Prvky sportovní edukace cíl sportovní edukace (určuje obsah) sportovní pedagog (trenér, učitel TV, instruktor, VČ pedagog, ...) vychovávaný (sportovec, klient, student, návštěvník, žák, …) podmínky sportovní edukace prostředky sportovní edukace efekty edukace Edukační prostředky •využívají se v edukačních procesech •edukační prostředky působí intencionálně (tj. přímo a záměrně) i funkcionálně (tj. nepřímo a pro vychovávaného jakoby bezděčně) •základní edukační prostředky: - vyučování (TV, …) - vliv pedagogicky adaptovaného prostředí - působení masmédií (nyní hlavně IT) - práce, hra, umění, sport - pozitivní vliv sociální skupiny Edukační prostředky •nemateriální prostředky: - organizační formy edukace - metody práce v těchto formách - styl práce (trenéra, učitele TV, instruktora, …) = nejčastěji využívané metody (např. vysvětlování, instruktáž, dovednostně-praktické metody, ...), relativně stálé způsoby řešení konfliktů, diagnostické a auto-diagnostické (sebehodnotící) techniky, postupy verbální a neverbální komunikace, ... Edukační prostředky •materiální prostředky = vše, co po stránce materiální a technické pomáhá realizovat edukační cíle: - instituce, sportoviště, tělocvičny, učebny - sportovní nářadí a náčiní - technické vybavení - „vyučovací“ pomůcky - didaktická (multimediální) technika - ... Podmínky sportovní edukace •vnější = edukační prostředí – sportovní, ekonomická, politická, vědecká, kulturní, náboženská, … determinace (umístění, dotace, vybavení, úroveň, tradice, …) •vnitřní (vstupní determinanty subjektů edukace) – fyzická, psychická, sociální, pedagogická („vzdělanostní a výchovná“), … determinace sportovního pedagoga (= trenéra) a vychovávaného (skutečného, virtuálního nebo potencionálního sportovce nebo diváka) Klíčový úkol sportovního pedagoga = pozitivně ovlivňovat tyto podmínky Efekty sportovní edukace •efekty edukace = •pozitivní produkty, důsledky a účinky dlouhodobé povahy, jež se projevují v životě jednotlivce i společnosti •nové vědomosti, dovednosti a rozvoj schopností, postojů, zájmů a chování •rozvoj kompetencí (znát + umět + být přesvědčen) •efekty sportovní edukace = •předešlé + specifické – např. sportovní úspěch, kariéra, zdraví, náplň VČ, ... – podpora dobrého života •ovlivňují nejen sportovní výsledky, ale i profesní uplatnění, trávení volného času, politickou a kulturní orientaci, ... •pozitivně ovlivňují kvalitu života