Rozdělení dětského věku základy psychomotorického vývoje a adaptační změny novorozeneckého období Iva Tomášková itomaskova@email.cz rozdělení •Novorozenecké •Kojenecké •Batolecí •Předškolní •Školní •dospívání • baby_4992d4758b Novorozenecké období •od narození do ukončeného 28. dne •období adaptace jednotlivých tělních systémů na mimoděložní podmínky •období je to značně specifické, proto se postupně vyčlenil i lékařský obor – neonatologie •projeví se řada závažných VVV – vrozené vady srdce a plic, poruchy uzávěru tělních trubic a průchodnosti GIT •následky perinatální patologie – asfyxie a infekce z porodních cest se významně podílejí na nemocnosti •infekce mají tendence ke generalizaci – vážnější infekce probíhají pod obrazem sepse •nejvyšší mortalita z celého dětství • Charakteristika novorozence • •známky života: dech, akce srdeční, aktivní pohyb svalstva –dechová frekvence: 40–60/min. –tepová frekvence: nejprve 150–180/min., poté 120–140/min. • Teplota okolí novorozence •tělesná teplota: –v 1. týdnu vyžaduje nahý novorozenec teplotu zevního prostředí 32–34 °C, oblečený 24–27 °C –hypotermie = TT < 36,0 °C p.r. –reakce na chlad: vazokonstrikce, akrocyanózaa, flekční postura, netřesová termogeneze –hypertermie = TT > 37,5 °C p.r. –reakce na teplo: vazodilatace, pocení, hypoaktivita, extenční postura • Dýchací soustava • –při porodu se stlačením hrudníku při průchodu porodním kanálem vyhrne plodová voda z plic až do horních cest dýchacích, odkud je dále spolknuta, zbytek tekutiny se při rozepnutí plic dostane bazálně a vstřebá se –normální pO2: 8–10 kPa u novorozenců, 6–9 kPa u nedonošenců –normální pCO2: 4,5–6,5 kPa –funkční reziduální kapacita (FRC) po narození: 30 ml/kg (tj. stejná FRC jako u dospělého) • Trávicí trakt • –Smolka (mekonium) odchází nejčastěji v prvních 12 hodinách života, fyziologicky do 48 hodin života –střevo je sterilní, střevní flóra se vyvíjí v prvních dnech života: •kojené děti – bifidogenní flóra, děti na umělé výživě – E. coli –chybění střevních bakterií je příčinou nedostatku vitaminu K u novorozence • Vylučovací soustava • •novorozenci často poprvé močí již po porodu, ale je ještě v normě, pokud se vymočí do 48 hod. po porodu •objem vyloučené moči je 50–150 ml/kg/den •ledviny: s gestačním týdnem a stářím po porodu stoupá glomerulární filtrace •koncentrační schopnost ledvin omezená (není vyzrálý distální tubulus), větší ztráty sodíku, a tím riziko hyponatremie •ztráty tekutin nebo jejich nedostatečný příjem vedou rychle k dehydrataci • Reflexy •Stimul • •Pohybová odpověď • •Doba působení • Primitivní reflexy •Babkinův – dlaňočelistní •Tlak do dlaně •Otevření úst a otočení hlavy směrem ke stimulu •0-4. týden ( 5.měsíc) •Sací reflex •Intraorálně dudlíkem či rukou •Sání •0.-3. měsíc •Rooting reflex ( hledací ) •Taktilní dotek v dolní polovině obličeje •Rotace hlavy ke stimulu,otevření úst •0.-3. měsíc Kineziologické držení novorozence •ruka – flexe prstů •ulnární dukce •flexe zápěstí •palec uzavřený v dlani •loket – flexe, pronace •rameno – protrakce, vnitřní rotace •lopatka – elevace •páteř – kyfóza •pánev – anteverze •kyčle – flexe, abdukce, zevní rotace •kolena – flexe •noha – plantární flexe • smysly •má dobře rozvinutý sluch – dává přednost zvukům řeči, během prvních týdnů se naučí odlišit hlas matky od ostatních hlasů •čich – hraje roli při orientaci v prostředí, v jednom týdnu rozezná vůni matčina prsu •chuť – již od narození dává přednost sladké chuti; má více chuťových pohárků než dospělý •zrak – sítnice při narození je vyvinutá, vázne pohyblivost čočky a zraková ostrost (při narození nízká, stoupá do 6 měsíců věku) –fixace pohledu se objevuje do 2 měsíců –častý je strabismus, obvykle mizí do 3 měsíců věku •při narození tvoří hlava čtvrtinu tělesné délky Energetická spotřeba •energie je v prvních 24 hodinách získávána především odbouráváním glykogenu, poté nastupuje odbourávání tuků, nedonošené děti malé zásoby glykogenu –denní potřeba cukrů: 5–15 mg/kg/min., tuků: 3 g/kg/d, bílkovin: 3 g/kg/d, energie: 80–100 kCal/kg/den •tekutiny: –běžná denní potřeba = 1. den 60–70 ml/kg , dále zvyšujeme o 10 ml/kg/den do dávky 150 ml/kg/den –insenzibilní ztráty = 25 ml/kg/den u novorozenců, u nedonošenců až 70 ml/kg/den • Známky donošenosti •váha kolem 3500 g a délka 50 cm •dobře vyvinutý tukový polštář •kůže růžová, kryta mázkem (vernix caseosa – sekret mazových žláz a oloupaných buněk epidermis) •na nose má milia (žlutobělavé tečky – retenční cystičky mazových žláz) •na kořeni nosu, víčkách a v záhlaví jsou patrné teleangiektázie •vlásky jemné •nehty přesahují konce prstů •ušní boltce mají vyvinutou chrupavku •genitál je zralý (varlata sestouplá, rýhované skrotum; labia majora kryjí labia minora) •celé chodidlo rýhované • Psychomotorický vývoj novorozence •projevy odpovídají stupni zralosti •reflexy: –sací –dlaňočelistní – zatlačíme do dlaně→ otevře ústa, dělá chňapavé pohyby hlavou –úchopový – dotyk do dlaně→ úchop –hluboké šíjové reflexy – pasivní otočení hlavičky → extenze homolaterálních končetin a flexe kontralaterálních (tzv. pozice šermíře) –Moroův reflex – náhlé podtržení podložky pod dítětem → abdukce HK a flexe DK • Pozice šermíře Psychosociální vývoj • první prostředek komunikace dítěte je pláč • - od 12. týdne pláče ubývá a dítě se snaží komunikovat i jinak – úsměv, dotyk nebo dumlání • - Piaget popisuje první 2 roky života jako senzorimotorické období (dítě se učí spojovat podnět s motorickou odpovědí) • - kojenci vycházejí z jednoduchých reflexních stereotypů (schémat) a doplňují je vlastními zkušenostmi • - kojenec dokáže sledovat dráhu předmětu v zorném poli, ale v prvním půlroce pro něj předmět přestává existovat, jakmile opustí zorné pole • - až mezi 9-12 měsícem začíná chápat trvalost předmětů Freudův pohled na vývoj dítěte •první rok života orální stádium – dítě uspokojuje své potřeby prostřednictvím úst • - je to období symbiózy s matkou – matka uspokojuje všechny potřeby dítěte • - pro 3-6 měsíc jsou typické jednoduché hry, kdy dítě a rodič střídají chvilky vizuálního kontaktu s chvilkami odvrácení tváře (časný stupeň napodobování) • - vyjádření radosti nad tváří, která zmizela a zase se objevila vyjadřuje pochopení trvalosti předmětu • - komplikovanější hry (např. hra na schovávanou) se objevují kolem 9. měsíce • - mezi osmi a devíti měsíci přichází strach z odloučení a obava z neznámých lidí • - dítě reaguje na cizí lidi pláčem, je to výrazem rozpoznání rozdílu mezi matčinou přítomností a nepřítomností (dítě si umí vyvolat obraz její přítomnosti, uvědomí si rozdíl, znejistí a začne se bát) • - tyto věci vrcholí v období 15 měsíců a mizejí kolem 2 let věku Několik dní po narození umí •po položení na bříško zvednout na krátkou chvíli hlavičku, •pohybovat volně rukama a nohama na obou stranách těla, •rozeznávat světlo a tmu (před silným světlem přivírá oči), •zaměřit pozornost na předmět ve vzdálenosti 20 až 40 cm od jeho obličeje. • na konci 1. měsíce by mělo umět •po položení na bříško zvednout na krátkou chvíli hlavičku, •zaměřit pozornost na obličej, •kopat nohama, •na zádech otáčet hlavu ze strany na stranu, • Na konci 1. měsíce bude pravděpodobně umět • •reagovat na hlasitý zvuk (reakcí může být leknutí, pláč nebo naopak jeho utišení), •sledovat předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem, •po položení na bříško zvednout hlavičku alespoň v úhlu 45°, •vydávat i jiné zvuky než pláč (např. broukat), •reagovat úsměvem na váš úsměv • Na konci 1. měsíce možná bude umět • •po položení na bříško zvednout hlavičku v úhlu 90°, •na bříšku přetočit hlavu ze strany na stranu, •ve vzpřímené poloze udržet samo hlavičku, •zvedat nohy nad podložku, •dát k sobě obě ruce, •spontánně se smát, •smát se nahlas, •výskat radostí, •sát své ruce, •sledovat ze strany na stranu předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem. • Nezapomenout! •každé dítě je jiné a vývoj každého dítěte je jedinečný. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci, •děti se učí nové dovednosti většinou v podobném pořadí, více se liší doba, kdy si novou dovednost osvojí, •vývoj dítěte často probíhá ve skocích, po kterých následují období, kdy se zdánlivě nic neděje, •pokud se vám zdá, že dítě zapomnělo nějakou dříve získanou dovednost, je pravděpodobné, že se právě učí něco nového a brzy vás touto novou dovedností překvapí. • kojenec • kojenec Kojenecké období •začíná 29. den a končí v den prvních narozenin dítěte •období dramatického somatického, neuropsychického a motorického vývoje •symbolicky období vrcholí prvním krůčkem a prvním slovem (kolem jednoho roku) •z hlediska nemocnosti je to druhé nejvýznamnější období (hned po předchozím) •doznívá význam VVV, mohou se objevit pozdní následky asfyxie (např. DMO ) –manifestuje se řada dalších stavů – DMP, endokrinní nemoci, imunologické, hematologické… –velký podíl na nemocnosti mají infekce •v prvních měsících života je nejintenzivnější přírůstek hmotnosti –za první rok vyroste o 25 cm → na konci by mělo mít délku 75 cm –porodní hmotnost se ve 4. měsíci zdvojnásobí (zhruba 7 kg), okolo roku ztrojnásobí (cca 10 kg) • Na konci 2. měsíce umí •reagovat úsměvem na váš úsměv, •sledovat předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem, •reagovat na hlasitý zvuk (reakcí může být leknutí, pláč nebo naopak jeho utišení), •vydávat i jiné zvuky než pláč (např. broukat), • Na konci 2. měsíce bude pravděpodobně umět • •po položení na bříško zvednout hlavičku alespoň v úhlu 45°, •na bříšku přetočit hlavu ze strany na stranu, •ve vzpřímené poloze udržet samo hlavičku, •po položení na bříško se vzepřít na rukou, •zvedat nohy nad podložku, •přetáčet se (jedním směrem), •sát své ruce, •uchopit podávané chrastítko, •věnovat pozornost malým předmětům, •sahat po předmětech, •žvatlat jednoduché slabiky • Na konci 2. měsíce bude možná umět •spontánně se smát, •dát k sobě obě ruce, •prohlížet si své ruce, •uvolnit sevření prstů v pěst (nejprve se uvolňuje palec), •po položení na bříško zvednout hlavičku v úhlu 90°, •smát se nahlas, •výskat radostí, •rozeznat známé tváře a věci, •sledovat ze strany na stranu předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem. • Na konci 3. měsíce by mělo umět •po položení na bříško zvednout hlavičku alespoň v úhlu 45°, •na bříšku přetočit hlavu ze strany na stranu, •zvedat nohy nad podložku, •sledovat předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem, • Na konci 3. měsíce bude pravděpodobně umět •smát se nahlas, •po položení na bříško zvednout hlavičku v úhlu 90°, •výskat radostí, •dát k sobě obě ruce, •uvolnit sevření prstů v pěst, •prohlížet si své ruce, •spontánně se smát, •sledovat ze strany na stranu předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem, •ve vzpřímené poloze udržet samo hlavičku, •po položení na bříško se vzepřít na rukou, •přetáčet se (jedním směrem), •uchopit podávané chrastítko, •věnovat pozornost malým předmětům • Na konci 3 měsíce bude možná umět •udržet na nohách částečně váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně, •sahat po předmětech, •udržet hlavičku vzpřímenou, když ho za ruce přitahujete do sedu, •otáčet se za hlasem, zvláště hlasem maminky, •rozeznat známé tváře a věci, •žvatlat jednoduché slabiky (géé nebo káá), •napodobovat jednoduché zvuky, •hrát hru na schovávání a kuk, •prskat sliny. • Na konci 4. měsíce bude umět •po položení na bříško zvednout hlavičku v úhlu 90°, •smát se nahlas, •sledovat ze strany na stranu předmět, který držíte ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem, •prohlížet si své ruce, • Na konci 4. měsíce by mohlo umět •ve vzpřímené poloze udržet samo hlavičku, •po položení na bříško se vzepřít na rukou, •přetáčet se (jedním směrem), •uchopit podávané chrastítko, •věnovat pozornost malým předmětům, •sahat po předmětech, •výskat radostí, •hrát hru na schovávání a kuk, •rozeznat známé tváře a věci, •udržet hlavičku vzpřímenou, když ho za ruce přitahujete do sedu, •otáčet se za hlasem, zvláště hlasem maminky, •žvatlat jednoduché slabiky (gé nebo ká), •prskat sliny, • Na konci 4. měsíce možná bude umět •udržet na nohách částečně váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně, •smát se na svůj obraz v zrcadle, •rozeznat laskavý a přísný tón řeči, •přetáčet se (oběma směry), •upustit vědomě předmět, který již nepotřebuje, •napodobovat jednoduché zvuky, •protestovat, pokud mu budete chtít vzít hračku. • Na konci 5. měsíce bude umět •ve vzpřímené poloze udržet samo hlavičku, •po položení na bříško se vzepřít na rukou, •přetáčet se (jedním směrem), •věnovat pozornost malým předmětům, •výskat radostí, •rozeznat známé tváře a věci, •sahat po předmětech, •spontánně se smát, •uchopit podávané chrastítko, • Na konci 5. měsíce by mělo umět •udržet na nohách částečně váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně, •udržet hlavičku vzpřímenou, když ho za ruce přitahujete do sedu, •žvatlat jednoduché slabiky (gé nebo ká), •přetáčet se (oběma směry), •prskat sliny, •smát se na svůj obraz v zrcadle, •rozeznat laskavý a přísný tón řeči, •napodobovat jednoduché zvuky, •hrát hru na schovávání a kuk, •otáčet se za hlasem • Na konci 5. měsíce by mohlo umět •nechat se za ruce vytáhnout ze sedu do stoje, •sedět bez opory, •stát s přidržováním něčeho nebo někoho, •upustit vědomě předmět, který již nepotřebuje, •sníst samo nějaké jídlo do ruky (křupek, piškot), •protestovat, pokud mu budete chtít vzít hračku, •snažit se dostat k hračce, která je mimo jeho dosah, •přendávat věci z ruky do ruky, •bouchat kostkami o sebe, •prohlížet si nohy a hrát si s nimi, •hledat upuštěný předmět, •reagovat na své jméno, •uchopit malý předmět do dlaně (dlaňový úchop), •žvatlat opakující se slabiky, jako např. ma ma ma, ba ba ba. • Na konci 5. měsíce bude možná umět •nechat se za ruce vytáhnout ze sedu do stoje, •sedět bez opory, •stát s přidržováním něčeho nebo někoho, •upustit vědomě předmět, který již nepotřebuje, •sníst samo nějaké jídlo do ruky (křupek, piškot), •protestovat, pokud mu budete chtít vzít hračku, •snažit se dostat k hračce, která je mimo jeho dosah, •přendávat věci z ruky do ruky, •bouchat kostkami o sebe, •prohlížet si nohy a hrát si s nimi, •hledat upuštěný předmět, •reagovat na své jméno, •uchopit malý předmět do dlaně (dlaňový úchop), •žvatlat opakující se slabiky, jako např. ma ma ma, ba ba ba. • Na konci 6. měsíce by mělo umět •udržet hlavičku vzpřímenou, když ho za ruce přitahujete do sedu, •žvatlat jednoduché slabiky (gé nebo ká), •hrát hru na schovávání a kuk, •přetáčet se (oběma směry), • Na konci 6. měsíce bude pravděpodobně umět •udržet na nohách částečně váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně, •stát s přidržováním něčeho nebo někoho, •sníst samo nějaké jídlo do ruky (křupek, piškot), •protestovat, pokud mu budete chtít vzít hračku, •upustit vědomě předmět, který již nepotřebuje, •snažit se dostat k hračce, která je mimo jeho dosah, •přendávat věci z ruky do ruky, •napodobovat jednoduché zvuky, •hledat upuštěný předmět, •uchopit malý předmět do dlaně (dlaňový úchop), •otáčet se za hlasem, •prskat sliny, •žvatlat opakující se slabiky, jako např. ma ma ma, ba ba ba • Na konci 6. měsíce bude možná umět •nechat se za ruce vytáhnout ze sedu do stoje, •sedět bez opory, •dostat se z polohy na bříšku do sedu, •reagovat na své jméno, •bouchat kostkami o sebe, •prohlížet si nohy a hrát si s nimi, •soustředit se na jednu věc delší dobu (několik minut), •uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem (klešťový úchop). • Na konci 7. měsíce by mělo umět •sníst samo nějaké jídlo do ruky (křupek, piškot), •přendávat věci z ruky do ruky, • Na konci 7. měsíce bude pravděpodobně umět •udržet na nohách částečně váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně, •sedět bez opory, •bouchat kostkami o sebe, •protestovat, pokud mu budete chtít vzít hračku, •snažit se dostat k hračce, která je mimo jeho dosah, •prohlížet si nohy a hrát si s nimi, •hledat upuštěný předmět, •napodobovat jednoduché zvuky, •uchopit malý předmět do dlaně (dlaňový úchop), •otáčet se za hlasem, •reagovat na své jméno, •žvatlat opakující se slabiky, jako např. ma ma ma, ba ba ba •stát s přidržováním něčeho nebo někoho • Na konci 7. měsíce bude možná umět •nechat se za ruce vytáhnout ze sedu do stoje, •stát s přidržováním něčeho nebo někoho, •dostat se z polohy na bříšku do sedu, •lézt po čtyřech, •dělat paci-paci nebo pá-pá, •soustředit se na jednu věc delší dobu (několik minut), •uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem (klešťový úchop), •chodit kolem nábytku. • Na konci 8. měsíce by mělo umělo •udržet na nohách částečně váhu svého těla, když ho držíte vzpřímeně, •napodobovat jednoduché zvuky, •reagovat na své jméno, •uchopit malý předmět do dlaně (dlaňový úchop), •otáčet se za hlasem, •hledat upuštěný předmět, • Na konci 8. měsíce by mělo pravděpodobně umět •stát s přidržováním něčeho nebo někoho, •sedět bez opory, •protestovat, pokud mu budete chtít vzít hračku, •snažit se dostat k hračce, která je mimo jeho dosah, •soustředit se na jednu věc delší dobu (několik minut), •hledat upuštěný předmět, •lézt po čtyřech, •dostat se z polohy na bříšku do sedu, •nechat se za ruce vytáhnout ze sedu do stoje, •uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem (klešťový úchop), • Na konci 8. měsíce bude možná umět •dělat paci-paci nebo pá-pá, •chodit kolem nábytku, •stát chvíli bez opory, •ukazovat na věci ukazováčkem, •komunikovat gesty a zvuky, •říkat cíleně máma nebo táta, •rozumět slovu „ne“ (samozřejmě nemusí poslechnout). • Na konci 9. měsíce by mělo umět •snažit se dostat k hračce, která je mimo jeho dosah, •hledat upuštěný předmět, •sedět bez opory, •lézt po čtyřech, • Na konci 9. měsíce bude pravděpodobně umět •nechat se za ruce vytáhnout ze sedu do stoje, •dostat se z polohy na bříšku do sedu, •protestovat, pokud mu budete chtít vzít hračku, •stát s přidržováním něčeho nebo někoho, •uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem (klešťový úchop), •komunikovat gesty a zvuky, •ukazovat na věci ukazováčkem, •dělat paci-paci nebo pá-pá, •chodit kolem nábytku, •rozumět slovu „ne“ (samozřejmě nemusí poslechnout) • Na konci 9. měsíce bude možná umět •poslat vám balón zpět, •pít samostatně z hrnečku, •uchopit malý předmět špičkami palce a ukazováčku (pinzetový úchop), •stát chvíli bez opory, •říkat cíleně máma nebo táta, •postavit věž ze dvou kostek, •udrží v ruce dva předměty, •říkat jedno jiné slovo než máma nebo táta, •poslechnout jednoslovný pokyn doprovázený gestem, • Na konci 10. měsíce by mělo umět •stát s přidržováním něčeho nebo někoho, •nechat se za ruce vytáhnout ze sedu do stoje, •protestovat, pokud mu budete chtít vzít hračku, •komunikovat gesty a zvuky, • Na konci 10. měsíce by mělo pravděpodobně umět •dostat se z polohy na bříšku do sedu, •dělat paci-paci nebo pá-pá, •uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem (klešťový úchop), •chodit kolem nábytku, •rozumět slovu „ne“ (samozřejmě nemusí poslechnout), •stát chvíli bez opory, •říkat cíleně máma nebo táta • Na konci 10. měsíce bude možná umět •dát najevo své přání jinak než pláčem, •poslat vám balón zpět, •udrží v ruce dva předměty, •pít samostatně z hrnečku, •pomáhat s oblékáním nastavením nohy nebo ruky, •shazovat věci a dívat se, jak padají, •uchopit malý předmět špičkami palce a ukazováčku (pinzetový úchop), •postavit věž ze dvou kostek, •stát dobře bez opory, •říkat jedno jiné slovo než máma nebo táta, •napodobovat při žvatlání intonaci dospělých, •poslechnout jednoslovný pokyn doprovázený gestem, •dobře chodit. • Na konci 11 měsíce by mělo umět •dostat se z polohy na bříšku do sedu, •uchopit malý předmět palcem a ukazováčkem (klešťový úchop), •rozumět slovu „ne“ (samozřejmě nemusí poslechnout), • Na konci 11. měsíce bude pravděpodobně umět •dělat paci-paci nebo pá-pá, •chodit kolem nábytku, •uchopit malý předmět špičkami palce a ukazováčku (pinzetový úchop), •stát chvíli bez opory, •udrží v ruce dva předměty, •shazovat věci a dívat se, jak padají, •postavit věž ze dvou kostek, •říkat cíleně máma nebo táta, •říkat jedno jiné slovo než máma nebo táta • Na konci 11. měsíce bude možná umět •stát dobře bez opory, •dát najevo své přání jinak než pláčem, •poslat vám balón zpět, •pít samostatně z hrnečku, •napodobovat při žvatlání intonaci dospělých, •říkat tři nebo více jiných slov než máma nebo táta •pomáhat s oblékáním nastavením nohy nebo ruky, •poslechnout jednoslovný pokyn doprovázený gestem, •dobře chodit. • Na konci 12 měsíce by mělo umět •postavit věž ze dvou kostek, •chodit kolem nábytku, •říkat cíleně máma nebo táta, • Na konci 12 měsíce bude pravděpodobně umět •dělat paci-paci nebo pá-pá, •uchopit malý předmět špičkami palce a ukazováčku (pinzetový úchop), •pomáhat s oblékáním nastavením nohy nebo ruky, •stát chvíli bez opory, •říkat jedno jiné slovo než máma nebo táta, •dát najevo své přání jinak než pláčem, •poslat vám balón zpět, •napodobovat při žvatlání intonaci dospělých, •dobře chodit Na konci 12 měsíce bude možná umět •říkat tři nebo více jiných slov než máma nebo táta, •nakrmit se samo lžičkou, •pít samostatně z hrnečku, •tužkou nakreslit čáru, •poslechnout jednoslovný pokyn nedoprovázený gestem. • • batole Batolecí věk •období ohraničené 1. a 3. narozeninami dítěte •je to období postupného osamostatňování dítěte •díky pohybu se seznamuje s okolním světem, díky řeči zdokonaluje komunikaci s ostatními lidmi •ve 12.–18. měsíci se uzavírá velká fontanela •končí se prořezávání mléčných zubů • Psychosociální vývoj batolete •● chůze umožní dítěti opouštět matku a zkoumat okolí → počátek nezávislosti a samostatnosti • - díky tomu si dítě začne uvědomovat sebe sama • - pro 2.rok života jsou pak typické výchovné problémy – dítě si vytváří představu o tom, co ze svého okolí si může podmanit – rodiče by mu neměli bránit, ale měli by určit hranice • - spolu s pocitem sebe sama začíná vnímat pocity druhých (základ empatie) – chce potěšit někoho, kdo je smutný... • - začíná chápat pocity jiného dítěte, které se uhodilo, díky tomu začíná kontrolovat vlastní agresivitu • - začíná chápat správné a nesprávné, vědomí špatného činu může vést k úzkosti • - to je všechno dáno zráním mozku, myelinizací drah – batolata začínají vnímat naplněné rektum a měchýř •Freud – anální stádium Na konci 13.měsíce by mělo umět •přitáhnout se do stoje, •dostat se samo do sedu, •s přidržením přejít mezi dvěma místy, např. mezi křesly, •dělat paci-paci, •dát najevo své přání jinak než pláčem, • Na konci 14 měsíce by mělo umět •zamávat pá-pá, •stát bez opory, •dát předmět do krabice, •poslechnout jednoslovný pokyn nedoprovázený gestem, • Na konci 15. měsíce by mělo umět •dobře chodit, •sehnout se pro nějaký předmět a znovu se postavit, •používat alespoň jedno slovo, • Na konci 16. měsíce by mělo umět • • •napodobovat činnosti, •čmárat tužkou, • Na konci 17. měsíce • • •používat dvě slova, •pít z hrnečku, • Na konci 18. měsíce • • •používat tři slova, •vylézt na nízkou stoličku, •ukazovat na předmět svého zájmu, • Na konci 19. měsíce • • • •používat tři slova, •ukazovat na předmět svého zájmu, • Na konci 20. měsíce • • •používat lžíci nebo vidličku (i když se zatím úplně samo nenají), •běhat, • Na konci 21. měsíce • •postavit věž ze dvou kostek, •na požádání ukázat jednu část svého těla, • Na konci 22. měsíce • • •používat šest slov, •chodit do schodů, • Na konci 23. měsíce • • •kopnout vám balón zpátky, • Na konci 24. měsíce • •svléknout si některou část oblečení, •„krmit“ panenku, •postavit věž ze čtyř kostek, •pojmenovat dva obrázky, • • 3. rok dítěte •používat 50 a více jednotlivých slov, •spojovat slova, •poslechnout složitější pokyn nedoprovázený gestem (něco vezmi a zanes to někam), •ukázat a pojmenovat několik obrázků, •obléknout si některou část oblečení, •vyskočit do vzduchu, •pojmenovat šest částí svého těla, • 3. rok dítěte •s pomocí si vyčistit zuby, •postavit věž z šesti kostek, •ukázat a pojmenovat několik obrázků, •umýt a osušit si ruce, •popsat kamaráda jménem, •hodit balón horem, •mluvit srozumitelně v polovině případů, •souvisle vyslovit dvě nebo tři věty, •používat předložky, • Batolecí období ( 2-3 ) •Velká pohybová potřeba- vhodné pohybové činnosti •Napodobovací schopnost – cvičení rodičů s dětmi •Obratnostní aktivity, omezení jednostranného zatížení •Rychlostní pohybové aktivity •Silové aktivity-používání hraček •Tvoří se základy pohybové aktivity Předškolní období •ohraničeno 3. a 6. rokem •na závěr tohoto období je většina dětí schopna nastoupit do školy •tempo růstu v tomto období je nejnižší z celého dětského věku (ročně přibere 1,5 kg a vyroste 5 cm) • Předškolní věk 3.- 6. roku •Velká pohybová aktivita a pestrost činností •Kloubní rozsah •Rychlé střídání různých forem pohybu •Více dynamiky než statické zátěže •Vysoká motivační úroveň •Uvědomělý výcvik ( plavání ) •Fixuje a vytváří se vztah k pohybu Předškolní věk •Základní prvky sportovních her •Běhové disciplíny s motivační náplní •Turistické činnosti se střídáním aktivit •Obratnostní cviky gymnastického charakteru s vyloučením krajních poloh •Dostatečná kompenzační činnost a čas pro spontánní hry • P5310146 • P5310163 • P5310266 Motorika • Při vývoji motoriky se navazuje na základy položené v období batolete. Dítě lépe koordinuje své pohyby. Nabývá obratnosti rukou, nohou i trupu. Dokáže jít rovně, stát jednu sekundu na jedné noze. S přibývajícím věkem je schopno skákat po jedné noze, posléze se odrazit a skočit. V oblasti jemné motoriky se dítě stává zručnější. Neustále se vyvíjí kresba, navléká korálky na nit, dokáže si zavázat tkaničky. Vnímání • Vnímání patří mezi důležité procesy pro dítě předškolního věku. V tomto období je dítě hodně zvědavé, všímá si detailů a rádo se směje. Mezi pátým a šestým rokem už dítě pozná skoro všechny barvy, rozezná barevné odstíny. Sluchové vnímání se zdokonaluje. Dítě dokáže více rozlišit zvuky, které k němu doléhají a snaží se je napodobit. Tím se učí řeč. Při vnímání prostoru, dítě nedokáže odhadnout vzdálenost. Přeceňuje bližší objekty na úkor vzdálených. Časem se nezabývá. Žije přítomností a pomocí opakujících se dějů. Hodiny, týdny, měsíce se mu zdají delší než dospělým. Školní období •začíná po 6. narozeninách dítěte – tedy sedmým rokem, kdy většina dětí začíná povinnou školní docházku •konec období se nedá jednoznačně vymezit, obvykle ukončení spojujeme s počátkem dospívání (a to je individuální) •období proto trvá různou dobu, nelze ho ztotožňovat s obdobím školní docházky • Období dospívání •10-19 let dle WHO •začíná začátkem pubertálního vývoje a končí dosažením plné pohlavní zralosti a ukončením tělesného vzrůstu •u dívek začíná v průměru o 2,5 roku dříve (v průměru v 10 letech) •u chlapců v průměru ve 12,5 letech •i mezi pohlavími je variabilita ±2 roky •od počátku uplynou obvykle 2–3 roky k dosažení plné pohlavní zralosti (menarché, první ejakulacee) a 4 až 5 let do ukončení tělesného růstu •mládež 15–24 let •dorost 14–19 let •