MASARYKOVA UNIVERZITA- FAKULTA SPORTOVNlCH STUDlf Pohybove hry Bezecke hry Vypracovala: Katefina Cervikova Zadal: PaedDr. Karel Vecefa Datum: 16. 09. 2014 Bezecke hry 1. Vlajkovana Misto: telocvicna Delka: 10 minut Hraci: 2 stejne velke tymy Pomucky: 2 vlajky (mic, kolik, kuzel, satek,...) vlajky Hriste rozdeluje pulici cara na dve uzemi. Pfed zacatkem hry umisti obe druzstva na sve uzemi doprostfed brankoviste ,,vlajku". Do brankoviste pak smi v prubehu hry vstoupit pouze protihrac. Tymy zacinaji hru na sve polovine hfiste. Cilem hracu je dopravit vlajku protihrace na sve uzemi. Obranci mohou protihrace, ktery se nachazi na jejich uzemi, zastavittak, ze sejej dotknou. Tento chyceny hrac se musi rozkrocit a cekat na osvobozeni. Osvobodit Ize hrace podlezenim. V pfipade, ze je hrac chycen s vlajkou jeste na uzemi protivnika, vlajka se vraci do brankoviste a hrac musi na miste, kde byl chycen, cekat na osvobozeni. Vlajku muze odnest pouzejeden hrac- vlajkou tedy nelze hazet ci ji pfedavatspoluhraci. Vyhrava ten tym, jemuz sejako prvnimu podafi pfenest vlajku protihrace na sve uzemi. 2. Hra o mic Misto: telocvicna Delka: 5 minut Hraci: dvojice (pfi Menem poctu hracu muze byt jedna trojice) Pomucky: mic do kazde dvojice hrac O hrac A Hru o mic hrajeme na delku volejbaloveho hriste. Jednotlivci soupefi s protivnikem ze sve dvojice. Hrac A umisti mic na caru, vzdalenou 3 m od poloviny hriste, blize k nemu. Pote si oba hraci lehnou na bficho naproti sobe, kazdy na jednu stranu hriste tak, aby lezeli az za koncovou carou. Hrac A chvili vyckava, pote se rychle zveda a snazi se co nejrychleji dobehnout k mici a s micem v rukou sepak pfemistit zavlastni koncovou caru. Pokud se mu to podafi, aniz by ho protihrac chytil, ziskava bod. Pokud je chycen, ziskava bod protihrac. Pote se vystfidaji a pro mic pobezi hrac B.V pfipade trojice jsou dva chytaci. Hra Ize hrat s casovym omezenim ci na urcity vitezny pocet bodu. 3. Vyzyvana Misto: telocvicna Delka: 5 minut Hraci: dva stejne velke tymy Pomucky: Tymy se postavi do rady naproti sobe. ftady jsou od sebe vzdalene priblizne 10-15 metru. Hra zacina tim, ze hrac prvniho druzstva se vyda k protihracum. Ti maji nastavene dlane, s kterymi nepohybuji ani je neskryvaji. Hrac prvniho tymu pfechazi pred soupefi z druheho tymu a v nestfezenem okamziku placne jednoho z nich po dlani, otaci se, a co nejrychleji bezi ke svemu tymu. Hrac, ktery byl placnut, se snazi se soupere chytit. Pokud se ,,utocnikovi" podafi dobehnout na sve misto v fade, aniz by byl chycen, protihrac zustava v jeho tymu. Pokud je vsak chycen, musi prejit k tymu soupefe. Tym, ktery ma po uplynuti petiminutove doby vyssi pocet clenu, vyhrava. 4. Pfevoznici Misto: telocvicna Delka: 5 minut Hraci: dva stejne velke tymy Pomucky: Hra se hraje na delku hfiste. Dva hraci z kazdeho tymu se spolecne postavi na opacny konec hfiste, nez najakem jsou ostatni clenove tymu. Tato dvojice pfedstavuje ,,vor". Ukolem je pfevest vsechny cleny tymu na opacnou stranu hfiste. Toho Ize dosahnout tak, ze se dvojice chytne za ruce, bezi ke svemu druzstvu, vezmou jednoho clena mezi sebe a spolecne bezi na druhou stranu. Tarn tohoto hrace ,,vysadi" a bezi pro dalsiho. V okamziku, kdy jsou na opacne strane dva pfevezeni, mohou spolecne vytvofit daisi vor a pomoci pfevazet daisi cleny sveho tymu. Vitezi ten tym, jehoz hraci jsou drive pfevezeni. 5. Kanystr Misto: telocvicna Delka: 10 minut Hraci: dva stejne velke tymy a jeden organizator Pomucky: mic O S) © 3) Hraci si v ramci sveho tymu rozdaji cisla (peticlenne druzstvo si rozda cisla 1-5, sesticlenne 1-6 atd.). Kazdy tym zaujme misto najednom konci hfiste. Doprostfed hfiste se umisti mic. Organizator hry zvola jedno cislo. Hrac stimto cislem z prvniho i druheho tymu vybihaji k mici. Bodziskava tym tak, ze se hraci podafi vzit mic a dobehnout s nim zpet k tymu za koncovou caru nebo tak, ze se mu podafi chytit protihrace, ktery utika s micem v ruce. Pfed samotnym uchopenim mice si mohou hraci v uchopeni branit (napfiklad se vzajemne drzet). Organizator muze pri tomto soupefeni vyfknout dalsi cislo nebo cisla a poslat tak na pomoc dalsi hrace. Pri zvolani ,,kanystr" bezi na hriste vsechna cisla. Hra konci po uplynuti pfedem stanovene doby a vyhrava tym, ktery behem hry ziskal vice bodu. 6. Cervenf a bill Misto: telocvicna Delka: 5 minut Hraci: dve stejne velka druzstva a organizator Pomucky: - .derv Pred zacatkem hry samotne je jeden ztymu oznacen jako Cerveni, druhy jako Bili. Cerveni se posadi na lajnu, vzdalenou 3 m od stredu hriste. Na opacne strane se stejne tak posadi tym Bilych, tak, aby sedel naproti tymu Cervenych. Organizator pak nasledne zvola bud',,Cerveni" nebo ,,Bt'li". Pokud zvola ,,Cerveni", snazi se Cerveni chytnout Bile driv, nez se Bili dostanou do bezpeci za koncovou caru na sve polovine hriste. V pfipade, ze organizator zvola ,,Bili", chyta tym Bilych cleny tymu Cervenych. Pokud je hrac chycen tymem protihrace, je nucen svuj tym opustit a pfidat se k tymu soupefe. Vitezi tym, ktery vychyta vsechny hrace protejsiho tymu nebo ten, jez ma po uplynuti predem stanovene doby vyssi pocet hracu. 7. Pfenaseni micu Misto: telocvicna Delka: 5 minut Hraci: dva stejne velke tymy Pomucky: mice Oba tymy umisti mice (v nejlepsim pfipade shodny pocet micu, jako je hracu v tymu) rovnomerne na svoji polovinu hfiste. Cilem hry je dostat na svoji polovinu hfiste co nejvyssi pocet micu. Toho Ize dosahnout tim, ze bude druzstvo nosit na svoji polovinu mice soupefe a take tim, ze bude soupefi branit v odneseni mice. Pokud hrace, ktery se nenachazi na svem uzemi a ktery drzi v ruce mic, chytne protihrac, musi hrac mic polozit na misto, kde byl chycen a vratit se na svoji polovinu hriste. Viteznym tymem je ten, ktery ma po vyprseni casoveho limitu na svestrane vyssi pocet micu. 8. Kdo drive Misto: telocvicna Delka: 5 minut Hraci: jednotlivci Pomucky: mice ci kloboucky Hraci utvori radu na okraji hriste. Zhruba na polovinu hfiste umistime mice tak, aby byl jejich pocet o jeden mensi, nezje pocet hracu. Hraci po odstartovani vybihaji a snazi se obsadit nektery z micu tim, ze na nej polozi nohu. Hrac, na ktereho zadny volny mic nezbyde,vypadava, z hriste se odstrani jeden mic a hra pokracuje. Vzdy, kdyz nejaky hrac vypadne, odstrani se z hfiste take jeden mic- vzdy musi byt na hfiste pocet micu o jeden mensi, nezje pocet hrajicich hracu. Hra pokracuje dale a ten, kdo obsadi jediny zbyvajici mic je vitezem hry. Zdroje: 1. Petr Gotthard- Velka kniha her 2. http://www.fsps.muni.cz/impact/pohybove-hry/