Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci A. Diagnostika •Diagnostika = poznání jedince (sportovce i celé skupiny) s cílem upozornit na problémy a rizika a hledat optimální modifikace činnosti •Různé oblasti diagnostiky – např. psychologická, lékařská, fyziologická, sportovní (zdatnost, výkonnost, ...) •Pedagogická diagnostika – poznání jedince z hlediska jeho edukačního rozvoje, tzn. úroveň vědomostí, dovedností, schopností, postojů, zájmů, sociálních vztahů, chování, ... > Metody pedagogické diagnostiky: •krátkodobé (bleskové) – dlouhodobé (komplexní): •pozorování (např. přímé, nepřímé; pozorovací arch) •rozhovor (např. polostandardizovaný) •dotazník (např. strukturovaný, nestrukturovaný) •testy (vědomostí, dovedností, schopností, ...) •obsahová analýza •sociometrické metody •… > Aktuální úkol – diagnostikovat sociální determinanty: •mezi dětmi a mládeží přibývají problémy související se sociálně-ekonomickou situací rodin – prohlubují se rozdíly, roste závist (mobilní telefony, značkové oblečení, ..., obava být out) – ve sportovní edukaci můžeme velmi dobře diagnostikovat • > Aktuální úkol – diagnostikovat sociální determinanty: •Problém má 2 roviny: •1. ekonomickou – nemožnost něco pořídit •2. axiologickou (hodnotovou) – odmítnutí •Situace může vyústit v šikanování – nejvíce zranitelné jsou děti z rodin s nízkým socioekonomickým statusem. > Oblasti, kde se projevují sociální rozdíly dětí s dopadem na jejich vztahy: •oblečení (sportovní, …) •sportovní výstroj a výzbroj •svačiny (často bez svačin) •snídaně – mnohé děti bez snídaně •peníze na útratu (koruny až tisíce) •akce (soustředění, lyžařské kurzy, ...) •oslavy narozenin •mobilní telefony •sbírání a výměny věcí, které právě „frčí“ •vybavení domácnosti/domácí komfort (auta, elektronika, sportovní vybavení, ...) > Jak objevit skrytou chudobu? •potřeba komplexní diagnostiky (mj. dlouhodobé pozorování, ...), •např. si trenér může položit následující otázky: •Víte, jestli každé dítě dostalo ráno něco k jídlu a pití? •Víte, jestli Vaši svěřenci mají svačinu? •Víte, kolik z Vašich dětí dostane peníze a úkol z domova koupit si něco k jídlu? •Víte, co by Vaši mladí sportovci odpověděli na otázku: Co je možné si za málo peněz koupit k jídlu? •Víte, jestli ve Vašem oddílu neprobíhají „výhodné obchody“ s věcmi, u kterých není jasné, odkud pocházejí? > Jak objevit skrytou chudobu? •potřeba komplexní diagnostiky (mj. dlouhodobé pozorování, ...), •např. si trenér může položit následující otázky: •Víte, ve kterých rodinách mají v obývacím pokoji pouze jednu knihu, a to třeba jen katalog se zásilkovým zbožím? •Víte, kteří rodiče Vašich dětí působí jako dealeři u zásilkového domu, zatímco sami si tam nemohou nic koupit? •Víte, kolik osob žije v jednom bytě v rodinách Vašich sportovců? •Víte, kde a jak trávili Vaši svěřenci dovolenou? •... > B. Autodiagnostika • = proces, kde sportovní pedagog získává zpětnovazební informace o své činnosti, s cílem tuto činnost zdokonalovat a dále rozvíjet > Předpoklady efektivní autodiagnostiky: •zpětnovazební informace získávat z více zdrojů (sportovci, kolegové, rodiče, ...) •informace konzultovat s erudovaným kolegou (popř. i psychologem, pedagogem), který je empatický •informace získávat různými autodiagnostickými metodami, např. dotazník, výsledky hodnocení trenéra sportovci, „náslechy“ kolegů trenérů, ... •využívat sebereflexi – opětovné vybavení, popis a rozbor klíčových momentů •ochota informace přijmout a uvažovat o své pedagogické činnosti i možnostech zdokonalování > Posuzovací škála CLIC (Check-List of Instructional Charakteristics) Autor Roger G. Hoffman, Univerzita v Marylandu 1976 přeložil a upravil Prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc., LF UK v Hradci Králové, pro hodnocení sportovních trenérů modifikoval V. J. •Pokyny • •Zajímá nás, jak se díváte na průběh daného tréninku. Vaše odpovědi jsou anonymní, a proto Vás prosíme o pravdivé zhodnocení situace. Vyplňte nám laskavě základní údaje: •Posuzovaný typ tréninku …………………………………… •Posuzovaný trenér …………………………… •Rok (sezóna), v němž posuzovaný typ tréninku probíhal ... •Vaše nejlepší umístění v předchozím roce (sezóně) … > CLIC pro trenéry Návod pro posuzování Přečtěte si pozorně každý výrok a ohodnoťte, jak přesně a výstižně popisuje určitý aspekt tréninku. Své stanovisko vyjádřete zakroužkováním příslušného písmena. Pokud nelze výrok posoudit (např. jste dosud nesetkali s uvedenou situací), potom zakroužkujte písmeno N. velmi přesný popis a dost přesný popis b přibližně přesný popis c dost nepřesný popis d velmi nepřesný popis e nelze posoudit N > CLIC pro trenéry •Trenér •1. dovedl ocenit, když někdo z nás velmi dobře trénoval a b c d e N •2. do každého tréninku vnášel nápady, zajímavé myšlenky a b c d e N •3. používal zajímavé příklady (např. video) a b c d e N •4. trval na tom, aby se všechno dělalo přesně tak, jak chce on a b c d e N > CLIC pro trenéry •Trenér •5. „vozil se“ po špatných sportovcích a b c d e N •6. vybízel sportovce, aby kriticky zvažovali jeho výroky a b c d e N •7. kladl často sportovcům otázky a b c d e N •8. vyžadoval více, než mohl člověk udělat a b c d e N •9. navozoval a podporoval diskusi (např. při cestě na závody ap.) a b c d e N •10. když jsem trénoval dobře, dal mi to najevo • a b c d e N •11. měl z dané oblasti rozsáhlé vědomosti a b c d e N > CLIC pro trenéry •Trenér •12. vzbuzoval zájem o své tréninky a b c d e N •13. náměty vyšlé z řad sportovců bral v úvahu • a b c d e N •14. dobře organizoval trénink a b c d e N •15. seznamoval nás s nejnovějšími trendy a b c d e N •16. své požadavky vysvětloval velmi důkladně a b c d e N •17. vysvětloval vzájemné vztahy mezi jednotlivými částmi tréninku a b c d e N •18. kritizoval své svěřence před ostatními a b c d e N > Posuzovací škála k hodnocení trenéra jeho svěřenci •Na otázky se odpovídá zakroužkováním příslušného čísla. Hodnotící škálu tvoří body 5 4 3 2 1. Nejvyšší hodnocení (maximální souhlas) je 5, nejnižší hodnocení je 1. Ve volných otázkách je možnost slovně vyjádřit své připomínky. • •1. Jsi: 1 muž 2 žena •2. Věková kategorie (zakroužkuj): pž žm žs dm ds ... •3. Zařazení: např. žák – student sportovní školy – člen SCM – ... •4. Sportovní specializace: . . . . . . . . . . . . . . •5. Jakého nejlepšího umístění jsi dosáhl(a) v minulé sezóně? … > Posuzovací škála k hodnocení trenéra jeho svěřenci •6. Odpovídá struktura tréninku Tvým představám? 5 4 3 2 1 •7. Oblast hodnocení – např. posilovna – bazén – soustředění – . . . . . . . . . . . •8. Jméno trenéra: . . . . . . . . . . . •9. Jeví se Ti vedení tréninku ze strany trenéra jako dobře připravené? 5 4 3 2 1 •10. Jsou požadavky trenéra srozumitelné, dobře pochopitelné? 5 4 3 2 1 •11. Zajímá se trenér o to, co dělají jeho svěřenci ve svém volné čase? 5 4 3 2 1 •12. Reaguje trenér na dotazy a připomínky sportovců věcně? 5 4 3 2 1 > Posuzovací škála k hodnocení trenéra jeho svěřenci •13. Má trenér ke sportovcům partnerský, vstřícný přístup? 5 4 3 2 1 •14. Využívá trenér maximálně čas určený k tréninku? 5 4 3 2 1 •15. Zajímá se trenér o Tvé studijní výsledky? 5 4 3 2 1 •16. Uveď, kolika tréninků jsi se v minulých čtyřech týdnech zúčastnil(a): … •17. Odpovídala, podle Tvého názoru, přiměřenost požadavků trenéra Tvým možnostem? 5 4 3 2 1 •18. Hodnotíš atmosféru na tréninku jako klidnou, nevyvolávající strach a nervozitu? 5 4 3 2 1 •19. Uveď své připomínky k trenérovi – vše co si přeješ sdělit jemu, jeho přímým nadřízeným a co nebylo možno postihnout v předcházejících otázkách. >