bp/bk4005: Písemná část zkoušky, verze 13 Jméno a příjmení: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Pojem pluralitní výchova vyjadřuje edukační: A trvalost B kvalitu C různost 2 Andragogika řeší edukaci: A adolescentů B předškolních dětí C dospělých 3 Duchovědná (klasická, normativní) pedagogika vychází především z: A empirie B filozofických souvislostí C výzkumu 4 Příkladem formálního vzdělávání je: A školní výuka v muzeu B příměstský tábor v muzeu C zájmový klub v muzeu 5 Empirická pedagogika využívá zejména: A etiku B statistiku C axiologii 6 Do speciální pedagogiky nepatří: A etopedie B pedologie C surdopedie 7 Duchovědná (klasická, normativní) pedagogika vychází především z: A evaluace edukačních procesů B diagnostiky edukačních procesů C antropologických východisek 8 Sociální pedagogika nezkoumá: A koncepce výuky B volnočasové aktivity C vlivy komunitního prostředí 9 U kvalitativní strategie empirického šetření se A vždy formulují hypotézy B neformulují hypotézy C v některých případech formulují hypotézy 10 Pro kvalitativní strategii empirického šetření je typická A statistická analýza mnoha dat B obtížná generalizace výsledků na celou populaci C snaha o testování hypotéz 11 Mezi nevýhody kvalitativního výzkumu řadíme A neumožňuje zkoumat procesy přímo tam, kde vznikají B získané poznatky zpravidla nelze zobecnit na celou populaci C nehledá lokální příčinné souvislosti 12 Akční výzkum se zaměřuje na A řešení lokálních praktických problémů B vytváření základních poznatků a jejich praktickou aplikaci C generalizaci zkoumaných jevů pro celou populaci 13 Pro kvantitativní strategii empirického šetření je typická A interpretace jedinečných případů B snaha o objektivitu šetření C snaha o vcítění se do pocitů zkoumaného 14 U kvalitativní strategie empirického šetření bývá kontakt s respondenty A osobní a dlouhodobý B anonymní C zprostředkovaný 15 Pro kvantitativní strategii empirického šetření je typický A malý počet zkoumaných případů B velký počet zkoumaných případů C nevymezený počet zkoumaných případů 16 Pro kvalitativní strategii empirického šetření je typický A deduktivní postup B induktivní postup C synchronní postup 17 O vznik pedagogiky jako samostatné vědy se především zasloužil A Herbart B Diderot C Kant 18 Pedagogické dílo O výchově řečníka napsal A Sokrates B Aristoteles C Quintilianus 19 Pedagogický spis Několik myšlenek o vychování napsal A Rousseau B Komenský C Locke 20 Výchovu jako přípravu pro život zejména zdůraznil A Spencer B Herbart C Hegel 21 John Locke ve své koncepci edukace vyzdvihuje A teologii a umění B latinu a řečtinu C živé jazyky 22 Výchovu k tzv. nepřímé sebezáchově zdůraznil: A Herbart B Quintilianus C Spencer 23 Adaptační zaměření edukace je příprava A pro navazující školu B pro soudobé úkoly C na rozvojové trendy 24 Mezi pedagogické pracovníky nepatří A trenér ve sportovní škole B asistent pedagoga C školní lékař 25 Nepřímý názor vychází z A demonstrace obrazu B využití empirie žáka C využití trojrozměrného modelu 26 Komenského národní škola byla pro mládež ve věku A 10–14 let B 12–18 let C 6–12 let 27 Mezi vyšší sekundární úroveň vzdělávání v ČR nepatří A 5.–8. ročník gymnázia B SOU C prima – tercie 8letého gymnázia 28 Tzv. volnou, svobodnou výchovu zdůraznil A J. J. Rousseau B J. A. Komenský C J. F. Herbart 29 Pro pedocentrický edukační model je typické A ve středu edukačního dění je žák, učitel vystupuje zejména jako poradce B žák je považován za objekt důsledného působení učitele, učitel je rozhodujícím činitelem C učitel nebere zřetel na požadavky žáků 30 Do předmětových didaktik patří A obecná didaktika B didaktika tělesné výchovy C teorie vyučování 31 Pokud pedagog vychází při výchově ze smyslového nazírání předmětů, jevů a jejich obrazů a z dosavadních zkušeností vychovávaného jedince, pak mluvíme o principu A uvědomělosti B názornosti C cílevědomosti 32 Vztah obecné a oborové didaktiky spočívá v tom, že A oborové didaktiky poskytují teoretický základ pro obecnou didaktiku B obecná didaktika nesouvisí s rozvojem oborových didaktik C obecná didaktika poskytuje teoretický základ pro oborové didaktiky 33 Didaktika především zkoumá A vývoj výchovy B vyučování C volný čas 34 Cílem principu aktivnosti je maximální aktivizace A vychovávaného jedince zejména ve volném čase B vychovávaného jedince C pedagoga 35 Princip cílevědomosti spočívá v tom, že pedagog A stanovuje různé cíle, se kterými však nemusí seznamovat vychovávané jedince B jasně stanovuje konečné i dílčí cíle vychovávaným jedincům C cílevědomě pracuje na svém osobním rozvoji 36 Asertivní člověk A komunikuje převážně za využití agresivních prvků B se vyznačuje pasivním jednáním C je schopen prosadit svůj názor 37 Školní metodik prevence A pomáhá při výuce znevýhodněným žákům B pracuje v oblasti sociálně patologických jevů C tato pracovní pozice ve školách není doposud vytvořena 38 Termín kompetence označuje souhrn A osvojených teoretických znalostí B vědomostí a praktických dovedností C znalostí, jejich aplikaci v praxi a adekvátní postoje 39 Edukační aktivity pro seniory: A působí kladně na udržení tělesných a intelektuálních sil B nemají již vliv na udržení tělesných a intelektuálních sil C mají kladný vliv pouze na seniory, kteří netrpí stařeckou demencí 40 Vědní obor, zabývající se souhrnem poznatků o stárnutí, stáří a životě ve stáří, se nazývá: A gerontologie B andragogika C pedeutologie 41 Stručně vymezte materiální prostředky edukace: 42 Stručně vymezte zaměření andragogiky: 43 Stručně vymezte podstatu principu dosažitelnosti: 44 Stručně charakterizujte podstatu aplikovaného výzkumu edukace: