MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SPORTOVNÍCH STUDIÍ Pohybové hry vhodné pro stolní tenis Závěrečná práce Vypracoval: Filip Popelka UČO: 429935 Předmět: bp2009 Pohybové hry Vyučující: PaedDr. Karel Večeřa OBSAH ÚVOD.......................................................................................................................................................3 1, CHARAKTERISTIKA...............................................................................................................................4 1.1 Hra.................................................................................................................................................5 1.1.1 Odehrání míčku..................................................................................................................5 1.1.2 Podaní.................................................................................................................................5 1.1.3 Vítězný míček - zisk jednoho bodu.....................................................................................5 1.1.4 Bodování a střídání podaní.................................................................................................5 1.1.5 Střídání stran......................................................................................................................6 1.2 Vybavení........................................................................................................................................6 1.3 Historie..........................................................................................................................................6 2. POHYBOVÉ HRY...................................................................................................................................7 2.1 Hbitost/ práce nohou....................................................................................................................7 2.1.1 Zig zag.................................................................................................................................7 2.1.2 Polohové starty...................................................................................................................8 2.1.3 Skoky přes Švihadlo.............................................................................................................8 2.2 Reakční schopnost.........................................................................................................................9 2.2.1 Běh na 3 metry...................................................................................................................9 2.2.2 Dobíhání v kruhu................................................................................................................9 2.2.3 Dobíhání míčku.................................................................................................................10 2.3 Orientační schopnost...................................................................................................................11 2.3.1 Opilý turista......................................................................................................................11 2.3.2 Slepá bába........................................................................................................................11 2.4 Trénink úderů/práce rukou.........................................................................................................12 2.4.1 Hop pong..........................................................................................................................13 2.4.2 Hra o stěnu.......................................................................................................................13 ZÁVĚR....................................................................................................................................................14 ZDROJE...................................................................................................................................................15 2 ÚVOD Tato práce je zaměření na průpravné a pohybové hry pro herní aktivitu stolního tenisu. Tyto hry mají napomáhat v rozvoji jednotlivých motorických dovedností nezbytných pro hru samotnou. Zajímavější a především zábavnější formou se mohou podílet na částech běžných tréninků. 3 1. CHARAKTERISTIKA Stolní tenis je individuálni raketový sport. Při hře dva protihráči (dva páry) odehrávají přes síť pálkou míček a snaží se donutit protivníka k chybě. Chybou je zahraní míčku mimo stůl nebo neodehrání míče soupeřem správně zahraného míčku. Ve stolním tenise je kladen důraz na reakční rychlost, koordinaci, pohyblivost. Důležitá je explozivní síla v horních i dolních končetinách. Stejně jako v dalších raketových sportech i zde se během zápasu střídá intenzita zatížení, Nejvyšší rychlost míčku ve stolním tenise byla naměřena 112,5 km/hod. obr: 1. Victorians Playing Ping Pong(http://iml.jou.ufi.edu/projects/fall04/baksh/history.html) 4 1.1 Hra 1.1.1 Odehrání míčku • Míček je odehráván výhradně pálkou, a to kteroukoliv její částí. Za součást pálky se považuje i ruka odehrávajícího, která drží pálku, a to až po zápěstí. • Správně odehraný míček se musí alespoň jednou dotknout hrací plochy stolu na soupeřově straně. Předtím se nesmí (kromě podání) dotknout žádného jiného předmětu kromě síťky. Za součást síťky se považuje i konstrukce pro její upevnění ke stolu. Za součást hrací plochy stolu se považují i horní hrany desky stolu, nikoliv však bok nebo spodní hrany desky stolu. • Odehraný míček nemusí nutně letět nad síťkou - v případě odehrání daleko bokem od stolu může letět i zcela mimo síťku přímo na soupeřovu polovinu stolu • S výjimkou podání hráč musí odehrát úder až poté, co se míček dotkl právě jednou jeho strany stolu, v opačném případě se jedná o bod soupeře (na rozdíl od tenisu se tedy nesmí hrát z voleje) 1.1.2 Podání • Při podání (uvedení míčku do hry) se míček musí po odehrání nejprve dotknout přesně jednou hrací plochy stolu na straně odehrávajícího, pak alespoň jednou na straně soupeře. • Pokud se míček při podání mezi oběma doteky stolu dotkne také síťky (neřs), podání se opakuje. • Při podání musí být míček po celou dobu od chvíle, kdy opustí ruku podávajícího, do chvíle, kdy dojde k odehrání pálkou, viditelný pro soupeře. Při čtyřhře podání musí být do kříže - z pravé strany stolu a do soupeřovy pravé strany stolu. • Podávající musí míček nadhazovat kolmo z otevřené dlaně nad úrovní stolu, za rovinou danou zadní hrany desky stolu. Míček musí být nadhozen před odehráním alespoň do výšky šestnáct centimetrů. 1.1.3 Vítězný míček - zisk jednoho bodu Hráč získává bod za vítězný míček v těchto případech: ■ soupeř neodehrál míček správně podle kapitoly o odehrání míčku a o podání • hráč odehrál míček správně a ten se po dopadu na soupeřovu stranu stolu dotknul následně čehokoliv jiného než soupeřovy pálky (například se díky rotaci vrátil na druhou polovinu) • soupeř se svojí nehrající rukou dotknul stolu, nebo pohnul stolem • souper se dotknul jakoukoliv částí těla nebo pálkou odehraného míčku dříve, než mohl dopadnout na soupeřovu polovinu hrací desky stolu 1.1.4 Bodování a střídání podání • Utkání se skládá z jednotlivých sad (setů) a končí ve chvíli, kdy jeden ze soupeřů vyhraje předem určený počet sad (obvykle dvě až čtyři). • Každá sada se hraje do jedenácti vítězných bodů dosažených jedním hráčem, hráč musí navíc zvítězit o dva body - za stavu 10:10 pokračuje sada do chvíle, kdy jeden z hráčů nevede o dva vítězné body. • Podání se v sadě střídá až do stavu 10:10 po dvou na každé straně, od stavu 10:10 po jednom na každé straně. • První sadu zahajuje podáním vylosovaný hráč, každou další hráč, který nezahajoval předchozí sadu. 5 1.1.5 Střídání stran • Hráči si na začátku každé sady vymění strany. • Pokud se hraje sada, po které již nemůže následovat další (pátá sada při hře na tři vítězné, sedmá sada při hře na čtyři vítězné), hráči si znovu vymění strany ve chvíli, kdy jeden z nich dosáhne v sadě pátého vítězného bodu. 1.2 Vybavení Základním vybavením hráčů na stolní tenis je pálka, míček a stůl na stolní tenis. Mezi výrobce potřeb pro stolní tenis patří např. Joola (Německo), Donic (Německo), Butterfly (Japonsko, značka firmy Tamasu) a Nittaku (Japonsko). V minulosti také např. švédská firma Stiga. 1.3 Historie Historie stolního tenisu jakožto sportovní hry vznikla přenesením tenisu do sálového prostředí na stůl. Předchůdcem stolního tenisu byla stará japonská hra gossima, kterou přinesli do Evropy Angličané v 80. letech 19. století. Tehdy se stolní tenis hrál na stolech různých rozměrů gumovými nebo korkovými míčky, pergamenovými a později dřevěnými pálkami. První pravidla stolního tenisu byla vydána v Londýně v roce 1884. Ke zdokonalení hry přispěl v roce 1899 Angličan Jams Gibb, který zavedl používání celuloidového míčku. Od 19. století se začal stolní tenis dostávat do střední Evropy a tím i k nám. Velký rozmach nastal po 1. světové válce, kdy se stolní tenis rozšířil na téměř všechny kontinenty světa. Mezinárodní federace stolního tenisu - ITTF byla založena v roce 1926 v Berlíně. Zakládajícími státy byly Německo, Anglie, Rakousko, Maďarsko, Švédsko a Československo. Evropská unie stolního tenisu - ETTU byla založena v roce 1958 v Budapešti a mezi zakládající členy patřilo opět tehdejší Československo, (http://www.pangi.wz.cz/stolni_tenis/stolni_tenis.htm) 6 2. POHYBOVÉ HRY 2.1 Hbitost/ práce nohou Podobně jako u squashe či badmintonu je u stolního tenisu velmi důležitá práce nohou. Taktika mnohých hráčů může být vystavěna na uhonéní/ubeháni protihráče, Či naopak pojata jako hráčova silná stránka, kdy si pohotovou a přesnou prací nohou zajistí vítězství nad méně hbitým hráčem. 2.1.1 7Ag zag (obr. 2.) Rozvoj hbitosti, schopnosti rychlého pohybu, rovnováhy a změny směru na malém prostoru Pomůcky: 5 kuželů, neklouzavý povrch, pásmo, stopky Provedení: Postavíme čtyři kužele do tvaru obdélníku, krátké strany 3 m, dlouhé strany 5 m od sebe a pátý kužel umístíme doprostřed. Po spuštění časomíry proběhneme co nejrychleji dráhu kolem kuželů, (vyznačená šedou barvou na obrázku) Následně provedeme další dvě opakování a zaznamenáme nejrychlejší čas. obr: 2. Dráha Zig Zag(Lednický, Doležajová, 2002) 7 2.1.2 Polohové starty Rozvoj pohotovosti, rychlosti, koordinace pohybu Pomůcky: vyhrazená plocha se startovní a cílovou čárou Provedení: Skupina jednotlivců se postaví za startovní čáru. Za signál se snaží co nejrychleji dostat do cíle. Startovní polohy obměňujeme. Všichni stojí zády k běžecké trase, startují ze sedu, z kleku, lehu, musí před vyběhnutím udělat dřep, klik, otočku,... 2.1.3 Skoky přes švihadlo Procvičení odrazů a dopadů při úderech s výskoky, zpevnění kotníků, vytrvalost Pomůcky: švihadlo a stopky Provedení: Testovaný přeskakuje snožmo s meziskokem švihadlo 30s v individuálně zvoleném rytmu. Zkoušející počítá počet přeskoků. Při opakovaném pokusu usiluje vykonat stejný počet přeskoků se snahou dodržet stejné tempo, aby se co nejvíce přiblížil času (30s), jako v prvním pokusu. 8 2.2 Reakční schopnost Schopnost rychlého zahájeni a provedení pohybu jako reakce na určitý podnět v co nejkratším časovém úseku, má rozhodující význam v mnoha sportech i v běžném životě. Je závislá na mnoha faktorech (doba vnímání, doba přenosu, zpracování informací, atd.) Reakční schopnost můžeme velmi dobře rozvíjet často opakovanými reakcemi na příslušné podněty i optické či akustické. 2.2.1 Běh na 3 metry (obr. 3.) Testuje reakční rychlost, koordinaci a pohotovost Provedení: Testovaný stojí v mírném stoji rozkročném zády do směru běhu, patami se dotýká startovní čáry. Při zaznění signálu vykoná co nejrychleji hluboký dřep, tak aby se oběma dlaněmi dotkl podložky a po obratu 180° vystartuje, aby překonal třímetrový usek co nejrychleji. Vzhledem k délce úseku je na snímání času vhodné požít fotobuňku. Pro zlepšení výkonu nohou je možné nohy zatížit či přidat po dřepu výskok. 2.2.2 Dobíhání v kruhu Rozvoj reakčních schopností Pomůcky: volný prostor Provedení: Cvičenci se postaví do kruhu a trenér každému přidělí číslo. Poté vyvolá dvě čísla, kteří mají vybíhat předem určeným směrem kolem kruhu a snaží se doběhnout dříve než oběhnou jedno Pomůcky: obr: 3. Testování reakční rychlosti(Lednický, Doležajová, 2002) kolo. 9 3 Dobíhání míčku i°hT. 4.) Rozvíjí postřeh, včasný start a správné časování Pomůcky: stůl na stolní tenis, pálky, míček Provedení: Polovinu stolu složíme, aby vytvořila "stěnu". Cvičenci se postaví za sebe a přední podá míček jako u běžné hry. Druhý ho obíhá a snaží se míček správně odehrát. obr: 4. Složená polovina stolu (http://www.bizrice.com/upload/20120208/folded_table_tennis_table_pingpong_table.jpg) 10 2.3 Orientační schopnost Další potřebnou vlastností hráče je orientace na herní ploše. Například k plánování výběru zahraného úderu protihráčem. 2.3.1 Opilý turista Rozvoj orientační schopnosti, rovnováhy a rychlosti Pomůcky: startovní čára, kužely Provedení: Vytvoříme dvě stejně členné družstva a seřadíme je do zástupu za startovní čáru. Od čáry postavíme ve vzdálenosti 3 metrů dva kužele, pro každé družstvo jeden s dostatkem místa okolo. Na zvukový signál vybíhají první hráči z družstev ke kuželu, který lOx oběhnou a snaží se běžet zpět předat štafetu druhému. Skupina jejíž členové se vystřídají rychleji vyhrává. 2.3.2 Slepá bába Rozvoj orientační schopnosti, rovnováhy a rychlosti Pomůcky: šátek, 2 a více lidí Provedení: Vytvoříme kruh ze skupiny cvičenců. Vybranému jedinci se zakryjí šátkem oči a mezi tím si ostatní posedají na zem a pouze jeden cvičenců zůstane stát. Cvičenec se zakrytýma očima se po dobu 10 sekund točí za pravou/levou rukou a po dotočení si lehne na zem na záda. Co nejrychleji si sundá šátek a snaží se zorientovat v kruhu a vyběhnout ke stojícímu. 11 2.4 Trénink úderů/práce rukou (obr. 5.) Při samotné hře je potřebné zvládnout správné odbití míčku. Tento trénink klade důraz na zvládnutí jednotlivých útočných a obraných úderů. Důležité je správné držení pálky, postavení boků a ramen a například uvolněné zápěstí. V dnešní době se při hře využívají dvě hlavní držení pálky. 1. Tužkové(Penhold) 2. Klasické(Shakehand grip) TWAKtfMNJ) ^ip obr: 5. Držení pálky (http://www.wikihow.com/Play-Ping-Pong-%28Table-Tennis%29) Celý úder dělíme obvykle do 4 fází: 1. Nápřah 2. Vedení úderu 3. Kontakt pálky a míčku 4. Protažení Razantní úder zahrajeme pokud: 1. Pořádně napřáhneme a rychle švihneme paží 2. Pokud zapojíme svaly trupu a ramen zejména v prvních dvou fázích švihu 12 2.4.1 Hop pong Rozvoj práce s pálkou, rovnováhy Pomůcky: pálka, míček Provedení: Hráč uchopí ping pongovou pálku, nahodí si na ní míček a snaží se o co největší počet úderu do míčku aniž by mu míček upadl. 2.4.2 Hra o stěnu Rozvoj práce s pálkou, rovnováhy, rychlosti a předvídání Pomůcky: pálka, míček, stůl na stolní tenis Provedení: Složíme jednu polovinu stolu, tak aby nám vytvořila "zeď". Hráč uchopí ping pongovou pálku, podá míček o stůl a snaží se o co největší počet úderu do míčku pres síťku bez chybného úderu. Pravidla obdobná jako při klasické hře. 13 ZÁVĚR Touto prací jsem se snažil sblížit s historií, pravidly, fázovou výukou a samotnou hrou stolního tenisu. Jednotlivé hry rozvíjí určité motorické činnosti a dovednosti jedince pro zdokonalení herní techniky. Tyto hry jsou dobře aplikované při trénincích, jelikož napomáhají zkvalitnit a ozvláštnit výukové hodiny. 14 ZDROJE http://is.munixz/do/rect/el/estud/fsps/pslO/fyziol/web/sport/raket-stolni.htrnl http://www.stolnítenÍshorazdovicexz/clanky/stolni-tenis/popis/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Stoln%C3%AD_tenis https://is.muni,cz/auth/of/1451/bp2009/podzim2013/squash_zp.pdf?studium=666715;lang=cs http://www.pinec-vidce.estranky.cz/clanky/uderova-technika.html LEDNICKÝ, A. - DOLEŽAJOVÁ, L.: Rozvoj koordinačných schopností. 5VS pre telesnú výchovu a šport. Bratislava, 2002 15