BAZÁLNÍ STIMULACE Mgr. Marie Krejčová ÚVOD DO BAZÁLNÍ STIMULAC E Bazální stimulace je vědecký pedagogicko-ošetřovatelský koncept podporující v nejzákladnější rovině lidské vnímání, a tím i komunikaci a pohybové schopnosti pacienta. Smyslem je zohledňování životních zvyklostí a vytváření příjemného okolního prostředí - co nejvíce přibližující domov. spolupráce rodiny a nejbližších přátel pacienta ÚVOD DO BAZÁLNÍ STIMULACE § autor: prof. Dr. Andreas Frőhlich v 70. letech, německý odborník v oblasti speciální pedagogiky § § vznik nových dendritických spojení v mozku a nová neuronální organizace v určitých oblastech § § autobiografická anamnéza – souhrn informací ze života pacienta – návyky, zvyk, zkušenosti – snaha o co nejosobnější, individuální a profesionální ošetřovatelskou péči METODA BAZÁLNÍ STIMULACE • V ČR Institut bazální stimulace na: www.bazalni-stimulace.cz • Využití v praxi zejména u dětí s kombinovanými vadami, u apalického a vegetativního stavu, u pac. minimálně komunikujícího, u dlouhodobě ležících, dezorientovaných, u klientů neklidných a dezorientovaných, u demence a u klientů v intenzivní péči. • Cílem je podpora a umožnění vnímání pro rozvoj vlastní identity, umožnění navázání komunikace, zvládání orientace v prostoru a čase, zlepšení funkcí organismu... VNÍMÁNÍ • Schopnosti vnímání dle stupně dosaženého vývoje (od 9. týdne těhotenství) • Nejdříve vjemy vibrační (hlas matky), poté somatické (plodová voda, cucání palce), a vestibulární (změny polohy těla matky) • Vnímání pomocí smyslů až v postnatálním období (auditivní, olfaktorické, taktilně-haptické, optické) • Základní kanály pro vnímání (dle konceptu BS) = přijímání informací pacientem: somatické, vestibulární & vibrační • Pokud není pac. schopen přijímat kvalitně informace z okolí - dochází ke strachu, neklidu, zmatenému chování... Bazální stimulace § Základní § Somatická §Iniciální dotek §Celková tělesná stimulace §Zklidňující SCHÉMA ROZDĚLENÍ BAZÁLNÍ STIMULACE stimulace §Povzbuzující stimulace §Neurofyziologická, symetrická, rozvíjející, diametrální §Polohování §Poloha mumie §Poloha hnízdo §Mikropolohování §Minimální změny tělesné pozice §Masáž stimulující dýchání §Kontaktní dýchání § § § § Vestibulární Vibrační Nástavbová Stimulace: optická, auditivní, orální, olfaktorická, taktilní haptická... Orální – rozpoznávaní vůní a chutí sousta vkládaného do úst (gáza či vatová štětička do esence). Nástavbo vé prvky bazální stimulace Optická stimulace – orientace v okolním prostředí, komunikace, seznámení s novými předměty a pocit jistoty. Kupř. foto, filmy, hračky, předměty, nářadí, potraviny, předměty denní potřeby, různé barvy... Olfaktorické – vůně a pachy. Kupř. parfém, krém, vůně potravin, vůně pracovních materiálů pacienta Auditivní stimulace – sluchové vjemy, kupř. Řeč, hudba. Kliknutím vložíte text. Taktilně – haptická stimulace – vnímání doteku (hlazení, držení, masáž, poklep, česání vlasů), vnímání tlaku, napětí, natažení, chladu, tepla, lechtání a vibrace Základní prvky bazální stimulace § somatické – vjemy ze svého těla, vnímání tělesného schématu a okolního světa § § vestibulární – uvědomění si prostorové orientace a vnímání pohybu § § vibrační – cítení tělesní hloubky, vnitřní stability a tělesné hranice § § využití vibračních pomůcek, kupř. polštářů, ladičky... Somatická stimulace § somatický a proprioceptivní systém – zkušenosti pohybu plodu v plodové vodě § INICIÁLNÍ DOTEK – klid, způsob a význam § Celková tělesná koupel nebo masáž – zklidnění nebo povzbuzení pacienta, přenos vjemů z nepostižené na postiženou stranu, snížení svalového napětí.. § Polohování § Masáž stimulující dýchání a kontaktní dýchání Dodržováním pravidel lze omezit obranné reakce: - omezení letmých, krátkodobých doteků Iniciální dotek - maximální snížení rušivých, matoucích doteků - eliminace uspěchaných činností - provádění doteku pomalu a celou plochou ruky - poskytování doteku pod určitým tlakem s přihlédnutím na situaci a stav pacienta - ritualizace iniciálního doteku - rameno event. paže INICIÁLNÍ DOTEK - rozlišení strany pro ošetřující personál a rodinu - označení na A4 při hlavě - vždy začít oslovením až potom dotek „Pane Novák, teď - když odcházíme, opět budeme..“ provedeme iniciální dotek se -slovním všímáme si reakce pacienta na projevem dotek, záznam do ošetřovatelské dokumentace Zklidňující stimulace (dotekem) „ve směru růstu chlupů“ - obě ruce zároveň - stálý kontakt s pacientem - klidné prostředí - jeden terapeut - méně je někdy více - při výrazném zvýšení napětí pracuji přes tkaninu Cíl zklidňují cí stimulac e stimulace vnímání tělesného schématu redukce neklidných stavů, stavů zmatenosti a dezorientace navození celkového tělesného uvolnění Provedení zklidňující stimulace § § § § § § Obličej –od čela po jeho obvodu k bradě (tlakem zvýrazníme střed čela a brady), u neklidných klientů –obličej ponecháme dle stavu až na závěr (intimní citlivá zóna) Horní končetiny –od ramen až po konečky prstů (na konci tlak ukončení) Hrudník stimulujeme symetricky od středu k zevní straně trupu (zvýrazníme střed i boky) Břicho opačně ke středu pupku –paprsky (tlakové zvýraznění na pupku i na bocích) Dolní končetiny stimulujeme od třísel ke konečkům prstů se zvýrazněním konce prstů Záda stimulujeme od hlavy směrem k pasu souměrně od páteře k zevní straně trupu (minimálně třemi tahy) Využití zklidňující stimulace - mentální postižení - těžké somatické poruchy - kóma - psychické změny - bolestivé stavy - tachykardie - spasticita - potíže spojené s před a pooperačním obdobím - Parkinsonova nemoc…. Povzbuzující/ aktivizující stimulace dotekem „vždy proti směru růstu chlupů“ - možno využít žínky, kartáče, ručník - Pouze na půl těla - cave: zvyšuje krevní tlak - příjemné prostředí bez rušivých elementů - stálý kontakt s pacientem - obě ruce zároveň - jeden terapeut § Cíl povzbuzuj ící stimulace § § § § § stimulace vnímání tělesného schématu zvýšit úroveň vědomí u klienta, zvýšit jeho pozornost zvýšit svalový tonus zvýšit srdeční frekvenci a hodnoty krevního tlaku podpořit klientovu aktivitu příprava na následné působení fyzioterapeuta (posazení, chůze) Provedení povzbuzující stimulace § § § § § § § Obličej –od brady po jeho obvodu k čelu (tlakem zvýrazníme střed brady i čela) Horní končetiny –od konečků prstů až po ramena Hrudník stimulujeme symetricky od stran hrudníku ke středu (zvýrazníme strany hrudníku i střed) Břicho opačně -od středu pupku k bokům –paprsky (tlakové zvýraznění na pupku i na bocích) Dolní končetiny stimulujeme od konečků prstů se zvýrazněním konce prstů až po třísla Záda stimulujeme od pasu směrem k hlavě souměrně od páteře k zevní straně trupu (minimálně třemi tahy) Klienta přikryjeme a umožníme odpočinek nebo vedeme k další aktivizaci Využití povzbuzující stimulace Mentální postižení NIKDY nepoužíváme u: Sopor, somnolence Dezorientovaných, neklidných pacientů Psychické změny (deprese, apatie) BradykardIe Pacientů s čerstvým krvácením do mozku Snížený svalový tonus Se zvýšeným intrakraniálním tlakem Snížená schopnost pohybu (před mobilizací, k probuzení po ránu) PŘÍKLAD POLOHOVÁNÍ - ZÁKLADNÍ TECHNIKY KONCEPTU BAZÁLNÍ STIMULACE Poloha "hnízdo" & "mumie" Vestibulární vnímání slouží především k vnímání rovnováhy, je nejvíce potřebná u pacientů vyžadujících intenzivní péči. Stimulace vestibulárního ústroji je indikována: Vestibulá rní stimulace •u všech klientů upoutaných na lůžko déle jak tři dny, •u klientů, kteří jsou delší dobu na umělé plicní ventilaci, •u klientů v apalickém syndromu (=vigilní kóma) •u pacientů s omezenou možnosti pohybu VESTIBULÁRNÍ STIMULACE •Vestibulární stimulaci lze provádět několika způsoby. •Asi nejjednodušším je změna polohy klienta, kdy před touto změnou polohy nejprve otočíme hlavu na místo, kam budeme pacienta polohovat. •Z dalších možností je to změna polohy klienta pomoci změny polohy celého lůžka a nácvik pozice vsedě v lůžku a v křesle. Vibrační stimulace •podporuje vnímání vibrací • vyvíjí se spolu s vnímáním somatickým, také ve velmi rané fázi embryonálního vývoje •vibrace se šíří, např. při chůzi nebo mluvení •vibrační receptory na kloubech a vazech pak mají vliv na svalový tonus a vnímání při pohybu Je technika pacientovi příjemná či ne? Příjemný pocit: • mžikání očima • hluboký dech • vzdychání, sténání, bručení • otvírání úst a očí • pousmání, úsměv • relaxace svalového tonu • změna tepové frekvence Nepříjemný pocit: • • změna tepové frekvence... • zavírání očí a úst • neklidné a nepravidelné dýchání • pláč a křik • zvyšování svalového tonu • křečovité držení těla • všeobecný motorický neklid • manipulace na vlastním těle a sebepoškozování • MÉNĚ JE VÍCE, TEDY NEPŘESTIMULOVÁVAT!!! • Stimulace smyslů (zraku, sluchu, čichu, chuti, hmatu): vícekrát denně kratší dobu, nepřestimulovávat (max 3-5 stimulů za terapii), stimuly obměňovat. Zjistit i alergie klienta. • Během terapie případnou jedoucí televizi vypínat, vybírat pořady. DESATERO BS DLE FRIEDLOVÉ • Přivítat se a rozloučit se s pacientem vždy stejnými slovy • Při oslovení použít iniciální dotek • Hovořit zřetelně, jasně, pomaleji • Nezvyšovat hlas, mluvit přirozeným tónem • Tón hlasu, mimika, gestikulace odpovídá významu slov • Využívat formu komunikace, na kterou byl pacient zvyklý (z anamnézy) • Ne zdrobněliny • Nemluvit s více osobami najednou • Redukovat rušivé zvuky okolního prostředí • Umožnit pacientovi reagovat na slova DĚKUJI ZA POZORNOST! LITERATURA Skripta konceptu bazální stimulace od Mgr. Hedviky Borýskové https://www.google.com/search?biw=1920&bih=969&tbm=isch&sa=1&ei=_-FvXfOY Bs3UsAeYzZXgAw&q=komunikace+s+agresivn%C3%ADm+pacientem&oq=komunika ce+s+agresivn%C3%ADm+pacientem&gs_l=img.3...1749020.1756849..1757127...1. 0..0.109.2992.26j8......0....1..gws-wiz-img.......0i67j0j0i19j0i30i19j0i30j0i5i30j0i8i3 0j0i24.8QE4SmA0lU0&ved=0ahUKEwizlLuRx7fkAhVNKuwKHZhmBTwQ4dUDCAY&uac t=5#imgrc=u4qLXyp4FLQPGM: https://www.google.com/search?biw=1920&bih=969&tbm=isch&sa=1&ei=zepvXdiP FZGy8gK5honoDw&q=pl%C3%A1%C4%8D&oq=pl%C3%A1%C4%8D&gs_l=img.3..0i19 j0i30i19l8j0i5i30i19.85022.85522..85658...0.0..0.92.347.4......0....1..gws-wiz-img... ....35i39j0.dc5J9qdx1xM&ved=0ahUKEwiYqq_Ez7fkAhURmVwKHTlDAv0Q4dUDCAY&u act=5#imgrc=mCJdjzDU_qEK2M: https://www.google.com/search?biw=1920&bih=969&tbm=isch&sa=1&ei=3-xvXeHH Dfrjgwf4grlI&q=ukecan%C3%A1+babi%C4%8Dka+u+doktora&oq=ukecan%C3%A1+ babi%C4%8Dka+u+doktora&gs_l=img.3...4856.9094..9234...3.0..0.101.1248.11j3... ...0....1..gws-wiz-img.......35i39.IzBJiqzCiIw&ved=0ahUKEwihs4TB0bfkAhX68eAKHX hBDgkQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=jC-AA06gr5nsFM Krivošíková, M. (2011). Úvod do ergoterapie. Praha, Czech Republic: Grada a.s.