Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar Inteligence •Jako přizpůsobení se okolí, adaptace. •Jako schopnost abstraktně myslet •Jako vhled a pochopení •Jako schopnost učení se. •Schopnost učení se z nově vzniklých situací •Jako schopnost vyrovnávat se s životními úkoly •Inteligence je věc, která se uplatňuje pouze v testech inteligence Inteligence •Obecná inteligence- tzv. G faktor (Spearman) o oNení zárukou úspešnosti, ale předpokladem pro ní •Speciální dovednosti oSpíše predikují úspěšnost • •Rozvoj - řeč, kritické období vývoje, vlčí děti • •Howard Gardner - model mnohočetné inteligence o o o H. Gardner •1.Jazyková inteligence •2.Matematicko-logická inteligence •3.Vizuálně-prostorová inteligence •4.Tělesně-pohybová inteligence •5.Hudební inteligence •6.Interpersonální inteligence •7.Intrapersonální inteligence •8.Přírodopisná inteligence IQ testy •obecný termín pro standardizované testy, kterými se měří inteligenční kvocient jedince. •Velké množství testů •Nejznámější: WAIS III (autor Wechsler) •(v psychologii nejvyužívanější), IST, Ravenovy progresivní matice •Nadání – 130 a více, genialita 140 a více (180) • • • • • IQ •Inteligenční kvocient •1912 německý psycholog William Stern, • •100 x mentální věk/chronologický věk • - problém u dospělých lidí • - stabilní výše iIQ x stárnutí • •Dnes se využívá deviační kvocient IQ testy • C:\Users\user2\Desktop\Michal\obrazek distribuce IQ.png Rozložení IQ ve světě Rozložení IQ ve světě •Jsou Evropani nadanější než Afričani? •Jak jsme na tom oproti a Číňanům či Mongolům? •Černoši v USA dosahují o cca 15 bodů nižších výsledků, než běloši. Průměrné IQ Romů u nás je 80. Proč? • Rozložení IQ ve světě •Flynnův efekt •Kultura, systém a náročnost školství. •Špatná výživa •Genetické rozdíly? Enviromentální rozdíly? •Konstrukce IQ testů • Diagnostika •Jaký má smysl diagnostikovat nadání? Thomasův teorém •Thomasův teorém oDefinujeme-li situaci jako reálnou, může být reálná ve svých důsledcích. oPokud jsou očekávání negativní jedná se o Golemův efekt, očekávání pozitivní se označují jako Pygmalion efekt. oPozitivní chyba x negativní chyba • o • Diagnostika •Inteligenční testy, testy tvořivosti, kognitivní testy •Pozorování učitelem •Pozorování rodiči •V dospělosti spíše oceňovaná tvořivost než IQ • • Charakteristické rysy nadaných dětí •Impulsivní •hoši (problém s disciplínou, bývají umravňováni, bývají sociálně deptáni, horší známkové hodnocení, ne moc populární) •Dívky (přijímány učiteli pozitivně, velmi populární, originální, vysoký spol. status ve skupině) •Reflektivní •Hoši (uzavření do sebe, malá fyzická zdatnost, šediví, nezajímaví, u žáků spíše nepopulární) •Dívky (mlčenlivé, nespolečenské, okrajové, pomlouvané, „šedá myš“) Rozvoj nadaných dětí •Vztah nadání, prospěchu, excelentního výkonu v dospělosti. •Bloom (1980) –výzkum 100 mimořádných dospělých lidí – retrospektivní, pouze 10 procent bylo v dětství identifikováno jako nadané •V dospělosti spíše oceňovaná tvořivost než IQ Rozvoj nadání - prostředí •Stimulující x nestimulující prostředí orodina – podpurná, odmítající, stresující – děti ambiciozních rodičů ovrstevníci – např. konkurence v rámci skupiny oSpolečenská třída – přístup k vzdělání, k příležitostem oEpocha oRůzné kultury jsou podpůrné pro různé typy nadání. •Záměrně získávaná zkušenost – trénink o10 let intenzivního tréninku na plné rozvinutí nadání o o • Rozvoj nadání •Implicitní teorie -Víra v to, jestli mé schopnosti jsou nebo nejsou vrozené -Vysoká souvislost s reakcí na úspěch x neúspěch -Motivace -To, jestli je rodiči oceňován výkon, nebo úsilí -Posilování zájmu -Self-efficacy Školní systém a nadání •Jsou výběrové školy vhodným řešením? Jaké jsou důsledky výběrových škol – gymnázií, sportovních gymnázií?