Regenerace a rehabilitace ve sportu POHYB ODDÍLY CNS A JEJICH FUNKCE  Lidský mozek = vrcholné dílo architektury NS  Všechny části jsou navzájem propojeny  Mozek uložen v lebce  Mozkové obaly : dura mater encephali, arachnoidea encephali, pia mater encephali  Přeneseně můžeme hovořit o etážích CNS 4 etáže: 1. Mícha RF, limbický mozkový kmen systém 2. podkorová centra i mozeček 3. mozková kůra mozkový kmen  Navazuje na hřbetní míchu  3 části : prodloužená mícha, Varolův most a střední mozek  Pro život nezbytný  Centrum životních funkcí a reflexů  Prostorná síť nervových buněk skrz celý mozkový kmen – RF  Jádra hlavových nervů RF ascendentní systém- řízení bdělosti – aktivační systém Prodloužená mícha  Nepodmíněné obranné reflexy :  S mostem se podílí na regulaci dýchání  Regulace krevního oběhu ( kardioexcitační , kardioinhibiční, vasokonstrikční i vazodilatační centrum)a trávení  Podílí se na mimických pohybech, fonaci a řeči  S mostem a středním mozkem řídí opěrnou motoriku n. X Motorická n. X – hlasivky Motorická – mezižeberní svaly Medulla oblongata reflex kašle n. V nosní sliznice Motorická n. X – hlasivky Motorická – mezižeberní svaly reflex kýchání n. X sympaticus Motorická n. X – žaludek reflex zvracení Most  Nepodmíněné reflexy Korneální reflex: V – VII Okulokardiální reflex: stlačení bulbů – zpomalení SF ( V-X)  Podmíněné reflexy umožňují artikulaci ( motorická vlákna V,VII, IX, XII)  Řízení dýchání  Nepodmíněné reflexy Zrakové reflexy: pohyby očí, hlavy na světelné signály Sluchové reflexy: pohyby očí, hlavy na sluchové podněty vzpřimovací reflex  Účast na řízení motoriky  Přepojování informací ze zrakové a sluchové dráhy Střední mozek Poruchy mozkového kmene Coma vigile – perzistentní vegetativní stav • postižený nereaguje na smyslové podněty • není schopen cílené motoriky • reflexy jsou zachovány • neuvědomuje si okolí ani sám sebe • ale má zachovaný cyklus spánku, dýchá bez podpory • u rozsáhlého poškození mozkové kůry Neslučitelné se životem Mezimozek ( diencephalon)  Leží mezi mozkovými polokoulemi – pomyslný střed mozku  Navazuje na střední mozek a pokračuje do koncového mozku  Tvořen: párovým thalamem a nepárovým hypothalamem Thalamus = dvě vejčitá tělesa , uprostřed III.mozková komora - Významné třídící a přepojovací centrum - Přepojení senzitivních drah - Přepojení motorických a vegetativních informací - Spoje z thalamu do všech částí mozku - Spojen i s limbickým systémem ( rychle) Hypothalamus – leží ve středu pod oběma thalamy - Hlavní ústředí pro řízení vnitřních ( vegetativních) funkcí - Udržování stálosti homeostázy - Doprovod emocí, účast na modulaci prožívání a chování - Řídí biorytmy Mozeček ( cerebellum)  Leží za mozkovým kmenem ( zadní jáma lební)  Člení se na 2 mozečkové hemisféry a nepárový mozečkový červ ( vermis)  Role v řízení motoriky  Dále napomáhá ve funkcích poznávacích, emočních, vstupuje do procesu učení, myšlení, motivace, prožívání a paměť Poruchy mozečku Koncový mozek (telencephalon)  Tvořen 2 mozkovými polokoulemi – hemisférami  brázdy a rýhy člení povrch – mozkové závity ( gyri cerebri)  Závity zvětšují povrch mozku  hemisféry nejsou symetrické Levá hemisféra: logické, analytické, matematické, technické myšlení, produkce a porozumění řeči Pravá hemisféra: citově- prožitková, podněty emoční, fantazie, představivost, chápání perspektivy, geometrie prostoru  Nové informace zpracovává spíše P hemisféra  známé info, či problémy kognitivní rutiny – L hemisféra Obě hemisféry propojeny a spolupracují – četné spoje ( přenos informací)  Každá hemisféra : 5 mozkových laloků Lalok čelní - frontální Lalok temenní - parietální Lalok tylní - occipitální Lalok spánkový- temporální Lalok ostrovní – insula Bílá hmota – nervová vlákna sdružená do svazků – nervových drah projekční dráhy : propojení kůry s jinými částmi mozku asociační dráhy: propojení oblastí pouze jedné hemisféry komisurální dráhy: propojení navzájem P a L hemisféry nejmohutnější komisurální dráhy v corpus callosum V každém mozkovém laloku – specifické korové oblasti a asociační korové oblasti Kortikální oblasti Limbický systém  Jeden z nejsložitějších systémů CNS  Korové i podkorové struktury  Komplexní činnost – ovlivnění tělesných, psychických a sociálních funkcí člověka  Emoce, paměť a motivace  kontrola úzkosti, strachu, sociálního a emočního chování (amygdala)  účast na krátkodobé paměti ( hipokampus)a i řízení srdeční činnosti, dýchání (napojení na hypotalamus) nebo sekrece endokrinních žláz  souvislost se sexuálními projevy či péčí o potomstvo  rozsáhlé spoje s asociačními oblastmi frontálního, parietálního a temporálního laloku - podíl na smyslovém vnímání a jeho vyhodnocování  Propojení s bazálními ganglii – ovlivňuje řízení motoriky  Propojení s prefrontální kúrou- ovlivnění motivace a myšlení Vliv amygdaly nejen během stresové reakce, ale neustále Každá emoce má doprovod na tělesné úrovni Schéma zapojení amygdaly mozková kůra hormony autonomní nervy hypotalamustalamussmysly amygdala tělesné funkce čich  Amygdala reaguje automaticky  Podílí se na emoční paměti  Její činnost ovlivněna hipokampem a mozkovou kůrou – při zvládání strachu poranění amygdaly: Vznikají poruchy emocionálního chování:  přehnané reakce na všechny podněty  nedostatek emocionality  ztráta strachu,  nutkavá potřeba vkládat nevhodné předměty do úst. poranění hipokampu:  u Alzheimerovy choroby je to jedna z prvních oblastí, které bývají poškozeny (potíže s pamětí, dezorientace).  ztráta paměti a neschopnost zapamatovat si nové zážitky Poškození ale neovlivňuje schopnost naučit se hrát na hudební nástroj a neovlivňuje ani slovní paměť Bazální ganglia Mohutné podkorové útvary :  corpus striatum ( programování pohybu)  pallidum  podtalamické jádro ( corpus Luysi)  substancia nigra ( ležící ve středním mozku) Funkce : - Zasahují do myšlení, ovlivňují pozornost, poznávání, emoce a chování - Řízení motoriky, plánování a realizace pohybu, regulace napětí svalů - Vytváření motorických návyků hlavní neuromediátory : dopamin , glutamát , GABA , acetylcholin Poškození bazálních ganglií – podle okruhů ( jejich zapojení)  exekutivní dysfunkce: porucha duševních pochodů podílejících se na realizaci cíleného chování vedoucího k určitému mentálnímu nebo motorickému výkonu (formulace cílené činnosti, plánování, plnění cíleného plánu a účinný výkon)  změny osobnosti , poruchy zájmu, motivace, iniciativy ,emoční labilita, euforie  nehybnost, inkontinence ,apatie, abulie ,ztráta komunikace ,nepřijímání potravy Hypokinetický (parkinsonský) • bradykineze, akineze, hypokineze • rigidita • klidový tremor • posturální poruchy Extrapyramidové poruchy hybnosti - syndromologie Hyperkinetický • tremor • dystonie • chorea • myoklonus • tik Plánování pohybu Asociační oblasti – zrodí se myšlenka na pohyb Limbický systém - dodává motivaci k výkonu Senzitivní a senzorická oblast - Informace o současné poloze těla mozeček - Informuje o možnostech pohybu vzhledem k poloze a pohybu těla Motorické oblasti - návrh pohybu odesílají bazální ganglia Tvorba ( programování) pohybu  Probíhá v bazálních gangliích: - příjem všech informací - vybírání vhodného pohybového vzorce - mozeček je do toho zapojen- spolupodílí se na výběru motorického vzorce vytvoření ideálního vzorce pohybu Odeslání návrhu do primární motorické oblasti Příkaz k pohybu  Primární motorická oblast – pyramidová dráha ( načasování pohybu - timing) Provedení pohybu  Míšní motoneurony a motorická jádra hlavových nervů – příjem informace k pohybu  Svalová a šlachová vřeténka – zpět informují CNS ve svalech a šlachách  Proprioreceptory, rovnovážné ústrojí a odbočky zrakové dráhy – informují mozeček o změnách polohy a pohybu těla v prostoru  Mozeček – informuje primární motorickou oblast ( ta neustále upravuje směr a kvalitu pohybu)  Mozeček - informuje i podkorové struktury – úprava polohy těla a napětí svalů Kontrola pohybu mozeček Směr pohybu Rychlost pohybu Přesnost pohybu Ukončení pohybu Učení pohybu  Častým opakováním pohybu – dochází k jeho učení a zdokonalování  Dochází k tvorbě nových pohybových vzorců nebo úpravě starých Motorické učení mozeček Bazální ganglia ( corpus striatum) Motorické a asociační struktury mozkové kůry hippokampus Příklad - tenis  Plánování pohybu – tenista sleduje míček, drží a cítí raketu v ruce, uvědomuje si postoj, přemýšlí kam a kdy míček dopadne - chce odehrát míček s největší silou a přesností - vybavuje si, jaké podobné údery v minulosti odehrál a plánuje pohyb  Tvorba pohybu - na výběr má forehand i backhand, krok vpřed i vzad, úder jednou rukou nebo obouruč - vybírá nejvhodnější pohyb z velkého množství pohybových vzorců  Příkaz k pohybu – nastane správný čas a spustí se pohybový vzorec  Provedení pohybu – jedna noha vykročí, druhá jde do podřepu, končetina s raketou se natahuje, druhá končetina se zkracuje,..  Kontrola pohybu – míček dopadá pod jiným úhlem a s jinou rotací, než mozek tenisty na základě předchozích zkušeností očekával a na základě nových informací upravuje pohyb ( mění těžiště, natahuje/ zkracuje HK s raketou,..)  Učení pohybu – odehráním nebo zkažením míčku si mozek zapamatoval pohyb - uvědomil si, že míček se může odrazit pod jiným úhlem než předpokládal a příště při podobné výměně použije jiný pohybový vzorec