KLINICKÁ PSYCHOLOGIE 7.10.2021 Jak pracovat s dětmi (a jejich rodiči)? Klinická psychologie bp1998 Podzim 2021 Mgr. Tereza Možná Klinická psychologie1 Klinická psychologie2 Fyzioterapeut v roli klinického psychologa ̶ https://www.youtube.com/watch?v=1a-l-M7aa2Q ̶ (14:42) Klinická psychologie3 PRO RODIČE JE DŮLEŽITÁ ̶ FUNKČNOST A EFEKTIVITA TERAPIE ̶ BEZPEČNOST TERAPIE ̶ VHODNOST TERAPIE ̶ OSOBNOST FYZIOTERAPEUTA ̶ DALŠÍ FAKTORY: Finanční zátěž pro rodinu (nezbytnost terapie, volba alternativ), Časová náročnost terapie, Jiné zdroje (diskusní weby, názor pediatra, přátel,…) Klinická psychologie4 PERCEPRCE KOJENECKÉHO PLÁČE MATKOU ̶ Organismus reaguje podobně jako při velké stresové zátěži ̶ Zvýšení krevního tlaku ̶ Zrychlení respiračního rytmu ̶ Pocení dlaní ̶ Zvyšuje hladinu testosteronu u mužů i u žen ̶ Vliv na laktaci ̶ Uvádí do výrazné činnosti amygdalu a zadní singulární kůru ̶ Pláč je výrazným projevem úzkosti (cíl: zajistit reakci dospělého jedince) Klinická psychologie5 Dělení dle Vágnerové (2000) VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE ̶ Novorozenecké období (přibližně 1 m) ̶ Kojenecký věk (do 1 roku) ̶ Batolecí věk (1-3) ̶ Předškolní věk (3-6) ̶ Raný školní věk (6/7-8/9) ̶ Střední školní věk (8/9-11/12) ̶ Starší školní věk (11/12-15) = Pubescence ̶ Pubescence, dospívání (11-15) ̶ Pubescence Adolescence (15-20) Klinická psychologie6 STRUČNÁ KLASIFIKACE VÝVOJOVÝCH TEORIÍ 1. Teorie determinace duševního vývoje ̶ 1. Teorie empiristické (exogenistické; behaviorismus) ̶ 2. Teorie nativistické (endogenistické) • racionalistické (např. Gesell) • iracionalistické (instinktivistické, hédonistické; např. Freud) ̶ 3. Teorie interakční (syntetické, dialektické; např. Vygotskij, Piaget) 2. Teorie periodizace duševního vývoje 3. Teorie individuace duševního vývoje (např. Jung, Thomas & Chessová) Klinická psychologie7 Stadia psychosexuálního vývoje podle Sigmunda Freuda ̶ Orální (do 1 roku) ̶ Anální (1-3 roky) ̶ Falické (3-6 roků) ̶ Latentní (6-12 roků) ̶ Genitální (12-18 roků) Klinická psychologie8 Orální (do 1 roku) ̶ slast sání, polykání, s růstem zubů se centrum slasti mění na bolest; při ustrnutí v této fázi se stává osoba orálně závislou (přejídání, kouření...) Anální (1-3 roky) ̶ první střet s autoritou, přinucení k disciplíně; při ustrnutí osoba buď análně retentivní – lakomá k okolí, asketická vůči sobě, nebo análně impulsivní – bez sebekontroly, neodpovědnost, agrese Klinická psychologie9 Falické (3-6 roků) ̶ zkoumání sexuálních orgánů, masturbace, Oidipův a Elektřin komplex Latentní (6-12 roků) ̶ potlačení sexuality, libido odvedeno jinam, dřívější impulzy a zážitky jsou zapomínány Klinická psychologie10 Genitální (12-18 roků) ̶ jedinec se zaměřuje heterosexuálně, od sebelásky k lásce Klinická psychologie11 Kognitivně – vývojová teorie Jeana Piageta ̶ Senzo-motorické stadium: (do 2 let) vztahy mezi aktivitami a následky, stálost objektu, odděluje sám sebe od vnějšího světa ̶ Předoperační stadium: (2-7 let) užití jazyka, vytváří objektové reprezentace představ, myšlení stále egocentrické, třídí podle jednoho rysu, jeden aspekt situace vždy dominuje a ostatní nejsou vnímány, dominují zrakové dojmy Klinická psychologie12 Kognitivně – vývojová teorie Jeana Piageta ̶ Stadium konkrétních operaci: (7-12) umí logicky přemýšlet o předmětech, stálost počtu, množství, hmotnosti, nové logické operace, utváří mentální reprezentace, používají abstraktní pojmy, ale jen ve vztahu ke konkrétním objektům ̶ Stadium formálních operací: (11-12) v podstatě stejný způsob myšlení jako dospělý, uvažování v čistě symbolických pojmech, formální myšlení Klinická psychologie13 Kognitivně – vývojová teorie Jeana Piageta https://youtu.be/IhcgYgx7aAA Klinická psychologie14 KOMUNIKACE VE ZDRAVOTNICTVÍ ̶ KVALITA KOMUNIKACE S PACIENTEM (a jeho rodinou) významně ovlivňuje efektivitu léčby, i kvalitu života pacienta ̶ Při léčbě dětí = rodiče jsou partnery lékaře, fyzioterapeuta ̶ Etika komunikace ve zdravotnictví ̶ Význam naslouchání ̶ Empatické chování Klinická psychologie15 EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE S RODIČI ̶ ZAPOJENÍ RODIČE DO PROCESU LÉČBY ̶ DETAILNÍ INFORMACE – co se bude dít, procedury, postupy ̶ PSANÉ INFORMACE PRO RODIČE ̶ NAVÁZÁNÍ PŘÁTELSKÉHO VZTAHU (s dítětem i rodičem) ̶ KONKRÉTNÍ NÁPADY jak mají dítěti pomoci ̶ KONKRÉTNÍ ÚKOL PRO RODIČE – omezení úzkosti, strachu ̶ ZJISTIT MÍRU POROZUMĚNÍ (ne vždy rodič slyší to, co říkáme) Klinická psychologie16 ZDRAVOTNÍK POROZUMĚNÍ PACIENTŮ REALITA ̶ Myslí si, že mu porozumělo 80% pacientů….. ̶ Zdroj:American College of Physicians Foundation, 2005 ̶ KOLIK % PACIENTŮ potvrdilo porozumění během rozhovoru se zdravotníkem? X 37% Klinická psychologie17 KOMUNIKACE (NE)JEN U DĚTÍ ̶ Dětský pláč ̶ Neverbální komunikace: ̶ Pohledy = řeč očí ̶ Výrazy obličeje = mimika ̶ Gesta = gestika ̶ Pohyby = kinezika ̶ Doteky = haptika ̶ Proxemika = přiblížení, oddálení ̶ Znaky = znakování u dětí, znaková řeč u neslyšících ̶ Verbální komunikace – mluvená/ psaná Klinická psychologie18 DĚTSKÝ PLÁČ ̶ Existuje celé spektrum různých druhů křiku, které vyjadřují bolest, hlad, strach, lze odlišit i foneticky. Křikem dítě vyjadřuje určitý tělesný nebo psychický dyskomfort. (Mareš, 1997) ̶ Pláč vysokého tónu, nepravidelného, drsného a táhlého charakteru - především u dětí, které aktuálně vnímají bolest způsobenou nemocí nebo procedurou. (Palyzová, 2004) Klinická psychologie19 VNÍMÁNÍ BOLESTI U DĚTÍ ̶ Dnes již vyvrácené mýty, že novorozenci necítí bolest. ̶ V předškolním věku lze použít obrázky/piktogramy/stupnice, které mají různé výrazy obličeje, od smíchu po grimasu zoufalého křiku a pláče. ̶ Až školní děti mohou využít vizuálních analogových škál ve formě pravítek nebo teploměrů k popisu intenzity bolesti. Klinická psychologie20 Klinická psychologie21 ŠKÁLA VNÍMÁNI BOLESTI PRO DĚTI Klinická psychologie22 JAK PRACOVAT S DĚTMI ➢NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE TEARPEUTA ▪ŘEČ TĚLA ▪POSTOJ, POLOHA TĚLA A KONČETIN, RYCHLOST POHYBŮ ▪MIMIKA, GESTIKA, HAPTIKA, PROXEMIKA ➢ VERBÁLNÍ KOMUNIKACE PACIENTA ▪MLUVENÝ PROJEV, VOLBA SLOVNÍ ZÁSOBY, INTONACE HLASU, RYCHLOST MLUVENÍ Klinická psychologie23 EFEKTIVNÍ PŘÍSTUPY ̶ Odpoutání POZORNOSTI ̶ Svalová RELAXACE ̶ AUTOGENNÍ TRÉNINK ̶ IMAGINACE ̶ VIZUALIZACE – obrázky, piktogramy, fotografie, plán terapie ̶ ODMĚNY ̶ Problematika ZVLÁDÁNÍ BOLESTI Klinická psychologie24 https://www.ameritech.edu/blog/working-with-kids-healthcare/