Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí Pojetí pedagogiky sportu •Pedagogika sportu = významná oblast: * kinantropologie – pedagogická kinantropologie (ČR) * věd o sportu – pedagogika sportu (Evropa) * věd o výchově (např. SRN) Pojetí pedagogiky sportu •sporadicky termín motopedagogika: * klade si za cíl komplexní rozvoj osobnosti za využití jejího pohybu * utváření osobnosti pomocí procesů motorického učení (SRN) * užší označení – motopedagogika = motorické učení jako pomoc jedincům se specifickými potřebami Pojetí pedagogiky sportu * anglosaské země – physical education = velmi široké označení (studium TV) objevuje se i termín sports pedagogy * Slovensko – športová edukológia * německá „Sportwisenschaft“ – Sportpädagogik Obsah pedagogiky sportu – ČR * pedagogika sportu (např. Svoboda, 2000) – hl. procesuální stránka sportovního tréninku (motorické učení, průběh sportovní dráhy, profese a osobnost trenéra, ...), tzn. pedagogika sportu = vztah edukace a soutěžního sportu * pedagogická kinantropologie = výzkum edukačních procesů, jejichž jádrem je integrace pohybového učení a stimulace energetických systémů a jejich efekty ve specifickém edukačním prostředí (www – cz kin.) základní edukační prostředí = tělesná výchova (školní) a sport ve svém užším pojetí, tzn. soutěžní sport Obsah pedagogiky sportu – SR * sportovní edukologie (športová edukológia) = zkoumání, vývoj a vyhodnocování výchovy, vzdělávání a působením na tělesný, funkční, pohybový, psychický a sociální rozvoj člověka prostředky sportu (Sýkora 2000) * Labudová (2002) – velmi široké pojetí, tzn. edukační procesy ve výkonnostním sportu i sportovní procesy v podmínkách školy, sportu pro všechny i pro zdravotně oslabené Obsah pedagogiky sportu – SRN * pedagogika sportu v rámci věd o sportu(Sportpädagogik, např. Haag; Hummel, 2001) – velmi široké pojetí (od konce 60. let 20. století) * zkomá procesy sportovní edukace - všech věkových skupin, - ve všech formách sportu (vrcholového – pro všechny), - ve všech formách edukace (školní, mimoškolní, rodinné i volnočasové) - ve všech edukačních institucích Pedagogika sportu zkoumá: * vztah edukace a sportu – široce pojatý fenomén, tzn. školního sportu (označení všech sportovních aktivit, které probíhají v rámci instituce školy), soutěžního sportu a rekreačního sportu * edukaci ve sportu, sportem a pro sport * otázky související s edukací ve sportu a za jeho využití * edukační funkci sportu = imanentní potenciál sportu a reálné sportovní (pohybové) aktivity, které iniciují specifické edukační procesy = takové činnosti, při nichž se nějaký subjekt učí, obvykle za působení (přímého nebo zprostředkovaného) jiného subjektu, který vyučuje nebo instruuje Tendence v pedagogice sportu * humanistická sportovní edukace – pomoc na cestě životem * posilování nondirektivního přístupu * od heteroedukace k autoedukaci * důraz na empirický výzkum (posilování kvalitativního výzkumu) * výsledky výzkumů ovlivňují praxi (např. změny ve školní TV, ve vzdělávání sportovních pedagogů, …) * rozvoj diagnostiky a autodiagnostiky