (P. Salovey, J. Mayer) ÉNásledně velmi popularizovaný (Daniel Goleman, kniha Emoční inteligence) ÒInteligence nezávislá na IQ - neexistence souvislosti (člověk může být chytrý, ale přesto neumí se chovat) ÒPodobné pojmy: sociální inteligence ÉRozlišení? ÉExistence EI – předmět vědeckých sporů ÉNejasné vymezení, velká spojitost s osobnostními rysy (především extraverze, neuroticismus) Ò Ò ÒKomplexní psychické jevy. ÒSubjektivní, prožívání Òvznikly jako evaluační systém, který měl usnadnit adekvátní reakci na významné podněty z vnějšího a vnitřního prostředí ÒStarší než rozumové jednání, V limbickém systému ÒPřenosné ÒZákladní (hněv, smutek, radost, odpor, překvapení, strach) ÉVe všech kulturách se projevují podobně ÒSložité (naděje, zoufalství, láska, důvěra…) Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò Ò ÒEmpatie – schopnost vcítit se do kůže jiného člověka É emoční podpora x distancovanost ÒSnaha vytvořit emoční kvocient (EQ) ÉNejznámější testy: MSCEIT (Mayers, Salovey) Bar-on ÐPřes deklarace zatím žádné vědecky obhajitelné výsledky ÐProblém s tím, co je vlastně správná odpověď ÐProblém s teoretickým nevymezením pojmů. Ð Ò ÒVrozené vlivy, vlivy rodiny ÉUvádí se, že se EI je možné naučit, na rozdíl od IQ Ðtoto tvrzení je zavádějící ×Genetický základ ×Vztah s matkou, primární rodinou, sociální kontakty ÒLidé s absencí EI – např. autisti ÉÚbytek EI se může objevit i při poškození mozku ÒLidé nadaní EI ÉPolitici, manažeři, učitelé, psychologové.) É ÒGoleman tvrdí, že etické postoje v životě člověka pramení právě z jeho emočních schopností. Élidé mohou využívat EI k manipulaci, vlastnímu užitku, morální zrůdy É É Ò É Ò Òhttps://www.youtube.com/watch?v=EV9kyocogKo Ò