C0-HD-TOP.png C0-HD-BTM.png METODOLOGIE A STATISTIKA 1 Mgr. Martin Sebera, Ph.D. sebera@fsps.muni.cz Fakulta sportovních studií, MU Brno, 2019 C0-HD-TOP.png CÍL PŘEDMĚTU • •Na konci tohoto kurzu bude student schopen: •definovat vědní obor Kinantropologie •vytvořit téma bakalářské práce •vytvořit strukturu práce •popsat metody získávání a zpracování dat •stanovit vědeckou otázku a hypotézy •interpretovat výsledky • 0. úvod C0-HD-TOP.png LITERATURA •DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. •GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 8085931796. •HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 583 s. ISBN 8071788201. •PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5. •PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9. •ZHÁNĚL, Jiří, Vladimír HELLEBRANDT a Martin SEBERA. Metodologie výzkumné práce. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 65 s. 1. ISBN 978-80-210-6875-9. •http://www.fsps.muni.cz/impact/knihovna/metodologie-vyzkumne-prace/ • 0. úvod C0-HD-TOP.png LITERATURA •Elektronické výukové materiály •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Metodologie bakalářské práce. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. nestránkováno, 24 s. ISBN 978-80-210-7379-1. •http://www.fsps.muni.cz/impact/metodologie-bakalarske-prace/ •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Metodologie magisterské práce. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. nestránkováno, 20 s. ISBN 978-80-210-7380-7. •http://www.fsps.muni.cz/impact/metodologie-magisterske-prace/ •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Výzkumné projekty. Brno: Masarykova univerzita, 2014. nestránkováno, 50 s. ISBN 978-80-210-7452-1. •http://www.fsps.muni.cz/impact/vyzkumne-projekty/ •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Statistika v kinantropologii. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. nestránkováno, 31 s. ISBN 978-80-210-7409-5. •http://www.fsps.muni.cz/impact/statistika-v-kinantropologii/ •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Aplikovaná matematická statistika. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. nestránkováno, 51 s. ISBN 978-80-210-7427-9. •http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-matematicka-statistika/ 0. úvod C0-HD-TOP.png POKYNY K VYPRACOVÁNÍ ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ •Směrnice Fakulty sportovních studií č. 11/2017 (účinnost od 12. 10. 2017) •https://www.fsps.muni.cz/ksvm/studium-223.html • •https://is.muni.cz/do/fsps/fak_predpisy/smernice-dekana/2017-11_Pokyny_k_vypracovani_zaverecnych_p raci.pdf • • 0. úvod C0-HD-TOP.png ZÁKLADNÍ POJMY •VĚDA •Utříděný soubor poznatků v dané oblasti •Systematické a organizované získávání informací • •Cíle vědy jsou: •deskripce (popis) •explanace (vysvětlení) •predikace (předpověď) •pochopení událostí •řízení 1. Základní pojmy C0-HD-TOP.png ZÁKLADNÍ POJMY •VÝZKUM •Systematický proces řešení problémů •Systematický proces sběru a analýzy informací pro určitý účel •Problematizuje a syntetizuje dosavadní znalosti •Zahrnuje kritickou analýzu •Vede ke zvyšování znalostí • •Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy (Kerlinger, 1972). 1. Základní pojmy C0-HD-TOP.png ZÁKLADNÍ POJMY •Metoda, metodologie a metodika •Metoda - nástroje ke zkoumání daného výzkumného předmětu; způsob a aplikace postupu k dosažení stanoveného výzkumného cíle •Metodologie - studium metod a vědeckých postupů; nauka o metodách •Metodika - postup (návod, „recept"), jak v praxi postupně realizovat výzkumné procedury vztahující se k realizaci • •Teorie •Základním cílem vědy je získání znalostí na základě faktů. •Teorie je množina propojených tvrzení, která vysvětluje určitá fakta. 1. Základní pojmy C0-HD-TOP.png ZÁKLADNÍ POJMY •Charakteristiky dobrého výzkumu •Zabývá se hledáním odpovědí na neřešené otázky •Zdůrazňuje rozvoj teorie, zobecnění •Zahrnuje sběr nových dat pro nové účely •Vyžaduje pečlivě navržený plán výzkumu, procedur pro sběr dat a jejich analýzu •Usiluje o objektivitu a logiku •Výsledky jsou úplně a přesně zaznamenány a dokumentovány 1. Základní pojmy C0-HD-TOP.png •Kinantropologie (více definic) •kinésis (pohybovat se); anthrópos (člověk); logos (slovo) •Věda o pohybové aktivitě člověka a o jeho záměrném pohybovém a duševním zdokonalování. •Studium motorických znaků, projevů a struktur lidského pohybu a motoriky •Analýza pohybu a jeho souvislostí s jinými jevy •Společenskovědní a biomedicínské aspekty pohybu člověka •Způsoby a možnosti působení na rozvoj systémů lidské motoriky a pohybových projevů 1. Základní pojmy ZÁKLADNÍ POJMY C0-HD-TOP.png •Validita (platnost; obsahová, kriteriální, souběžná, prediktivní, konstruktová) •měříme to, co předpokládáme, že měříme •uživatel má z výsledků měření odvodit správná rozhodnutí • •Reliabilita (spolehlivost; stupeň shody výsledků měření provedeného za stejných podmínek) • •Objektivita •Je určena stupněm shody testových výsledků, které získají současně různí examinátoři •hodnocení sestav v esteticko – koordinačních sportech (krasobruslení) • •bez reliability nemůžeme dosáhnout validity •metoda měření však může mít velkou reliabilitu, ale přesto malou validitu 1. Základní pojmy ZÁKLADNÍ POJMY C0-HD-TOP.png LITERÁRNÍ REŠERŠE SYNTÉZA POZNATKŮ / TEORETICKÁ ČÁST •Předchází tvorbě vědecké práce a je to mimo jiné návrh výzkumného projektu a výběr vhodné metodiky •Systematický a opakovatelný postup pro hledání a sloučení již vytvořených výsledků •Vyhledání literatury a informačních zdrojů •Knihovny, elektronické informační zdroje, jiné internetové zdroje Identifikování klíčových slov. •Volba citačního rejstříku: Web of Science, SCOPUS, Google Scholar. •Úprava vyhledávacího dotazu. •Výběr relevantních článků. •Studium vybraných článků. 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png LITERÁRNÍ REŠERŠE •Identifikujete mezery v literatuře •Vyhněte se bádání vybádaného •Nedělejte stejné chyby jako vaši předchůdci •Začněte tam, kde ostatní skončili •Zjistíte, které práce jsou klíčové pro váš obor •Můžete srovnat svůj projekt s ostatními •Naleznete postup, metody a výsledky vhodné pro váš projekt •Identifikujete protikladné názory • ØDiscovery.muni.cz (přístup vpn.muni.cz) ØGoogle Scholar (scholar.google.cz) 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png CITAČNÍ NORMA •Publikační a citační etika •tvorby citací: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html • •citační záznam lze nalézt Øv http://http://discovery.muni.cz Øv knihovnickém systému http://aleph.muni.cz Ølze použít citační manažér Zotero integrovaný se všemi prohlížeči 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png CITAČNÍ NORMA ČSN ISO 690 •https://www.citace.com/CSN-ISO-690.pdf • •1. Základní pravidla pro vytváření bibliografických citací •2. Struktura bibliografické citace •3. Pravidla a prvky bibliografické citace •4. Metody citování a odkazování •5. Úprava abecedního seznamu biobliografických citací •6. Praktické příklady 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png CITAČNÍ NORMA ČSN ISO 690 •Harvardský systém (forma jméno-datum) • •Odkaz na bibliografickou citaci v textu •Například Holá (2006) tvrdí, že komunikaci lze charakterizovat jako proces sdílení určitých informací. Řečené však ještě neznamená slyšené (Šuleř, 2009b, s. 75) • •Bibliografické citace •HOLÁ, Jana, 2006. Interní komunikace ve firmě. Brno: Computer Press. ISBN 80-251-1250-0. •ŠULEŘ, Oldřich, 2009b. 100 klíčových manažerských technik: komunikování, vedení lidí, rozhodování a organizování. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2173-3. • 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png MANAŽÉRY +slouží k práci s bibliografickými citacemi pro různé typy dokumentů v databázovém prostředí. +Umožnuje vkládání citací a jejich následnou správu. •volně dostupné: •Citace.com, Citation Machine, Zotero, Mendeley, OttoBib, CiteULike, Bibliographix, Connotea, BibSonomy, Easy Bib, Bibus, BibTeX •komerční: •EndNote, ProCite, Reference Manager, RefWorks •další pomůcky: •aleph.muni.cz • 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png CITACE.COM +Studentský projekt na oboru Informační studia a knihovnictví na Filozofické fakultě MU. +Generátor citací obsahuje více než dvacet druhů dokumentů, které můžeme citovat (monografie, články, webové stránky apod.) +Citace se generují podle normy ČSN ISO 690. +Po přihlášení umožnuje správu citací a také jejich následný export +Provázanost s webem a MS Officem •ukázka 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png DISCOVERY.MUNI.CZ (DATABÁZE EBSCO) •Provázanost s CITACE.COM • •ukázka 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png ZOTERO +volně dostupný, +snadno ovladatelný nástroj pro sběr, organizaci, citování a sdílení výzkumných zdrojů. podporuje více citačních stylů +přídavný nástroj do prohlížeče Mozilla Firefox. • •Návod: https://kuk.muni.cz/animace/eiz/zotero/ 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png ALEPH.MUNI.CZ •+ Knihovnický systém MU •+ nabízí citaci v několika normách •+ v databázi jen záznamy, které jsou v knihovnách MU • •ukázka • 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png NEUVÁDÍM L, NEDOPORUČUJI +Modul v MS Word +MENU – Reference – Citace a bibliografie • •záleží na vložení citačního záznamu, •osobně hodnotím jako těžkopádný 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png ZÁVĚR •Nevěřte citačním manažerům J • •Znalost normy je stěžejní !!! •ANEB •Dohledávejte a kontrolujte údaje z knih, tištěných časopisů, elektronických dokumentů, … 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png SEMINÁRNÍ PRÁCE Č. 1 •Na zvolené téma vypracujete rešerši v délce 2 stran. •Povinně použijte minimálně 5, maximálně 5 let starých zahraničních zdrojů •Česká literatura (jakkoliv stará) může být v jakémkoliv množství •Rešerši zpracujte pomocí citačního aparátu ČSN ISO 690 •Rešerši vkládáte do úschovny předmětu 2. Rešerše a citace C0-HD-TOP.png NÁVRH VÝZKUMU •Více a podrobněji v Punch (2015) •o čem je navrhovaný výzkum, •co se pokouší odhalit nebo čeho chce dosáhnout, •jak se bude při tom postupovat, •jaké bude ponaučení, co se dozvíme a proč to je cenné. • •Tři obecné, ale ústřední otázky: •Co? •Jak? •Proč? 3. Návrh výzkumu C0-HD-TOP.png NÁVRH VÝZKUMU •Více a podrobněji v Punch (2015) •Co je předmět, který se výzkum snaží odhalit (udělat nebo dosáhnout). Formulováno tímto způsobem, co odkazuje přímo k výzkumným otázkám, nejdříve obecně a pak specificky. •Jak znamená, jakým způsobem chceme výzkumem zodpovědět výzkumné otázky. Zodpovídání otázky jak znamená vypořádat se s metodami výzkumu. Metody zde závisejí na výzkumných otázkách. •Proč znamená, za jakým účelem je tento výzkum nutné provést. Poukazuje na zdůvodnění (nebo k významnosti či důležitosti a očekávanému příspěvku) výzkumu. Uznává, že každý výzkum vyžaduje značné investice času, energie a ostatních zdrojů a tyto investice si žádají zdůvodnění. Také to zahrnuje představu návrhu výzkumu (a výzkumu samého) jako koherentní argumentace. Argumentace prezentovaná v návrhu má do určité míry zodpovědět otázku, proč je cenné výzkum provést. •Obecně řečeno, dobrý způsob, jak postupovat při přípravě návrhu výzkumu, je soustředit se na co před jak. • 3. Návrh výzkumu C0-HD-TOP.png HIERARCHIE KONCEPTŮ •Více a podrobněji v Punch (2015) 1.výzkumná oblast, 2.výzkumné téma, 3.obecné výzkumné otázky, 4.specifické výzkumné otázky, 5.otázky při sběru dat. • •Oblasti liší se v úrovni abstrakce a obecnosti a je nutné je mezi sebou logicky propojit pomocí indukce a dedukce. •Horní úroveň je nejobecnější a nejvíce abstraktní. Spodní úroveň je nejvíce specifická a nejkonkrétnější. • 3. Návrh výzkumu C0-HD-TOP.png HIERARCHIE KONCEPTŮ 3. Návrh výzkumu Otázky •Na zcela obecné úrovni: Co? •O čem je můj výzkum? •Jaký je jeho účel? •Na co chce přijít nebo co chce zodpovědět? •Speciálně: Na jaké otázky chce nalézt odpovědi? Jak •Jakým způsobem můj výzkum zodpoví položené otázky? Proč •Proč je důležité provést tento výzkum? Specifičtěji •Jaká je moje výzkumná oblast? Určil jsem ji jasně? •Jaké je moje téma? Určil jsem ho jasně, patří do dané výzkumné oblasti? •Jaké jsou mé obecné výzkumné otázky? •Jaké jsou mé specifické výzkumné otázky? •Vyhovuje každá specifická výzkumná otázka empirickému kritériu? - je jasné, jaká data jsou zapotřebí k zodpovězeni každé otázky? Více a podrobněji v Punch (2015) C0-HD-TOP.png VÝBĚR TÉMATU •Vypsaná témata v ISu Øis.muni.cz/auth/rozpis/?fakulta=1451 •Archív závěrečných prací Øna MU: is.muni.cz/auth/thesis/ - obhájené závěrečné práce, včetně posudků vedoucího práce a oponenta! Øna UK: http://www.cuni.cz/UK-4427.html 1.Téma by mělo odpovídat zájmům posluchače a navazovat na jeho dosavadní studium 2.Prameny pro zpracování práce musí být pro kandidáta fyzicky dostupné 3.Zpracovatelnost podkladů by měla odpovídat kulturní úrovni kandidáta 4.Metodologické předpoklady pro daný výzkum musí být na takové úrovni, aby odpovídaly zkušenosti a dosavadní průpravě kandidáta. •Eco (1977) 3. Návrh výzkumu C0-HD-TOP.png VEDOUCÍ PRÁCE •Nepříliš často zmiňovanou je i problematika výběru vedoucího práce. Jak tedy získat dobrého vedoucího práce? •Má dobré odborné znalosti: •je respektován ve svém oboru; •pomůže určit rozumné cíle; •umí konstruktivně kritizovat; •identifikuje, co student nedělá dobře; •pomůže odstranit nedostatky; •poradí s výběrem literatury; •ví, co už někdo dělal před vámi. •Ochota pravidelně se stýkat ke konzultacím. •Jje komunikativní. V přiměřené době odpovídá např. na emaily J 3. Návrh výzkumu C0-HD-TOP.png SEMINÁRNÍ PRÁCE Č. 2 •Výzkumný problém - popište, co chcete zjistit, vyzkoumat, objasnit, popsat: •Cíl práce - formuluje explicitní a jasný záměr výzkumníka shromáždit data takovým způsobem, aby mohl odpovědět na výzkumnou otázku. (Pozor, neuvádějte prostředky k naplnění cíle, jen cíl…). •Nositelem informace jsou obecně slovesa, na ty se zaměřte (zjistit, získat, určit, naměřit, objasnit, analyzovat, navrhnout…) •Výzkumné otázky (VO): minimálně dvě. VO postavte tak, aby nešlo odpovědět ano/ne. Výzkumné otázky vhodně konkretizují cíl práce. Jsou to tázací věty s otazníkem na konci J •Hypotézy (pouze u kvantitativního výzkumu). Hypotézy by měly být dobře formulované. Používáme jednoduchý jazyk a snažíme se, aby vyhovovaly tzv. kritériím dobrých hypotéz: •1. hypotézy jsou výroky o vztazích mezi proměnnými, •2. hypotézy obsahují jasné implikace pro ověřování vytčených vztahů. 3. Návrh výzkumu C0-HD-TOP.png STRUKTURA A NÁVRH PROJEKTU 1. ÚVOD 2. SYNTÉZA POZNATKŮ 3. CÍLE, VÝZKUMNÉ OTÁZKY, (HYPOTÉZY) 4. PLÁN VÝZKUMU 5. VÝSLEDKY 6. DISKUSE 7. ZÁVĚRY LITERATURA 1. ÚVOD 2. TEORETICKÁ ČÁST 3. CÍLE, VÝZKUMNÉ OTÁZKY, (HYPOTÉZY) 4. METODIKA 5. VÝSLEDKY 6. SHRNUTÍ A DISKUSE 7. ZÁVĚRY SEZNAM ZDROJŮ 4. Struktura a návrh projektu C0-HD-TOP.png STRUKTURA A NÁVRH PROJEKTU •1. ÚVOD • •2. SYNTÉZA POZNATKŮ •rešerše •historický přehled •stav zkoumané problematiky •teoretický úvod do problematiky • •3. VÝZKUMNÝ PROBLÉM, CÍLE, VÝZKUMNÉ OTÁZKY, HYPOTÉZY •zdůvodnění, význam a potřeba studie •cíl práce •výzkumné otázky (hypotézy) •vymezení studie 4. Struktura a návrh projektu C0-HD-TOP.png STRUKTURA A NÁVRH PROJEKTU •4. PLÁN VÝZKUMU / METODIKA •Strategie, výzkumná metodologie •Konceptuální rámec •Zkoumaný vzorek •Sběr dat •Měřící nástroje a procedury •Analýza dat •Zajištění kvality výzkumu 4. Struktura a návrh projektu C0-HD-TOP.png STRUKTURA A NÁVRH PROJEKTU •5. VÝSLEDKY •Výpočty – statistické charakteristiky a výsledky statistických postupů, tabulky, grafy •Argumentace pro odpovědi na výzkumné otázky, zamítnutí/nezamítnutí hypotéz • •6. DISKUSE •Diskuse výsledků vzhledem k vědecké literatuře •Důsledky pro praxi, teorii nebo další výzkum • •7. ZÁVĚRY •Doporučení pro další výzkum 4. Struktura a návrh projektu C0-HD-TOP.png KVANTITATIVNÍ, KVALITATIVNÍ DATA, NEBO OBOJÍ? •klíčový aspekt plánu a metody. Logika studie - včetně způsobu, jak jsou formulovány výzkumné otázky - jasně kvantitativní, nebo kvalitativní. Pak je zřejmý i plánu výzkumu, výběr respondentů, sběr a analýza dat. Příklady •Někdy lze výzkum provést oběma způsoby, jak volbu provést? 1. 1.Z výzkumných otázek se podívejte na typ dat 5. Metody C0-HD-TOP.png KVANTITATIVNÍ, KVALITATIVNÍ DATA, NEBO OBOJÍ? 2.Chcete provést standardizované srovnání, kvantifikovat vztahy mezi proměnnými a popsat variabilitu? → kvantitativní metody a data. Chceme spíše usilovat o podrobnější studium fenoménu nebo situace, se zaměřením na interpretace anebo na procesy? → kvalitativní metody a data. 3.Jaké návrhy nalézáme v literatuře o tématu k této metodologické otázce? 4.Jaké jsou praktické důsledky každé alternativy (včetně přístupu k datům)? 5.Která cesta vede k většímu poznání? 6.Jaký typ výzkumu je nám bližší? 5. Metody C0-HD-TOP.png KVANTITATIVNÍ, KVALITATIVNÍ DATA? •Otázky musí být jasně formulované. •Je vhodné, aby otázky rozhodovaly o povaze dat. •Měřit je užitečné, pokud je to proveditelné a pomůže to. •Jestliže je to zapotřebí, využijeme oba typy dat. • •Každý návrh výzkumu musí jasně formulovat, do jaké míry by výzkum měl: •použít kvantitativní data, •použít kvalitativní data, •kombinovat oba typy metod a dat. • •Budou-li se kombinovat oba přístupy, pak musí být jasné, jaké výzkumné otázky budou vyžadovat kvantitativní data, jaké kvalitativní data a jaké oba typy dat • 5. Metody C0-HD-TOP.png KVANTITATIVNÍ, KVALITATIVNÍ DATA? •Srovnání obou přístupů: •s. 16-22 •http://www.fsps.muni.cz/impact/knihovna/metodologie-vyzkumne-prace/ • 5. Metody C0-HD-TOP.png KVANTITATIVNÍ, KVALITATIVNÍ DATA? 5. Metody ROZHODNUTÍ O POSTUPU, METODOLOGII. Kvantitativní: •Šetření •Úplný výběr •Experiment •Obsahová analýza Kvalitativní: •Participantní pozorování (skryté) •Semi-strukturované interviews •Etnografie • • C0-HD-TOP.png VÝBĚR RESPONDENTŮ 5. Metody •V kvantitativním výzkumu může být vzorek náhodný (v případě, že je důležitá reprezentativnost), nebo záměrný (pokud je například cílem výzkumu studovat vztah mezi proměnnými). •V kvalitativním výzkumu je užíváno mnoho různých strategií pro výběr vzorku (maximální homogennost i variace, kritický případ, typický případ). Výběr respondentů •je část procesu výzkumu, •je v souhlasu s logikou studie a •je popsán plán výběru Studie kvantitativní: •strategie výběru u vzorku, zvláště pokud je účelový nebo reprezentativní (či oboje), •jaké budou cíle v souvislosti s zobecněním výsledků; •jakou bude mít vzorek velikost; •jak bude vybírán. Studie kvalitativní: •strategii výběru vzorku, včetně záměru, který se týká možného zobecnění výsledků; •velikost navrhovaného vzorku; •jak bude výzkumný vzorek vybrán. C0-HD-TOP.png VÝBĚR RESPONDENTŮ 5. Metody •Dostupnost subjektů, objektů, komunity, týmu, dokumentů, atd. •Přístup není vždy možný, gate-keepers. •Získání reprezentativního vzorku (je to možné?) •Velikost výzkumného vzorku je většinou funkcí účelu studie, dostupnosti a praktických omezení. •Pokud jde o případovou studii, pak je nutné zdůvodnit volbu případu i základ vzorkování uvnitř případu. • C0-HD-TOP.png SBĚR DAT 5. Metody •Provedení designu - sběr dat •Každá metoda má jiný způsob, jak získat data. Kvantitativní data •Nástroje - dotazníky, standardizované měřicí instrumenty, ad hoc hodnotící škály nebo pozorovací formuláře. •Použít existující měřicí nástroj nebo vyvíjet vlastní měřicí nástroj, (nebo jeho část)? •Jedna z těchto možností, nebo obě jsou přípustné a závisí to na dané studii. Každá alternativa má implikace pro to, co je nutné do návrhu výzkumu zařadit. existující nástroj - uvést krátkou historii jeho vzniku, jeho použití ve výzkumu a jeho psychometrické charakteristiky. vlastní nástroj – uvést náčrt, v jakých krocích se to uskuteční, přičemž zmíníme také způsob ověření nástroje. • C0-HD-TOP.png SBĚR DAT 5. Metody Kvalitativní data •Obtížnější, řada možností •Jestliže budou provedeny rozhovory, jaký typ rozhovoru, a především jaký stupeň strukturovanosti se použije? Jestliže se bude postupovat standardizovaně, jak bude nástroj připravován a testován (pokud to je vhodné)? •Stejně uvažujeme u pozorování: Jaký stupeň strukturovanosti a standardizace předpokládáme? Jak budou použité formuláře nebo návody připravovány a testovány? •Použijí-li se dokumenty, které a jak? Uvedeme způsob výběru a úvahy o možnosti přístupu? •Budou-li využity deníky, zápisky, zprávy nebo jiný kvalitativní materiál, jak bude organizován jejich sběr a případné výběr? Jaké pokyny budou dány participantům v případě deníků, zápisků a zpráv o kritických událostech? C0-HD-TOP.png ANALÝZA DAT 5. Metody •Analýza kvantitativních dat probíhá pomocí statistiky – zaběhnuté a zdokumentované techniky •Analýza kvalitativních dat – dynamické vývoj, existuje pestré přístupy a možnosti, jak postupovat, např. kódování •V návrhu projektu - na obecné úrovni vymezit, jakou analytickou techniku lze použít, včetně počítačových programů, budou-li při analýze nějaké použity. •Analýza dat je oblastí, kde musí student vyhledat radu experta, protože zde hraje velkou roli úroveň metodologické kvalifikace (např. mnohonásobná regrese nebo zakotvená teorie). •Je přípustné, aby studenti neměli technickou zběhlost ve stadiu přípravy návrhu, před zahájením výzkumu. Student získá tuto zběhlost až během výzkumu a má ji demonstrovat po dokončení výzkumu. Je dobré, jestliže student získá technickou zběhlost již před započetím výzkumu J C0-HD-TOP.png VARIANTY VÝZKUMU •Převzato z http://web.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/typy_vyzkumu.htm •Neexistuje úplně jednotná terminologie pro označování metodologie •Seznam 20 typů identifikovaných metodologií spolu s jejich charakteristiko •V jedné výzkumné práci se mohou navíc uplatnit dvě nebo více metodologií najednou •Názvy metodologií se liší v různých vědních oborech •Uvedené varianty se skutečně používají v praxi vědeckého zkoumání 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 1. TYP: METODOLOGICKÁ STUDIE •Tyto studie zkoumají nové přístupy (metody) a jejich potenciální přednosti proti současným přístupům (metodám). Obsah studie může tvořit měření, pozorování, organizování, zobrazování a komunikaci. takové studie často využívají vývojové nebo evaluační procedury. •Příklad: a)Metaanalýza klinických pokusů b)Longitudinální versus průřezové studie věkových kohort při zkoumání vývoje osobnosti. c)Návrh nové procedury měření. • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 2. TYP: PŘÍPADOVÁ STUDIE •Rozbor stavu, vývoje a interakcí s prostředím jednoho nebo více jedinců, skupin, komunit a institucí, operačních jednotek, ale i programů, které se pozorují, dokumentují a analyzují, aby se popsaly a vysvětlily jejich stavy a vztahy k interním a externím ovlivňujícím faktorům. •Příklady: a)Tréninkový deník vybraného sportovce b)Management sportovního klubu c)Obnovení a vývoj Sokola po roce 1989. 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 3. TYP: KOMPARACE •Zkoumají se dvě nebo více existujících situací, aby se zjistily typy, stupeň a příčina jejich podobnosti a rozdílnosti. •Příklady: a)Kurikula, které se vyučují na vysokých školách kinantropologického typu v různých zemích. b)Komparace výuky tělesné výchovy na běžné základní škole a na alternativní základní škole c)Komparace úrovně výbušné síly d) • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 4. TYP: KORELAČNĚ-PREDIKTIVNÍ STUDIE •Studují se korelace mezi určitými fenomény (proměnnými) a provádí interpretace vztahů. Tyto studie zahrnují určení, kolik variace v závisle proměnné je vysvětleno variací jedné nebo více nezávislých ovlivňujících faktorů. Zjištěných vztahů se využívá pro provádění predikce. •Příklady: a)Vztah mezi velikostí rodiny a věkem jejich členů k rozsahu využívání zdravotnických služeb. b)Vztah mezi socio-demografickými parametry rodičů a způsobem a intenzitou pohybových aktivit jejich dětí. c)Vliv laterality dolních končetin na provedení základních skoků klasického tance d) • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 5. TYP: EXPERIMENT •Jedna nebo více nezávisle proměnných se cíleně manipulují a pozoruje se efekt na cílovou (závisle) proměnnou. Výsledky se vysvětlují pomocí nějaké teorie nebo se tato teorie testuje. Uplatňuje se randomizace do skupin (např. do skupin s intervencí a bez intervence). •Příklady: a)Redukce úzkosti pomocí pohybového programu. b)Efektivita terapeutických postupů. c)Zvýšení síly a vytrvalosti u seniorů na základě 3 měsíční intervence • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 6. TYP: EVALUACE •Předpokládá se, že se provádí nějaký program nebo projekt určitým způsobem a s určitými cíli. Výzkum je zaměřen na popis aktuálního průběhu a určení toho, zda se daných cílů dosahuje a které další efekty jsou přítomny. Existuje mnoho modelů evaluačního výzkumu (Hendl, 1999). •Příklady: a)Evaluace sebeobranných modelových situací pro osoby na vozíku b)Vliv protidrogového programu. c)Evaluace moderních přístupů a metod v angličtině d) • • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 7. TYP: VÝVOJOVÉ STUDIE •Zkoumání změn v čase jednoho nebo několika veličin nebo fenoménů. •Příklady: a)Vývojové trendy v tréninku síly b)Vývoj schopností se písemně vyjadřovat. c)Analýza vybraných faktorů ovlivňujících léčbu nemoci • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 8. TYP: ANALÝZA TRENDŮ •Zkoumají se fenomény, které se mění v čase, aby se identifikoval směr a velikost trendu, provádí se interpretace a predikce. •Příklady: a)Vývoj rekordních výsledků v dané disciplíně. b)Finanční analýza vybraného sportovního klubu c) c) • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 9. TYP: DOTAZOVÁNÍ NA POSTOJE •Zkoumá se, popisuje se a interpretuje chování, názory a intence specifické skupiny lidí. •Příklady: a)Stravovací preference hospitalizovaných jedinců podle rodu, věku a regionu. b)Politické a sociální názory učitelů tělesné výchovy. c)Vliv vybraných faktorů na návštěvnost nejvyšší fotbalové soutěže v České republice • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 10. TYP: STAV (STATUS) •Zkoumá se reprezentativní nebo specifikovaná skupina, aby se zjistily charakteristiky objektu pozorování. •Příklady: a)Prevence nadváhy a obezity u žáků na prvním stupni ZŠ z pohledu učitelů b)Zaměstnanost specifikované skupiny obyvatel. c)Vzdělání, povinnosti, aktivity a vnímání stavu trenérů mládežnických družstev. • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 11. TYP: EXPLORACE •Zkoumání relativně neznámé oblasti za účelem vyhledání nebo podrobnějšího popsání objektů nebo fenoménů obvykle s cílem jim lépe porozumět. •Příklady: a)Charakteristika jazykového projevu v definované komunitě sportovců. b)Smysl života u studentů FSpS c)Hejného metoda výuky matematiky a její sociální aspekt • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 12. TYP: HISTORICKÁ STUDIE •Jedinci, instituce, komunity a aktivity se zkoumají s cílem rekonstruovat přesně a nestranně minulost, pokusit se o interpretaci a vliv na současnost nebo testovat určitou hypotézu.. •Příklady: a)Vliv myšlenek Coubertina na vývoj olympijského hnutí. b)Původ a status sokolského hnutí. c)K problematice výuky biologie na ZŠ • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 13. TYP: MODELOVÁNÍ •Návrh systému, který představuje zobrazení přirozeného systému do systému umělého. Zahrnuje zkoumání adekvátnosti modelu a jeho využití pro zkoumání přirozeného systému. •Příklady: a)Biomechanické modely pro zkoumání pohybu lidského těla. b)Matematické modely pro zkoumání ekonomických systémů. c)Pokročilé metody síťové analýzy pro modelování tréninku d) • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 14. TYP: NÁVRH A DEMONSTRACE •Návrh, popis a zdůvodnění nových systémů v ekonomice, školství nebo ve zdravotnictví, návrh výchovných programů, instrukčních materiálů, způsobu monitorování nemocnosti, návrhy terapií, návrh obecného typu tréninkového plánu atd.. Tento typ je doprovázen minimálně formativní evaluací. •Příklady: a)Návrh kurikula pohybové výchovy pro děti od jednoho do tří let. b)Návrh tréninku s cílem zvýšit výbušnou sílu pro určitý typ sportu a sportovce. c)Analýza kondiční přípravy reprezentace ve atletice • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 15. TYP: META-ANALÝZA •Procedura pro kombinování výsledků výzkumu o měřených veličinách nejistého typu, pochopení jejich variace a určení možné průměrné velikosti efektu. Získá se zpracováním výsledků z příslušné literatury a testováním hypotéz. •Příklady: a)Vliv pohybových aktivit na zdraví. b)Hodnocení a zkoumání výsledků posuzování určité terapie různými týmy. c)Metody meta-analýzy v onkologickém výzkumu • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 16. TYP: REVIEW A SYNTÉZA •Kvalitativní přehled znalostí v dané oblasti a pokus o syntézu s určitým zaměřením. a)Analýza efektu vysoce intenzivního intervalového tréninku b)Vývoj znalostí o vlivu sportu na socializaci jedince. Vyznačení dobře a málo probádaných úseků a pokus o teoretickou syntézu. c)Dosavadní přístupy k léčbě dané nemoci. Doporučení pro praxi. Vyznačení slabých míst a doporučení směrů dalšího zkoumání. d)Hudba jako facilitátor relaxace u sportujících výkonnostního i vrcholového sportu e) • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 17. TYP: TEORETICKÉ STUDIE •Navrhuje se a rozvíjí teoretické, úsporné a výstižné vysvětlení určité třídy fenoménů. •Příklady: a)Možná objektivita v psychologii: Teoretická studie b)Postoje žáků středních škol k vegetariánům c)Teorie intelektuálního rozvoje. d)Teorie motorických programů. • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 18. TYP: ANALYTICKÁ PRÁCE •Shromažďují se určité množiny dat (dokumenty) nebo se provádějí studie s cílem rozpoznat a vysvětlit principy, které mohou řídit určitá jednání a akce. Speciální podtypy zahrnují mikro- a makro-analýzy a rozbor politických opatření. •Příklady: a)Zvládání extrémních typů lidského jednání na pohotovostních odděleních v nemocnicích. b)Analýza prožité zkušenosti neprofesionálních tanečníků s taneční volnočasovou aktivitou c)Zaměstnávání handicapovaných středoškoláků v ekonomicky slabé oblasti. • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 19. TYP: KVALITATIVNÍ STUDIE •Jedná se o obecný styl nebo formu výzkumu spíše než o specifickou metodologii. Ve skutečnosti kvalitativní výzkum využívá mnoho metodologií a přístupů, které mohou být využity výzkumy jiných typů. •Příklad: a)Zkoumání vývoje názorů fyzioterapeuta na spokojenost se svojí profesí a míry uplatnění získaných znalostí pomocí hloubkových rozhovorů malého počtu jedinců provedených rok po zakončení studia a opakovaných po určité době. b)Sebepojetí, vnímání a prožívání vlastního těla c)Využití expresivních terapií v procesu léčby drogových závislostí d) • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png 20. TYP: KVASIEXPERIMENT •Srovnávají se skupiny, přičemž alokace nebyla provedena randomizací. Je možná pouze částečná kontrola porušení interní validity. Nalézá uplatnění v situacích, v kterých není možné provést pravý experiment z ekonomických nebo etických důvodů. •Příklady: a)Všechny příklady uvedené u 5. typu (Experiment). V těchto případech však nemůžeme realizovat některé předepsané procedury svázané s pravým experimentem. b)Posuzování rychlostních a vytrvalostních schopností izometrickou dynamometrií u 12-13-letých atletů • 6. Varianty výzkumu C0-HD-TOP.png SEMINÁRNÍ PRÁCE Č. 3 •1. Výzkumná metodologie, varianta výzkumu •vyberte nejméně jeden typ. Je možné, že práce bude kombinací více typů. •2. Zkoumaná populace nebo výběr •Popište subjekt nebo objekt (předpokládaný počet, rozdělení podle např. pohlaví, věková struktury nebo jiné specifické vlastnosti, které vedou k výběru respondenta a jeho zařazení do výzkumu), způsob jeho výběru: náhodný, záměrný, stratifikovaný •3. Měřící procedury, získávání dat •JAK (uveďte: přístroj, nástroj, dotazník, jiná metoda, ověřený postup, pozorování, rozhovor, ...) a CO (uveďte konkrétní proměnné, na které se zaměříte) budu měřit •definujte proměnné, škály a jejich vlastnosti (spojité, diskrétní, ordinální, kvalitativní …). •Měřící procedury jsou standardizované? Ano/ne. Pokud ano (jak je standardizace zajištěna), pokud ne (jak zajistíte validitu, reliabilitu a objektivitu, např. pilotní ověření)? C0-HD-TOP.png •4. Pilotní studie / pilotní ověření •Byla/nebyla, bude/nebude. Popište, jak proběhne… •5. Sběr dat •Uveďte předpokládaný harmonogram a postup sběru dat •6. Analýza dat •Uveďte, jaký přístup bude použit při analýze dat: •statistické charakteristiky, četnosti, procenta, grafy, •srovnání průměrných hodnot dvou nebo více výběrů (t-test, ANOVA), hledání vzájemných vztahů (korelace, lineární regrese), aj. •další postupy: analýza, syntéza… •7. Řešení zvláštních situací •Pokud je nutné, zmiňte některé netypické oblasti, které mohou výzkum ztížit: •Časová, finanční náročnost, problematika lidských zdrojů •8. Limity výzkumu •slabé stránky, omezení, předpokládané potíže SEMINÁRNÍ PRÁCE Č. 3