Předmět: Sebeobrana specifických skupin Téma: Sebeobrana slabozrakých a nevidomých Mgr. Martin Zobač ž ž Sebeobrana - specifické skupiny obyvatel ž ž Vít, Reguli, Čihounková a Bugala (2013) rozdělují sebeobranu specifických skupin na: ž žSebeobranu žen. žSebeobranu dětí. žSebeobranu seniorů. žSebeobranu osob se specifickými potřebami (tělesně postižení=porušená hybnost, sluchově a zrakově postižení…). ž ž Každá skupina obyvatel má specifické nároky a potřeby týkající sebeobrany. Navíc každý člověk v rámci dané skupiny má specifické vlastnosti, schopnosti a možnosti, které se vzhledem k ostatním mohou významně lišit, např. někdo je vlivem své pohybové vady nucen užívat ortopedický vozík, někdo nikoliv. ž ž ž ž Zraková postižení z hlediska omezení zrakových funkcí, 3 úrovně (Vágnerová, 2008): ž žSlabozrakost – snížení zrakových funkcí na úroveň 15 – 5 % běžné kapacity. ž žPraktická nevidomost – zbytky zraku, což je úbytek zrakových funkcí na úroveň méně než 4 % běžné kapacity až po ztrátu jakékoliv schopnosti vizuálního rozlišení. ž žNevidomost – chybění tvarového vidění, částečně může být zachována schopnost rozlišovat světlo a tmu, někdy je i možné určit směr, z něhož světlo přichází. ž Zrakové vady ž ž ž Velmi významná pro vývoj osobnosti (Vágnerová, 2008): ž žVrozené postižení (popř. získané v raném věku) ž- Ovlivňuje vývoj člověka = nezíská některé zkušenosti. ž- Není však tak subjektivně traumatizován, protože se svému handicapu od narození již přizpůsobil. Uvědomí si sice, že ostatní lidé mají další možnosti, které on nemůže mít, ale pokud by je mohl mít, tak vůbec nemá představu, jaké výhody by to pro něho znamenalo. ž žZískané postižení (v pozdějším věku) ž- Velké trauma, srovnává a uvědomuje si svoji ztrátu. Svoji současnou situaci považuje za velmi špatnou, ne-li za téměř pro něj nepřijatelnou. ž- Má však výhodu zachování dřívějších zkušeností, např. má určitou prostorovou představu, kterou od narození postižený nemá, a má také mnoho dovedností, které se naučil, než k jeho postižení došlo. ž Doba vzniku postižení ž ž ž žÚbytek smyslových podnětů při ztrátě zraku: ža) vede ke snížení potřeby pohybu, často spojeno s obavou ze zranění, žb) následně nadváha až obezita, úbytek svalové hmoty, žc) zhoršení kondičních a koordinačních schopností = riziko úrazů, žd) vadné držení těla a vznik špatných pohybových návyků. ž žNejčastější vad držení těla (Trnka, 2012): -předklon hlavy nebo její nachýlení do strany, -ramena nachýlená vpřed, -zvýšená kyfóza (prohnutí páteře dozadu) v horní hrudní páteři, -skoliotické držení, -zvýšená bederní lordóza (prohnutí páteře dopředu) s vystupujícím břichem a pánví sklopenou vpřed. Pohybové aktivity osob se ZP ž ž ž ža) Riziko zhoršení zdravotního stavu při fyzickém výkonu -- otřes (přímý nebo nepřímý náraz), -- vzestup nitroočního tlaku. - - -b) Riziko snížení hmatové jemnosti -- např. nácvik vyprošťovacích technik. - - -c) Riziko při pohybu -- vznik úrazu při udržování pohybu ve vymezeném prostoru. - Zdravotní rizika při výuce osob se ZP ž ž Současná situace výukových programů ž žKurzy nebo programy - výuka a výcvik sebeobrany některé specifické skupiny obyvatel. ž- nejčastěji jde o programy pro ženy, ž- velmi málo nabídky kurzů je pro osoby nevidomé (slabozraké) a pro osoby s tělesným postižením ž(náročnost výuky a výcviku pro tyto osoby je velmi obtížná a to jak pro učitele, tak především právě pro osoby z řad hendikepovaných, relativně malá cílová skupina). ž ž žVe světě existuje minimum organizací nebo programů, věnujících se primárně sebeobraně osob se zrakovým postižením. Co se týká České republiky, tak je bohužel tato situace podobná... ž ž Získání sebeobranných dovedností – možnosti ž ž ž1) Začít s pravidelným aktivním cvičením nějakého bojového umění s prvky sebeobrany (popř. úpolového sportu) ž žVýhody: zisk určitých základní znalostí a dovedností o sebeobraně, sociální začlenění, získání nových přátel, … žNevýhody: dotyčný klub nebo oddíl nemá zpracovanou metodiku výuky pro osoby s tělesným postižením a nejde tedy o vyložené systémovou práci (většina členů daného oddílu jsou lidé bez tělesného handicapu). ž ž2) Absolvování kurzu sebeobrany žVýhody: zisk základní znalostí a dovedností o sebeobraně (vhodných pro danou skupinu), sociální začlenění, získání nových přátel, … žNevýhody: absolvování pouze jednorázového kurzu není dostatečné… ž ž ž ž Praktický nácvik sebeobrany formou kurzu ž ž Kromě osobního života je zrakové postižení těchto lidí limitující také v nácviku obranných technik, které by se mohli naučit používat. U každého je nutné přistupovat individuálně při výuce sebeobrany k jeho fyzickým možnostem a jeho zdravotní stavu. ž ž ž Přínosy pro klienta absolvováním kurzu sebeobrany: ž ž - získání nových informací a teoretických znalostí ž ž - rozvoj koordinačních schopností ž ž - zlepšení fyzické kondice ž ž - zlepšení psychické kondice (více sebevědomí, zbavení se strachu před napadením apod.) ž ž - nové pohybové dovednosti použitelné pro svoji sebeobranu (včetně používání prostředků osobní ochrany) ž ž - sociální začlenění (nový přátelé apod.) ž ž ž ž ž ž Historie výuky sebeobrany pro osoby se ZP v České republice ž ž2000 Brno – Masarykova Univerzita zřídila Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresiás (jeho úkolem je zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům nevidomým a slabozrakým, neslyšícím a nedoslýchavým, s pohybovým handicapem, případně jinak postiženým) ž ž2005 Brno – Kurz „Sebeobrana a úpolové aktivity“, doc. Zdenko Reguli (FSpS MU) ž ž2008 Praha – Seminář sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením, Akademie EMBAS WT ž ž2013/2014 Brno – Kurz sebeobrany pro osoby se zrakovým postižením, Evropská Wing Tsun Organizace (EWTO) ž ž2014 – Pilotní seminář pro osoby se zrakovým postižením, Mgr. Jitka Čihounková (FSpS MU) ž ž2014 – „Seminář pro zrakově postižené“, Mgr. Jitka Čihounková, PhDr. Bugala (FSpS MU) a Jan Outlý (EWTO) ž žDalší roky jednodenní semináře Mgr. Čihounková, Zobač… ž ž ž ž ž Sebeobrana osob se zrakovým postižením ž ž ž Pro svůj handicap jsou snadnějšími cíli pro útočníky. ž ž ž Hrozby: ž ž Okradení = kapsáři=možnost ukradení osobních věcí nevhodně přenášených např. v batohu apod. ž ž Verbální útok = např. pro svoji odlišnost (pohyb se slepeckou holí, tmavé brýle, … ž ž Fyzický útok = limity rychlého pohybu (nemožnost rychlého úniku, … ž ž ž ž ž ž ž Sebeobrana osob se zrakovým postižením ž ž ž Rýč a Petrů (2008) rozdělují sebeobranu obecně do 3 fází: ž ž 1. Prevence ž 2. Verbální sebeobrana ž 3. Fyzická sebeobrana ž ž ž ž Při výuce sebeobrany je třeba u osob se ZP především klást důraz na: ž ž Prevenci - vyhýbání se potencionálně rizikovým místům ž - předcházet nebezpečným situacím a situacím ž - vhodné převážení osobních věcí atd. ž ž Verbální sebeobranu / komunikaci - správná komunikační strategie s okolím ž - při konfliktu udržet situaci v rovině verbální komunikace ž ž ž ž ž ž ž Sebeobrana osob se zrakovým postižením ž ž Při výuce (kurzech) sebeobrany můžeme obecně hovořit o 3 cílech nebo zásadách, které by měli osoby splnit nebo se je snažit dodržovat v běžném životě: ž ž ž Ostražitost chovat se ostražitě=dodržovat takticko-strategické zásady při ž pohybu po ulicích apod. ž ž Strategický plán být po stránce vědomostní připraven na nečekané nebezpečné situace, např. komu, jak zatelefonovat, koho informovat, jakým způsobem komunikovat např. s Policií ČR, také informovat někoho předem kam, kdy, s kým, na jak dlouho někam jedu atd. ž ž Rozhodnost v případě akutního řešení sebeobranné situace jednat s rozhodností a bez váhání (použití naučených sebeobranných technik). ž ž ž ž ž Sebeobrana osob se zrakovým postižením ž ž ž Technické prostředky při výuce sebeobrany nevidomých: ž žPostoje, střehy, kryty, obraty, úhyby a přesuny ž žPáky na prsty na rukou ž žVyprošťování z úchopů a držení (obejmutí) ve stoje ž žTlaky, kopy a údery do citlivých míst těla útočníka ž žObrana proti držení, rdoušení a škrcení na zemi ž žDržení na zemi ž žPádové techniky a obrana na zemi ž žProstředky osobní ochrany ž ž ž ž Sebeobrana osob se zrakovým postižením ž ž ž Význam zraku při sebeobraně a výuce sebeobrany osob se ZP: ž ž Zrak je pro člověka nejdůležitějším smyslem. Udává se, že až 90 % veškerých informací je získáváno právě jeho prostřednictvím (Králíček, 2011). ž ž ž „Zrak není jediným smyslem, který správně odráží okolní svět, ale poskytuje nejvíce autentické vjemy předmětů. Proto musí být výpadek zraku nahrazen jinými smysly – sluchem, hmatem a kinestetickými (pohybovými) pocity“ (Hamadová, Květoňová-Švecová a Nováková, 2007). ž ž ž ž ž ž Sebeobrana osob se zrakovým postižením ž ž Při výuce sebeobrany osob se ZP je nutné vzít v potaz úroveň ZP a všechny sebeobranné techniky včetně jednotlivých pohybů zvolit tak, aby se je dotyčný byl schopen naučit a zvládnout. ž ž Z toho vyplývají určité zásady, kterých je nutno se při výuce sebeobrany osob se ZP držet: ž ž ž Zásada bezpečnosti ž Zásada individuálního přístupu ž Zásada názornosti ž Zásada přiměřenosti ž ž Zásada přiměřenosti ž Sebeobrana osob se zrakovým postižením ž Funkce sparingpartnerů v kurzu sebeobrany osob se ZP: ž ž ž ž ž Sebeobrana osob se zrakovým postižením ž Funkce sparingpartnerů v kurzu sebeobrany osob se ZP: ž ž ž ž Obsah obrázku interiér, strop, osoba, stojící Popis byl vytvořen automaticky ž Sebeobrana osob se zrakovým postižením ž Funkce sparingpartnerů v kurzu sebeobrany osob se ZP: ž ž ž ž Obsah obrázku žena, mladý, dívka, budova Popis byl vytvořen automaticky ž ž ž Přehled prostředků osobní ochrany: ž ž žSpíše vhodné pro osoby se zrakovým postižením: ž žElektrický paralyzér žPepřový, slzný sprej žOsobní alarm ž ž ž žSpíše nevhodné pro osoby se zrakovým postižením: ž žChladné zbraně žStřelné zbraně žTaser žTeleskopický obušek ž ž ž ž ž ž Program Kurzu sebeobrany pro slabozraké a nevidomé žÚvod žČas = 10.00 až 10.10 hodin žTéma TJ = zahájení semináře, představení lektorů a účastníků, seznámení s časovým harmonogramem a pravidly v průběhu kurzu, popis metodiky kurzu žCíl TJ = navození vzájemné důvěry mezi lektory a účastníky žMísto = v tělocvičně na tatami žTeoretická část žČas = 10.10 až 11.00 hodin žTéma TJ = právní minimum, psychologie sebeobrany, takticko-strategické zásady proti vyloučení přepadu, osobní obranné prostředky žCíl TJ = získání povědomí o probírané teorii žPomůcky = výtah z trestního zákoníku, statistické údaje kriminality (Policie ČR) žMísto = v tělocvičně na tatami žPrůpravná část žČas = 11.10 až 12.00 hodin žTéma TJ = zahřátí, rozcvičení, průpravná cvičení. žCíl TJ = příprava cvičenců na následující tréninkové jednotky formou: zahřátí (rychlá chůze), kloubně mobilizační cvičení, přechody do poloh (leh-sed-stoj), orientace v prostoru (akustický a taktilní signál), verbální sebeobrana, přetahy a přetlaky žPomůcky = bez pomůcek žMísto = v tělocvičně na tatami ž ž ž ž ž ž Program Kurzu sebeobrany pro slabozraké a nevidomé ž žHlavní část: 12.00 – 17.30 (4 tréninkové jednotky) ž ž ž1. Tréninková jednotka žČas = 12.10 až 13.00 hodin žTéma TJ = minimalizace následků fyzického napadení pohyby vlastního těla (techniky postojů, obratů, střehů, krytů) žCíl TJ = nácvik výše zmíněných technik žPomůcky = pěnové tyče, lapy žMísto = v tělocvičně na tatami ž ž2. Tréninková jednotka žČas = 13.10 až 14.00 hodin žTéma TJ = navolňovací údery horními a dolními končetinami, vyprošťování z úchopů a držení, údery kolenem žCíl TJ = nácvik výše zmíněných technik žPomůcky = pěnové tyče, pěnový odražeč žMísto = v tělocvičně na tatami ž žPřestávka na oběd: 14.00 až 15.00 hod. ž ž ž ž ž ž Program Kurzu sebeobrany pro slabozraké a nevidomé ž ž3. Tréninková jednotka žČas = 15.10 až 16.00 hodin žTéma TJ = pádová technika žCíl TJ = získat dovednost provádění pádové techniky pádu vzad se zaražením žPomůcky = bez pomůcek žMísto = v tělocvičně na tatami ž ž4. Tréninková jednotka žČas = 16.10 až 17.00 hodin žTéma TJ = řešení sebeobranné situace pomocí obranného prostředku žCíl TJ = nácvik nošení a použití pepřového spreje při sebeobranné situaci ve střední vzdálenosti mezi útočníkem a obráncem žPomůcky = cvičný pepřový sprej. žMísto = v tělocvičně na tatami ž žZávěrečný osobní praktický výstup. žČas = 17.10 až 17.30 hodin žTéma TJ = reálný verbální a fyzický útok na klienta žCíl TJ = praktickou zkouškou zjistit úroveň získaných dovedností z kurzu žPomůcky = osobní alarm, cvičný pepřový sprej, ochranný oblek High Gear žMísto = v tělocvičně na tatami ž ž ž ž ž