Adobe Systems 1 Alternativní a inovativní didaktické metody a formy Adobe Systems 2 Alternativní a inovativní metody a formy alternativní (alter = jiný, druhý) a inovativní didaktické formy a metody = netradiční, méně běžné, nestandardní – např.: ̶jiná délka vyučovací jednotky ̶neobvyklé uspořádání učebny ̶originální postupy učení ̶… dějiny vzdělávání (školy) = konfrontace mezi standardní a alternativní koncepcí (= alternativa) vývoj alternativního vzdělávání → inovativní školy Adobe Systems 3 Etapy vývoje alternativního vzdělávání – 1. 1. historické počátky = odpověď na stabilizaci určité koncepce, např.: ̶Sokrates (469/470–399) – aktivizační dialogická metoda ̶Vittorino da Feltre (1378–1446) – koncepce školy „La Giocosa“ (hravá, radostná, příjemná, …) pro šlechtické i nadané chudé chlapce = rozvoj „zdraví těla, síly charakteru a bohatství mysli“ ̶Komenský – pansofická škola potocká (1651) – dramatická výchova, spolupráce s rodiči, … Adobe Systems 4 Etapy vývoje alternativního vzdělávání – 1. 1. historické počátky = odpověď na stabilizaci určité koncepce, např.: ̶jezuitská kolej (1540 – tovaryšstvo Ježíšovo) - zpočátku „inovativní“ škola – nové metody formy, obsah - bezplatná výuka = sociální otevřenost - mírnější kázeň – dozor + soutěžení - přesná organizace výuky – celodenní vzdělávací systém - divadelní hry + tělesná výchova - progresivní didaktické prostředky – např. knihy Komenského - … ̶ Adobe Systems 5 Etapy vývoje alternativního vzdělávání – 2. 2. teoretická východiska alternativního vzdělávání = 18. a 19. století, např.: ̶J.-J. Rousseau – svobodná a přirozená koncepce vzdělávání, význam smyslů – vlastní empirie ̶Immanuel Kant (1724–1804) – soukromá experimentální domácí škola – „svobodně užívat svého rozumu“ ̶Lev Nikolajevič Tolstoj (1828–1910) – svobodná, radostná, činná a kreativní škola – umělecké vzdělávání ̶ Adobe Systems 6 Etapy vývoje alternativního vzdělávání – 3. 3. vznik klasických alternativních modelů vzdělávání (škol) = přelom 19. a 20. st. až 30. léta 20. st. = v rámci globální reformní pedagogiky, např. škola: ̶waldorfská, jenská, daltonská, freinetovská, … ̶české pokusné školy (1. republika), např.: - 1926–1930 zdravá škola Dětská farma – Eduard Štorch (1878–1956), vltavský ostrov v Praze - cíl = v kontaktu s přírodou upevňovat zdraví, rozvíjet schopnosti, zvídavost, samostatnost, sociální chování - zlínské školství (Baťovy školy práce) Adobe Systems 7 Etapy vývoje alternativního vzdělávání – 4. 4. rozvoj inovativních koncepcí = 60. a 70. léta 20. st., např.: ̶60. léta 20. st. – teorie odškolnění (Ivan Illich, 1926–2002) = radikální kritika institucionálního vzdělávání (škol) → vrátit učení do běžných životních a pracovních souvislostí ̶1974 – inovativní koncepce vzdělávání Tvind (Dánsko) = učení se prostřednictvím jednání v praxi, obsah výuky = především sociální a politické problémy ̶u nás od 90. let: aplikace „klasických alternativních modelů“ + zdravá škola, projektové vyučování ad. ̶ Adobe Systems 8 Východisko alternativních koncepcí = kritika John Dewey (1859–1952) – kritika „klasické“ koncepce vzdělávání: „Snad jsem trochu přeháněl, chtěje odhalit typické body staré výchovy: její pasivitu v chování se žáků, její mechanické utvoření mas z dětí, jednotvárnost učebního plánu a metod. Možno to shrnout v konstato- vání, že těžiště (starého vzdělávání – V. J.) leží mimo dítě. Je v učiteli, v učebnici, někde a kdekoliv vám libo, vyjma bezprostřední pudy a činnostní instinkty samého dítěte. … Nuže změna, jež se dostavuje do naší výchovy, je přesunutí těžiště. Je to změna, revoluce nikoliv nepodobná revoluci způsobené Koperníkem, jenž posunul astrono-mický střed ze země na slunce. V našem případě dítě se stává sluncem, okolo něhož výchovné prostředky se otáčejí; ono je středem, okolo něhož jsou organizovány“ (Dewey, 1904, s. 35) Adobe Systems 9 Projektová výuka východisko John Dewey (1859–1952) + dotváří William Kilpatrick (1871–1965) + nový zájem – 70. léta 20. století: ̶snaha překonat nedostatky běžného vzdělávání = ̶izolovanost a roztříštěnost vědění ̶odtrženost od životní praxe ̶zmechanizování a strnulost vzdělávání ̶odcizení od zájmů učících se ̶pamětní či jednostranně kognitivní učení ̶nízká motivace Adobe Systems 10 Projektová výuka – průběh 1.konkrétní a praktická činnost (v dílně, v laboratoři, na zahradě, v kuchyni, …) 2.při činnosti narážení na problémy → pro jejich překonání se musí získat informace = vědění = teorie (v knihovně, v muzeu, …) 3.dokončení praktické činnosti na základě teoretického poučení (= nový vztah praxe → teorie → praxe) Adobe Systems 11 Projektová výuka – průběh 1.volba situace = skutečný problém 2.diskuse → plán řešení zvoleného problému = formulace otázek, stanovení formy výsledku (sdělení, dokumentace, model, zpráva, …) 3.činnosti, související s řešením problému: - rozdělení rolí - práce s informacemi - … 4.závěr projektu = zhodnocení a zveřejnění výsledků Adobe Systems 12 Projektová výuka Výhody: ̶rozvoj zájmů ← aktuální problém ̶podpora kooperace učících se ̶jasné propojení teorie s praxí ̶ne učení pro učení X učení konáním = řeším reálný problém Omezení: ̶vysoká časová náročnost ̶materiální, organizační, místní … požadavky ̶obtížnější hodnocení Adobe Systems 13 Inovativní pojetí vzdělávání Impulzy pro inovativní pojetí vzdělávání: ̶viz kritika = stálá ̶dynamický rozvoj vědy = otevřené, měnící se vědění → odraz ve vzdělávání („konec velkých vyprávění“) ̶psychologické podněty – jedinečné styly učení, potřeba konstruovat vzdělání, vlastní tempo, … ̶ideové, politické, … požadavky – vzdělávání = respektování individuality edukantů, vyrovnávání úrovně, … ̶ Adobe Systems 14 Brainstorming Brainstorming = „burza nápadů“, „bouře mozků“ ̶vznik 1939 – Alex Faickney Osborn, USA ̶= řešení nastoleného problému formou diskuse ̶východisko = lidé se bojí vyslovit myšlenky ← obava z kritiky ̶→ metoda odbourávající obavy ̶primární využití = reklama a obchod ̶úspěšná aplikace ve vzdělávání – průběh: - nastolení problému – generování co nejvíce návrhů řešení - zapisování všech návrhů (= kvantita) - diskuse k návrhům – hledání nejlepších – cca 10 % (kvalita) - skupina nachází společné řešení Adobe Systems 15 Brainstorming – modifikace: ̶brainwriting – stejný princip – psaná forma: - napsaný námět – poslán dál – doplnění – diskuse - společné hledání nejlepšího řešení ̶pingpongový brainstorming – práce s nápady ve dvojicích ̶metoda 635 – 6členné skupiny – každý 3 písemné návrhy – předává je 5krát dalšímu členu skupiny ̶snowballing (metoda sněhové koule) – jedinec zapíše návrh řešení problému – utvoří dvojici – společná diskuse návrhů – dvojice vytvoří čtveřice – společná diskuse návrhů – … Adobe Systems 16 Výuka (vzdělávání) dramatem Dlouhá tradice ̶antický Řím – vzdělávání řečníků, právníků, … ̶Jan Amos Komenský – školní divadelní hry ̶jezuité – školní divadlo ̶navazuje na inscenační metody = jen divadelní prvky Výuka dramatem – různé koncepty, ale typické rysy = ̶drama = problém, konflikt = impulz pro aktivní jednání postav → snaha vyřešit situaci ̶divadelnost = hra fiktivních rolí divákům (sobě, …) ̶ Adobe Systems 17 Výuka (vzdělávání) dramatem – průběh 1.příprava – výběr tématu = dramatické východisko, napětí, kontrast = vytvoření fiktivní situace, rozdělení rolí, tvorba časového plánu, … 2.tvořivá hra jednotlivých rolí = realizace dramatu (s pokyny – bez pokynů, delší – kratší nácvik, …) 3.závěrečné zhodnocení – diskuse Adobe Systems 18 Výuka (vzdělávání) dramatem ̶= komplexní pojetí učení = rozvoj celé osobnosti = ̶vědomostí – dle zvoleného tématu ̶dovedností – komunikativní, sociální, řešit úkoly, … umělecké ̶postojů a hodnot (řešení konfliktu, mravních dilemat, …) ̶vysoce aktivizační komplexní metoda ̶mimořádně efektivní metoda („empirie na celý život“) ̶časově velmi náročná ̶využití – více času → kurzy, soustředění, … ̶ Adobe Systems 19 Učení v životních situacích ̶= příprava a realizace vybrané aktivity ̶= propojení teorie s praxí ̶např. příprava exkurze, výletu, kurzu, závodů, soustředění → ̶studium dopravy, institucí, organizace, stravování, … Hlavní rysy: ̶primární aktivita učícího se – příprava a realizace situace ̶iniciování = podněcování, ovlivňování, … situace ̶aktivní participace = spoluúčast – odpovědnost, … ̶experimentování – aktivní zasahování do všech fází ̶… ̶