Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) Michal Jilka Struktura seminářů Datum Téma 12.10. Seznámení s obsahem a náplní předmětu, požadavky na splnění, marketingový mix 7P, Double Diamond, společná příprava kampaně - my a náš zákazník (analýzy, cílové skupiny, insighty) (WS) 26.10. Společná příprava kampaně 2 – Customer journey (WS), 16.11. Společná příprava kampaně 3 – cíle a očekávání, kreativní část, redakční plán 14.12. Vlastní dokončení projektů 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 2 https://cdn-images-1.medium.com/max/1800/1*xTLgEKCXqhMfX0HONGd0AA.jpeg 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 3 Customer journey (CJ) •Navazující sada kroků, které zákazník absolvuje na jednotlivých komunikačních kanálech •Jedná se o zákazníkův pohled na konkrétní kanály •Zajímá nás empatická mapa = co zákazník říká, myslí, cítí, slyší, vidí, dělá (plusy i minusy) • 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 4 SouvisejÃcà obrázek Customer journey (CJ) •Hlavním cílem je vytvořit konkrétní zákaznickou cestu •Úplně novou (na začátku nového projektu) •Přetvoření té stávající (retrospektivní pohled) •Dělí se do několika fází, nejčastěji: •povědomí a zájem, •zjišťování informací (hledání) •nákup, •servis (péče o zákazníky) • 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 5 Customer journey (CJ) •V jednotlivých fázích se snažíme identifikovat konkrétní „touchpointy“ = okamžiky, kanály a body, kdy dochází k přímému kontaktu se zákazníkem •Př. Objednávka permanentní vstupenky na internetu, vyzvednutí ve fanshopu, platba, kontaktování zákaznické linky se špatně uvedenými údaji, návštěva zápasů aj. •CJ se dá tvořit na několika úrovních, pro jeden i více kanálů, často se dá přizpůsobit na to, co si od ní slibujeme či jaká máme očekávání •Hotová a kvalitně zpracovaná CJ slouží jako podklad pro přípravu kreativních marketingových kampaní 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 6 Jak by to mohlo vypadat 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 7 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 8 SouvisejÃcà obrázek 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 9 Výsledek obrázku pro customer journey map 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 10 SouvisejÃcà obrázek My si teď ale uděláme vlastní J 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 11 Customer Journey person Biathlonu NMNM na Facebook a Instagramu (30 min) Persona Povědomí a zájem (jak nás najdou, když o nás neví…) Zjišťování informací (ví o nás a hledají informace, nápady, zajímavosti…) Nákup (co a jakým způsobem je možné nakoupit, jaké k tomu jsou mechanismy) Servis a péče (co se tam řeší, když má někdo problém nebo nějakou otázku) Co tam reálně dělá/hledá (co nejkonkrétněji) Pocity/myšlenky/potřeby (empatická mapa) Co chceme, aby tam dělala Příležitosti (co bychom chtěli jí ukázat, jak ji zaujmout) 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 12 Customer Journey •Doplnit tabulku dle svých představ, názorů, nápadů, faktů, všeho co víte… •Každá skupina zvlášť •Společně můžeme projít jednotlivé kroky, ptejte se na cokoliv vás napadne (jasné konkrétní otázky…) • 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 13 26.10.2018 14 https://cdn-images-1.medium.com/max/1800/1*xTLgEKCXqhMfX0HONGd0AA.jpeg A teď zpátky k diamantu… •Definováním 7P, person a CJ končí první fáze •CJ se ale přelévá i do druhé fáze, jelikož již z ní plynou nějaké nápady… •Na CJ navazují HMW Questions Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) How Might We Questions (HMW) •Otázky typu „Jak bychom mohli…“ (HMW) definují konkrétní příležitosti a úkoly, které se snažíme vyřešit, splnit, udělat… •Používají se ve chvíli, kdy chceme vytvořit jasnou designovou výzvu celému týmu •Zpravidla jsou posledním vstupem před kreativní částí tvorby kampaní •Cílem je vygenerovat co nejvíce nápadů, které mají dopomoci ke splnění stanovených strategických/marketingových cílů dané kampaně 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 15 HMW Questions – navrhovaný postup •Vybrat 3 – 5 nejzajímavějších vstupů/insightů/postřehů/nápadů, které byly zaznamenány během celé první fáze •Zamyslet se nad jejich závažností •Každý člen týmu vytvoří vlastní návrhy HMW otázek •Otázky by neměly být úplně konkrétní ani úplně obecné •Jednotlivé návrhy se konzultují s týmem (společné hodnocení) •Vše slouží pro vstup do kreativního procesu • 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 16 How Might We Questions •Př. Objednávka permanentní vstupenky na internetu, vyzvednutí ve fanshopu, platba, kontaktování zákaznické linky se špatně uvedenými údaji, návštěva zápasů aj. •Jak můžeme zjednodušit platbu permanentek? •Jak můžeme zjednodušit zprostředkování vstupenek? •Jak můžeme zpropagovat prodej permanentek? •Jak můžeme předejít špatně zadaným údajům? •Jak můžeme zjednodušit celý proces? •Jak můžeme překvapit zákazníky? •Jak můžeme přiblížit zákazníkovi dění na stadionu? • 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 17 Úkol na teď •Na základě všech podkladů vč. Customer journey vytvořit individuálně ale ve skupinách HMW otázky •Nápady piště na papír tak, aby je viděli všichni, ale zatím si je nehodnoťte ani nekomentujte • •Ohodnoťte si pomocí teček své nápady – každý z vás má 1, 2 a 3 tečky, které přidělte těm otázkám, které se vám nejvíc líbí 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 18 Na příště •Do 11.11. mi nasdílet/poslat podklady z HMW q. – 3 až 5 konkrétních vámi vybraných otázek •Zařadit povinnou HMW ot.: •Jak bychom mohli využít různé nástroje Facebooku na co největší interakci s fanoušky? • •Promyslet jednotlivé možnosti, jak by se dalo na jednotlivé HMW q. odpovědět a jak by se daly zrealizovat • •Nezapomínat na hlavní cíl projektu! • 26.10.2018 Michal Jilka - Marketing sportovních klubů a akcí (nk2435) 19