Batole – vybraná témata Mgr. Michal Vičar •od 1 do 3 let •výrazný rozvoj lokomoce i manipulace - expanze do širšího světa •výrazný rozvoj osobnosti, řeči, myšlení •osamostatňování se, separace Vývoj motoriky •Batole – vývoj motoriky •lokomoce - ovládnutí samostatné chůze •15m - samostatně chodí, ale často padá, do schod ů leze •18m - utíká, méně padá, do schodů jde za 1 ruku •24m - utíká, téměř nepadá, do chod ů jde samostatně •30m - chodí po špičkách po předvedení •36m - umí se postavit na jednu nohu, do schodů střídá nohy •48m - střídá nohy při chůzi ze schodů dolů •manipulace – uchopování předmětů –15m - „věž„ ze 2 kostek, pomáhá obracet stránky knihy –8m - „věž„ ze 3-4 kostek, sám obrátí několik stránek –36m - postaví po předvedení ze 3 kostek most, věž z 9 - 10 kostek •manipulace - čmárání –15m - počátky čmárání, pokouší se napodobit čáru –18m - čmárá zdatně, napodobí čáru –24m - napodobí svislou čáru a kroužek –30m - napodobí vodorovnou čáru a postupně další obrazce: kolečko, křížek, čtverec... Attachment •Separace od matky –Aktivní x pasivní •Teorie vazby –Bezpečná, vyhýbavá, ambivalentní – •https://www.youtube.com/watch?v=DH1m_ZMO7GU Negativismus – období vzdoru •vývojově normální jev, děti se liší formou a silou projevu •prosazení se „stůj co stůj“ •Projev vlastní vůle, identity –vědomím sebe sama jako samostatné bytosti –vědomím trvalosti vlastní existence –vědomím proměnlivosti této existence •Ověřování hranic •Hranice určuje rodič, ne dítě! Deník dvouletého