36 Psychologiesportu -ní s protivníky, potřeba úspěchu se zde zpravidla PoSU2uj měří jako výkon v porovná" ^ zaměřují na osobnostní rysy jed* vztahu k soutěživosti. Teo ^ ^ pQtřeba úspěchu, stejně jako na ^. které je předurčuji k ^J>J tředí nebo konkrétní situace. Nejdůležitěji ^ motivaci k úspechu jeuu popíšeme v následujícím textu. Teorie potřeby úspěchu Teorie potřeby úspěchu (obr. 3.1) je jedním z prvních modelů motivace (Atkinson, 1974; M (TelLid 1961; McClelland a kol., 1953). Podstatou teorie je presvedčení, ze kazdy člověk la vnitřní touhu dosahovat úspěchu a vyhýbat se neúspěchu. To, zda jsme nebo nejsme motivovaní k účasti na nějaké činnosti, je rovnováhou mezi naším přamm uspět a tím, jak je podle nás pravděpodobné, že v této snaze neuspějeme. V jistém smyslu: výkon = motivace dosáhnout úspěchu - strach ze selhání Tato teorie se však zaměřuje zejména na popis různých kognitivních procesů, které prožívají vysoce výkonní a málo výkonní jedinci. Teorie vychází z pěti faktorů, které přispívají k pravděpodobnosti toho, že se člověk bude chovat způsobem usilujícím o úspěšný výkon; jsou to: osobnostní faktory, situační faktory, výsledné tendence, emoční reakce a výkonové chování. • Osobnostní faktory se pojí s výše popsaným předpokladem; každý z nás si přeje dosáhnout úspěchu a vyhnout se neúspěchu. Důležitou koncepcí tohoto faktoru je otázka, zda jsme lidé, kteří usilují o úspěch (hrdost a uspokojení), nebo zda je naší motivací vyhýbat se neúspěchu (vyhnout se hanbě a negativním pocitům). Podle této teorie vysoce výkonné osoby více pohani motiv úspěchu, zatímco málo výkonné osobv více motivuje snaha vyhnout se neúspěchu. Jinými slovy, u lidí kteří * a T, Y pravděpodobnější, že budou znovu chtít zažívat tentýž pocit lT úspěchu, je o další úspěchy. Málo výkonní už na druhou stranu zažili hanb a budou usilovat sledku toho je pohání snaha v budoucnu se těmto pocitům h U ^ neÚSpěchu a v . Situační faktory se týkají toho, jak pravděpodobné je, že m °v n°Ut' sáhnout úspěchu, což se skládá ze dvou dílčích faktorů: pr j*** V situaci do-a stimulující hodnoty úspěchu. ePodobnosti úspěchu - Pravděpodobnost úspechu se týká reálné možnosti, že člověk Muže na to mít vliv napr. protivník, množství předchozího tré S*tUac* Uspěje - Stimulující hodnota úspěchu se týká toho, jak velká hodnota Je ne^° P°časí chu přisouzena. Pravděpodobnost úspěchu proti silnému soupeři ^spě ale vítězství nad takovým protivníkem má větší hodnotu než vítězství^ ^ soupeřem. Když bychom to opět vztáhli na osoby s vysokými a nízk ^^šíj^ motivací výkonných osob je usilovat o úspěch a více je motivují situace v ^ko- reálnou možnost uspět. Budou ale na druhou stranu také chtít alvi, V n*ch>} ,v ^