•© Tom Vespa • •Témata otázek ke zkoušce •Antropomotorika • - vývoj • - metody (pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, testování) •Motorické předpoklady pohybu • - vlohy, schopnosti, dovednosti •Pohybové projevy • - pohybová aktivita, činnost, tělesná cvičení • - strukturální a procesuální stránka, zákonitosti, kvalitativní a kvantitativní znaky, technika •Ontogeneze motoriky •Lateralita •Poruchy motoriky •Tělesná stavba •Pohybový výkon, výkonnost •Testování motoriky • - standardizace, testové baterie a profily • - zpracování výsledků, testování hypotéz, normy •© Tom Vespa • • Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince) • • Pohybová činnost (hra, učení, práce) •Tělesná cvičení (zaměřené na zdraví a pohybové zdokonalování, sport) • • Pohybové prvky • • Polohy + pohyby •© Tom Vespa • •Rozeznáváme těchto pět základních druhů činnosti: • • základní činnost člověka (základní pohybový fond) • pracovní (profesní) činnost • bojová (vojenská) činnost (zápasení s přírodou, protivníkem) • kulturně-umělecká činnost (interakce a komunikace mezi lidmi) • tělocvičně-sportovní činnost (příprava na život – vztah k předchozím) •© Tom Vespa • •Jsou specializované pohyby zaměřené na zdraví, tělesné a pohybové zdokonalování člověka. •V antropomotorice rozeznáváme tři stránky tělesných cvičení: • • • strukturální – tvarovou (cyklická, acyklická, kombinovaná) • • • procesuální - dějovou a vývojovou (motorické učení) • • • finální – výsledkovou (výsledky, výkon, výkonnost) •© Tom Vespa • •fáze: • -přípravná -hlavní -závěrečná •pravidelné a plynulé opakování pohybů •nepravidelné opakování, opakování s modifikacemi •© Tom Vespa • •Procesuální stránka je úzce spjata s motorickým učením •Výchozí předpoklady: • schopnosti, dovednosti a vlastnosti pohybové soustavy • aktivita a zpětná vazba • docilita • interference (negativní působení původního) • transfer (pozitivní přenos) •Fáze motorického učení: • generalizační (seznámení s úkolem, nadbytečné pohyby) • diferenciační (nácvik, zpevnění, zpětná vazba) • stabilizační (zautomatizování, harmonizace) • asociativní (plasticita v proměnlivých podmínkách) •© Tom Vespa • •Finální stránkou tělesných cvičení rozumíme výsledky tělesných cvičení, které je nutné hodnotit vzhledem k cíli tělesného pohybu. •Pohybový výkon - je míra splnění zadaného pohybového úkolu. •Maximální výkon - je nejlepší dosažený výkon v dosavadním životě •Limitní výkon - je individuální hraniční výkon •© Tom Vespa • •dle Stráňaie • Zákon o jednotě činnosti člověka a prostředí. • Základním fyzikálním činitelem formujícím činnost člověka je gravitace. • Pohybové funkce formují tělo člověka a jeho činnost. • Tělesná cvičení jsou prostředkem rozvíjení a zdokonalování člověka. • Pohybovou činností můžeme ovlivnit nejen fenotyp, ale i genotyp člověka. • Zákon o působení pohybového zatížení na člověka. (objem – intenzita) • Zákon o jednotě biologických a sociálních složek v činnosti člověka. • Pohybová činnost, tělesná cvičení jsou vždy spojená s překonáním těžkostí, zdoláváním překážek, proto je významným formovatelem psychických vlastností. • Tělesná cvičení jsou základním prostředkem přípravy člověka na život, na jeho vlastní tělesné a pohybové zdokonalování. •© Tom Vespa • •Rytmus pohybu - střídání napětí a uvolnění •Plynulost pohybu - optimální spojení pohybových prvků •Přesnost pohybu - cílený, bez odchylek, účelný •Šíření pohybu - z trupu na periferie a opačně (vrhy, kopy) •Pružnost pohybu - tlumení energie (dopady, tlumení míče, navázání dalšího pohybu) •Ekonomie a harmonie - energetická náročnost a celkový dojem • •© Tom Vespa • •Technikou nazýváme systém pohybů využívaných na řešení pohybové •úlohy. • •Je zaměřená zejména na racionálnost a hospodárnost pohybů. • •Základ techniky se skládá z poměrně samostatných částí: • přípravné, hlavní a závěrečné. • • • ideální, vzorová technika • • individuální technika •© Tom Vespa • •preference (mírné upřednostňování) – dominance • •laterální asymetrie (rozdíly v anatomické a morfologické stavbě) • • • •dextrie – sinistrie – ambidextrie • • • •Testování laterality: •HK – tleskání, zaklesnutí prstů do sebe, zkřížení rukou na prsou •DK – ťukání rytmu, kopy, noha přes nohu v sedě • (prováděno obvykle dominantní končetinou nebo je nahoře) • •© Tom Vespa • •vrozené (délky končetin, deformity, ...) •získané (skolióza, kyfóza, lordóza, plochá noha, deformity po úrazech, ...) •nervové (obrny, ochabnutí svalstva, ...) • •Mikroporuchy motoriky • - snížení správnosti pohybů (chytání, v opozici palce, ...) • - koordinace pohybů (neschopnost svázat pohyby do celku) • - snížení preciznosti (spolupohyby, špatný tonus, zvýšená energetická náročnost) • - svalově-pohybové koordinace (neschopnost přizpůsobit se předmětu) • •Velké poruchy motoriky • - opoždění vývoje pohybů (může být dohnáno nebo zůstat) • - pohybová nedovednost (porušená koordinace pohybů) • - nerozvinuté pohyby • • • •Nápravy poruch: reedukace - kompenzace - rehabilitace • •© Tom Vespa • •prenatální období • oplozené vajíčko (zygota) od oplození do konce 1. týdne • embryo (zárodek) 2. týden – 8. týden • fetus (plod) 9. týden – porod •novorozenecké období 1. den – 28 dní •kojenec 28 dní – 1 rok •batolecí období 1 rok – 3 roky • mladší batolecí období 1–2 roky • starší batolecí období 2–3 roky •předškolní období 3–6(7) let •školní období 6(7)–15 let • mladší školní období 6–11 let • starší školní období 11–15 let (puberta) •dospívání – adolescence 15–20 let •dospělost 20–65 let • mladší dospělost 20–35 let • střední dospělost 35–50 let • starší dospělost 50–65 let •stáří 65 a více let • presenium (stárnutí) 65–75 let • senium (stáří) 75–85 let • dlouhověkost nad 85 let • •© Tom Vespa • • •Rostanova (1826), který rozlišuje typ dechový, zažívací, svalově kloubní a mozkomíšní • •Kretschmerova (1926), používaný ještě po druhé světové válce u nás, rozlišující typ astenický (leptosomní), atletický a pyknický • •Bunakova (1931), který stanovil typy: stenoplastický (štíhlý), meloplastický (střední), euryplastický (široký) • •Violova (1933), který rozeznával tzv. normotyp, brachytyp a longityp • •Sheldonova (1940, 1954), zatím nejdůkladněji propracovaný, rozlišující kromě tří vyhraněných typů (somatotypů – jeho termín) celou škálu různých smíšených typů • •Míry polohy - aritmetický průměr, modus, medián •Míry variability - var. rozpětí, rozptyl, směrodatná odchylka • •Normované stupnice - z-body, t-body, percentily, steny • •Grafické zpracování - histogram, krabicový graf, ... • •© Tom Vespa • •Statistické hypotézy lze označit jako domněnky o populaci, jejichž pravdivost lze ověřovat prostřednictvím statistických testů. •Hypotézu, jejíž platnost ověřujeme, nazýváme testovanou (nulovou) hypotézou a značíme ji H (H0). Proti testované hypotéze stanovíme alternativní hypotézu A (H1), která hypotézu H popírá. •Výsledkem testování je buď zamítnutí hypotézy H ve prospěch alternativy A či nezamítnutí hypotézy H. •Číslo a se nazývá hladina statistické významnosti testu. Hladina statistické významnosti a tedy určuje pravděpodobnost, že testovací charakteristika padne mimo obor přijetí. •© Tom Vespa •Mezi základní nedostatky statistické významnosti patří: • • použití je možné jen v případě reprezentativního vzorku pomocí náhodného výběru. • závislost a na počtu pozorování (měření, respondentů) • statisticky významné neznamená důležité •Z tohoto důvodu je dneska preferovaným kriteriem zejména věcná •významnost. •© Tom Vespa •Hodnocení se provádí zejména pomocí tzv. koeficientu w2 jakožto podílu, resp. procenta vysvětleného rozptylu. • •Další možností je použití Cohenova koeficient účinku d. Jeho hodnoty se pohybují v intervalu 0 – 1, přičemž pokud je d větší než 0,8, je efekt velký; pro d z intervalu 0,5 – 0,8 je efekt střední; efekt pod hodnotou 0,2 lze považovat za malý. • • •Další možností je použití „expertní analýzy“, kdy odborník v oboru posoudí význam a vliv v praktickém uplatnění. •Věcná významnost •© Tom Vespa • •Normy •V souhrnu rozlišujeme tyto tři skupiny norem: • • porovnávací nebo populační (porovnání osob v rámci skupiny, výkonnostní hranice) • • individuální (porovnání jedné osoby dle určité charakteristiky – např. hmotnost) • • cílové (stanovené) (stanovení minimálního požadavku) • • věkové normy (specifická varianta populačních norem – kalendářní a biologický věk) •© Tom Vespa • •© Tom Vespa • •© Tom Vespa •