R E S P I R A Č N Í F Y Z I O T E R A P I E MG R. MARIE K RE JČOVÁ POLOHY TĚLA A JEJICH VLIV NA DÝCHÁNÍ •Stoj - nejvýhodnější poloha, hrudník a páteř volná všemi směry •Sed - omezeno brániční dýchání (tlakem břišních orgánů) •Leh na zádech - omezeno dýchání do zadní strany hrudníku, částečně i do stran, hrudník v inspiračním postavení, bránice tlačena břišními orgány kraniálním směrem •Leh na břiše - je omezeno dýchání přední hrudní a částečně i do stran, bránice uloženavýše, ztížen aomezen nádech, rozvíjí zadní porci bránice •Šikmé polohy - v lehu na zádech,břiše, bocích, slouží k polohování a drenáži plicních laloků •Ruce v bok – zvýší se pohyblivost horní části hrudníku •Ruce v týl – zvýší se pohyblivost dolní části hrudníku VZTAH RESPIRACE & SVALOVÉHO NAPĚTÍ •Nádech – má pro většinu svalů facilitační charakter, toho využíváme při nácviku svalové síly •Výdech – má na většinu svalů inhibiční vliv, využíváme při relaxaci svalů (viz relaxační techniky později) •Výjimky: krční a horní hrudní segmenty páteře, erectory bederní části páteře, žvýkací svaly, břišní svaly OVLIVNĚNÍ DALŠÍCH VEGETATIVNÍCH FUNKCÍ •Tepová frekvence – periodickys dechovým cyklem kolísá TF (tzv. respiračníarytmie) •Mechanickéovlivnění nitrobřišních orgánů – význam pro správnou peristaltickoufunkci GIT •Podpora žilního návratu– v závislostina nasávacífunkci podtlaku hrudníku OVLIVNĚNÍ PSYCHICKÝCH FUNKCÍ • Dýchání souvisí se stavem vědomí: spánek, zívání, pohotovost k učení... • Holotropní dýchání: cílená hyperventilace s řízeným metabolickým rozvratem, vyvolává poruchu vědomí, používá se v psychiatrii k ovlivnění psychiky, základ u Wim Hoffa • Relaxační techniky, dechové relaxační techniky, kupř.: • Schultzův autogenní trénink • Jacobsonova progresivní relaxace • Jóga - pranajama METODY RESPIRAČNÍ FYZIOTERA PIE (RFT) •Hygiena dýchacích cest •Polohová drenáž •Autogenní drenáž •Lokalizované dýchání •Kontaktní dýchání •Aktivní cyklus dechových technik •Dechová gymnastika •Statická dechová gymnastika •Dynamická dechová gymnastika •Mobilizační dechová gymnastika •Kondiční dechová gymnastika •Instrumentální techniky 1.) HYGIENA HORNÍCH CEST DÝCHACÍCH Co nejdříve obnovit volnou průchodnost nosu Základem správného dýchání je VOLNÁ PRŮCHODNOST NOSU & ÚST (tedy dobrá hygiena HCD)! Před samotným dechovým cvičením musí dítě umět samo SMRKAT & VYPLIVNOUT SEKRECI Z ÚST! Toho je dítě schopno cca od 14-16 měsíců věku. 1.) HYGIENADÝCHACÍCH CEST • Nácvik kašle, vykašlávání • Smrkání • Nácvik kašle s fixací rány • Pomůcky: flutter, konvička • Míčkování PRAVIDLA SMRKÁNÍ • kapesník nesmí zakrývat oči (obrázek 1) • dítě musí při smrkání používat obě ruce (obrázek 2) • hlava musí být vzpřímená, pozor na záklon a otočení hlavy na jednu stranu (obrázek 3) • dotyk prstů je asi 1 cm vedle kořene nosu, nikoli přímo na „křídla“ nosu • křídla nosu nesmí být stisknuta (obrázek 4) • sekret odstraňujeme pomocí dlouhého výdechu nosem, ústa jsou zavřena • sekret sbíráme do kapesníku dlouhým plynulým tahem dolů k nosním otvorům, bez tlaku na křídla nosu (obrázek 5) • Nejprve smrkáme z obou nosních průduchů, pak ještě z každého zvlášť. NOSNÍ SPRCHA "KONVIČKA" = proplachování nosu a nosních dutin slanou vodou, která se pomocí konvičky pomalu nalévá do jedné nosní dírky a druhou dírkou vytéká Při nosní sprše jetřeba dodržet následující postup: • připravit si roztok neutrálně teplé slané vody – na 3 dl vody jedna rovná kávová lžička kuchyňské soli, zamíchata nalítdo konvičky (jako na kytky) • hluboce se předklonit nad umývadlem, otočit hlavu na jednu stranu, hlavamusí býtníže než pastrupu • hodně otevřít ústa a hlasitě jimi dýchat – slyšitelně „funět“ • zavést otvor zalévací trubičky do jedné, horní nosní dírky • pomalu zvedat konvičku nahoru, až ucítíme lechtání proudící kapaliny v nosní dutině a vidíme, že voda volně vytéká z druhé, spodní; pak opakujemepostupna druhounosní dírku • na závěr vykašlatsputum a vysmrkat 2.)POLOHOVÁ DRENÁŽ • zaujetím speciálních poloh těla umožníme odtok sekretu z bronchů do průdušnice s pomocí gravitace • následuje vykašlání 2.) POLOHOVÁ DRENÁŽ využitígravitace zaujetímspeciálních poloh tělaumožníme odtok sekretu z bronchůdo průdušnice 3.) AUTOGENNÍ DRENÁŽ • 1) pomalý a plynulý vdech nose • 2) na konci vdechu pauza 1 - 3 sekundy • 3) plynulý a pomalý výdech pootevřenými úst - horní cesty dýchací jsou otevřeny • 4) na konci výdechu pauza 2 - 4 sekundy • Poloha pacienta je vsedě nebo vleže, manuální kontakt na hrudníku usnadní mobilizaci sekretu. • Autogenní drenáž může být zakončena tzv. „huffingem", což je rychlý, přerušovaný výdech při otevřenýchdýchacích cestách (ne proti odporu). • Možná kombinace s technikou ústní brzdy atd. 4.) LOKALIZOVANÉ DÝCHÁNÍ •Břišní •Dolní hrudní, brániční •Horní hrudní •Dechová vlna 5.) KONTAKTNÍ DÝCHÁNÍ • = snaha o rozvinutí jednotlivých částí hrudníku,dýchání proti tlaku ruky fyzioterapeuta (v různých statických polohách a v dynamických pohybových vzorech) • Aktivace inspiria= couvajícíodpor, rezistovanýnádech • Aktivace expiria = stlačení hrudníku, vibrace PASIVNÍ TECHNIKY • Měkké techniky hrudníku • Masáž hrudníku, vytírání mezižebří • Míčková facilitace („míčkování") • Masáž • Vibrace • Poklepová drenáž už se nepoužívá !! Riziko kolapsu bronchů! 6.) AKTIVNÍ CYKLUS DECHOVÝCH TECHNIK (ACBT) 1.) cvičení na zvýšení pružnosti hrudníku • Důraz na max. nádechnosem/pusou, krátký pasivní výdech ústy 2.) technika silového výdechu a huffing • Aktivní silový výdech s expektoračním huffingem 3.) kontrolované dýchání • Uvolněné, odpočinkové, bez cílené výdechové aktivace břišníchsvalů 7.) STATICKÁ DECHOVÁ GYMNASTIKA • = zahrnuje ovlivnění způsobu a rytmu dýchání,frekvenci, hloubku, délku inspiria a expiria,nácvik správného stereotypu dýchání (= průběhu dechové vlny) • Příklady cviků statickéhodýchání: • prohloubený nádech (na 3, 4 a postupně i více dob) • pomalý, prohloubený výdech • rychlý, krátký výdech • v pol. výdechu zadržení dechu • rychlý, krátký nádech a pomalý, prodloužený výdech • Pomalý a plynulý nádech i výdech se zadrženímdechu v různých fázích dechového cyklu (kupř. uprostřed nádechu či výdechu, mezi nádechem a výdechem + v různých kombinacích) • Pomalý, plynulý nádech a výdech nárazovitěna hlásku „s“, „š“, „f“ apod. 8.) DYNAMICKÁ DECHOVÁ GYMNASTIKA = dýcháníspojeno s pohybykončetin a trupu, při pohybu HKK směrem od těla = nádech, k tělu = výdech • 1.zapažení obou HKK současně • 2.upažení s rotací hlavy a pohledem do strany, střídat LHK a PHK • 3.zvednout ramena, povolit ramena dolů • 4.obě ruce pokrčit v loktech, prsty na ramena a zpět • 5.obě ruce na ramena, zvedat lokty od těla (obměna: lokty dopředu a dozadu, popř. kroužky) • 6.obě HKK natažené upažit současně s mírným hrudním záklonem a zpět připažit • 7.upažením obě ruce za hlavu a zpět • 8.obě ruce pokrčené a složené v týl, pohyb loktů dozadu se současným záklonem v hrudní páteři a zpět lokty dopředu se současným předklonem • 9.obě ruce v týl, rotace trupu doprava a doleva • 10.ruce v týl, úklony doprava a doleva 9.) MOBILIZAČNÍ DECHOVÁ GYMNASTIKA = využití postizometrické relaxace (PIR), antigravitačnírelaxace (AGR) 1 0 . ) K O N D I Č N Í D E C H O V Á G Y M N A S T I K A 11.) INSTRUMENTÁLNÍ DECHOVÉ TECHNIKY = využití pomůcek ke zlepšení vykašlávání, mobilizaci hlenu, ovlivnění dechových funkcí • PEP systém – positive expiratory pressure • IMT – inspiratory muscle training • Pomůcky s vibrací (oscilující PEP) – Flutter, Acapella, RC Cornet • Ventilatory Musle Training – dechové trenažery – Triflow, Treshold IMT (nosní klip), Treshold PEP, TheraPEP, Powerbreath FLUTTER - OSCILUJÍCÍ PEP = oscilující PEP systém dýchání, působí kolísáním tlaku a změnami výdechové rychlosti proudu vzduchu uvnitř aparátku variabilní výdechový odpor D Ě K U J I Z A P O Z O R N O S T ! LITERATURA • Dvořák,R. 2003. Základy kinezioterapie. Olomouc: Univerzita Palackéhov Olomouci.ISBN 8024406098. • Haladová,E. 2004. Léčebná tělesná výchova. NCO NZO, ISBN-13: 80-7013-3848. • Kolář, P. et al. 2009. Rehabilitacev klinické praxi. Praha: Galén,ISBN 978-80-7262-657-1. • Máček, M., Smolíková,L. 1995. Pohybová léčba u plicních chorob : respirační fyzioterapie. Praha: VictoriaPublishing,147 s. ISBN 8071870102. • Neumannová,K., Kolek, V. 2012. Asthma bronchiale a chronická obstrukčníplicní nemoc : možnosti komplexní léčby z pohledu fyzioterapeuta.Praha: Mladáfronta, 170 s. ISBN 9788020426178. • SmolíkováL., MáčekM. 2010. Respirační fyzioterapie a pohybová léčba.NCO NZO Brno. • Smolíková,L. 2002. Hygiena horních cest dýchacích- součást léčebné rehabilitace. Pediatrie pro praxi 6/2002. • https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/144695/?lang=en • https://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-fyzioterapie-1/fyzioterapie-u-poruch-dychani/ • www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2002/06/02.pdf • Odbornézdroje Mgr. P. Pospíšila,Phd. & Mgr. D. Janouška