Prvky edukačního procesu Prvky edukačního procesu edukátor pedagog edukant vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace cíl edukace (určuje obsah) efekty edukace Podmínky edukace •vnější = edukační prostředí – ekonomická, politická, vědecká, kulturní, náboženská, … determinace (umístění, dotace, vybavení, …) •vnitřní (vstupní determinanty subjektů edukace) – fyzická, psychická, sociální, pedagogická („vzdělanostní a výchovná“), … determinace pedagoga a vychovávaného •Funkce pedagoga – pozitivně ovlivňovat vnější a především vnitřní podmínky edukace • Prostředky edukace •edukace se uskutečňuje za využití rozmanitých prostředků •působí intencionálně (přímo a záměrně) nebo funkcionálně (nepřímo, pro vychovávaného bezděčně) •vzájemně se doplňují a podporují •vyučování = základní a tradiční prostředkem intencionální edukace •pedagogicky adaptované prostředí •edukační působení hromadných sdělovacích prostředků •edukační působení práce, hry, umění a sportu •edukační vliv sociální skupiny •... • Prostředky edukace •materiální + nemateriální prostředky •nemateriální prostředky = organizační formy edukace + způsoby (metody) práce v těchto formách •materiální a technické prostředky = výchovné instituce, učebny a jejich technické vybavení, pracovní nástroje a stroje, didaktická technika, vyučovací pomůcky, ... Efekty edukace •efekty edukace = pozitivní produkty, důsledky a účinky dlouhodobé povahy, jež se projevují v životě jednotlivce i společnosti •nové vědomosti, dovednosti a rozvoj schopností, postojů, zájmů a chování •rozvoj klíčových kompetencí •ovlivňují profesní uplatnění, trávení volného času, politickou a kulturní orientaci, ... •významně ovlivňují kvalitu života