PŘÍSTUP FYZIOTERAPEUTA K PACIENTOVI Mgr. Marie Krejčová ZÁSADY PRVNÍHO KONTAKTU S PACIENTEM ZÁSADY PRVNÍHO KONTAKTU S PACIENTEM ▪ Fyzioterapeutpacienta vyšetřuje, už když vcházído terapeutické místnosti (důležitá i nonverbální komunikace). ▪ Oční kontakt, přiměřený, ale pevný stisk ruky na pozdrav. ▪ Tón hlasu – nezáležíjen co říkáme, ale jak to říkáme! ▪ „Sebejistota“ terapeuta – vědět co říkám, být přesvědčen = být přesvědčivý. ZÁSADY PRVNÍHO KONTAKTU S PACIENTEM ▪ Vstřícnost, empatie, vnímavost, zájem, pocit bezpečí, podpora, motivace.... ▪ Dostatek prostoru na osobní sdělení – aktivní naslouchání (přikývnutí, zrekapitulování sdělení). ▪ Vědomost svých kompetencí, pečlivá anamnéza, diagnostika, určení směřování krátkodobé a dlouhodobé terapie. SPECIFICKÉ SKUPINY PACIENTŮ 1. S postižením 2. Agresivní pacienti 3. Plačtiví, úzkostní pacienti 4. "ukecaní" pacienti 5. Neurologičtí pacienti s kognitivním deficitem 6. Senioři 7. Pacienti s duševním onemocněním 1 ZÁSADY KOMUNIKACE S PACIENTEM S POSTIŽENÍM ▪ se sluchovým postižením (neslyšící/nedoslýchavý/ohluchlý) - Vizuálněmotorické komunikační systémy ▪ se zrakovým postižením(slabozraký/se zbytky zraku/nevidomý/kombi) ▪ s tělesně postiženým – záleží v které fázi, plnohodnotná komunikace, „nelitovat“ ▪ s mentálně postiženým 1 KOMUNIKACE S PACIENTY S PORUCHAMI SLUCHU • zajistit prostředí bez vedlejších zvuků (zavřené okno, vypnutá hudba, vyloučit hovory ostatních osob) a s dobrým osvětlením (na obličej). • Terapeut jedná s uživatelem čelně, aby uživatel mohl dobře odezírat. • Pokud má zbytky sluchu, je nutné mluvit hlasitěji a v nižší hlasové poloze. • Obsah musí být jasný bez slovního balastu (vlastně, že, apod.). • Terapeut nesmí žvýkat, jíst, pít, podpírat si bradu, zakrývat ústa. • Při hluchotě mluvíme normální hlasitostí. Zpomalíme tempo řeči, neměníme rytmus, oddělujeme jednotlivá slova, výrazně artikulujeme. • Využíváme mimiky, gestikulace, eventuelně prstovou abecedu. • Někteří uživatelé s postižením od dětství umí znakovat a odezírat, ale mají menší slovní zásobu a nerozumí cizím výrazům. • Lidé ohluchlí v dospělosti nebo stáří zvládají odezírání více nebo méně úspěšně, ale dobře rozumí psanému textu. • Důležité informace poskytujeme písemně. • Porozumění obsahu ověřujeme zopakováním základních pojmů a údajů uživatelem. • Při skupinové činnosti je vhodné předem sdělit neslyšícímu náplň činnosti individuální formou 1 KOMUNIKACE S PACIENTY S PORUCHAMI ZRAKU • úplná slepota či zbytky zraku: uplatnění je závislé na prostředí (světlo, kontrast) • Osoby postižené od dětství mají lepší dovednosti a lépe vyvinuté náhradní funkce (sluch, zrak) než osoby, které ztratily zrak v dospělosti. Nemají ale vizuální představu o světě (barvy). • nevidomý je ochuzen o neverbální komunikaci • zdravotnický personál komunikuje s uživatelem, nikoli s doprovázející osobou • Pokud má uživatel asistenčníhopsa, hladíme jen se souhlasem majitele. :) • Při prvním kontaktu musí terapeut při pozdravu uživatele oslovit jménem a s pokynem „podáme si ruce“ se představit. • Terapeut s uživatelem probere anamnézu a průběh terapie. • Je nutné uživatele provést v neznámém prostředí. • U uživatelů hospitalizovaných: • je potřebnéuživateleseznámit s uspořádáním pokoje a s prostředím, se spolubydlícím, s personálem. • Osobní věci si uživateluloží sám. • Terapie probíhá nejprvenácvikempohybu v zařízení. 1 NESPOLUPRACUJÍCÍ PACIENT - TĚŽKÉ MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ U DMO • stimulaci smyslů, stimulace vzpřimovacích a rovnovážných reakcí • inhibice spasticity • stimulace hlasových projevů: orofaciální stimulace 2 KOMUNIKACE S AGRESIVNÍM PACIENTEM „Tady mně to bolí, už jsem chodil i jinde a nepomohlo mi to, takže ani vaše terapie mi určitě nepomůže....“ „Já si vám tady lehnu na lehátko a neodjedu dokud mně nebudete půl hodiny masírovat a nepomůže mi to, a basta!“ 2 KOMUNIKACE S AGRESIVNÍM PACIENTEM ▪ Zlaté pravidlo: „Čím víc pacient zvyšuje hlas, tím víc ho já ztišuji.“ • U psychiatrických pacientůvždycky couvám k dveřím, nikdy ne do kouta! • Zmapovatv místnosti předměty, kterými by se na Vás dalo zaútočit (nůžky, horké, těžké věci, váza...). 3 KOMUNIKACE S PLAČTIVÝM PACIENTEM •Nesnažit se pláč hned tlumit, nechat emoce projevit. • Někdy stačí s pacientem být, vyslechnout. Netřeba reagovat! • Když se pláč opakuje (např. zemřel mi manžel), zkusit podpořit, podat kapesník, prodýchat, pohladit,přivést na jiné myšlenky nebo zvážit zda terapii neodložit na později. • Neříkat „já na vašem místě“, „já to znám, mně se minule stalo..“.... VY pacienta nezajímáte. 4 KOMUNIKACE S UKECANÝM PACIENTEM. „Moje učitelka z chemie se jmenovala Horáková, moje učitelka z dějepisu se jmenovala Mazaná.....“ „Já mám času dost, klidně si můžeme povídat.“ „Vy jste tak příjemná, ještě tohle vám řeknu a už můžete jít..“ 4 KOMUNIKACE S UKECANÝM PACIENTEM Když pacient začíná mluvit, přestává cvičit! Časová prodleva může způsobit, že se nestíháte najíst, napít apod. !!! Proto: • Fyzioterapeut je moderátor – je v pořádku pacienta zastavit, utnout v řeči, vrátit k tématu. • Navažte oční kontakt, dotkněte se ramene na navázání pozornosti,změňte pozici a začněte instruovat terapii. • „Teď vás poprosím,abychom se opět věnovali anamnéze, cvikům...“ • „PaníNováková, váš příběh zní moc zajímavě, ale musím vzít další pacientku načas. Dopovíte mi to příště...“ 5 NEUROLOGIČTÍ PACIENTI S KOGNITIVNÍM DEFICITEM • Zásady při komunikaci: • mluvit pomalu v krátkých větách s přestávkami. • dopřát pacientovi čas na zpracování informací. • Pacient poté případně opakuje, co slyšel. 6 KOMUNIKACE S PACIENTY V SENIORSKÉM VĚKU • respektovat a zohledňovat změny zdravotního stavu a fyziologické změny stáří • často zhoršení zraku, sluchu, psychomotorické zpomalení • někdy demence • komunikace čelem s očním kontaktem, beze spěchu, s pozitivnímvýrazem ve tváři • trpělivost, laskavost a ochota naslouchat • domluvit si s uživatelem oslovování • používat kratší věty • motivovat ke spolupráci v zájmu obnovení a zachování funkcí a prevence imobility a vysoké závislosti • nutné respektovat stud, zajistit při některých výkonech intimitu • překonávat strach z nezdaru a sebepodceňovánÍ • využíváme demonstrace, doteky, gestikulaci, mimiku 7 KOMUNIKACE S PACIENTY S DUŠEVNÍM ONEMOCNĚNÍM Nezvyšovat stimulaci prostřednictvím komunikace – zvýšený tón hlasu, obviňování, kritika mohou zraňovat. Pokud vnímáme staženost z komunikace, tak se na chvílitaké stáhneme. Jednáme jasně a pevně. Komunikací vytváříme hranici, a ta by neměla být matoucí nebo nejasná. Přizpůsobíme se tempu druhého člověka, pokud je pomalejší. Pokud je tempo rychlé, tak reagujeme na podstatné informace a směřujeme komunikaci k určitému jasnému cíli. Nepoužíváme cizí slova nebo zvláštní slova, nemluvíme v dvojsmyslech. Nemluvíme za druhého, nemusíme si domýšlet, ale ověřujeme si svoje porozumění situace. TROCHA PSYCHOLOGIE... ZÁKLADY KOMUNIKACE Onemocněníje problém CELÉHO člověka (multifaktoriální, multikauzálnívznik a průběh nemoci, tedy celostní, psychosomatickýpřístup). 2 základníterapeuticképřístupy: • Paternalistický: • Direktivní, podřízení (pacient), není prostor pro dialog (nezohledňuje subjektivitu pacientovy osobnosti, nenaslouchá pacientovi) • Partnerský • Nedirektivní, pacientovi naslouchá • Spolu s pacientem hledá nejvhodnější terapeutický přístup OČEKÁVÁNÍ OD VZTAHU PACIENT-FYZIOTERAPEUT Od pacienta: ▪ Zesílený zájem o jeho osobu,zmírnění či zmizení symptomů,respektovánítajemství, podpora, informace,profesionalita ▪ LIDSKOST!!! Od fyzioterapeuta: ▪ Podřízenost, vděčnost,zlepšování stavu, spolupráce ▪ Spolupráce znamená sdělovánípodstatných informací,dodržování doporučení,kterých se pacientovi dostalo. Kliknutím vložíte text. ZÁKLADY PŘÍSTUPU K PACIENTOVI ✓ Uvažovatnad pocity pacienta ✓ Nechávat prostor k projevu ✓ Informace sdělovatadekvátním tempem a tónem ✓ Kontrolovat, jak sdělení pacient chápe ✓ Mluvit jazykem pacientů (pozor na odborné výrazy),nehovořitspatra, vyhýbat se používánížargonu ✓ Pozor na ztrátu respektu k pacientovi(depersonalizace) "technické" výkony: z pacienta se stane pouhý předmět terapie! FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZTAH FYZIO-PACIENT POZITIVNÍ FAKTORY: ❖ Empatie: = představitsi sebe sama v kůži pacienta, ochota pacienta přijmout,aniž bychom jej hodnotili ❖ Projevy: neverbálně (oční kontakt, přikyvování), přitakávání, vyjadřování pochopení, opakování pacientova sdělení, parafrázování vlastními slovy, povzbuzování, shrnování jeho problémů... ❖ Spolupráce: ❖ Dána pacientovým pochopením, porozuměním problematice onemocnění a léčby + nakolik je schopen si tyto informace vybavit (intelekt+úzkostlivost+začátek sdělení) ❖ Dobrá spolupráce nastává, jestliže má pacient pocit, že zdravotník pro něj dělá maximum. ❖ Není prokázáno, že na pacientovu schopnost má vliv množství času s ním stráveného, ale prokazatelný vliv má ZPŮSOB KOMUNIKACE! ❖ Neustále mluvící zdravotníci mívají méně spokojené pacienty než ti, kteří aktivně naslouchají!!! FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZTAH FYZIO-PACIENT NEGATIVNÍ FAKTORY: ❖ Bolest: ❖Fyzicky i psychicky vysiluje ❖Pokud je plánovaná člověk se o ní dozvěděl dopředu prožívána méně intenzivně. ❖Placebo & nocebo efekt ❖Individuálnípráh bolesti & tolerance bolesti ❖ Syndrom vyhoření: ❖ Člověk postupně vyčerpá své rezervy & pochybuje o smyslu své práce ❖ Příčina: prvotní zápal & nesprávná energetická bilance v konfrontaci s profesní realitou (dávám víc, než dostávám) ❖ Projevy: únava, vyčerpanost, pocit chladu, bolest hlavy, dechová tíseň, problémy GIT, nespavost, deprese, pocit neschopnosti něco udělat, poruchy koncentrace, popudlivost, negativismus, celkově zhoršená výkonnost... ❖ Prevence: znát & ovládat své emoce dle svých nejlepších možností, duševní & duchovní hygiena, znát se & své hranice, priority, domov... DOPORUČENÉ ZDROJE K POSLECHU, PROSTUDOVÁNÍ, PROMYŠLENÍ... ▪ Jakýkolivrozhovor,přednáška s profesorkou AnnouHogenovou (viz https://www.youtube.com/results?search_qu ery=anna+hogenov%C3%A1) ▪ Jakákolivkniha od MUDr. Jana Hnízdila. ▪ Esch, Tobias. Klíč k sebeuzdravení.Kniha. ▪ Fromm, Erich. Mít, nebo být?; Umění být. Kniha. ▪ Kübler-Rossová,Elizabeth. O smrti a umírání. Kniha. ▪ Koch, Richard. Pravidlo 80/20. Kniha. ▪ Smékal, Vladimír. Víš, jak žít? Kniha. ▪ Taleb, Nassim. Antifragilita.Kniha. DĚKUJI ZA POZORNOST! LITERATURA Kristová J. Komunikáciav ošetrovateľstve, Osveta, 2008, ISBN 9788080631468 https://is.muni.cz/el/1411/podzim2006/VSLP7X1/um/Skripta.pdf Beran, J. et al. (2010). Lékařská psychologie v praxi. Praha: Grada. http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-fyzioterapie-1/rehabilitacni-osetrovatelstvi/ Formanová, M. (2012). Vztah pacient-fyzioterapeut, Jihočeská univerzita. Dostupné na: https://theses.cz/id/bgbqey/Vztah_pacient-fyzioterapeut.pdf