Pojetí pedagogiky I. Počátky pedagogického myšlení lSokrates (469–399) důraz na moudrost a mravní výchovu sokratovská metoda lPlatón (427–347) pojetí výchovy sociální cíl výchovy dlouhé vzdělávání – výchova filozofů lAristoteles (384–322) pojetí psychiky – tělesná, mravní a rozumová výchova státní výchova platon aristoteles > I. Počátky pedagogického myšlení lMarcus Fabius Quintilianus (asi 35–95) 1. pedagogický spis – „12 KNIH O VÝCHOVĚ ŘEČNÍKA“ řečník = vir bonus (dobrý člověk) význam školní výchovy vysoké nároky na učitele lJ. A. Komenský (1592–1670) koncepce permanentní, demokratické a humanistické edukace l comenius > II. Vznik pedagogiky lJohann Friedrich Herbart (1776–1841) lPedagogika – filozofie + psychologie lCíle edukace: nezbytné + možné lProces výchovy (herbartismus) l I. VLÁDA regulace chování II. VYUČOVÁNÍ 1) jasnost 2) asociace 3) systém 4) metoda III. VEDENÍ průběžná mravní výchova > Soudobé koncepce pedagogiky lduchovědná, klasická, normativní pedagogika důraz na filozofické a kulturní souvislosti výchovy, formulace výchovných norem lempirická (moderní) pedagogika důraz na výzkum edukační reality, převládající koncepce > Normativní pedagogika lklasický pedagogický koncept (od Herbarta) = klíčová pozice patří cílům, které jsou normativní a nejsou empiricky zdůvodnitelné lklíčové = teleologické směřování (vymezování koncepce, pojetí, cílů, … edukace) lnormativní pedagogika má vztah k filozofii a etice > Empirická pedagogika lvznik = počátek 20. století – experimentální pedagogika (Meumann, Lay, Binet – IQ, Thorndike – vztah stimul – reakce) lsnahy o přesná měření edukačního procesu – vstupů a výstupů (testy) ltypický výzkum pedagogických otázek z pozice behaviorální psychologie – rozpracovala exaktní výzkumný aparát (výzkumné metody a techniky) > Normativní a empirická pedagogika Pedagogika normativní (duchovědná, klasická) empirická (výzkumná) ÚKOLY směřování edukace – jaká by měla být? výzkum procesů edukace – jaká je? VÝSLEDKY stanovení hodnot a norem – to, co by mělo být vyhodnocování výzkumů – to, co existuje > Soudobé koncepce pedagogiky lMnoho dalších koncepcí (paradigmat): lneotomistická pedagogika lmarxistická pedagogika (třídní pohled) lfeministická pedagogika lsystémová pedagogika lwaldorfská pedagogika l… > VZTAH PEDAGOGIKY K DALŠÍM OBORŮM lk filozofii – východisko, pojetí člověka, směřování lk biologii – pojetí člověka, genetika lk psychologii – poznání člověka, jeho učení lk sociologii – fungování společnosti l... lk architektuře – např. Waldorfská pedagogika loborové didaktiky – vztah ke všem vědám a oblastem lidské činnosti > VZTAH PEDAGOGIKY K DALŠÍM OBORŮM linterdisciplinární (mezioborové) vědní disciplíny, např.: lmuzejní pedagogika (pedagogika + muzeologie, psychologie, sociologie, komunikační vědy, ...) lpedagogika sportu (kinantropologie – vědy o sportu + pedagogika) > Pedagogika a kinantropologie lpedagogika zkoumá lidskou edukaci (např. školní, mimoškolní, rodinnou, ve volném čase, ...) lkinantropologie zkoumá lidské pohybové aktivity (např. školní tělesnou výchovu, sport rekreační, výkonnostní, vrcholový, ...) lpedagogická kinantropologie lsport – dříve ve vztahu k soutěžení a závodění, v současnosti označení všech tělovýchovných a sportovních aktivit (sport školní + rekreační + soutěžní) lpedagogika sportu – zkoumá: - sportovní edukaci v rámci kinantropologie, - sportovní edukací v rámci věd o sportu, - vztah edukace a pohybu v rámci kineziologie, ... >