MOTORICKÉ UČENÍ Mgr. MarieKrejčová MOTORICKÉ UČENÍ • = proces získávání pohybových dovednostípomocí opakování • Závisína motorické docilitě • Motorická docilita = schopnost a dovednost adekvátně rychle a přesně si osvojovat nové pohyby a jejich sestavy,synonymum: motorická edukabilita • Rozlišujeme 4 fáze: ❖ Generalizace ❖ Diferenciace ❖ Automatizace ❖ Pohybová tvořivost • Rozlišujeme 5 způsobů: ❖ Imitační učení ❖ Instrukční učení ❖ Zpětnovazební učení ❖ Problémové učení ❖ Ideomotorické učení PRŮBĚH MOTORICKÉHO UČENÍ Je závislý na motorické docilitě Je individuální Má vždy všechny popisované fáze (nelze je přeskočit, pouze akcelerovat) Závisí na věku, kdy je započato MOTORICKÉ UČENÍ PROCES • Součástímotorickéhoučeníje rovněž schopnost selekce správného pohybu v daném kontextu. Samotný proces tohoto učení je přechodem od vědomě (explicitně) získané znalostike znalosti podvědomé,mimovolní (implicitní). • Zahrnuje složku: ❖ Poznávací (kognitivní) ❖ Citovou (emoční) ❖ Snahovou (volní) 1. FÁZE GENERALIZACE •Seznámenís prvkem •Důležitáje předevšímmotivace k provádění •Trenér nebo učitel musí zapojit pozorování a komunikační schopnosti •V CNS vzniká tzv. iradiace – podkorové vzruchy,které dráždí naše emoce •Již v této fázi může vzniknout odpor k dalšímu nácviku 2. FÁZE DIFERENCIACE •Proces poměrně časově náročný •Dochází k neustálému opakování nacvičovaného •Vždy je důležitá motivace a způsob vedení nácvikových lekcí (zábavná forma opakování – hry, soutěže, štafety apod.) •Retence – proces,který působí proti zapomínání •Na konci tohoto období vznikají synapse 3. FÁZE AUTOMATIZACE •Co se člověk již naučil nezapomene a může to rozvíjet ve větších celcích. •Reminiscence - proces, při němž je možné nácvik na krátkou dobu přerušit a poté se k němu vrátit 4. FÁZE POHYBOVÁ KREATIVITA •Je charakteristická pouze pro vrcholový sport (ne každý vrcholový sportovec se do ní však dostane) •Souvisí s vysokým IQ – herní inteligence (např. sportovec je naučený způsob bránění a rozehrávky, v konkrétní herní situaci však udělá něco zcela nečekaného) SHRNUTÍ FÁZÍ MOTORICKÉHO UČENÍ fáze znaky úroveň Vnější projev CNS Mentální aktivita 1. počáteční seznámení, první pokusy nekoordinované, neutvořené regulační mechanismy, souhyby, tonizace; instrukce a ukázka, motivace nízká generalizace (znamená zapojení i jiných svalů) iradiace (zapojení různých center v mozkové kůře, rozptyl) vysoká 2. zpevnění, nácvik a opakování (často monotónní), slovní kontrola a zpětná vazba, povzbuzení, pochvala, stimulace žáka střední diferenciace koncentrace (oblasti, které mají bezprostřední vztah k pohybu) střední 3. zdokonalování, retence, koordinace, zaměření se na výkonnostní aspekty, obměna podmínek, zapojení vnitřního okruhu regulace,ekonomičnost vysoká automatizace stabilizace nízká 4. transfer, integrace, anticipace, výkon mistrovská tvořivá koordinace tvořivá asociace vysoká ZPŮSOBY MOTORICKÉHO UČENÍ ❖ IMITAČNÍ INSTRUKČNÍ ZPĚTNOVAZEBNÍ PROBLÉMOVÉ IDEOMOTORICKÉ IMITAČNÍ UČENÍ "CVIČ PODLE MĚ!" patří k nejrozšířenějším druhům využíváno především u: začátečníků cvičení, která vyžadují přesnost složitých cvičení náročných na abstraktní myšlení. Představa pohybu přes zrakový analyzátor žáka Důležité: správné předvedení nacvičované dovednosti! Fixace dovednosti: mnohonásobným opakováním & oživuje se znovu předvedením - demonstrací INSTRUKČNÍ CVIČENÍ • "Cvič podle slovního návodu!" • Představa pohybu se vytváří podleslovních pokynů – instrukcí. • Nutnéovládat nezbytné poznatky o nacvičovanédovednosti,znát názvosloví & odborné termíny, představitsi konkrétní cvik (tedy nutné abstraktní myšlení, u dětí tedy cca od 10-11let věku)! • Zpočátku instrukceobsáhlejší (forma výkladu),pozdějikrátké, korekční,průběžné výroky či signály. • Většinou se kombinujes imitačním učením. ZPĚTNOVAZEBNÍ UČENÍ "Uč se ze svých chyb!" Princip pokusu & omylu V průběhu nácviku korekce zpřesnění průběhu pohybu Pro zpřesnění zpětnovazebních informací např. video. PROBLÉMOVÉ UČENÍ "Hledej sám řešení úkolu!" patří k náročným druhům učení Nutná samostatnost & tvořivost! (ve vyšších fázích motorického učení) Každému praktickému pokusu předchází myšlenková analýza - formulování hypotézy: praktickou činností ověřena & zamítnuta či přijata IDEOMOTORICKÉ UČENÍ • "Uč se pohybu i ve svých představách!" • Teoretická podstata učení spočívá v efektu, že kinestetické buňky v CNS mohou být drážděny nejen periferně(aktivním pohybem),ale i centrálně (představou pohybu). • Centrální podráždění může být evokováno slovem, pojmem (vysloveným učitelem), nebo si je může vybavit sám žák tím, že si promýšlí a představuje nacvičovaný pohyb (pohybovou dovednost). • Schopnostikinestetických buněk mohou být zdokonalovány & rozvíjeny. • Vyžadujerozvinutější abstraktnímyšlení & přiměřenoukoncentraci pozornosti. • Cvičení v představách nemůže praktické cvičení plně nahradit, ale může být jejím vhodným doplňkem. • V dnešní době běžnou součástí přípravy vrcholovýchsportovců i manažerů. ČINITELÉ V MOTORICKÉM UČENÍ ČINITELÉ MOTORICKÉHO UČENÍ • VNITŘNÍ: ❖ Typ osobnosti ❖ Schopnosti: pohybové, sociální,senzomotorické, intelektuální... ❖ Psychické procesy: poznávací, motivační,emoční, volní... ❖ Vlastnosti: temperament, charakter, morálka ❖ Stavy: stres, únava... • VNĚJŠÍ: ❖ Podmínky a situace materiální, sociální... ❖ Cíl učení (nutné vnitřní se ztotožnění) ❖ Percepce a prezentace úkolu (akurátní představa o nacvičované dovednosti). ❖ Je vhodné prezentovat představu z více senzorických informací (zrak, sluch)!!! Děkuji za pozornost! LITERATURA • Blahutková,M. & Sližik, M. (2013). Vybrané kapitoly z psychologie sportu. Brno: FSpS MU • Hošek, V. (1993). Psychické rezervy výkonnosti. Praha: Karolinum • Hošek, V. & Macák, I. (1993). Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha. Karolinum • Rychtecký, A. (1998). Didaktika školní tělesné výchovy. FTVS, Praha. • Vaněk, M., Hošek, V., Rychtecký, A. & Slepička, P. (1989). Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Olympia