PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let lBiologická stránka lzvýšený růst lsílí svalová hmota ldobrá motorická výkonnost (snese i zátěž) lnevyzrálý imunitní systém lznačná pohyblivost – dítě chvíli neposedí lPráce lIniciativa C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0293844.wmf > Zastavit se u lateralita, identita muzska, zenska, priklady k egocentricke reci, konkretni, hra na proc, plus video a proc. To vychazi na celou hodinu. Předškolní věk lHrubá motorika llepší koordinace pohybů ldítě dokáže jít rovně lvydrží stát 1s na jedné noze lve 4 letech – schopno skákat po jedné noze lv 5 letech se odrazí a skočí lje schopno skákat správně „panáka“ lJemná motorika lvystříhává obrázky lmodeluje, kreslí i štětcem lskládá puzzle lmůže vykonávat drobné pracovní činnosti (zalít květiny, utřít prach, přinést talíř…) ldovede si zavázat tkaničky lnavléká korálky na nit C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0293844.wmf > Předškolní věk lVnímání ldítě je zvídavé, rádo se směje lzvládá pojmy nahoře – dole ldokončena funkční dominance hemisfér P-L (lateralita) lpři vnímání prostoru – přeceňuje bližší objekty na úkor vzdálenějších lčas vnímá pomocí opakujících se dějů – žije přítomností (nespěchá) lmnožství odhaduje vizuálně C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0293844.wmf > Předškolní věk lMyšlení lmyšlení je prelogické, egocentrické, ovlivněné aktuální situací, názorné, intuitivní lv úsudcích spoléhá na nápadné vnější znaky lzaměřenost na jednu charakteristiku z celku = centrace lvelká fantazie – rádi si vymýšlejí, živá představivost lmagické myšlení – dítě dává jevům magické vysvětlení, oživuje neživý svět, animismus = oživování neživého, antropomorfismus = polidšťování lpaměť = mimovolná, > Předškolní věk lVerbální schopnosti – řeč lznačný rozvoj řeči, slovní zásoba 1000-3000 slov lzpočátku se objevují agramatismy ltypické otázky CO?, KDO?, PROČ?, JAK? ldítě dokáže popsat části svého těla lvnímá příkazy l4.leté – tvoří věty pětislovné l7.leté – schopno přesného popisu skutečnosti, používá nadřazená slova l - l > Předškolní věk lŘeč ldítě navazuje komunikaci s další osobou l2,5 roku – dítě začíná konverzovat l3.leté – hledá způsob, jak objasnit nedorozumění + expanze komunikace s vrstevníky l4-5 let – plně konverzuje a reaguje na jednotlivé elementy během konverzace lEgocentrická řeč l > Předškolní věk lRozvoj dětské identity •sebehodnocení je závislé na názoru jiných lidí (rodičů) •součástí identity je osobní teritorium (tj.lidé, věci, prostředí) •identifikace s pohlavní rolí, kolem 2 roku (učí se podmiňováním – pomocí odměn, nebo nápodobou – rodič jako model muže a ženy), rozděluje se typické holčičí a klučičí chování •iniciativa x pocit viny (význam aktivity, pocit úspěchu, dítě je motivováno systémem odměn a trestů •začíná se objevovat altruistické chování a empatie C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0293844.wmf > Předškolní věk lRozvoj dětské identity •rodič je pro dítě ideál, vzor •význam – vztahy s vrstevníky •2,5 – 3 roky – agresivní projevy dětí (bouchání, kopání, štípání, kousání) – ochrana hraček a teritoria •3 roky – agresivita v řeči •6 – 7 let – děti více empatické, agresivita ustupuje > Staženo z: lwww.sosbn.cz/Elearning/PSY/Předškolní věk.ppt l >