Mgr. Michal Vičar Dospívání Charakteristika období —Období dospívání —Pubescence (lat.pubescere - obrůstat chmýřím, pubes – chmýří, ohanbí, stydká krajina) —Začíná mezi 11. až 13. rokem a končí mezi 14. až 15.rokem —Délka, intenzita a průběh je individuální —Pubescent si vytváří svou identitu, pomalu přepisuje status „dítě“ na status „dospělý“ Fáze pubescence —A. Prepuberta —u dívek okolo10. roku —u chlapců v 11 letech —B. Vlastní puberta —u dívek ve 12,5 letech —u chlapců ve 13 letech —C. Postpuberta —Období psychosociálního moratoria Prepuberta —Tělesný a pohybový vývoj —Zrychlený tělesný růst, zejména končetin —Trup se nemění („samá ruka – samá noha“) —Tělesný neklid —Pohyby jsou nešikovné, trhavé („nevědí, co s rukama a nohama“) —Chůze je klátivá, neohrabaná Prepuberta —Zvláštnosti chování —Bývají hluční, vytahují se, zvl. chlapci před dívkami, jindy jsou nejistí, stydí se… —Začínají si vyměňovat psaníčka, ale přátelské vztahy se spíše neprojevují —Více přemýšlí o sobě, utvářejí si svůj vlastní názor, přestávají souhlasit s dospělými —Prosazují „své já“, špatně snáší ponížení a tresty —Proces sebeuvědomování, zvýšené sebepozorování, zejm. zevnějšku Puberta —Druhotné pohlavní znaky —Fyziologicky dozrávají pohlavní orgány —Ochlupení v oblasti pohlavních orgánů a v podpaží —Mění se tvary těla o u dívek: rozšiřuje se pánev, zvětšuje se poprsí, přibývá podkožní tuk, první menstruace (13 let)… —o u chlapců: mohutní ramena, rostou vousy, mutace hlasu, první výron semene… —Mění se proporce obličeje, mění se vzhled – zvl. se zvětšuje dolní část obličeje Zvláštnosti chování —Už si nepřejí být dětmi, napodobují dospělé chtějí rozhodovat sami „jako dospělí“ —vzdor, —odmlouvání, —neochota plnit příkazy —Jinak se chovají doma, ve škole, mezi vrstevníky —Mění postoj k sobě samému, hodně o sobě přemýšlí (často nespokojenost se vzhledem, vlastnostmi…) —Začínají projevovat zájem o druhé pohlaví —Alkohol, kouření, pití —Vulgarismy —Prohlubuje a specializuje se zájmová činnost —Sexuální život Zvláštnosti chování (2) —S pohlavním dospíváním neprobíhá současně i psychické dozrávání —Charakteristické rysy chování: —impulzivita, —podrážděnost o nedostatek sebeovládání, unáhlené, —nerozvážné chování —zvýšená kritičnost —emoční labilita (pláč – smích…) —Morální absolutismus — Vývoj poznávacích procesů —Rozvoj logické paměti, —výběrový charakter (lépe si zapamatuje, co ho zajímá) —Bohatá představivost, denní snění, —naivní romantismus —Abstrakce, usuzování hypotetické, deduktivní je na úrovni dospělých Sociální vývoj —Přebírání skupinové identity —skupina poskytuje oporu, sdílí zájmy a starosti, —konformita (styl řeči, oblékání, chování) — má větší význam než rodiče (domov) — Snaha po nezávislosti, tendence uplatnit vlastní názor, samostatně se rozhodnout • —První zamilovanost - navazování prvních kontaktů, nesmělé pohledy, psaníčka, "tajné" schůzky