Několik poznámek ke kombi výuce nk4233 Vzhledem k velmi napnutým časovým relacím si dovolím písemnou formou připojit několik obecnějších poznámek, které se týkají organizace seminářů u kombinované formy studia. Jde o jakési vysvětlení základních principů, zejména logistických (v zásadě platí pro nk4118 i pro nk4233). 1) Tím úplně hlavním momentem je úsilí o to, aby předmět byl pro studenty zajímavý a aby v něm byl poskytnut prostor pro projevení vlastního názoru studentů. 2) Klíčovým faktorem je časová dotace a počet studentů ve skupině. Časová dotace s ohledem na to, jak široký prostor předmět pojímá, je obecně velmi nízká. Určitá redukce je tedy nutná. Je třeba najít hranici mezi tím, abychom nezůstali pouze na povrchu, současně však, abychom se neomezili pouze na dvě tři témata. To by byla škoda. Proto se snažím své vlastní vstupy v seminářích spíše omezovat a dát prostor studentům. 3) Současně je třeba časem neplýtvat a omezit veškeré prostoje. To je jeden z důvodů mých vstupů do debat, protože čas utíká velmi rychle a prostoje, kdy si dávají studenti navzájem dlouho přednost, z něj hodně ubírají. 4) Jako vyučující pochopitelně cítím zodpovědnost, a to jak za dodržení časového rozpisu, tak za udržení se v obsahové rovině. Mnoho z toho, co studenti prezentují, je ve filosofii sportu či sociologii sportu popsáno a okomentováno poměrně podrobně. Často je to součástí mých jednotlivých přednášek, na které při časovém rozvržení kombi výuky prostě není prostor. Není možné mít vše najednou, proto považuji za vhodné v seminářích dát raději větší prostor pro názory studentů, řečené často jejich vlastními slovy. To totiž výrazně zvyšuje účast ostatních a ochotu zapojovat se do diskuse. 5) Proto je z pohledu motivace vhodnější, když studenti sami debaty moderují a já se zapojuji jako jeden z diskutujících. Několikrát jsme se dostali do situace, kdy jsem přece jenom musel některé prezentace okomentovat z pohledu vyučujícího. Snažím se tak činit spíše méně a pokud možno neinvazivně. Pokud však někomu přišlo, že v některých případech jsem tak učinil více než v jiných, bylo by dobře, abych vysvětlil pointu: Jsou-li totiž prezentace spojené s tématy, která mají přesah do jiných oborů (hudba, kultura, politika, náboženství apod.), můžeme si dovolit určitou toleranci vůči tomu, co je řečeno a vnímat to více jako názor. A názory mají mít opravdu hodně volný prostor (hranice tu je, např. došlo-li by k nabádání k nesnášenlivosti apod., ale to zatím obecně příliš nehrozí). Pokud však vstupujeme na půdu kinantropologie, tedy věd o pohybu a sportu, pak bychom měli být obezřetní, pokud jde o výběr zdrojů a užívání terminologie, protože jde o jakousi stavovskou čest vůči naší fakultě. 6) Obecně vítám prezentace, které jsou založeny na relevantních a pokud možno odborných zdrojích, které jsou také patřičně odkázány. Děkuji za každou takovou. Je však uměním prezentovat tato témata tak, aby ostatní zaujala. Nechávám tedy takový apel spíše mezi řádky a nechci uzavírat prostor pro vlastní pohledy a vlastní nápady, byť třeba nevycházejí vysloveně z odborné literatury. Některé věci je však nutno poněkud korigovat, pokud by hrozilo riziko nepřesností. 7) Jedná se tedy o jakýsi jemný mechanismus, který funguje pokaždé trochu jinak, protože se na něm podílí velké množství faktorů (výběr témat, rozvolněnost či naopak zhutnění informací, vyladění studentů apod.). Do jisté míry hraje roli také okamžitá dispozice vyučujícího dobře situaci vyhodnotit, protože jsme jen lidé a někdy se daří více a jindy méně. Chtěl bych Vám velmi poděkovat za přístup k předmětu a domnívám se, že, jakkoli vždy se dá něco udělat lépe, tak v tomto semestru se nám poměrně daří. Eman Hurych