Ontogeneze člověka Ontogeneze x Fylogeneze uFylogeneze – vývoj druhů organizmů v historickém sledu ve smyslu evoluční teorie. Většinou vede od jednodušších organizmů ke složitějším a na prostředí nezávislejším. uOntogeneze – individuální vývoj organizmu (nejen člověka) od vzniku zárodku až do zániku jedince u uOba tyto procesy se navzájem podmiňují uBiogenetický zákon – biologický zákon, podle kterého každý organizmus v průběhu svého individuálního vývoje (ontogeneze) opakuje určité projevy a vlastnosti těch forem, které prošli jeho předkové v průběhu evoluce (fylogeneze) Ontogeneze uProces kvalitativního i kvantitativního vývoje organizmu v čase, který zahrnuje jak změny biologické, tak změny psychické uProces kvalitativních změn – obvykle označován jako vývoj uProces kvantitativních změn – obvykle označován jako růst u uDělení ontogeneze uPrenatální – germinální, embryonální a fetální uPerinatální – předporodní fáze, porod, novorozenecká fáze uPostnatální – vývojová (růstová), dospělá a stárnutí Prenatální fáze Germinální období uGerminální (germinační) – první období ontogenetického vývoje, během něhož ze zygoty vzniká embryo (blastogeneze, preembryo) uMorula za 60 hodin uBlastocysta za 96-120 hodin u u u https://www.technologyreview.com/the-download/608979/researchers-are-first-to-edit-human-embryos-wi th-tiniest-of-genetic-snips/ Prenatální fáze Embryonální období uEmbryonální období uVývojové stádium mezi 2.-8. týdnem po oplození uKlíčová fáze ontogeneze uMnožení a diferenciace buněk a formování orgánů a orgánových soustav u https://busy.org/@steemreview/embryo Prenatální fáze Fetální období uFetální období – od 9. týdne do konce těhotenství uZrání tkání a orgánů uIntenzivní růst u u Perinatální fáze https://www.babyweb.cz/chci-dobry-porod-jak-na Postnatální fáze I. uNovorozenecké období – 1. den – 28 dní uKojenec – 28 dní – 1 rok uBatole – 1 – 3 roky uPředškolní období – 3 – 6 (7) let uŠkolní období uMladší školní věk – 6 – 11 let uStarší školní věk – 11 – 15 let uDospívání (adolescence) – 15 – 20 let u u Postnatální fáze II. uDospělost uMladší dospělost – 20 – 35 let uStřední dospělost – 35 – 50 let uStarší dospělost – 50 – 65 let uStáří – 65 a více let uPresénium (stárnutí) – 65 – 75 let uSénium (stáří) – 75 – 85 let uDlouhověkost – nad 85 let Psychomotorický vývoj dítěte Motorická ontogeneze uNervová soustava svým uspořádáním a funkcí determinuje dvojí motorické chování: u„Motorické funkce“, které vznikají na základě motorického učení. Jde o soustavu dočasně neměnných podmíněných a nepodmíněných reflexů vzniklých na podkladě stereotypně se opakujících podnětů – motorickým učením. u„Motorické stereotypy“, jsou naučené a zautomatizované motorické funkce. V centrálním nervovém systému jsou uspořádány také motorické funkce, které se objevují v téže podobě ve sledu generací. Tyto geneticky determinované složky hybnosti jsou nazývány „Motorické vzory“. V motorických vzorech je zakódována funkce svalu a svalových synergií. u Psychomotorický vývoj dítěte Motorická ontogeneze uJe specifická pro každý živočišný druh uGeneticky daná uAutomatická uOntogenetické modely – mezníky ve vývoji Ontogenetické modely uV uvedeném věku ukazuje daný model 50% dětí, o týden později 75% dětí, o 14 dnů později 100% dětí uPokud se jedná o stranový model, ukáže dítě model do druhé strany do 14 dnů uKaždý nižší ontogenetický model je plně obsažený v modelu vyšším uKvantita versus Kvalita ontogenetických modelů Hodnocení věku dítěte uKalendářní věk uKorigovaný věk uVývojový věk u Hodnocení vývoje uSpontánní hybnost uReflexy uPolohové testy