Monitorování sportovní akce Co je nutno sledovat při sportovní akci? • doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. •KSVMS FSpS MUNI •BRNO 2018 © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 1 Monitorování sportovní akce •Informovat veřejnost o konání akce • •Přesvědčovací informace pro stakeholdery •Představitelé samosprávy v místě konání – obec , kraj • •Potenciální sponzoři • •Informace pro analýzu pro pořadatele a sportovní svaz © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 2 Monitorování sportovní akce •Dvě základní metody pro zjištění ekonomického dopadu: • 1.Jednoduchý průzkum a selské počty 2. 2.Input-Output Analýza © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 3 Monitorování sportovní akce •Dotazník průběhu akce: • •S tazatelem – ideální, ale náročnější •Papírový rozdávaný v průběhu akce •Internetový zveřejněný v době konání akce •Facebook apod. • • © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 4 Monitorování sportovní akce •Důležité informace v dotazníku: •Odkud návštěvník přijel •Na jak dlouho přijel •Přijel speciálně na tuto akci, nebo se zúčastnil náhodně při jejím konání v místě pobytu probanda (škála 0 -10) •Kolik utratil za dopravu •Kolik utratil denně za zboží a služby v místě konání akce • © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 5 Monitorování sportovní akce •Spočítat kolik návštěvníci na akci utratili peněz: 1.Sečíst zvlášť výdaje na dopravu a zvlášť všechny ostatní výdaje návštěvníků •Možné sledování všech výdajů •Možné sledování průměrných denních výdajů 2.Vyloučit návštěvníky, kteří přijeli do místa konání ze zcela jiných důvodů 3.Návštěvníci bydlící a žijící v místě konání akce, je nutno otázkou zjistit, zda by svoje peníze navíc použili pouze v době konání akce • © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 6 Monitorování sportovní akce •Vynaložené výdaje: •doprava •– lístky, veřejná, •individuální automobil, • Ubytování je-li, •Občerstvení na akci •Jídlo v místě pobytu •Nákup suvenýrů, sport. potřeb apod. • © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 7 Monitorování sportovní akce •Vyčíslení ekonomických dopadů akce •Kolik peněz utratili návštěvníci z jiných měst na akci apod. Peníze, které zůstávají ve městě? •Výdaje na dopravu pouze za místní městskou dopravu patřící městu. •Porovnání výdajů návštěvníků v místě konání s dotací od veřejné správy. © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 8 Monitorování sportovní akce •Input-Out Put Analýza (IOA) sportovní akce •Velmi náročná meziodvětvová analýza, požaduje statistiku národních účtů ČSÚ •Vyčísluje multiplikační efekty v NH •Vyčísluje přímé a nepřímé efekty akce • •Vlastní dotazník pro akci musí být složitější, podrobnější © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 9 Monitorování sportovní akce •Zpracování dotazníků •Ručně vyplňované - nutno přepisovat do excelu • •Doplňované do noteboků, iPodů, jednodušší. © Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. FSpS MUNI 2018 10